Rokotukset

Yönseutu

Vauhtiin päässyt keskustelija
Syysmammat 2017
Miten aiotte vauvan rokottaa: rokotatteko rokotusohjelman mukaisesti vai jätättekö jotain ottamatta? Miksi? Tiedän aiheen olevan usein varsin tunteita nostattava, mutta kiinnostaisi kuulla ihan vain erilaisia näkökulmia ilman toisten tekemien ratkaisujen arvostelemista/väheksymistä. Myös rokotuksia seuraavista oireista saa mieluusti kertoa. Näin esikoisen kanssa kun on kaikesta vielä niin tietämätön...
 
Me rokotetaan ihan rokotusohjelman mukaisesti sekä aattelin maksullisen vesirokko rokotteen ottaa molemmille tytöille jos eivät oo hoitoon mennessä sitä sairastaneet. Tän oon aatellut siksi näin et rokote lieventää itse taudin oireita niin paljon että kannattaa ottaa jos ei ihan ekoina vuosina sitä sairasta, mitä isommaksi muksu kasvaa niin sitä inhottavampi tauti on sairastaa ( itse luutulehduksen sairastin jälkitautina aikoinaan 8veenä) ja monet lähipiirissä ottaneet sen ilman sivuvaikutuksia.
 
Meilläkin rokotetaan ohjelman mukaisesti. Lisäksi otamme rokotteen A- ja B-hepattiin. Tuon sarjan sai muistaakseni aloittaa 1-vuotiaana.

Huomenna olisi tiedossa ensimmäinen rokote rotaan. Edellisillä tästä on ollut väsymystä (nukkuneet melkein koko päivän) ensimmäisenä päivänä. Ja sitten jonkin aikaa tosi pahan hajuiset kakat. Ei erityisiä masukipuja. Toivotaan, että ei nytkään.
 
Meillä myös rokotukset ohjelman mukaisesti. En osaa kyseenalaistaa mitään vaan ekakertalaisena otan vastaan mitä ammattilaiset ohjeistaa. Toki oman äitini mielipide varmasti vaikuttaa ja hän lastenneuvolan Terveydenhoitajana tietty suosittelee ohjelman mukaan tekemistä..

Eka rota -annos saatiin 13pv sitten ja vasta pari-kolme päivää ollut hyviä pv:iä vatsavaivojen suhteen. Oletan ilmavaivojen ja vatsakipujen johtuneen nimenomaan tuosta rotasta, sillä aiemmin näiden ongelmien kanssa kärvistellessä jätettiin viikko ennen rotaa D-tipat pois ja kaikki oireet hävisi tuolloin. Rotan jälkeen palasi. Toivottavasti seuraavasta annoksesta ei seuraa samanlaista puolitoistaviikkoista. 19.pv seuraava käynti. Toki silloin saadaan ekat ihan oikeen rokotteetkin, joten niistä voi toki tulla uusia oireita, kuumetta jne..
 
Me otetaan kans ohjelmaan kuuluvat rokotukset. Mä ajattelen niin et siks niitä tauteja ei meilläpäin ole kun niihin on ollu niin kauan rokotteet. Just neuvolassa sanottiin että esim tuhkarokko, jota meillä ei esiinny juurikaan ollenkaan, on melko yleinen jo etelä Euroopassakin.
 
Tänään vauva sai rota-rokotteen ja on nukkunut melkein koko päivän. Tais olla 2 x 1h pätkää hereillä rokotteen jälkeen. Toivottavasti mahdolliset maha vaivat ei iske yöllä päälle!!
 
Ihan kaikki mitä ohjelmaan kuuluu. Niillä on syynsä miksi niitä suositellaan. Nytkin monet ongelmat lisääntyneet esim pääkaupunkiseudulla, kun monet äidit jättäneet rokottamatta lapsensa.
 
Mua ärsyttää tuo rota ja oikeastaan harmittaa, että se otettiin. On niin turha ja aiheuttaa vatsavaivoja ja riskitki koen hyötyä suuremmaksi (nyt kun sitä ei ole ollut edes liikenteessä aikoihin). Sisältää vielä eläviä bakteereja eli ulosteista voi sairastua, vaikka ei todennäköistä. Viikko meillä sanottiin ajaksi, jolloin tulee erityisesti huolehtia käsihygieniasta kakkavaipan vaihdon jälkeen. Ymmärrän kyllä, että pysyyhän nuo taudit pois, ku rokotetaan, mutta aina tulee sitten uusia tilalle.
Pneumokokki aiheuttaa antibioottiresistanssia ja muutenki koen, ettei ole kovin tehokas, kun tää pikkuvauvojen rokote ei ees tehoa moneenkaan pneumokokkityyppiin. Kaikki tutkimuksetki, joihin viitataan, koskee muita pneumokokkirokotteita, ei tätä GSK:n rokotetta. Kritisoin myös sitä, että otettiin rokotusohjelmaan ennen kuin lopulliset tulokset olivat valmistuneet. Lääkeyhtiö ei muutenkaan herätä luottamusta. Lisäksi minusta turhan monta rokotetta pienelle vauvalle kerralla. Suuri syy (näin esitetty) näihin rokotuksiin on se, että se suojaa muuta väestöä ja heille ei tule sairauspoissaoloja ja säästyypä rahaa siinäkin, kun vanhemmat töissä, eivätkä kotona hoitamassa sairasta lasta. Tosin esim. korvatulehdukset eivät esim. vähentyneet. Uusia virustyyppejä vaan tulee lisää, ku kaikkea vastaan rokotetaan.
Viitosrokote kyllä otetaan, samoin MPR. Nää on kuitenki sellaisia tauteja vastaan, joiden soisi pysyvän poissa ja niistä voi koitua ongelmia Suomessakin taas, jos jätetään rokottamatta.
HPV:ssä oli kans suurin syy rokotusohjelmaan ottamisessa, että säästyy yhteiskunnan varoja. Voihan se olla, että mieli muuttuu, kun esikoinen siinä iässä, mutta...
Kausi-influenssarokotetta ei olla otettu eikä varmaan otetakaan. Huomashan sen tänä vuonnakin, ettei juuri apua, kun muut virustyypit jylläsivät.
 
Muokattu viimeksi:
Hetkinen, siis nyt pitää tarkistaa että millä perusteella antibioottiresistenssi nousee? Ei kai rokotusten myötä, kun rokotukset ei liity antibiootteihin?
Ne tutkimukset mitä pneumokokisra on tehty, on osoittaneet joo vanhusväestön ja perussairaiden kuolevuuden vähentyneen pneumokokkitauteihin kun lapset on rokotettu (siis syöpäsairaat ja elinsiirtopotilaat). Pneumokokkia on edelleen, mutta kannat joita vastaan ei ole rokotettu, ei ole niin vaarallisia. Suoraan lapselle tuleva hyöty kai on minimaalinen lapsuusiän sairastumista vastaan.

HPV-rokotteen olisin ehkä itse halunnut jos olisin nuorempi. Ymmärrän senkin, ettei kaikki sitä halua, ja se on ok, ilmastahan papilloomavirus ei tartu. Kuitenkin käsittääkseni ne kustannukset mitä hpv:sta yhteiskunnalle tulee, on - ihan nuortenkin - naisten kohdunkaulan syövän tai syövän esiasteen hoitamisesta johtuvia. Yksi (ei kovin läheinen) tuttu mm. hoidettiin sairaalassa, kun papassa oli luokka 3, mikä jo aika helposti voi muuttua syöväksi. Ikää tytöllä oli 20 vuotta. Eikä virus koskaan katoa elimistöstä kun sen on saanut, eli papassa tytön täytyy käydä jatkossakin säännöllisesti.
 
Suomen kattavan rokotusohjelman ansiosta tästä maasta on kitketty paljon vaarallisia tauteja kokonaan pois, tai ainakin ihan minimiin. Nykyään tuntuu olevan in kieltäytyä rokotuksista ilman sen kummempaa perustelua, tai sit vai niiden aiheuttamien haittavaikutusten takia. Mä pelkään että tää systeemi alkaa rakoileen koska mitä useempi perhe jättää rokotukset ottamatta, sitä isompia rakoja syntyy tautien pääsyyn maahan, ja yhtä lailla leviämiseen. Tästä syystä meillä todellakin osallistutaan Suomen rokotusohjelmaan!

Noista vapaaehtosista maksullisista (niinkus se vesirokkorokote) ei olla vielä keskustelu mut annan miehen päättää niistä, koska se on vähän rokotevastainen (typeristä syistä) niin saapahan ylpeenä kieltäytyä ees jostain. :D Tai sit se yllättää.
 
Mulla on itselläni ollut n. 2v rotavirus, jonka vuoksi olin sairaalahoidossa. Vanhin tyttöni sairastui rotavirukseen puoltoistavuotiaana, ja sairaalaan hänkin joutui sen vuoksi. Vaikkei tauti kuolemaks ole, niin se on äitinä vierestä seuraten ihan hirveä. Tyttö kuivui käsiin, ei jaksanut muuta kuin maata lattialla. Meni päivässä siihen kuntoon. Pienetkin vesitilkat syöksyllä ylös. Sairaalassa tyttö oli niin kuivunut, ettei suonia löytynyt kun vasta vartin neulalla tökkimisen jälkeen. Tyttö oli niin pihalla, ettei jaksanut edes itkeä. Mut mä itkin. Ja vietin tytön kans sairaalassa kolme päivää. Se oli ihan kamalaa. Sillä kokemuksella mun ei tarvinnut miettiä, otetaanko vai ei näille nuoremmille, kun sitä tarjottiin.
Mulle on itselleni tullut kummallakin aiemmalla kertaa, kun tytöt on rokotettu, ripuli ja huonovointisuus. Vaikka käsiä pesinkin jatkuvasti. Se on silti ollut hyvin pieni ongelma kaikkeen muuhun mahdolliseen verrattuna..
 
"Kun joitakin pneumokokkiserotyyppejä vastaan annetaan rokote, niiden määrä vähenee, mutta muiden serotyyppien osuus väestössä lisääntyy. Tätä kutsutaan korvautumisilmiöksi. Antibioottiresistenssi voi lisääntyä, jos korvautumisilmiön myötä resistenttien pneumokokkiserotyyppien määrä, joita rokote ei hävitä, yleistyy. Nämä voivat olla resistentimpiä antibiooteille kuin ne, jotka hävitetään. Tällainen on mm. 19A-pneumokokki, jota vastaan nykyinen PCV10-rokote suojaa vain osittain. On myös rokotteita, joiden teho 19A-serotyyppiä vastaan on täydellisempi (PCV13-rokote). Kuitenkin turhaan annetut antibioottikuurit ovat pahin antibioottiresistenssiä aiheuttava tekijä."
 
Minä en oo silti niinkään pneumokokkirokotetta vastaan, mutta Suomessa otettiin rokotusohjelmaan tämä uusi valmiste pelkän tarjouskilpailun perusteella, vaikka maailmalla käytössä muita, joista tehtyihin tutkimuksiin myös THL viittaa, ei niinkään Synflorixiin, jonka käyttöönottoon liittyi epäkohtia. Tämän Suomen tutkimuksen vielä rahoitti lääkeyhtiö, joten jokainen voi itse päätellä tutkimuksen luotettavuuden. Synflorix ei ole saanut hyväksyntää Yhdysvalloissa. Suomessa annettiin sen perusteella, että "samantyyppinen valmiste" kuin muut pneumokokkirokotteet. Osia Suomessa tehdystä Synflorix-tutkimuksesta on julistettu salaisiksi. Mun luotto vain ko. lääkeyhtiötä kohtaan karisi sikainfluenssarokotusten myötä. Voisin laittaa lapselleni esim. Ruotsissa kauan käytössä olleen rokotteen.
 
Muokattu viimeksi:
Meillä muuten vauva ollut tavallista ehkä rauhallisempi vatsan suhteen rotarokotteen antamisen jälkeen. Ei välttämättä liity rokotteeseen, mutta ainakaan meillä ei pahentunut vatsaoireet. vatsa on toiminut enemmän, tänäänkin kahdesti, jippii!
Toivon, ettei johtuisi rokotteesta vaan korvikkeen vaihdosta (nyt viikon käytetty Semperiä), ammehieronnasta ja siitä että saatiin vatsa tyhjennettyä hyvin maanantaina. Vitsailtiin miehen kanssa, että rotarokote sopii meidän pojalle.
 
Meilläki vatsa toiminu paremmin tai siis kakkaa tulee nyt päivittäin, mutta masuvaivoja :(
 
Meillä kun vaivojen kanssa ollaan eletty ja ne on jollain lailla hallinnassa (mun sylissä rauhoittuu kun saa tarvittaessa hamuttua rintaa, usein iskee yllättäen kiinni kun tulee kipua - on muuten yksi iso syy siihen miksen haluaisi yövieraita kun istun puoli iltaa rinta paljaana), ja ne taas ei ole lisääntyneet, niidenkin kanssa tilanne parempi.

Saatiin muuten se tuttu litania neuvolassa vatsan toiminnasta, mutta kun totesin, ettei ulistamisväli sinällään haittaa vaan ne vaivat, niin lääkäri osasi kyllä suhtautua siihen fiksusti.

Meillä ei muuten edes ole nestemäistä Panadolia tai Buranaa. Aion ostaa molempia, kun sitten kun annetaan piikkirokotukset niin tarvittaessa saa kuumeen alas. Buranaa saa antaa tosin vasta 3 kk iästä lähtien.
 
Jos ottaa asioista selvää ja pystyy perustelemaan päätöksensä kieltäytyä rokotteista ni se on musta parempi kun jättää ottamatta vaan siks että "me ei haluta", "lapselle nousee TURHAAN kuume" jne. Neukkutäti kertoi et hänellä on asiakas joka ei halua lapselleen yhdistelmärokotetta koska isoäiti oli sanonut et siinä on jotain, muttei kuitenkaan ollu osannu vastata et mitä.

Meidän miehellä on nyt sellanen (toivottavasti vain) vaihe että ibuprofeeni on pahasta. Se on mahalle huono ja muuta. Noilla perusteluilla ei meidän Buranat kyllä vielä vessanpönttöön jouda, mutta oon toistaiseks ottanu kuumelääkkeeks Panadolia kun en oo jaksanu alkaa taisteleen.
 
Kiitos kaikille tähän mennessä vastanneille, kiva kuulla muiden mielipiteitä asiasta. Meillä mies on aika rokotekriittinen ja itseäkin vähän epäilyttää, lähinnä siis nämä uudemmat rokotteet. Tuntuu jotenkin hurjalta pumpata pieni lapsi täyteen niin monia erilaisia rokotteita, useimpia vielä samalla kertaa. Varsinkin jos osaa annetaan ihan vaan jotta yhteiskunnalta säästyisi rahaa... Se että sairastuu (tai pahimmassa tapauksessa kuolee) johonkin tautiin on tavallaan vain paska mäihä, samoin kuin se että joskus joku reagoi voimakkaasti (tai jopa kuolee, niitäkin on) rokotteeseen. Ja voihan myös kotiin kuolla vaikka kompastumalla portaissa, onnettoman huonoa tuuria sekin. :confused:
 
  • Tykkään
Reaktiot: DT
Samoja mietteitä mulla. Hankala puntaroida hyödyt ja haitat. Todella harvinaistahan se on, jos rokotuksista jotain vakavaa aiheutuu. Toisaalta erittäin huono tuuri myös, jos tulee jotain vakavaa, kun rokotetta ei ole ja tuon pneumokokkirokotteenki kans voi vaan sairastua niin moneen muuuun virustyyppiin, jota vastaan ei sitte suojaa rokotteellakasn saa ja se koko ajan todennäköisempää, ku rokotetaan.
En tosiaan laittais esim. vesirokkorokotetta vasta ku joskus kouluiässä. Toivottavasti vauva sais ko. rokon taaperoiässä. Esikoinen sairasti sen 1-vuotiaana.
Sikainfluenssarokotehan se herätti ihmisissä rokotekriittisyyden. Minusta oli väärin, että lapsilla testattiin tämä uusi pneumokokkirokote, vaikka samantyyppisiä olikin maailmalla. Ite oon kyllä tähän asti osallistunu pariinki influenssarokotetutkimukseen (kylläkin ihan tavallisia influenssapiikkejä), nyt miettis kaks kertaa.
 
Oon aatellu niin, että kummin vain päätetäänki niin sen kans on sitte elettävä, kävi miten kävi eli kyllähän sitä pitää itsellä olla selkeä peruste, jos poikkeaa vaikkapa tässä asiassa valtaväestöstä. Sain kyllä neuvolassa terkkarilleki asiaa aikoinaan perustella. Nyt siitä ei enää tosiaan ees keskusteltu.
 
Takaisin
Top