Riskiodottajat !

evelyn_9

Vauhtiin päässyt keskustelija
Löytyykö palstalta muita riskiodottajia? Olis mukava saada vertaistukea, vaikka riski johtuisikin eri sairauksista/asioista. Jokainen avautukoon sen minkä haluaa ja itselleen mukavaksi tuntee! :happy093

Onko keskenmenoja, onnistuneita raskauksia, kuinka nyt sujuu yms. "peruskeskustelua" - oon ihan pulassa kun mies vaan toppuuttelee ja hokee että ei mitään hätää, ja ei voida tehdä kun parhaamme - oikeessahan se on, mutta ei se poista pelkoa keskenmenosta, vauvan kehityksen häiriöistä ja muista komplikaatioista. Keskenmenoja ei ole ollut, mutta 9kk tätä yritettiin - toivottavasti olisi pikkukakkonen mahassa, eikä tuulimuna. Yksityisellä ultrassa käynti on kyllä sen verran kallis, että nekin rahat menee ennemmin säästöön vaunuja yms. varten ja jäädään odottelemaan ensimmäistä ultraa 31.12..

Kuulun riskiodottajien ryhmään 1. tyypin diabeteksen vuoksi, mukana myös kilpirauhasen vajaatoiminta ja jatkuva molempien sairauksien hoitotasapainon hakeminen - joka ei ainakaan helpottunut kun raskaus alkoi. :sad001

:anyone
 
No miten sen nyt ottaa, kuulunko varsinaisesti riskiryhmään vai en. Minulta on poistettu kilpirauhanen autoimmuunisairauden vuoksi noin vuosi sitten. Tyroksiinin oikea annoskoko löydettiin nopeasti ja on pysynyt samana koko ajan, mutta nyt raskauden myötä arvot alkaneet heitellä. Vielä ei mitään vakavaa heittelyä ole ja molemmat arvot on viitearvojen sisällä, mutta lääkemäärää lisättiin heti rv 6. Nyt menen tammikuussa seuraavaksi kontrollikokeisiin ja hieman kyllä huolettaa, minkälaiseen suuntaan ovat muuttuneet.

Minulla on taustalla yksi keskenmeno viime keväältä rv 5+3, mutta tuolloin kilppariarvot olivat niin hyvät, että sisätautilääkäri sanoi, ettei pitäisi olla ainakaan kilpirauhasesta johtuvaa tuo km. Mutta tiedä häntä. Raskaaksi tulon kanssa ongelmia ei ole ollut, tuo km tärppäsi ekasta yrityskierrosta ja sen jälkeen pidettiinkin muusta syystä yritystaukoa. Tämä tärppäsi toisesta kierrosta ja nyt jo sen verran pitkällä ollaan, että vähän uskallan huokaista, kun varhaisultrassakin kaikki oli kunnossa.
 
No teillä on kyllä äkkiä tärpännyt! :smiley-angelic003 Milloin ootte käyny varhaisultrassa? Muistatko omia kilppariarvojasi viime kokeista? Mulla on huomenaamuna labraan meno, melkonen lista näytti olevan mitä kokeita tarvii ottaa ja purkkeihin oon kotona koko viikonlopun pissaillu...:smiley-angry026
 
Silloin rv 5+jotain oli tsh 1, 7 ja t4v 14. Eli ihan normaalit arvot, mutta tsh oli noussut raskauden myötä 0, 7 -> 1, 7 joten nostettiin annosta.

Varhaisultrassa kävin rv 7+4.

Millaisilla arvoilla sinä olet viime ajat ollut?
 
Evelyn;Onnittelut plussasta :Heartbigred Tarrasukkia ja vauvaliimaa runsaasti mukaan :Heartred
Harmi,ettei hoitotasapaino ole vielä hanskassa.:sad001
Verenpainetta ja kroonistunut kipu.Krooninen kipu tekee asian varmaan kaikkein hankalimmaksi.Lääkkeet kipuun ja niiden vaikutus sikiöön.
 
Diku, toi krooninen kipu on varmasti hankala. Siskolla sama, joskaan ei onneksi oo raskaana, eikä koskaan haluakkaan enää lapsia kun on niin kipuileva ja huonokuntonen.

Mun sokerit on alkanu olemaan loistavia! :) Muutama vähän yläarvonen heilahtanu, mutta kun uskaltaa pruutata insuliinia vähän isommalla kädellä niin heti parani arvot! Kilpirauhasarvoja en nyt kyllä muista että mitä ne on ollu.. kesällä viitteissä kuitenkin, sitä ennen hipovat jo liikatoimintaa vaikka olot oli vasta sillä lääkeannoksella hyvä. Pienennettiin sillon kesällä sitten niin että syön vaan 1,5tbl (0,1mg thyroxin) päivässä ja nyt kävin maanantaina labrassa - sain kaikista muista kokeista (hemoglobiini, valkuaisaineet jne - jotka oli muuten loistavat arvot) tulokset testarilla paitsi kilpparikokeista. Syytä tähän en tiedä :eek: Joten jään oottelemaan 31. päivää, että saan kuulla TAYS:ssa arvoni ja muutenkin terveydentilani.

Bessie, mitä näky varhaisultrassa noilla viikoilla? Jännään, kun se omani on 6+3 viikoilla, että mahtaako näkyä MITÄÄN.. :anyone
 
Kyllä siellä ihan selvästi näkyi pieni "rapu" ja syke. Ihan itsekin ne erotin ruudulta. Meillä täällä ei terveystalo ota ultraan ennen kuin 7 vkoa täynnä. Kuulemma juuri siksi, että syke näkyy sitten varmasti jos on näkyäkseen.,
 
Evelyn: Kävin ultrassa 6+2-2 ja näkyi sykkeellinen rapu :Heartred Toivottavasti näkyy syke sinullakin :Heartred
Hyvä että sokerit on pysytelleet hyvänä,ettei tule turhia heikotuksia ja yms
Toiveenahan oli meillä saada jo vuosia sitten toinen lapsi,mutta ei tullut kotiin asti,toivottavasti tämä asukki tulee :notworthy
Pahinta lääkettä puretaan 5mg/kuukausi,nyt on poistettu 10mg.Alkaa todellakin tuntemaan jo kipuina,mutta vauva on tärkein :love7
 
Mulla epilepsia ja ei oo ollu kohtaukdia moneen vuoteen..synnytystä pelkäsin ekan kohdalla kun olin kuullu että kestää hirveitä aikoja,mutta neiti päättikin tulla vauhdilla♥
 
No kiva, katsostaan joskos meillekkin jotain elonmerkkejä edes olisi sitten masussa! Hirveitä oloja nyt ollu, lenkkeilemään ei enää pysty kun rintoihin sattuu juokseminen niin paljon, ärsyttää kyllä jos on turhaan viikkoja kärsiny oireista mutta onkin vaan tuulimuna tai jotain muuta.

katariina86, tervetuloa remmiin! :) onko raskausaikana jotenkin riskialttiimpaa kohtauksille, tai onko jotain suurentunutta keskenmenon riskiä tms? Miehen isällä on epilepsia.
 
Seuranta ehkä tarkempaa ja nyt tulossa vielä eeg kun meinattiin lääkitys lopettaa kun ei oo ollu kohtauksia vuosiin,mutta taitaa lopetus jäädä tuonnemmaksi..
Viime raskaudessa seuranta oli tiivistä muutenkin rv 30+ lähtien. oli istukassa jotain häikkää ja 35+ lapsivesi oli alkanut vähenemään ja painoa ei kertynyt tarpeeksi viikossa vauvalle.
37+0 lapsi vesi oli hävinnyt kokonaan ja päätettiin sitten käynnistää..pelottaa että nytkin käy niin..
 
Mulla verenpainetauti ja edellisessä raskaudessa eklampsia gravis eli eteni kouristukseen asti (oireet oli mutta valkuista ei virtsaan erittynyt eli oon joku mysteeritapaus sillä vastaavaa ei olleet lääkärit nähneet ennen).. Toivotaan että tämä raskaus etenisi normaalisti... Pelottaa vain se synnytys kun se kaikki tapahtui viimeksikin niin yllättäen..
 
Esikoista miehen kanssa odotetaan ja kova on pelko että mitä jos ei pysykään mukana..
8.1 eka neuvola ja jo soittaessani sinne oikein mukava neuvola täti sitten sanoi että tarvinnee hiukan tarkemmin seurailla miten kroppa kestää, ei kyllä suoraan sanonut että riskisynnyttäjä olisin. Mitä moinen nimitys "vaatii"? :)
Olen siis ilmeisesti täysin varaosista rakennettu yksilö :grin

Rakenteellisia vikoja löytyy pitkä lista;
polvien toistuvat sijoiltaan menot
erittäin paha kaikkien nivelten yli-liikkuvuus
katkennut kylkiluu joka rustottunut? kiinni (ei siis muljahtele vapaana vaan klonksuu ja välillä tuikkii ikävästi)
selän paha skolioosi, yli-liikkuvuus ja yksi nikamakin on viallinen (muljahtelee)

Muut vaivat;
rytmihäiriöt
lievä läppävika
paha migreeni johon ei ole löytynyt vielä kunnollista lääkitystä
erittäinen matala verenpaine sekä ikuinen raudanpuute

ja niin vielä huonot verenhyytymis arvotkin vielä kaupan päälle...

Miestähän tässä eniten jännittää että miten mä jaksan :confused:
 
Mut lasketaan.riskiradkaudeks astman takia vaikkei astma oo aiheuttanu mitää ongelmia 10 vuotee miuten mutta kahdessa edellisessä raskaudessa sain muutamia asymakohtauksia josta yhden taki jouduin päivystykseen ku ei henki kulkenu ja sen jälkee kyl kannoin asymalääkettä joka paikkaan mukaan..
 
Riskiryhmään kuulutaan. Elokuussa 2013 testit näytti plussaa ja odoteltu esikoinen oli viimeinkin tulossa. Erään vaivan takia kävin lääkärissä ja sieltä satuttiin samalla ottamaan sokeriarvot. Ne oli korkealla ja todettiin diabetes. Kakkostyypin. Noo, tiesin sitä suvussa olevan ja onni siitä, että vauva on tulossa.. Eli oli "helppoa" ottaa tieto sokeritaudista vastaan.
Kerran kk kävin Kysillä; sokeripolilla ja äitiyspolilla. Raskauden keskivaiheilla todettiin myös kilpirauhasen vajaatoiminta. Kaikki sujui hyvin, raskauskiloja tuli vain 5kg. (Ylipainoa jo ennestään..)

Maaliskuussa synnytin täydellisen ja maailman kauneimman prinsessan. Hän syntyi kuukautta aiemmin, synnytys käynnistyi itsestään. Ei ollut mitään ongelmia synnytyksessä, päinvastoin sujui nopeasti. Ensisynnyttäjänä 9h.. :wink Ainut, että tyttö tarvitsi valohoitoa jne, joten hän oli viikon kysissä vastasyntyneiden teholla ja pariksi viimeseksi yöksi saimme perhehuoneen.

Nyt olen taas raskaana, olemme saamassa toivotun toisen lapsen. Elokuussa olisi laskettu aika ja toivottavasti kaikki menee yhtä hyvin kuin ensimmäisen kohdalla!
 
Neurolla käyty..lääkeannos pidetään samana ja seuraava käynti huhti/toukokuussa.huomenna 11+0
 
Meillä tänään äitipolilla nt-ultra ja vielä päästään jatkamaan ilman lääkkeitä kun nyt verenpaineet sitten onkin tosi matalalla (kävi sama viimeksi keskiraskaudessa). rv20+5 on rakenneultra ja sit siitä 20 viikosta eteenpäin tuleekin kuulemma hurjan tarkka seuranta vaikka viimeksi verenpaineet lähti vasta 36 viikolla nousuun.. no olen onnellinen että nyt kytätään sitten joka asiaa, jospa tästä selviäisi hengissä ja ilman kouristuksia tällä kertaa..
 
Minua ei ilmeisesti lasketa ainakaan toistaiseksi riskiodottajaksi, vaikka mulla onkin taustalla nuoruusiän reuma ja kilpirauhasen vajaatoiminta. Kilppariarvot ovat pysyneet viitealueilla ja reumalääkkeet jätin kokonaan pois kun aloimme suunnittelemaan raskautta. Tähän asti on reuman kanssa mennyt tosi hyvin, mutta reilu viikko sitten alkoi nivelet (molemmat polvet, nilkka ja lonkka) oireilemaan ja kivut ovat siitä lähtien koko ajan pahentuneet... :sad001

Onko täällä muita reumaa sairastavia ja miten olette pärjänneet raskausaikana? Mietityttää, miten reumaa voi hoitaa raskausaikana kun suurin osa lääkkeistä on kiellettyjä enkä haluaisi ottaa riskejä lääkkeiden suhteen... Täytyisiköhän kokeilla luonnonmukaisia ruokavalio-, lisäravinne- tai fysioterapiahoitoja..? Onko jollakulla kokemusta niistä?
 
Lilja L, mites akupunktio? Saattaa tuoda helpotusta moneen vaivaan.

Onko kukaan Gravesin tautilainen taalla ja onko vasta-aineet nousseet? Itsella nyt vahan nousivat ja tietysti tuli vahan huolta etta pysyyko ne jatkossa kurissa.
 
Takaisin
Top