Reseptinurkkaus!

[font="times new roman"]En haluu pilata tätä poronkäristys ideaakin mutta eikös se poronliha ollu kanssa kiellettyjen ruokien listalla? joku radioaktiivinen juttu siinä oli vai mikä lie! No mutta tuskimpa se yks kerta haittaa, menin nimittäin itekkii syömään poronkäristystä alkuraskauden aikana. Jokuhan sitte heti anto siitä palautetta! Ei siitä kyllä mitään ongelmia ole ilmenny ainakaan vielä ja tuskin tuleekaan!Nii ja ideana, paista kokonaisena kana tai kalkkuna! Sitte joku hyvä kastike lisäks ja vaikka riisiä tai kermaperunoita nam! Ääk, nyt tuli nälkä, pakko ostaa huomenna kanaa ja kermaperunoita!
 
Ermu, hyvä kun sanoit, en tota tiennykään, tai ainakaan muistanu millään tavalla. Jospa sitten teen ihan vaan sitä kanaruokaa.
 
Tämmöstä ihanaa pataa olen tehny miehelle hirvestä ja itselleni kanasta. Tulee herrrkkkua ainakin leivinuunissa, miksei ihan liedelläkin kannen alla.

ITÄMAAN TIETÄJIEN LIHAPATA

1kg paistilihaa

rypsiöljyä
sipuli
2tl valkosipulitahnaa tai pari kynttä
2rkl tomaattipyrettä
chilirouhetta
1rkl worcester- tai hp-kastiketta
4tl kardemummaa
2tl kanelia

2tl suolaa tai yksi liemikuutio
1dl punaviiniä (alkoholitonkin käy tai voi jättää kokonaan pois)
2,5dl vettä
2dl ruokakermaa

Kuullota sipuli ja kuumenna mausteet öljyssä. Ruskista liha.
Laita kaikki ainekset pataan kermaa lukuunottamatta ja hauduta miedolla lämmöllä n.2 tuntia kunnes liha on mureaa. Lisää kerma loppuvaiheessa.
Ihanaa basmatiriisin ja höyrytettyjen kasvisten kanssa!


Kardemumman ja kanelin korvasin viimeksi intialaisella mausteseoksella, hyvin toimi!
 
ei mulla onnistu omenapiirakka :/ tänää palo pohja..! ja reunat. mutta siis pohja palo!! ikinä koskaan aikasemmin en oo siinä onnistunu... ohjeessa oli että pittää paistaa ala tasolla.. ja niin minä paistoin.. ja sitte se käristy [:'(] mutta kaippa se on ihan syötävää ku laittaa päälle tarpeeksi vanilja vaahtoa... [;)]
 
Siiri: Älä välitä, et varmasti oo ainut joka on polttanu piirakan tai muun leivonnaisen [:D]

Ite just tein korvapuusteja, voisilmäpullia ja tavallisia pikkupullia. Jos sitä yhen uskaltais maistaa.. Loppuu tila jo pakkasesta, ei voi enää pahemmin leivoskella [:D] eikä vihtis isoa pakkasta laittaa sen takia päälle [:D]
Pitäs hoksata joskus tehä sitä ruokapuolta / suolaista pakkaseen nii pääsee sitte helpommalla ku on vauva tullu taloon [:)]
 
melela: juu en varmaankaan oo ainoo [:D] se vaan ihmetytti ku pinta ei palanu vaan pohja [:D]
 
kyselin muuten äitiltä nii juustokakun voi kuulemma pakastaa :) sen työkaveri on pakastanu ja on ollu syötävää sen jälkeen :P
 
 
 
Joo mä oon kans pakastanu juustokakkuja, mut siinä vaan tahtoo sit olla se huono puoli et ne alkaa valumaan jos päällä on esim mango tai muu hedelmäsose... Mut yhtä hyvää se on pakastaako vaiko ei :D
 
Heips! kyselisin taas neuvoja. Teen ensimmäistä kertaa täytekakkua. Paispoin juuri pohjan. Kakku tulee kuitenkin tarjoiluun vatsa huomenna. Kannattaako kakku kostuttaa ja täyttää jo tänään illalla vai onko parempi että täytän sen vasta huomenna ennen tarjoilua?? Kerman ja koristelun siis teen vasta huomenna mutta tuo kakun täyttäminen mietityttää.... Saas nähdä mitä tästäkin kakusta tulee [:D]
 
Jos täyttää täytekakun edellisenä iltana, kostutus tulee tehdä melko niukkana. Riippuu myös mitä täytettä laitat. Jos on mehukas täyte ja täytät edellisenä iltana, älä kostuta paljoa. Se on aina niin makuasia ja hieman tuuristakin kiinni, miten se onnistuu. Itse täytän yleensä samana päivänä.

Mie tehin eilen mokkapaloja om nom nom. Söin vain yhden palan! Ihme!! :D
Sitten tein täytettyjä broilerleikkeitä:

-broilerin fileepihvejä
Täyte:
-200 g  valkosipuli& yrtit -creme fraichea, 13% rasvaa
-aurinkokuivattuja tomaatteja (jos haluaa kevyemmän, älä osta öljyssä säilöttyjä tai huuhtele ne ainakin)
-persiljaa

sekoita täyteaineet ja leikkaa pihvien sisään kolot fileerausveitsellä. tunge täyte sisään. Sulje hammastikuilla täyttöaukot. Lado leikkeleet vuokaan. Paista 25 min 200 asteessa. Tarjoile lisänä jasmiiniriisi-kasvisrisottoa tai pelkkää riisiä ja tuoresalaattia. Myös pelkät wokkivihannekset käy, jos haluaa vähemmän hiilareita:). Jos haluaa herkutella, bearnaisekastike toimii leikkeitten kanssa oivallisesti. Sen tein laiskana vain paketista suoraan:D
 
Koska mä oon niin luovuttanu tän painonnousun suhteen, niin päätin hemmotella itteäni kunnolla ja leivoin oikein äklömakeita ihania pikkuleipiä! Helppoja ja nopeita makean himon sammuttajia [:)]

AMERIKKALAISIA MARIANNE-PIKKULEIPIÄ (n. 10kpl)
(alkuperäinen resepti oli suklaasta, mutta vaihdoin sen marianne rouheeseen kun sitä sattu löytymään kotoa)

150g margariinia/voita
2dl sokeria
3dl vehnäjauhoja
1tl leivinjauhetta
1tl vaniliinisokeria
1 kananmuna
1-2dl mariannerouhetta (tai vaihtoehtoisesti raastettua taloussuklaata)

Sekoita leivinjauhe vehnäjauhojen joukkoon
Sulata margariini/voi ja vatkaa se sokereiden kanssa kuohkeaksi.
Lisää kananmuna, jauhot ja mariannerouhe
Lusikoi pellille "lönteiksi" - jätä reilusti väliä, koska leviävät uunissa kovasti
Paista 175 asteessa n. 15 min
Anna jäähtyä ja nauti ?

--Meiltä oli sokeri ihan lopussa ja sain varsinaista sokeria vaan 1dl verran ja toisen 1dl käytin loistavana keittiömestarina hyytelösokeria.. onnistu kyllä niinkin [:D]
 
Kuulostaa herkullisilta pikkuleiviltä! NAM! :) Ja helppo varmasti tehäkki...
Mä oon ihastunu ranskanpastilli pikkuleipiin. Tosi helppoja ja nopeita tehä. Ja hyvältä maistuuki vielä :) Voisin laittaa tänne joskus ohjeen jos muistan. :) Viimeksi kävi tosin niin, että unohtuvat aina vähän liian kauaksi aikaa uuniin, ja lopputulos oli se, että 2 pellillistä meni roskiin ja hädintuskin sen yhen pellillisen saatto pakastaa/syödä [8D]
 
Mä oon satu`kans tehny noita keksejä joskus. Tosin en oo hoksannu että niitähän vois tosiaan "maustaa" vaikka mariannellakin. [8D]
Todella hyviä! suosittelen!
 
Mä en ikinä jaksa leipoa, kiitos äitini, joka lukee varmaan muna ajatuksia ja tuo aina tuoretta pullaa ja piirakkaa meille [:D]. Mutta tällä hetkellä mun ihan suosikki jälkkäri on seuraavanlainen: pilkottuna tuoretta ananasta, melooni, vadelmia ja päälle tuota mariannerouhetta ja vanilijakastiketta. Itseasiassa syön sitä juuri parasta aikaakin [:)].
 
Ei kellään sattuisi olemaan hyviä ideoita voileipäkakun täytteeksi? Kun pitäis jotain suolaista keksiä ristiäisiin mutta mulla on jotenkin ideat lopussa [&:]
 
Kinkkutäyte
200  g  kinkkua pieninä suikaleina
200  g  yrtein maustettua tuorejuustoa
2  dl     kermaviiliä
pieni    keltainen paprika kuutioina
1  dl     maustekurkkukuutioita
2  rkl    sinappia
Yhdistä kaikki aineet ja sekoita tasaiseksi täytteeksi.

Broilertäyte
 2 prk   Saarioisten broilersalaattia
1  dl     kermaviiliä
½  dl    persiljasilppua
1    tl    yrttisuolaa
Yhdistä kaikki aineet ja sekoita tasaiseksi täytteeksi.
 
Takaisin
Top