Ravitsemussuositukset, vitamiinit yms. terveysasiat

Aion ottaa influenssarokotteen, olen sen työnikin puolesta jo aikaisempina vuosina ottanut - katsotaan saanko tänä vuonna miehen ja vanhemmatkin ylipuhuttua rokotteen ottamaan..
 
Otin aiemmassakin raskaudessa influenssa rokotteen ja aion ottaa myös nyt, ihan meitä kaikkia suojaamaan ja työni puolestakin sen ottaisin (jos vaan joskus pääsen sinne).
 
Otin viimeksi kun tyttökin sai, sain itekkin ilmaseksi :) nyt otan taas mut ei oo kyllä ollu neuvolassa mitään puhetta tosta
 
Itse ajattelin uhmakkaasti skipata influenssarokotteen. Ihan jo sen takia että kun ei ole entuudestaan lasta joka kerhoissa ja tarhassa pyörisi niin ei sillai tule kahden aikuisen rymyttyä pahimmissa pöpöpesäkkeissä. Ja sitten kun kaveri otti rokotteen ensimmäisen raskauden aikana, sai siitä jonkun reaktion ja sairastui kuitenkin niin ei kovasti herättänyt luottamusta. Myöskin viime raskaudessa otti rokotteen ja oli kuitenkin synnyttämässä flunssaisena...

Tosin enpä kyllä koskaan aiemminkaan ole rokotusta ottanut, niin ei ole suoraan sanottuna tullut mieleenkään koko asia. Yleensä en räkätauteja kovin vakavana versiona sairasta niin en ole nänyt tarpeelliseksi. Varsinkin kun ne kannat jatkuvasti muuntautuu niin kaikkea vastaan se rokote kumminkaan ei suojaa.

Ymmärrän toisaalta kyllä niidenkin kannan jotka rokotteen ottaa, varsinkin tässä tilassa. Rupesinkin tuossa juuri mietiskelemään että vähän ihme ettei neuvolassa tätä asiaa millään lailla ole kommentoitu...
 
Ei meilläkään vielä rokotteesta ole puhuttu mitään. Rokotukset kun tapahtuu vasta marraskuussa.

Mielestäni kannattaa muistaa että influenssa ei ole mikään tavallinen räkätauti ja se rokote kuitenkin lievittää sitä tautia vaikka sen voi saada. Kuten aiemmin jo mainitsin influenssa on riskiryhmille vaarallinen ihan oikeasti.
 
Itellä samanlaisia ajatuksia kuin Dustiksella. En oo koskaan ottanut enkä nyt jotenkin uskaltais ekaa kertaa ottaa. Entä jos reagoinkin siihen jotenkin ennakoimattomasti? Toki se influenssa on varmasti kaamee ja jopa vaarallinen, jos kohdalle sattuu, mut kyllä se rokotteen ottaminenkin vähän mietityttää.. En kans ihan täysin luota siihen, että se suojaa just tän vuoden influenssaversiolta.
 
Mä en tiedä mitä pitäis tehdä kun mulla yleensä ei tulee flunssa helposti ja nyt kotona suurin osa ajasta, mutta mies bussikuski ja sairastuu aika helposti. Samalla mulla viime raskaudessa oli paha flunssa kaksi viikkoa ennen kohtukuolema ja tähän asti mietityttää että oliko siinä vaikutusta... en pärjännyt siitä ilman antibiootteja ja ei ole ikina ollut niin paha flunssa kuin silloin, en ollut rokotettu. Lääkärit olit kyl sitä mieltä et sillä ei ollut vaikutusta mutta en tiedä :/ Neuvolassa ei ole sanottu nyt eikä aikasemmin siitä rokotuksesta mitään, ehkä pitäiskin ottaa puheksi seuraava lääkärinkäynti että voinko edes ottaa semmosta nyt perussairauksien ja lääkeiden kanssa.
 
Soitin tästä keskustelusta "innoituksen" saaneena neuvolaan ja kysyin heidän näkemystään. Kuulemma erittäin suositeltavaa ottaa raskaana ollessa rokote. Varsinkin keuhko-oireet voi olla tosi ärhäköitä verrattuna ei-raskaana olevien oireisiin. Ei maininnut vauvaan kohdistuvista riskeistä sen kummemmin.

Pitänee se rokote kuitenkin marssia ottamaan...
 
Mäkään en ennen ekaa raskautta ollut koskaan ottanut kausi-influenssarokotetta. Liian hyvässä muistissa oli se narkolepsiakohu sikainfluenssarokotteesta ja pelotti ottaa, mutta otin vauvan takia. Sen jälkeen oon ottanut vielä viime syksynä lasta suojatakseni ja enää ei sinänsä pelota sitä ottaa. Jostain syystä ekalla kerralla pelkäsin sen aiheuttavan keskenmenon ja vaikka mitä muuta, mutta niin voisi influenssakin aiheuttaa, kun taas rokotteen pitäisi kyllä olla turvallinen raskaana oleville. Koita siinä sitten valita pienempi paha. Nämä on kieltämättä vaikeita juttuja raskausaikana päättää. :sad001
Tällä kertaa mulle on kyllä selvää että sen rokotteen otan.
 
Raskausaikana otettu rokotehan suojaa myös syntyvää lasta :) Ja tosiaan suosituksenahan olisi, että koko lähipiiri olisi rokotettu jos pieni vauva perheessä on - maaliskuussakin vielä influenssaa on jylläämässä..
 
Mietin sen takia asiaa, koska vuosi sitten kävin ottamassa työni puolesta rokotteen ja makasin silti koko joulun infulenssa ja lääkäri sanoikin että juuri siihen kantaan ei ollut rokotetta. Sain rokoteesta kananmunan kokoisen patin ja kumeen. Pitäneen laskea riskit ja hyödyt. Allergiat myöskin puhjennut pahaksi raskauden myötä joten saankohan mahfollisesti myös rokoteesta vahvemmat oireet kun viimeksi....
 
Mie en laskis paikallista pistokohtaan tulevaa oiretta haitaksi. Mullakin tulee aina kuten keskimmäisellä tytölläkin jolla lievä kananmuna allergia. Itse ajattelisin että hyöty on sen muutaman päivän kärsimyksen arvoinen kyllä. Ja tänävuonna on käytössä myös neljän viruskannan rokotetta jossa suoja on parempi.
 
Meille annettiin ultrasta mukaan joku rokotetutkimuslappu mihin aattelin osallistua, muutenkin oon nyt ottanu influenssarokotuksen jo 6 vuotena peräkkäin (myös kohutun sikainfluenssarokotteen otin kun olin lähdössä useaksi kuukaudeksi Aasiaan pahimmalle tautialueelle sillon) ei ole ollut sivuoireita eikä influenssia että en sit tiiä onko hyvä tsägä vai onko rokote toiminu.. Ymmärrän kyllä myös jos rokotetta ei ota, mut just toi et influenssakausi on vielä päällä ku vauvat syntyy olis ainaki itelle riittävän hyvä syy, sitä vastasyntynyttä ku ei oikein muuten voi suojella...
 
Meillä sairastetaan erittäin harvoin. Ollaan paljon tekemisissä lapsiperheiden, päiväkotien ja leikkipaikkojen kans, sekä matkustetaan paljon, eli riskit suuremmat. Huolehditaan perusterveydestä ja hyvästä bakteerikannasta, niin niillä vältytään paljolta ja sairastelut lieviä jos tulee.
Ei olla ikinä otettu mitään kausirokotteita, enkä muutenkaan luota uusiin rokotteisiin ja raskauden aikana en halua ottaa mitään. Meillä kaikki rokotteet minimissä, vain ne välttämättömät mitä maailmalla tarvitsee, että voi matkustaa turvallisemmin.
Kausirokotteissa pitää muistaa ainakin kaikki samassa taloudessa asuvat rokottaa, muuten siitä ei ole yhtälailla hyötyä. Usein oon kuullut että rokotteen ottanut on sitten sairastellut koko kauden normaalia enemmän, että riskit on sitten niissä rokotteissakin.
Vastasyntynyt saa hyvän suojan rintamaidosta ja ensimmäisten kuukausien aikana on hyvin suojassa taudeilta. Me lähdettiin 2kk ikäisen kans kuukaudeksi ulkomaille ilman mitään rokotteita. Neuvolasta sanoi myös että kun imettää niin vauva saa siitä hyvän suojan. Kun tultiin reissusta käytiin kylässä perheessä jossa oli pari pv aikaisemmin lapsi kerran oksentanut. Mä aloin yrjöömään seuraavana yönä ja olin ihan pois pelistä vuorokauden ja kuumeessa lisäksi. Just ja just pystyin imettään. Vauvalle ei tullut mitään vaikka olisi voinut kuvitella että tollanen helposti tarttuva tauti olis sitten tullut hänellekkin.
 
Muokattu viimeksi:
Itse en uskaltas raskaana ottaa mitään rokotetta. Mietin monesti näitä ruoka ja lääke suosituksia ku tuntuu et mitään ei saa ottaa raskaana mut rokotteen voi mikä täynnä myrkkyjä ja elohopeaa. Sen verran kamalia juttuja oon kuullu ja varsinki moni sairastanut rokotteesta influenssan. En siis ota, enkä ole koskaan influenssaa sairastanu.
 
Minä oon periaatteesta vastustanut influenssa rokotteen ottamista, mutta nyt ajattelin ottaa ihan ensimmäistä kertaa. Minulla oli myös todella paha monta viikkoa kestänyt flunssa ennen edellistä myöhäistä keskenmenoa (rv16) ja kyllä sitä vain jäi miettimään vaikuttiko se flunssa sitten kuitenkin, vaikka kovasti väittäävät ettei vaikuta. Toisaalta minulla oöi myös muuita oireita, kuten vuotoa, joten ei voi mitään sanoa mikä vaikutti mihinkin...
 
En ole suunnitellut ottavani, mutta hyvä keskustella asiasta. Koska minä astmaatikkona (nykyään todella lievä) niin kuulun periaatteessa riskiryhmään. Miehenikin kuuluu riskiryhmään ja teen töitä lasten kanssa, niin ehkä olisi järkevää hankkia rokotetta tänä vuonna. Etenkin jos se myös suojaa vauvaa. Itseänikin mietityttää aina näiden kausirokotteiden kanssa kuinka tutkittuja ovat. Mutta otin sikainfluenssarokotteen enkä saanut sivivaikutuksia tietääkseni.
 
Ekan raskauden aikana en ottanut, en ollut koskaan ennenkään ottanut niin en oikein tiennyt mitä ajatella asiasta. Influenssan olin kyllä sairastanut joku vuosi sitten ja tiesin miten huonoksi se vetää, mutta jotenkin kun ollaan perusterveitä niin ei sitten tullut otettua. Esikoinen kesävauvana sai sitten ekana talvenaan ja siitä lähtien on otettu koko perhe vuosittain. Koen influenssarokotteen (ja rokotteet yleensäkin) tosi tärkeäksi nyt monesta syystä, lähipiirissäkin on riskiryhmäläisiä ja halutaan omalta osalta suojata niitäkin, jotka ei rokotetta jostain syystä voi ottaa. Otan ja otamme siis tänäkin vuonna.
 
Tiedostan myös nuo influenssan riskit ja sen että kyseessä ei ole mikään perus lentsu, mutta juuri kun en kunnon influenssaa koskaan ole sairastanut vaikkei koskaan rokotettu olekaan niin en jotenkin näe sitä vastaan suojautumista nyt sitten tässä kohtaa pakollisena. En myöskään koe että vaikka raskaana olenkin niin olisin samalla tavalla riskiryhmää kuin vaikka ikäihmiset tai astmaatikot... Vaikka toki kroppa varmasti reagoi ihan eri tavalla sairauksiin nyt tässä kohtaa kuin aiemmin, mutta toisaalta tiedän niitäkin jotka juuri raskausaikana ovat terveempiä kuin koskaan.

Mutta siis punnitsen riskejä ja hyötyjä omalla kohdalla, ja mieluummin otan riskin sairastua influenssaan ja kärvistelen sen kanssa sitten kuin lähden piikittämään ihan vaan varmuuden vuoksi. Luotan kumminkin terveisiin elämäntapoihin ja sitä kautta saatavaan vastustuskykyyn melkoisen vahvasti, ja juuri siihen että vauva taasen saa rintamaidosta sen parhaan suojan. Ja lisäksi vielä tuo että jos itsensä rokotuttaa muttei muut lähipiirissä niin hyöty on melkoisen pieni enkä koe että voisin lähteä vaatimaan muita ottamaan rokotusta johon itsekin suhtaudun vähän epäillen... Toki voi olla että vastaan vielä tulee joku joka selittää asian sillai että minut vielä ylipuhuu, mutta siihen mennessä mennään näin.

Mutta tosiaan hyvä että asiasta keskustellaan ja pohditaan sitä useammaltakin kantilta, ja jokainen sitten voi tehdä oman päätöksensä mahdollisimman paljolla tiedolla varustautuneena.
 
Just tänään neuvolalääkärin kanssa puhuttiin influenssa rokotuksesta. Täällä Oulussa ainaki voi halutessaan ottaa osaa tutkimukseen tuohon liittyen. Rokote annettais kun viikkoja kasassa reipas 20 ja sitten vauvan napanuorasta otettas verikoe tutkimusta varten. Suosittelivat terveydenhoitajan kanssa molemmat rokotetta, koska vauva kuulemma ensimmäisen puolen vuoden ajan hyvin suojaton. Pitää lähempänä miettiä osallistuuko tutkimukseen, mutta rokotteen ainakin otan. Miehelle se tulee työn kautta.
 
Takaisin
Top