rautalisä kokemuksia

Mulla vauvat 8kk ja oon antanut vaan 3-4 tippaa päivässä (saavat myös maitohappobakteereita, koska aluksi oli masuvaivoja raudasta, nyt vaan jäänyt tavaksi..). HemoglobiinIt ovat pysyneet hyvinä, joten ei ole ollut "tarvetta" nostaa määrää missään vaiheessa. Lääkärille olen sanonut suoraan ja samalla selittänyt miksi toimin näin. Hän toki kertoo lääketieteellisen näkemyksen, mutta on kyllä ymmärtänyt ja sanonutkin, että vauvojen mukaan annat. Juurikin näistä taukopäivistä yms. Rautalisä määrättiin näille varotoimenpiteenä. Mitään varsinaista seurantaa ei ole ollut eikä oikeastaan mitään puhettakaan..lääkäri ei muistanut edes määräänneensä toiselle rautalisää! Toinen oli syntyessään hieman yli 2,5kg.. eli omilla vauvoillani on siis näköjään riittävät rautavarastot omasta takaa.ihan rohkeasti vaan keskustelet lääkärin kanssa :)
 
Kiitos Citrus vastauksesta! voihan se toki myös olla että tuo neuvola lääkäri ei mielellään ota kantaa, kun rautalisä sieltä sairaalasta määrätty, niin ei uskalla sanoa juuta eikä jaata? On ollut vähän huono omatunto kun on tuota rautaa itse vähennellyt, mutta ei tuokaan voi olla hyväksi pikkuiselle kun on masu niin kipeä ettei mitään rajaa :sad001
 
Mä en oo neuvolalääkärin kanssa asiasta keskustellut myöskään. Olen neuvolassa sanonut, että rautalisä käytössä. Kehi-seurannoissa juttelen juurikin sairaalan lääkärin kanssa. He ovat enemmän "erikoistuneita". Olen muutenkin saanut eri neuvoja neuvolasta ja sairaalasta. Lastenlääkäri (sairaalan) sanoi, että harvemmin neuvoloissa tiedetään alle 3kiloisena syntyneiden lasten "ohjeistuksia" , saati alle 2,5 kg- varmasti poikkeuksiakin on.
 
Hb-kontrolli olisi ollut normaalisti 1-vuotiaana jos sitä rautaa olisi saanut. Katsottiin tiuhemmin kun ei voitu sitä rautaa antaa. Meille se rauta määrättiin ihan vaan varmuuden vuoksi kun se raja on sen 2500 g ja neiti oli 2415 g syntyessään :)
 
Lastenpolille soittamalla saa nopeiten vastauksia :) Rautoja on monenlaisia ja toisille sopii toinen ja toiselle toinen.. Kokeilemalla selviää.
 
Meillä käytössä Niferex, vielä (koputtaa puuta) ei ole tullut vatsa vaivoja. Vatta oli kovalla yks päivä mutta masuhieronta auttoi. Meillä menee annostus painon mukaan ja puolen vuoden ikään saakka pitäis syödä
 
Meillä kaksosilla on käytössä Niferex ja vatsa on vaivannut koko ajan. Kiinteitä aloitettiin nyt 3kk iässä, jos niistä olisi jotain apua. Mahat ovat alkaneet toimia hitusen paremmin. Neuvolassa olivat sitä mieltä, että rauta ei voi aiheuttaa mahavaivoja, mutta itse olen hyvin eri mieltä.
 
Elaffy; meillä käytössä myös tuo Niferex, ja aivan taatusti rauta voi aiheuttaa vatsaoireita....!!!!! Onpas siinä taas Neuvola asiantuntija. ... Meillä meni alkuun jumiin koko maha, ja siitä pikkuhiljaa sitten kakka löystyi ihan mustaksi vedeksi saakka! Pidin ihan omine lupineni paussin raudan annosta, ja poika oli kuin eri vauva ja kakka muuttui takas maitokakaksi! Meillä ikää pojulla nyt 2kk, ja kovasti itse myös odotan noiden kiinteiden aloitusta. Annan myös tällä hetkellä pienempää annosta kuin mitä pitäisi antaa, muutaman viikon kuluttua lab kontrollit Ja vauvapoli aika. Toivottavasti arvot olisi pysyneet hyvänä ja voitaisiin mennä tällä hiukka pienemmällä annoksella... Pidän myös herkästi välipäiviä raudan annosta, jos alkaa masu oireilemaan. Miten, onko muilla kokemuksia helpottavatko oireet kun vauva kasvaa, tai onko mahdollista että masu tottuisi tähän?
 
No hirveesti se aiheutti vaivoja! Valitettavasti meillä ei ollut kiinteiden aloituksesta apua, kontrolloitiin hb aina joka neuvolassa ja koko ajan se oli vain siedettävällä tasolla. Vasta sitten kun kiinteitä syötiin ihan reilusti enemmän kuin maitoa, alkoi kunnolla nousta. Mutta siis jos itse tietää ne raja-arvot niin pyytää vaan neuvolassa ottamaan sen. Meidän piti 2-4 viikon välein katsoa neuvolassa.
 
Niin, sormesta otettiin JA lisäksi labrassa suonesta varastoarvot, mutta niitä seurataan harvemmin koska varastoraudan pitoisuus ei normaalisti heilahtele kovinkaan reilusti; se sekä nousee että laskee hitaasti. Mutta sormenpäästä otettu hb-arvo on kuitenkin suuntaa antava ja hälyttää jos jokin on pielessä, ja lähete labraan tulee tarvittaessa tilanteen varmistamiseksi.
 
Mitäs jos ei kontrolloida ollenkaan? Meille neuvolassa sanottiin, että ei tarvitse kontrolloida, syödään vain rautaa. Itse en haluaisi syöttää yhtään ylimääräistä, koska maha ei raudan kanssa toimi ollenkaan.
 
Meillä nytkin hb yli 100 mutta varastot kriittiset.. Mutta sentään yli 100 \o/

Kyllä kuuluisi seurata jos on määrätty lääkettä :/ mutta tiedän kyllä ettei isoilla keskosilla etenkään seurata (yli 32 viikkoisilla tai yli 1500g)
Isommalla keskosella ei meilläkään koskaan seurattu vaikka rautalääkitys oli ekan vuoden..
 
Ei meilläkään neuvola kontrolloi..eivät tiedä, että pitäisi. Johonkin kirjoitinkin,että HUS sairaalasta sanottiin, ettei terveydenhoitajille opeteta kouluissa miten toimitaan pienipainoisten kanssa ja se on kyllä huomattu. Itse pitää pyytää, jos jotain haluaa. Toisaalta, omieni kohdalla kyse oli kahdesta päivässä ennen laskettua aikaa eikä "yllätyksiä" tullut..tai no, toinen syntyi alle 2,5kiloisena.
 
Meillä syntyivät rv36 ja parikiloisina eli isoja nuo ovat olleet ja ihan hyvillä viikoilla. Täytyy yrittää kinuta joku seuranta neuvosta jossain vaiheessa. Sairaalan potilaita emme ole ollenkaan, vaan vain neuvolan.
 
Meidän tilanne päivitystä tuon raudan suhteen:
Saatiin sitten se lääkärin siunaus (aivan ihana lääkäri sattuikin kohdalle) antaa tuota rautaa sen verran mitä vaan masu kestää. Labroissa arvot olivat nyt kuitenkin viitealueen sisällä, mutta kuitenkin alarajan tuntumassa. Ohjeeksi saatiin että se säännöllisyys on se tärkein juttu, ja kun kokoa tulee lisää, niin koittaa sitten pikku hiljaa kuitenkin nostella annosta aina siihen asti mitä sietää. Vähän harmitti että ei arvot olleet ihan niin hyvät, mutta onneksi saatiin nyt lekuri joka ymmärtää tilanteen eikä tuominnut tai mussuttanut sitä että "täytyy antaa se ohjeen mukaisesti" -vaikka vauva oireilis miten!

Saatiin myös lääkäriltä uutta tietoa: Eli mitä pienempää rauta annosta antaa, sitä tehokkaammin suolisto pyrkii käyttämään suolistossa olevan raudan hyväksi! Eli pienemmät määrät imeytyvät tehokkaammin kuin suuret. Ja tämän vuoksi mieluiten pieniä annoksia mutta 2-3krt päivässä! Nyt onkin ollut masun suhteen helpompaa! :)
 
Takaisin
Top