Rattaiden valinta

Helmi-mamma

Oman äänensä löytänyt
Joko olette ehtineet käydä testailemassa vaunuja? Mitkä tuntuu hyviltä? Aiotteko ostaa uutena/kätettynä?

Me käytiin viime viikolla Baby Stylessä ja parissa muussa Espoon liikkeessä tutustumassa valikoimaan. Brioja (Britaxeja) oltiin alunperin ajateltu, mutta liikkeessä tultiin toisiin ajatuksiin. Ruotsalaiset Kronan-yhdistelmärattaat Duo S tuntuivat jämäkiltä ja näyttivät kodikkaalta vauvalle, hintaa n. 850e. Toinen kiva merkki oli saksalainen Gesslein. Laadukkaan oloiset rattaat, joissa vaihdettavat renkaat (pienet ja pyörivät eturenkaat voi vaihtaa isoihin) ja monia ominaisuuksia. Ajateltiin, että ne voisi tilata hyvin netistäkin, jolloin säästöä tulisi 150-200e!

Itse jäin pohtimaan kovan ja pehmeän kopan välillä. Kova on tavallaan kivempi ja perinteisempi, mutta vie enemmän tilaa. Itse asutaan vielä puoli vuotta vauvan tulon jälkeen kerrostalossa ja kovan kopan kantaminen portaita kolmanteen kerrokseen ei tunnu näppärältä ajatukselta. Siksi olen kallistumassa pehmeään, irroitettavaan koppaan, jonka saa mukaan meidän pikkuhissiinkin (kova koppa ei tuu mahtuu kunnolla!).

Toisaalta arvelluttaa helmikuinen ajankohta, onko ratasosa ja pehmeä koppa tarpeeksi suojaisa combo vauvalle? Kokemuksia / ajatuksia?
 
Meillä mies sano että saan edes haaveilla ostavani joulukuussa, miettikää ny. En mä voi niin kauas orottaa!!!!!! :shifty:
 
Sun täytyy pyyli sanoo sun miehelle että ethän sä enää joulukuussa välttämättä jaksa kierrellä kaupoissa, joten pitää ostaa aiemmin. :D
 
Mä oon vähän netissä alustavasti katellu ja oon ihastunut Teutonian BeYou-vaunuihin. Haluan ostaa ehdottomasti uutena niin saa sitten just sellaset kuin haluaa ja kunnolliset. Täytyy noita vaunuja käydä tässä joku kerta koeajamassa. Ja voihan se olla että mieli muuttuu vielä monta kertaa ennen vaunujen ostoa, valikoimaa kun on niin hirveästi.. Niin ja täytyyhän sitä tietysti vielä miehenkin mielipidettä vähän kysyä. :)
 
Balacenia, totta, toki sillon se olis vaan tyytyväinen siihen ettei tarttisi kauaa kierrellä :facepalm:
kyllä ne vaunut tänne ennemmin ilmestyy, haen ne vaikka itte :happy112
 
Meille kotiutui tänään vaunut, Bebetto Solaris -yhdistelmät. Pienellä koeajolla vaikuttavat kevyiltä ja hyviltä työntää ja melkoisen käteviltä muutenkin. On kääntyvät ja lukittuvat etupyörät ja mikä tärkeintä - nivelaisa. Itselläni kun on pituutta sen 155 cm niin alimmainen korkeus aisassa on juuri sopiva. Tyytyväinen olen.

Ja ostin nuo siis käytettyinä tori.fi:stä. Älyttömän siistit ja vain yhdellä lapsella olleet käytössä. : )
 
Ei oo viel testailtu sen kummemmin mut kuhan RU ollu niin sen jälkee tarkotus ostaa vaunut :) Oon kattellu Brion Happy-yhdistelmävaunuja ja käytettynä olis tarkoitus ostaa ne :)
 
Me ostettiin käytettynä juuri nuo Brion Happy -yhdistelmät. Tuntu kevyiltä työntää ja muutenki tosi yksinkertaset ja helpot. Yhellä lapsella ollu ja tosi hyvässä kunnossa. :)
 
Ostettiin esikoiselle Ora Jovi yhdistelmät ja ollaan oltu tyytyväisiä. Niillä aateltiin pärjätä kun kakkonen syntyy, josko seisontalauta hankittaisiin. Jos liikkuu paljon kaupungis, niin ei nyt oo kääntyviä pyöriä, jotka olis ketterämmät. Itse kuitenkin oon pärjänny niillä hyvin kaupoissakin. Suosittelen kovalla kantokoppalla varustettuja vaunuja, siin on hyvä nukkumapaikka pikkuiselle, jos menee kylään tms. Itse ainakin hyödynsin sitä paljon, vaunuista vaan pois ja on matkasänky mukana. :)
 
Joo, totta. Matkasänky kulkee kivasti mukana. Mekin pärjättiin pelkästään kovalla kopalla mummilareissut, eikä tarvinnut sen kummemmin miettiä miten pikkunen nukkuu. Me ostettiin esikolle Emmaljungan yhdistelmät 2011 käytettynä, mutta ne on niin priimat vieläkin että ei tarvitse miettiä vaunuostoksia. Tykkään niissä ilmakumipyöristä ja siitä että vaunukoppa on iso jos vaikka nukuttaa päikkäreitä pihalla niin mahtuu vähän vällyjäkin sinne kopan ja vauvan väliin :). Ratasosan sai näppärästi vaihdettua.
 
Meillä on esikoisella Teutonia Funit ja mä oon tykännyt niistä kovasti. Tosi ketterät, menee pieneen tilaan, kulkee myös loskassa. Lisäks niissä on sellanen kätevä eteen vedettävä kuomu, ei tarvia mitään harsoviritelmiä tehdä. Ajattelin kanssa pärjätä niillä myös tulevan kakkosen kanssa, seisomalauta täytyy vaan hankkia...

Meillä on pehmee koppa ja kyllä sekin toimi meillä oikeen hyvin matkasänkynä. Mä halusin pehmeen siksi, että mun mielestä näin lyhyenä ihmisenä sitä on helpompi kantaa. Mutta sekin on varmaan makuasia :)
 
Helpottavaa kuulla, että ei oo ns. yksiä oikeita vaunuja vaan monenlaisiin tai ainakin monenmerkkisiin voi olla tyytyväinen. Vähän jo jännitän etukäteen, että osaako sitä sitten valita järkevän mallin itselle.
 
Meillä on esikoiselle ostetut Emmaljunga Duo Edge Sport -yhdistelmät. Ne on esikoisella edelleen käytössä rattaina. Kova koppa siinä on ja poika ulkoili/nukkui siinä jopa 8 kk ikäiseksi (on tosi tilava)! Aattelin ettei ne ole kesällä liian kuumat ja kylmällä taas saa hyvin vilttiä päälle isoon koppaan.

Ongelmana on minkälaiset matkarattaat sitä hommais autoon. Meillä on nyt Peg Perego Pliko 3 -matkikset, ja oon ollut kyllä hyvin tyytyväinen niihin. Jotenkin vaan kaipaisin jotain uutta ja esim. isompia renkaita/ilmarenkaita.
 
Maiku2, kannattaa ostaa sellaiset vaunut mitkä tuntuu itsestä hyvälle. Ei ne kaikki hienoudet välttämättä vaunuista hyviä tee, mutta vähän kallimmat voi olla esim. tukevammat halvimpiin verrattuna. Se kannattaa ottaa huomioon, et mis niil pääasias liikkuu, kaupungissa asfaltilla vai maalla sorateillä. Ja tarviiko olla ketterät esim. kääntymään kaupungissa kauppoissa jne. Itse aattelin aluksi et heittoaisa täytyy olla, mtu eipä nykyisissä ole ja hyvin pärjätty, kun muuten on hyvät. Ja kummankin pituus kannattaa ottaa huomioon et sekä äitin että isän on hyvä työntää vaunuja. Tietysti se kans et miten mahtuu autoon. Meil kävi vähän hullusti et vaatii atitoo et saa vaunut autoon laitettua, eipä takakonttiin sit muuta mahdukaan. Ja sit kun vaunut laitta tarvii ottaa istuinosa rungosta pois ja laitttaa ne erikseen. Silloin kun oli kantokoppa mukana, se tarvikin sit ottaa autoon takapenkille. Nyt tuleekin vähän sit ongelmaa ku tulee toinen istuin autoon et mihis ne vaunut ja muut tarvarat menee ku ei enää takapenkil mahdu. ja Farmariautoo kuulemma meidän perheeseen ei tuu :).
 
Kannattaa myös miettiä, aikooko ostaa muita rattaita myöhemmin, vai aikooko tulla samoilla rattailla toimeen useamman vuoden. Itse suunnittelen hankkivani Brio Happy -yhdistelmät (+niihin kiinnittyvän autokaukalon), käyttää niitä sen pari vuotta, ja sen jälkeen hankkia joko Brio Race tai Brio Pony -rattaat, koska nämä ovat kevyet ja tukevat, ja toimivat eskariin asti hyvin. Noita on kuitenkin paljon kevyempi työntää isomman lapsen kanssa kuin yhdistelmiä, joissa ylimääräinen jousitus ja massa tekee työntämisestä raskaampaa.

Tiedän työntäväni huonosti auratussa hangessa ja loskassa, joten isot pyörät, jotka eivät muljahtele satunnaisesti eri suuntiin, ovat ehdottoman pakolliset. Samoin olen nähnyt liian monta kolmipyöräistä ratasta keikkaavan, kun isompi lapsi kiipeää niihin, joten minä hankin ehdottomasti nelipyöräiset rattaat. Olen pitkä (182 cm) joten teleskooppiaisa on pakollinen, koska teleskooppi pidentää myös välimatkaa työntäjän ja rattaiden välillä -- tutuilla on ollut kääntyvää aisaa, ja on todella raivostuttavaa koko ajan vahingossa talloa rattaiden akselin päälle, tai sipsuttaa lyhyttä askelta kaiken aikaa, ja rattaita on muutenkin hankala kääntää silloin kun aisa on käännetty pystysuoraan ylöspäin.

Käytettynä aion ostaa, mutta en halua ostaa ennen rakenneultraa, koska aina on mahdollisuus, että rakenneultran jälkeen raskaus kannattaakin keskeyttää.
 
Kävin tänään ostamassa käytetyt Teutonia spirit s3 yhdistelmä rattaat kovalla kopalla. Etsin isoilla, kääntyvillä etupyörillä olevia vainuja mutta en löytäny kun noi, joten nehän piti ostaa

=ISI=
 
Huomasin, että brioja löytyy aika hyvillä tarjouksilla netistä, että jos joku ettii niitä niin kannattaa kurkata, esim. Lekmer. En tosin liikkeiden hintoihin ole vertailuja tehnyt. Brio on ilmeisesti myyty britaxille, eli näinköhän brion merkki poistuu kokonaan?

Itse ostin joku aika sitten emmaljungan duo edget. Käytiin jo testailemassa ja saatiin naapureilta hyvän tahtosta hymähtelyä. Naapurin mies oli jo ihmetellyt, että joko se synty :)
 
Mulla on Emmaljungan city crossit quadroliftillä(kantokopalla). Esikoiselle ostin aikonaan ja saavat luvan toimia toisellakin lapsella. Hyvin köllisteli kesät talvet ja ratasosa nyt ollu kovassa käytössä kun tyttö isompi. Näppärät kun helpot nostella ja mahtuu kohtuu pieneen tilaanki kun palijo tulee ajeltua eri paikkakunnalle viikottain ja lenkeille eri paikkoihin. Kulukee kelissä kun kelissä. Itelle ainakin ollu justiisa passelit!
 
Me ollaan käyty testailemassa vaunuja ja ihastuttiin kertalaakista Emmaljungan yhdistelmiin. Hirvittävän laadukkaan oloiset ja tuntoiset muihin verrattuna. Elikkäs sellaisia siis rakenneultran jälkeen tosissaan etsimään. Käytettynä jos löytyis hyvät niin olis ihan jees. :)
Mies kyllä totes, että on valmis ostamaan vaikka ihan uudetkin jos ei käytettynä löydy mieluisia. :D
 
Takaisin
Top