Raskaustestin tulkinnasta

pistaasipähkinä

Silmät suurina ihmettelijä
Ihmettelen onko minulla menossa ovulaatioton kierto, vai olenko mahdollisesti raskaana. Kuukautiset ovat myöhässä ja aamulämpöni ovat pysytelleet yli kuukauden todella matalalla, ovulaatiota en ole bongannut tässä kierrossa ollenkaan. Minulla ei ole minkäänlaisia oireita, josta osaisin päätellä ovulaation tai kuukautisten lähestyvän. Minulla on ollut aina voimakkaat kuukautiskivut ja rintojakin on aina aristanut ovulaatiosta kuukautisten alkamiseen asti, nyt ei ole minkäänlaisia oireita. Tein maanantaina pregchec raskaustestin, joka näytti himmeätä positiivista. Tein seuraavana aamuna testin uudelleen, ja se näytti negatiivista, samoin tänään päivällä tekemäni testi. Voiko testi näyttää väärää positiivista ja millä perusteella? Onko kokemuksia siitä, että alkuraskaudessa lämmöt eivät jostain syystä nousekaan? Mikäli en ole raskaana, onko syytä huolestua tuon ensimmäisen raskaustestin tuloksesta. Kuukautiset ovat tähän mennessä olleet myöhässä puolitoista viikkoa.
 
Kenties sinulla on ollut kiinnittymisyritys, joka sitten näkyi hetken plussana. Tai sitten viivanpaikka on näyttänyt plussalta. Varmasti monia viivanpaikkoja on tulkittu plussiksi, kun toivoo vauvaa. Niin käy herkästi. Sitä näkee kun haluaa nähdä. Eli onhan ovulaatio voinut jäädä kokonaan välistä. Jos kuukautiset myöhästyy paljon ja testit pysyy negoina, kannattaa hakeutua lääkärille niin voi tarkistaa verestä, onko raskaana ja sitten tutkia, miksi vuoto ei ala, jos verikoekin näyttää negaa. Voimia epäselvään tilanteeseen. Myöhässä olevien menkkojen odottelu on rassaavaa, kun ei tiedä mistä on kyse. :/
 
Raskaus ei olisi ollut suunniteltu. Raskaustestin tein sillä mielellä, että saan mielenrauhan negatiivisesta tuloksesta, jolloin kuukautiset mahdollisesti alkaisivat stressin mennessä ohi. Tein eilen vielä kolmannen testin (jonka viimeinen käyttöpäivä oli 2016 vuodelle) ja negatiivista näytti sekin. En jaksa uskoa enää raskauden mahdollisuuteen. Peruin jo varaamani labra-ajan koska luultavasti saman tuloksen tulisin saamaan sielläkin. Ehkä odottelen tässä vielä jonkin aikaa kuukautisiani, ja jos niitä ei viikonkaan päästä ala näkymään, käyn sitten tutkituttamassa asian lääkärillä.
 
Sitten veikkaisin ihan vaan kiinnittymisyritystä, joka on nostanut raskaushormonia hetkeksi. Toivottavasti kuukautiset tulee pian.
 
Jos on tapahtunut kemiallinen raskaus, koska kuukautiset olisi odotettavissa. Heti keskenmenon jälkeen, vai joskus myöhemmin? Nyt on jo yli 2 viikkoa myöhässä. Alavatsassa ajoittain pientä kipua, munasarjoissa nipistelyä. Jonkinlaista pahoinvointiakin. Voi tietysti olla oireita kuukautisista, mutta niitä ei vain näytä olevan tulossa. :/ Huolettaa myös, jos olisi kohdun ulkopuolinen raskaus kyseessä.
 
Tietysti huolettaa sekin, kun apteekissa sanoivat että on mahdollista olla edelleen raskaana, vaikka testit näyttävät negatiivista positiivisen jälkeen. Pientä kriisiä ilmoilla, mies ei halua ehdottomasti lapsia nyt eikä myöhemmin ja minä olen aina lapsia toivonut. Sanoi, että jos nyt olisin raskaana, että lapsi pidettäisiin ja sitä hoidettaisiin. Olen alusta asti sanonut, ettei abortti ole kohdallani vaihtoehto. Mies kyllä pitää lapsista, mutta pelkää menettävänsä vapauden vanhemmuuden myötä.
 
Soita omaan neuvolaan ja kerro mikä tilanne ja pyydä verestä otettava raskaustesti. Saat varmistuksen tilanteeseen. Jos tulee ei raskaana niin sit osaavat ohjata mitä tehdä sitten.
 
En käynyt vielä, kun siskoni kehoitti odottamaan vielä viikon, hänellä oli itsellään näkynyt vasta siinä vaiheessa tulokset. Ostin kuitenkin clearbluen testin ajatellen, että se on aikaisempia testejä luotettavampi. Negatiivinen oli ja uskon siihen. Kunpa ne menkatkin alkaisi. Pitänee varata gynekologille aikaa, niin saan selvyyden mikä on.
 
Kuukautiset olis nyt myöhässä jo 16- 21 päivää. Ennen ei ole vastaavaa myöhästymistä minulla ollut. Käytän lady comp hedelmällisyystietokonetta ja sen mukaan mulla on ollut aamulämmöt koko kierron aikana todella matalalla, eikä ovulaatiota ole bongattu. Kaksi viimeistä päivää konekkin on ollut aivan ymmällään, eikä tiedä minkä väristä päivää antaisi. Kuukautisiakaan ei enää ennusta. Toivottavasti ei ole mistään vakavasta kuitenkaan kyse. Olen vielä nuori, eli vaihdevuosista ei ainakaan voi olla kyse.
 
Voi olla ihan sit ovuloimaton kierto. Naisilla saattaa tulla jossain kohtaa eläämää sen kummemmin mitään syytä. Sillon periaatteessa kierto venyy kahden kierron mittaseks ilman menkkoja välissä. Et voi olla että menkat tulee sit kun ois uuden kierron menkkojen aika. Toivotaan että kierto starttaa takas normaaliin pian.
 
Menkat on edelleen myöhässä (kp 55) ja alavatsakivut ovat voimistuneet, kivut tuntuvat erilaisilta, kuin menkkakivut. Ei tunnu yhtään siltä, että kuukautisia olisi odotettavissa lähiaikoihin. Välillä on lievää pahoinvointia ja turvottaa. Varasin ajan huomiseksi yksityiselle gynekologille, jospa sitä kautta saisin selvyyttä mikä on.. Vieläkin raskauden mahdollisuus kummittelee mielessä, vaikka ei pitäisi olla näillä testeillä todennäköistä.
 
Toisilla ei raskaus näy virtsatesteissä lähes koko raskauden aikana sillä aatelin sitä verestä otettavaa. No toivottavasti saat selvyyden. Ja olisi kaikki kuitenkin kunnossa. Tseppiä odotukseen.
 
En ole raskaana, todettiin PCOS syndrooma. Kuulemma hankalasti raskautuvaa tyyppiä olisin, eikä raskaus todennäköisesti alkaisi ilman lääkitystä. Ei ollut mitään viitteitä, että edes olisin ollut raskaana. Puhui myös toisesta synroomasta, joka voisi olla mahdollinen, (en muista syndrooman nimeä). Silloin aivoista erittyisi raskaushormonin kaltaista hormonia, joka voi näkyä haaleina positiivisina raskaustesteinä.
 
Pahoittelut pistaasipähkinä diagnoosista. Vaikka toisaalta varmasti helpotus kun on löytynyt syy oireille ja menkkojen viivästymiselle. Onpa rasittavan kuuloinen syndrooma kun voi saada vääriä plussia. :/
 
Harmi pistaasipähkinä. No jos jotain positiivista pitää keksiä niin nyt sitten tietää että kun haluaa vauvan niin osaa heti hakea apua. Eikä turhaan odota.
 
Pistaasipähkinä, tuo on oikeastaan tosi hyvä juttu, että kuukautisten epäsäännöllisyys johtuu vain PCOS:tä, kun olisi se voinut johtua monesta paljon ikävämmästäkin asiasta. PCOS ei ole mikään lopullinen lapsettomuustuomio, vaan lääkityksellä saadaan hyviä tuloksia.

Minulla itsellänikin on PCOS, ja lääkitys ei ollut mikään iso juttu. Lääkitys toimi hyvin ja lapsikin tuli. Eli lääkkeitä vain hakemaan, kyllä se siitä!
 
Antoi lääkäri myös toisen vaihtoehdon, sanoi että voi johtua myös e-pillereiden lopettamisesta monen vuoden käytön jälkeen. Mikäli munarakkulat johtuvat e-pillereistä, tilanne voisi kuulemma korjaantua siinä vaiheessa, kun ei ole enää vuoteen niitä käyttänyt. Nyt on seitsemän kuukautta kulunut e-pillereiden lopettamisesta ja tämä on ensimmäinen ovuloimaton ja pitkä kierto ilman e-pillereitä. Toisaalta hyvä, että nyt on diagnoosi, mutta toisaalta harmittaa hirveästi. Nyt on miehen lisäksi oma keho lapsen hankintaa vastaan.
 
Antoi lääkäri myös toisen vaihtoehdon, sanoi että voi johtua myös e-pillereiden lopettamisesta monen vuoden käytön jälkeen. Mikäli munarakkulat johtuvat e-pillereistä, tilanne voisi kuulemma korjaantua siinä vaiheessa, kun ei ole enää vuoteen niitä käyttänyt. Nyt on seitsemän kuukautta kulunut e-pillereiden lopettamisesta ja tämä on ensimmäinen ovuloimaton ja pitkä kierto ilman e-pillereitä. Toisaalta hyvä, että nyt on diagnoosi, mutta toisaalta harmittaa hirveästi. Nyt on miehen lisäksi oma keho lapsen hankintaa vastaan.
Tuota en ole aiemmin kuullutkaan, mutta en väitä lääkäriä vastaan. Yleensä e-pillereitä käytetään hoitona PCOS:ään, koska pillerit huolehtivat siitä, että oikeita hormoneja tulee oikeaan aikaan, ja pillerit jätetään pois vasta sitten kun halutaan lapsia. Eli monet PCOS-naiset syövät pillereitä, vaikka eivät harrastaisi edes seksiä, koska pillerit estävät oireet.
 
Takaisin
Top