Raskausoireet

Mulla ihan samaa darramaista oloa kuin @Nuuhkurulla :lla ja jatkuva nälkä, mutta mitään ei tekis juuri mieli syödä... Muttaku pakko, koska se vähän helpottaa huonoa oloa. Rinnat niin arat, että herään välillä yölläkin asentoa vaihtaessa.
Ja väsymys vaan jatkuu. En meinaa töissä pysyä hereillä vaikka nukkuisin yöllä 9-10h. Vatsa kovalla ja hirvee turvotus. Oiskohan siinä kaikki :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat::Face With Tears Of Joy:
 
Täällä taas oireettomuus jatkuu edelleenkin. Välillä ehkä saattanut lievästi närästää, mut en sitä kyllä oireeksi laske, kun jäi tietyistä ruuista päälle esikoisen odotuksesta. Mahaakin turvottelee, mut toisaalta on tullu syötyä taas vähän huonommin reissun päällä ja liikkuminen ollut vähäisempää. Lisäksi maha on muutenkin herkkä turpoilemaan milloin mistäkin
 
Kevyillä oireilla mennään, pahimpana harvakseltaan vähän etova olo, toisena arat rinnat (kuukautisten aikana usein suorastaan kipeät, nyt vain arat) ja sit ”vaarattomimpana” tai vähiten häiritsevänä päivisin iskevä väsymys. Onneksi työtilanne on sellainen, että pystyn helposti säätelemään nukunko tunnin vai kaksi työpäivän lomassa ja jatkan vain sit pidempään hommia. Harvoin kukaan kyselee perään tai ihmettelee mitään.. Tässä kohtaa olen todella onnellinen siitä että kotona aikanaan suorastaan painostettiin hoitamaan koulut kunnolla ja hommaamaan hyvä ammatti. Samaan aikaan myös ihan superonnellinen, että raskaus on nyt eikä esim. 10 virkavuotta nuorempana 🫣 Sillon työpäivät oli 24h mittasia ja hankkeet suuria.
 
8+3,
Kuvotusta ja närästystä, olo kuin olis patterit lopussa, etenkin tänään oli erittäin raskaana oleva fiilis koko päivän. Nukuin kissan kanssa pitkät päikkärit, kävin kävelyllä ja hoidin kotia.

Menkkamaiset lyhyet juilinnat jatkuu alaselässä ja kohdun seuduilla aaltomaisina kasvukipuina.

Yritän juoda enemmän vettä, outoo kun ei vaan perusvesi maistu samalla tavalla kuin ennen eikä viittis sokerisiakaan juoda sijasta..
 
8+3,
Kuvotusta ja närästystä, olo kuin olis patterit lopussa, etenkin tänään oli erittäin raskaana oleva fiilis koko päivän. Nukuin kissan kanssa pitkät päikkärit, kävin kävelyllä ja hoidin kotia.

Menkkamaiset lyhyet juilinnat jatkuu alaselässä ja kohdun seuduilla aaltomaisina kasvukipuina.

Yritän juoda enemmän vettä, outoo kun ei vaan perusvesi maistu samalla tavalla kuin ennen eikä viittis sokerisiakaan juoda sijasta..
Nyt on ehkä tärkeintä, että saat jotain juotua hyvällä maulla (vaikka sitten sokerilientä). Pahoinvointi ei kuitenkaan "kauheen pitkään" kestä (kop kop), niin ei se tässä tilanteessa suuresti haittaa jos menee jotain vöhän epäterveellisempää :Slightly Smiling Face: itse olen juonnut nyt taas niitä sokerittomia tiivistemehuja, että saa veteen jotain makua :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
 
Minäkin juon ihan surutta sokerimehua! En kelpuuta mitään makeutusaineita 😁 komppaan Kipunaa, että tämä on niin lyhyt aika ja juominen olisi kuitenkin tosi tärkeää. Nestehukka voi aiheuttaa supistuksia, ei ehkä niinkään tässä vaiheessa, mutta sitten myöhemmin. Lapsivesi myös uusiutuu monta kertaa vuorokaudessa eli nesteen kulutus kasvaa raskaana ollessa tosi paljon. Nestehukka myös uuvuttaa ja tekee itsessään pahaa oloa. Kyllä sitä ehtii juoda koko loppuraskauden vettä 🙂

Jos mehua ei halua juoda, niin meniskö vissy?
 
Komppaan edellisiä.. mä olen ihan opettelemalla opetellut juomaan ja jääkaappiin on ilmestyny tuoremehut joita en ole ikinä ennen juonut 😬 Välillä lähes tunnen miten hampaat sulaa sokerin määrästä johtuen suuhun mutta onneksi se on varmaan pelkkä tunne.
Samoin limpparit maistuu harvakseltaan parin hörpyn verran. Lapsuudenkodissa oli ihan kakarana aina limpparia pöydällä lämpimässä, ja isä kaatoi sitä aina kun oli jano enkä tänä päivänäkään normaalisti siedä edes lasillista limppareita - varsinkaan lämpimiä 😬
 
Pahoinvointi on helpottanut nyt 7+ viikolla, ei ole enää jatkuva krapula,(kesti 2 viikkoa ja olisin kyllä ilonen jos nyt riitti) ja pystyy jo syömäänkin melko normaalisti. Saa nähdä tuleeko tässä vielä oireet kahta kauheampina takas. Jostain luin että yleensä pahoinvointi on pahimmillaan 9.-11. raskausviikolla.
 
Täällä oireet kyllä vaihtelee rajusti 😅 koko viikon oli niin kuvottava olo ja nyt taas viikonloppuna näköjään helpottaa. Ilmeisesti työnteko pahentaa oireita 🤭
 
Minäkin juon ihan surutta sokerimehua! En kelpuuta mitään makeutusaineita 😁 komppaan Kipunaa, että tämä on niin lyhyt aika ja juominen olisi kuitenkin tosi tärkeää. Nestehukka voi aiheuttaa supistuksia, ei ehkä niinkään tässä vaiheessa, mutta sitten myöhemmin. Lapsivesi myös uusiutuu monta kertaa vuorokaudessa eli nesteen kulutus kasvaa raskaana ollessa tosi paljon. Nestehukka myös uuvuttaa ja tekee itsessään pahaa oloa. Kyllä sitä ehtii juoda koko loppuraskauden vettä 🙂

Jos mehua ei halua juoda, niin meniskö vissy?
Kyllä mä juon eikä oo nestehukkaa, oon vaan havantunut siihen että ei meinaa vesi silleen vaan maistua, mikä näköjään on aika tavallinen kokemus muidenkin odottajien keskuudessa 😊 Ettei tarvii olla huolissaan.. Mulla on iso 1.5l termari nyt minkä koetan aina lipittää päivässä, ja lisään sekaan jääkuutioita ja sitruunemehua tms. tai vähän mehua että maistuu paremmin.

Oon vähän saanut lisäkiloja kevään ja kesän aikana muutenkin niin koetan olla liikaa syömättä sokerisia juttuja, ei oo ylipainoa mutta aiemmin suht kiintee keho on saanu rasvaa päälle uuden parisuhteen myötä niin en oo kauheen tyytyväinen tilanteeseen, tai en halua kauheesti enempää löllöö kehoon.
 
Minäkin juon ihan surutta sokerimehua! En kelpuuta mitään makeutusaineita 😁 komppaan Kipunaa, että tämä on niin lyhyt aika ja juominen olisi kuitenkin tosi tärkeää. Nestehukka voi aiheuttaa supistuksia, ei ehkä niinkään tässä vaiheessa, mutta sitten myöhemmin. Lapsivesi myös uusiutuu monta kertaa vuorokaudessa eli nesteen kulutus kasvaa raskaana ollessa tosi paljon. Nestehukka myös uuvuttaa ja tekee itsessään pahaa oloa. Kyllä sitä ehtii juoda koko loppuraskauden vettä 🙂

Jos mehua ei halua juoda, niin meniskö vissy?
Vissy ja hapot häiritsee ainakin magnesiumin imeytymistä nii en juurikaan, lähdevesi kyllä menee
 
Ei edelleenkään mitään mainittavia oireita, toivon niin, että se olisi hyvä merkki mutta pelkään kyllä pahinta. Luulis, että edes rinnoissa olis jotain merkkejä mutta ei. Kahdessa onnistuneessa raskaudessa kun tissit kasvoi ja verisuonet tuli näkyviin ja ennen testin plussaa ja keskenmenneissä taas ei mitään tuntemuksia rinnoissa, niin mieli vetää matalaksi.

Hammaspesut on välillä yököttänyt ja turvotusta sekä närästystä löytyy, mutta en nyt näitä oikein raskausoireiksi kutsu. Vatsa kun turpoaa muutenkin herkästi.
 
Mulla oireina on ollut rintojen aristus, ja ai hitto kun jompikumpi lapsistani hyökkää syliin! Toinen on ollut repäisykivut, joille sain nimen nyt kun luin tätä ketjua. Sitten on vielä ällötys, joka on musta ollut pahempi kuin aiemmissa raskauksissa. Ehkä ikä alkaa painaa. Kahvi piti jättää juurikin ällötyksen takia pois ja siitä on seurannut kauheaa väsymystä ja pääkipua. Nukkuminen on myös vähän vaikeaa, herään tälleen aamuyöstä aina eikä uni meinaa tulla. Tunteet ovat myös ailahdelleet masennuksesta itkuun ja onneen.
 
9+2. Ruoansulatus vähän takkuilee, etenkin jos syö jotain överirasvaista kuten lihapiirakoita mitä himoitsin eilen (juustolla ja ketsupilla) 😍. Väsymys ja kuvotus mitkä aaltoilee mutta mihin pitää vaan mukautua, on itkuherkkyyttä, pieniä nipistelyjä kiinnityskohdassa ja välillä aaltomaista tosi lievää menkkatyylistä jomotusta mikä menee nopeaan ohi.

Uus juttu on nyt voimakkaat vilunväristykset iltaisin, lämpö on sen tasanen 37 koko ajan.. onko muilla vilutusta? 🤔
 
8+4 ja toistaiseksi ei pahoinvointia, satunnaista ällötystä vaan. Toivottavasti pysyy näin!
Rinnat edelleen kipeet ja väsyttää. Uutena alkanu toistuva yöheräily, ennen oon aina nukkunu heräämättä, nytkö tää jo alkaa 😂
Hankalin uus oire on ummetus.. Aina maha on toiminu sujuvasti, juon mielestäni riittävästi ja syön kuituja mutta nyt jymähti. Onko muilla ollut ja mikä teillä on auttanut? Hain jo pegorionia mutta ei vielä ainakaan 1pussilla merkittävää vaikutusta ja aiheuttaa ilmavaivoja.. 😖
 
8+4 ja toistaiseksi ei pahoinvointia, satunnaista ällötystä vaan. Toivottavasti pysyy näin!
Rinnat edelleen kipeet ja väsyttää. Uutena alkanu toistuva yöheräily, ennen oon aina nukkunu heräämättä, nytkö tää jo alkaa 😂
Hankalin uus oire on ummetus.. Aina maha on toiminu sujuvasti, juon mielestäni riittävästi ja syön kuituja mutta nyt jymähti. Onko muilla ollut ja mikä teillä on auttanut? Hain jo pegorionia mutta ei vielä ainakaan 1pussilla merkittävää vaikutusta ja aiheuttaa ilmavaivoja.. 😖
Yllätyksekseni (nyt rv 10) ei oo ollu missään vaiheessa ummetusta, vaan maha toimii säännöllisesti ja hyvin, vaikka oon syöny asioita mitä en yleensä syö kuten vaaleeta leipää (normaalisri olen glut.), jogurttia (yleensä maidoton) ja mitä on vaan kuvotukselta ja makuherkkyydeltä mennyt alas.

Itsellä ummetukseen on ei-raskaana auttanut maitotuotteiden ja vaaleen viljan vähentäminen, kuitujen lisääminen, veden juonti ja perinteiset kuivatut luumut ja aprikoosit luomuna. Mutta tää on niin yksilöllistä! Uskon et on tukalaa, itelle tulee ainakin tosi tunkkanen ja väsynyt olo jos maha ei toimi kunnolla.
 
8+4 ja toistaiseksi ei pahoinvointia, satunnaista ällötystä vaan. Toivottavasti pysyy näin!
Rinnat edelleen kipeet ja väsyttää. Uutena alkanu toistuva yöheräily, ennen oon aina nukkunu heräämättä, nytkö tää jo alkaa 😂
Hankalin uus oire on ummetus.. Aina maha on toiminu sujuvasti, juon mielestäni riittävästi ja syön kuituja mutta nyt jymähti. Onko muilla ollut ja mikä teillä on auttanut? Hain jo pegorionia mutta ei vielä ainakaan 1pussilla merkittävää vaikutusta ja aiheuttaa ilmavaivoja.. 😖

Mulla on tuota samaa vatsavaivaa. Ja sitten kun vatsa toimii, se on todella löysällä. 🫠 Minäkin hain Pegorioinia, mutten ole uskaltanut vielä käyttää, sillä pelkään, että aamut räjähtävät kirjaimellisesti muuten käsiin. Tsemppiä! Mun neuvolatäti arveli, että voisi johtua raskausvitamiineista, joissa on runsaasti rautaa lisänä. Rauta kuulemma voi aiheuttaa tällaista. Suositteli maitohappobakteereita. Olen itse muutenkin syönyt niitä n. viikon, kun olin reissussa viikonloppuna, että ei vaikutusta. 😅

Niin ja ainakaan reissussa ei +20 000 askelta/päivä auttanut, vettä olen juonut kuin hullu koko ajan ja syönyt muuten normaalisti. Ilmeisesti hormonit myös hidastaa vatsan toimintaa eli voi hyvin olla, että tämän läpi pitää vain kärsiä. 🫠 Toivottavasti menee sullakin pian ohi!
 
Mulla on ollut kaikissa alkuraskauksissa vatsa kovalla. Menny sitten jossain kohtaan kyllä ohi ja normalisoitunut alkuraskauden jälkeen. Mulla on herkkä vatsa ja usein sekaisin. Raskauden aikana voin syödä gluteeniakin isoja määriä ja ei käy vatsaan. Ei-raskaana saa sitten olla tarkempi

Tänä aamuna sitten tuli ekaa kertaa oksu kurkkuun 9+0. :Grinning Face With Smiling Eyes:
 
Takaisin
Top