Raskausoireet, mitä teillä?

Kameli: Sulla on varmaan juuri sitä ns.sukkapuikkokipua mitä mullakin on koko viikon ollut (pistelevää/vihlovaa kipua alakerrassa) olen kuullut että se johtuu siitä kun vauva laskeentuu kohdunpohjaan ja kohdunkaula kypsyy. Mulla on myös muutamana iltana tällä viikolla vauva liikkunut tosi voimakkaasti, ei uskoisi että noin paljon pystyisi vielä liikkumaan. Mun äiti sanoi, että ei ole synnytys vielä käsillä jos liikkuu paljon, kun kuulemma vauvat rauhoittuvat ennen synnytystä. Mutta ei vauvan pää ollut edes kiinnittynyt tämän viikon neuvolassa, laskeentunut kyllä on jo pari viikkoa sitten.
 
Neuvolassa mulle sanottiin, että se on vähän vanhaa uskomusta, että vauvan liikkeet rauhoittuisi ennen synnytystä. Terkkari sanoi, että liikettä pitää olla loppuun asti "normaalisti" ja vielä synnytyksen aikana sairaalassakin vauvan pitää liikkua. Minäkin olen ollut siinä uskossa että pitäisi olla ns. tyyntä myrskyn edellä. Saas nähdä. Sukkapuikkokivulta todella joo kuulostaa, toivottavasti enteilee synnytystä! :) Olen tässä ajatellut, että tiistai esimerkiksi voisi olla hyvä päivä lähteä synnyttämään :D. Mies ei pidä isyyslomaa, koska on töissä vain viikonloppuisin tällä hetkellä, mutta maananataina sillä olisi pitkä päivä josta sitten saisi hyvät rahat. :D Eli tiistai olisi sen puolesta mainio päivä. Mutta juu, vitsi vitsi, tulee kun tulee ja kyllä sitten töistä täytyy lähteä kesken jos ei suunnitelmien mukaan tule. :) Torstaina olisi LA ja lääkärikäynti sovittuna, jos ei ole vielä syntynyt, monihan on sitä sanonut että lääkäri saattaa olla melko kovakourainen näillä viimevaiheen käynneillä, että jospa viimeistään torstaina sitten etenisi johonkin suuntaan. Näillä säillä ei hirveän paljon haluaisi että yli lasketun menee..
 
Kameli: hyvä, kun otit pukama-asian esille. Vastaan niiden tietojen perusteella, joita itse sain lääkäriltä kyseiseen vaivaan, toivottavasti tästä on jotain apua.
Itseltäni operoitiin noin kuukausi sitten yksityisellä lääkäriasemalla pukamat, se tehtiin infrapunahoitona, koska siinä vaiheessa muut hoitomuodot eivät olleet enää mahdollisia. Laskettuun aikaan oli silloin kuukausi. Minun laskettu aika on siis tuleva tiistai. Ongelma on nyt uusiutunut, on kuulemma todella tyypillistä näin raskauden aikana ja varsinkin synnytyksen jälkeen, ja lääkäri pyysi tulemaan heinäkuun lopulla uudelleen, jolloin voidaan tehdä "hirttohoito" tms. Ennen synnytystä kannattaa kuitenkin käyttää itsehoitotuotteita (niitä voi käyttää raskaanakin, mm. Hädensa, Scheriproct), jotta kyseinen alue ei enää rasittuisi enempää ja voi olla, että itsehoitotuotteilla saa koko ongelmankin hoidettua. Synnytyksessähän painetta kohdistuu myös peräaukkoon ja voi olla, että pukamat tekevät synnytyksestä entisä kivuliaamman, tai että ne avautuvat synnytyksen aikana. En ymmärrä, mistä ongelma johtuu, koska mun vatsa toimii tosi hyvin, mutta ilmeisesti vauva painaa verisuonia ja tämä saa aikaan pukamat. Suonikohjuthan on ihan vastaava juttu, niitä mulle ei tosin onneksi ole tullut.

Toivottavasti tästä oli edes jotain apua!

Mansikkainen
 
Huomenta!

Täällä on noustu viideltä alle 5 tunnin yöunien jälkeen ylös... Tällä kertaa syynä erityisesti oikean käden tosi voimakas puutuminen. Onko teillä muilla sellaista raskauden viime metreillä? Aamuöisin en saa tällä hetkellä käsiä puristettua lainkaan nyrkkiin, ovat ihan jäykät, ja nyt muutamana yönä on ollut kovaa puutumista. Tänä yönä oikea käsi oli kyynärpäähän asti aivan täysin puutunut, kun heräsin vessaan ja vähän jo säikähdin, että onko ok, että käsi on NIIN puuduksissä yöllä... Mistä mahtaa olla kyse? Mielestäni en ollut nukkunut sen päällä, vaan oli muuten vaan puutunut.

Nyt on taas parina yönä ollut lisäksi jatkuvampaa kuukautiskipumaista kipua koko alavatsalla, ei aaltomaisia supistuksia, vaan tasaista särkyä.
 
Affinia: Mulla on myös käsien puutumista, tosin sitä on ollut ajoittain jo ennen raskauttakin. Mulla tämä oire liittyy selkeästi niska-hartiaseudun lukkoihin ja jännitykseen. Eli kun niskat on jumissa, ei veri pääse kunnolla kiertämään käsiin asti öisin ja kädet puutuu. Mulla puutuu aina varsinkin kyljellä nukkuessa se päällimmäinen käsi, eikä se alle jäävä millä kyljellä makaan.

Myös mulla on ollut öisin jatkuvaa menkkamaista kipua, varsinkin toissayönä kipu oli läsnä samanlaisena koko yön. Toivon vain että tuosta(kin) kivusta olisi jotain "hyötyä" ja se olisi merkki siitä että synnytys lähestyy tai paikat valmistautuu...
 
Myös minä valvon aamuöisin. Hyvää nukkuma-asentoa on enää vaikea löytää ja kyljen kääntäminen sattuu tällä hetkellä tosi paljon. Kun yritän nousta ylös, vihloo alapäätä ja olo on muutenkin huono. Olen nukkunut viime öinä Affinian tapaan vain noin 5h. Mulla oli eilen illalla taas pari kovempaa supistusta, mutta siihen ne sitten jäikin. Eli odottelu vain jatkuu...
 
Heissan!

LA oli ja meni, mutta odotus jatkuu... Kyselisin, oletteko muut odottavat ja jo synnyttäneet kärsineet jalkaan säteilevästä kivusta raskauden loppumetreillä tai synnytyksessä? Minulla oli ensimmäisiä voimakkaampia supistuksia toissayönä ja pirullisinta oli, kun kipu säteili vasempaan jalkaan muistuttaen hermosärkyä tai suonenvetoa. Ja tätä kipua ei mitenkään voinut hallita, vaan se ilmeni enemmänkin äkillisinä kouristuksen omaisina tuntemuksina supistuksen aikana.

Olin neuvolassa eilen, ja terveydenhoitajan kanssa epäiltiin, että kohtu painaa nyt jotain hermoa, josta kipu säteilee jalkaan. Kipu onkin jatkunut "miedompana" hermosärkynä, joka tuntuu erityisesti kävellessä. Voimakkaasti jalkaan säteilevät supistuskivut jännittää synnytystä ajatellen, koska en keksi, miten niitä voisi helpottaa. Onko kellään antaa vinkkejä? Terveydenhoitajan ainoa vinkki oli särkylääkkeet, mutta en ihan usko niiden tehoon tässä vaivassa...
 
Mulle tuli kans tuota jalkaan säteilevää kipua, ja neuvolassa sanottiin et on normaalia. Neuvoksi sillon antoi vain että nostaa jalkaa ylös ja kans tuo särkylääke. :)
 
Myös minulla oli vasemmassa jalassa viimesillä viikoilla hermosärkyä ja terveydenhoitaja sanoi sen olevan yleistä. Kipu ei ole täysin poistunut vieläkään eli olen tuntenut saman kivun joinain päivinä, joten ilmeisesti vauva on painanut jotain hermoa todella tehokkaasti. Voimia loppurutistukseen!
 
Takaisin
Top