Raskausoireet 😷

Däumeline

Kommentoinnin ninja
Elokuiset 2024
Jutellaan oireista 😷
Onko sinulla oireita, mitä oireita sinulla on ja milloin ne alkoi? Oletko ensiodottaja? Jos et, onko oireet samoja kuin edellisissä raskauksissa?
 
Toista odotan. En muista enää esikoisesta, miten oli oireita mut muistelen että aika oireeton alkuraskaus oli. Lähinnä ruokahaluttomuutta, ja rinnat todella kipeät. Nyt tässä raskaudessa oireet aaltoilee ihan todella paljon, esim tänään ei ole ollut oireita juuri lainkaan ja se tietenkin myös nostaa pelot pintaan, et olenko edes raskaana. Jatkuva palelu ja väsymys on myös läsnä, mutta töissä on myös nyt paljon yövuoroja joten nekin väsyttää. Ainiin muoks/ rinnat ei ole olleet missään vaiheessa kipeät. Nännit vaan hieman arat mutta nekin päivästä riippuen.
 
Ensimmäinen oire oli palelu. Varsinkin iltaisin nukkumaan mennessä oli ihan järkyttävän kylmä, niin kuin kuume olisi ollut nousussa. Tää on helpottanut, niin että välillä tulee vaan kylmä, mikä voi tietysti johtua kyllä ilmoistakin. Vatsan turvotusta oli parin ekan plussapäivän aikoihin, mutta tämäkin on helpottanut. Sitten alkoi pissalla ravaaminen, niin että yölläkin tarvii nousta vessaan. Se on edelleen läsnä. Lisäksi aamuisin on tukkoinen olo ja väsyttää. Iltaisin väsy tulee paljon aikaisemmin kuin normaalisti. Edellisissä on ollut kanssa väsymystä mutta myös aamuyön unettomuutta, joka nyt puuttuu. Oireiden aaltoilua muistan myös edellisistä raskauksista. Tämä tuntuu nyt silti ihan erilaiselta, kuin aikaisemmat kerrat. Ainakin vielä.
 
Mulla ei oo oireita nyt, esikoisesta ja km-raskaudessa oli tässä vaiheessa kovaa rinta- ja nännikipua.

Väsymystä, tukkoisuutta, palelua ja pahaa oloa on ollut, mutta yhdistän ne mun koronainfektioon enemmän kuin raskauteen…
 
Mä en tiedä mikä luonnonoikku olen, mut mun keho reagoi tosi selkeästi kaikkiin hormonaalisiin muutoksiin :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Ovulaatiosta jäi päälle turvotus ja pari päivää ovulaation jälkeen se tuntui siltä et vatsassa joku möykky, jonka haluan oksentaa ulos. Vähän kuin olisi huvipuistossa ja pyörisi vähän liikaa kaikissa laitteissa. Mä olin jo niin varma dpo5 kohdalla et nyt ei oo ihan se normi luteaaliolo, joko on iskemässä vatsatauti tai sitten mä olen raskaana. Joskus dpo7 tunne vatsassa muuttui, turvotus vähän helpotti ja se paine muuttui helpommaksi, kuitenkin yhä tunnen et siellä jotain on.
Iltaisin alkoi närästys ja iski ummetus. Nyt dpo10 olen herännyt kolmena yönä vessaan, mitä en normaalisti tee ja sen jälkeen en saakkaan enää unta. Välillä on kamalan kylmä, mut yöllä ihan järkyttävän kuuma. Välillä vähän heikottaa ja on selkeästi väsyneempi olo. Aktiviteeteissa tulee nopeammin hengästynyt olo. Älykello (Garmin) näyttää etten öisin palaudu samalla tavalla ja leposyke on 65 (normaalisti mulla 55-61).

Edellisessä raskaudessa mun pahoinvointi/närästys ja väsymys oli ihan järkkyä. Toivon et nyt ei tulis ihan niin vahvana oireita. Yhteistä kaikilla raskauksilla on ollut se, et oireet on mulla vahvoina iltaisin, _aamu_pahoinvointi on todella harhaanjohtava sana.
Esikoisen alkuraskaus oli tosi helppo, toki silloin en osannut samalla tavalla tulkita kehoani eli oli suht oireeton olo. Oksensin koko raskauden aikana vain 5 kertaa, joista suurin osa oli vasta toisella kolmanneksella. Närästys oli todella vahva kolmannella kolmanneksella.
 
Mulla tutut raskausoireet aiemmista raskauksista, eli närästys (=röyhtäily) ja huonot unet. 🤪 Täällä kans leposyke korkealla.

Huonounisuus oli esikoisen raskaudessa mun raskausoire nro 1, muistan vikalla kolmanneksella että vietin monta aamuyötä olkkarissa jumppapallolla hytkytellen kun oli liitoskipuja eikä uni tullut vaikka mikä oli. Voi, kunpa pääsisin tuosta kaikesta kärsimään. ❤️‍🩹
 
@Magnoliae Joo toi kolmannen kolmanneksen unettomuus on kyl jotain ihan älytöntä :No Evil Monkey: Mulla oli päivärytmi täysin sekaisin, liimailin olohuoneessa kissapuuhun uusia köysiä keskellä yötä kun mies nukkui. Oli se pesänrakennusmeno samalla päällä, et piti tehdä kaikki valmiiksi, mitä oli kotona tekemättä.

Voiko sitä kutsua oireeksi jos jo nyt silmäilee vauvan vaatteita? 🥹:tears:
 
Muokattu viimeksi:
Odotan toista lasta. Silloin oireet oli maltilliset ja huono olo hiipi mukaan vasta 6-7 viikoilla.

Nyt aloitin maanantaina oksentamaan (3+0). Voi olla myös, että lopetin imetyksen 4 päivää aiemmin (2v3kk lapsi, kävi vielä aamuisin rinnalla) ja tuli tupla hormoonit kerralla. Olo oli ihan järkky ja nyt on onneksi tasoittunut semmoseen "toisen päivän krapulaan". Olo on heti parempi jos muistan syödä 2h välein jotain pientä, eli on pitänyt pienentää annoksia ja hankkia napostelu tomaatteja, kurkkuja ja porkkanoita.

Mulla käy myös välillä vihlova kipu alapäässä ja kohdussa selkesti jotain tapahtuu, jotain lievän menkkamasia jomotuksia tulee.

Oireina myös keskittymisenkyvyn menetys, käyn vaan täällä ja googlaan taas asioita enkä saa töitä aikaiseksi :tears:
 
Minulla on niin laaja oireskaala jo, että en oikein jaksa listata niitä 😂 Mutta aika lailla mitä ootte jo kirjoitellut plus vähän lisääkin.

Toin lapsen just harrastukseen ja raskausnenä ilmoittaa, että joku on täällä oksentanut joskus 🤢 Aivan hirveetä 🙊
 
Mulla alko muutama päivä ennen plussaa vatsassa vihlonta ja semmonen paineen tunne. Sen takia oikeestaan testasinkin. Sama jatkuu edelleen. Mm. aivastaminen vihlaisee ilkeästi mahaan 😄 pari päivää oli tosi huono ja voimaton olo, muutoin hyvin lievä huonovointisuus pyyhkäisee välillä hetkeksi päälle. Paleltaa järjettömästi 🥶 oon vilukissa muutenkin joo, mutta nyt tuntuu just etenkin iltaisin suorastaan kuumeiselta eikä mikään lämmitä riittävästi.

Eka raskaus tosiaan ja kovin kiinnostuneena seurailen näitä tuntemuksia. On niin hauska tää olo, kun tuntee kyllä että kropassa tapahtuu jotakin!

Tosi pienellä siis päästy nyt ja olispa ihanaa, kun saisi tähän malliin jatkaakin! 🤞🏻 Mutta ihan naurettava ajatus jonkun parin viikon raskauden jälkeen 😅 toivon vaan niin älyttömästi, ettei tarvitsisi oksennella ja pystyisin käymään töissä ja hoitamaan asiat normaalisti.
 
Mulla lähinnä väsymystä ja toisina päivinä huonotuulisuutta. Semmoista kunnon takakireyttä, niin kuin pms joskus tekee:tears: pahoinvointi on onneksi vielä pysynyt poissa, toivottavasti pysyykin:folded:
 
Mullakin on parin päivän ajan ollut etomista ruuan tuoksuihin liittyen. Pelottaa, että milloin mahdollisesti alkaa voimakkaampi pahoinvointi 😞 Muistaakseni v. 2021 raskaudessa aloin oksennella rv 6 aikoihin.

Mulla on lisäksi väsymystä, Ouran mukaan kohonnut ruumiinlämpö ja leposyke sekä ajoittain menkkakipumaisia tuntemuksia.
 
Mie ennakoin jo oireita, kun luin vanhaa päiväkirjaa, niin ummetus oli turhan tuttu oire koko raskauden... Niin aloitin jo nyt Vi-Siblinin, jotta ei mene pahaksi missään vaiheessa. Sitä meni monta purkkia viime raskaudessa, aamupuuroon yks annos, niin vatsa toimi!

Mulla pahoinvointi on nyt vähän helpottanut, ei tuu 2h välein etomista ja "krapulaa", mut heti aamusta tulee jos en syö heti.

Veikkaan et mun alun oireet (3+0 alkoi) johtui siitä että kiinnittyminen ja imetyksen lopetus saattui samoille päiville, niin se voimisti oireita. Eiköhän paha olo palaa jossain vaiheessa taas kuvioihin.
 
Mulla on yhä suht hyvä olo, vain hieman sitä ällötystä, mut pystyn syömään ihan kaikkea. Oireiden puolesta positiivinen olo tästä raskaudesta, just sen takia et esikoisessakin olo oli tämmönen, tuntuu "normaalilta" raskaudelta.
Ihan eri fiilis kuin tuosta trisomia-raskaudesta, jossa oireet oli tosi vahvoja. En siis sano et vahvat oireet on huono merkki yleisesti, vaan omalla kohdalla jotenkin nyt tuntuu sellaiselta kuin onnistuneessa raskaudessa. Toki vielä aikaista, olo voi muuttua viikkojen edetessä, mut ihanaa et joku asia saa olon tuntumaan itsevarmalta jo näin aikaisin.
Hajuaisti on terävöitynyt huomattavasti.
 
Täytyis varmaan vi-siblin ostoksille suunnata itsekin, koska tää ummetus on aivan jää tä vää. Tänään myös yököttänyt koko aamun, esikoisesta ei oksettanut lainkaan. Syöminen ei edes helpotttanut, toisin kuin aiemmin on tullut huono olo ennen nälkää. Alkaahan näitä oireita kuitenkin olla, kun melko lailla tähän asti meni täysin oireetta/hyvin pienin ja hetkellisin oirein.
 
Mulla on iho menny nyt tosi hyvään kuntoon 🤩 Normaalisti ovulaatio ja kuukautiset saa naaman ihan kamalaan kuntoon ja noissa edellisissä raskauksissa sama juttu, molemmissa oli kyseessä tyttöraskaus.
Toivottavasti ei muutu vaan jatkuis näin 🤞
 
Takaisin
Top