Raskausdiabetes

äiti4

Vasta-alkaja
Hei,

Onko kellekkään muulle käynyt niin että sokerirasituskoe on osoittanut 3:n arvon muutoksia ... eli olisi raskausdiabetes.
Sitten kun kotona tekee sokerimittaukset ohjeiden mukaan niin arvot ovat täydelliset !?!!?

Ja elämäntavat eivät ole ehtineet vielä edes muuttua ?

Kotimittaus on kuulemma täysin luotettava, näin kuulin diabeteshoitajalta.

Kiinnostaisi kuulla muiden kuulumisia/kertomuksia liittyen sokerirasituskokeeseen ja mahdolliseen diabetes epäilyyn.
 
Ei se tarkoita sitä että sulla aina heittäis sokerit vaikka r-diabetes oliskin.

Eli kotitestattuna oot voinu syödä jotain ihan tarpeeks normaalia, eikä ne oo noussut.

Ja muistahan mitata se kotona sen 1h jälkeen syömisestä.

Mutta kyllä se yleensä sen r-diabeteksen paljastaa se koe, siinä kuitenkin se kokeillaan sokerilitkulla. Normi ihminen sen kestää sokereita nostamatta ja diabeetikolla nostaa.

Itellä siis myös r-diabetes joka kurissa ihan ruokavaliolla.
Eli tarkkailen mitä syön ja oon opetellu mitkä nostaa liikaa.

TOivottavasti tää ei nyt ainakaan sekottanu sua liiaks.
Mutta kyllä sulla se diabetes nyt taitaa vaan olla :<
 
Mulla jäi yhdestä arvosta kiinni testissä. Nyt sitten pitäisi kerra kk katsoa arvot? Tuntuu hassun harvalta, jos kerran on merkitystä raskauden kulkuun.emoticon

No, olen kiltisti mittaillut paastoarvoja, ja kerran 1h ruokailusta. Kaikki oli ok. 
Nyt pitäisi ottaa kerran  pari paasto ja niiden jälkeen 1h aamiaisesta.  Ruokavaliota olen rukannut mielestäni oikeaan suuntaan. Eli vähän rasvaa, sokeria ja puhdistettuja jauhoja. Perunaa en syö ollenkaan. 

Tässä olen ottanut avuksi netissä toimivan kiloklubi laihdutus sivustot. Ne kun laskevat mun puolesta rasvat ja hiilarit, niin että ne noudattaa sitä ruokaympyrän ohjetta. 
Kalorit mulla menee aina yli suosituksen, mutta kun on nälkä. Ja kaksoset vaatii ruokaa.emoticon

 
Tuolla raskauspuolella on ryhmä meille raskausdiabeteksesta "kärsiville". Kyllä kotimittaukset voi olla ihan ok vaikka rasituskokeessa narahtaakin. Rasituskokeessa kerralla nautittu sokerimäärä on niin korkea ettei sitä normi ruokavaliolla kerralla syödä.
Itsellä eka rasituskoe rvk 12 muistaakseni oli normaali mutta toinen noin viikolla 26 sitten jäi 1h ja 2h arvoista yli sallitun. Nyt mittailen joka toinen päivä sokerit ennen ja tuntia jälkeen aamiaisen, lounaan ja päivällisen. Ylityksiä on pari mittausta viikossa, mutta nekin kovin lähellä raja-arvoja. Lääkärillä äippäpolilla käytiin kahdesti muutaman viikon välein seurannan alussa.  Lekuri seurasi että vauva ei kasva liikaa ja sokerit on tasapainossa. Eli mikäli ei olisi silloin siirrytään insuliinin käyttöön. Ensi torstaina on aika diabeteshoitajalle ja lääkärille, solloin viikkoja 34+1. Sinne pitää olla ruokapäiväkirja, mulla kun vaihtui sairaanhoitopiiri tässä välillä niin tuntuu olevan taas vähän erilaista...
Tässä linkki tuonne laajempaan keskusteluun aiheesta http://www.vau.fi/Community/Forum/Room/Topic/?topicId=1068&page=19 
Tuosta ruokavaliosta: itsellä peruna on ihan ok, mutta riisi ja pasta ym puhdistetut viljat on kyllä jätettävä minimiin. Toki perunakin on rajoitettuna, mutta yllättävä ero mittaustuloksissa verrattuna noihin muihin...
 
Hei ja kiitos vastauksista.
Mä oon nyt kanssa ahkerasti täytelly sokeriarvo ja ruokapäiväkirjaa. Arvot on aamulla alle 5 ja 1h. ruoasta joka kerralla alle 7 eli erittäin hyvät tulokset :) No kaiketi ne tietää ...
Oon tehny myös omia testejä ja aina sokericolalla saa arvot koholle :/ sekä pulla on sama. Riisiä en olekaan testannut vielä :D.
 
Mulla sama, kaikki arvot yli sallittujen rasituksessa, eikä kotimittauksessa mitään häikkää. Vaikka söisin mitä, niin arvot pysyy normaaleina. Meinasivat nyt neuvolassa, että ei välttämättä tarvi mittailla kuin kerran kuukaudessa, jos lääkäri antaa luvan. Mutta en vaan ymmärrä, miksi haluavat laittaa minut uudelleen sokerirasitustestiin, kun ensimmäisestä (rv16) jo tuli tuo diagnoosi..
 
Mulla oli rasituksessa paastoarvo ja 1h jälkeinen arvo korkeita. Kotona kuitenkin arvot ihan normaalit.. 3.1-6.4.
Oon koittanu syödä vähän kaikkea, että huomaisin mistä ne arvot nousee.. Karkkia en oo syöny oikein koskaan, muutaman otan todella harvoin, niin sitä en edes ole viitsinyt kokeilla.

Tuntuu turhalta mittailla verensokeria koko ajan, koska arvo näyttää aina samaa :D Paastoarvo 4,7 ja ruokailun jälkeen hieman yli 5.
 
Takaisin
Top