Raskausdiabetes

Ei olo mulle ainakaan puhuttu mitään käynnistyksestä. Painoarviokin oli viimeksi keskikäyrän alle, joten sain vaan uuden kontrolliajan (joka sattui kyllä laskettuun aikaan). Tuskin käynnistetään jos ei ole erityistä aihetta.. Tai näin luulen.
 
Mulla on käsitys, että insuliinihoitoiset käynnistetään lasketun ajan tienoilla. Mutta poikkeuksia löytyy toki. Mutta istukka kalkkeutuu ja toiminta heikkenee herkemmin niin siksi käynnistys useimmiten. Ja vauvan hapenpuutteen riski synnytyksen yhteydessä suurenee mitä pidemmälle menee raskaus. Mutta näitähän seurataan ultrissa! :)
 
Käypähoitosuositus sanoo radi-äitien synnytyksen käynnistämisestä seuraavaa:

Synnytyksen ajankohta
  • Ravitsemushoitoisen raskausdiabeetikon raskauden voidaan yleensä antaa jatkua 7–10 vuorokautta yli lasketun ajan, jos hänen glukoositasapainonsa on hyvä eikä raskauteen liity muita komplikaatioita
    • Synnytyksen käynnistämistä harkitaan vain, jos sikiö on kasvamassa selkeästi makrosomiseksi.
  • Lääkehoitoisen raskausdiabeetikon synnytyksen käynnistämistä tulee loppuraskauden suurentuneen asfyksiariskin vuoksi harkita raskausviikon 38 täytyttyä, kuitenkin viimeistään laskettuun aikaan mennessä
Syynä käynnistykseen siis makrosomiaepäily ja lääkehoitoisilla myös vauvan hapenpuutteen kohoava riski.
 
Johtuuko se hapenpuute isokokoisuudesta vai mitä sillä tarkoitetaan ? :eek: mullekin antovat kontrollin rv 38 ja mainitsi jotain käynnistämisestä jos on tarvetta? :eek: meille tulossa siro vauva.. en tiedä sit. Mulla ruokavaliohoitoinen radi ja ylityksiä on ollut ruoan jälkeen sillon tällöin.
 
Johtuuko se hapenpuute isokokoisuudesta vai mitä sillä tarkoitetaan ? :eek: mullekin antovat kontrollin rv 38 ja mainitsi jotain käynnistämisestä jos on tarvetta? :eek: meille tulossa siro vauva.. en tiedä sit. Mulla ruokavaliohoitoinen radi ja ylityksiä on ollut ruoan jälkeen sillon tällöin.


Nimenomaan makrosomia (eli tietyntyyppinen isokokoisuus) altistaa (siis vain altistaa, ei automaattisesti aiheuta) hapenpuutteelle. (Raskaus)Diabeteksesta aiheutuva makrosomia syntyy kun äidin verensokeri on (pitkäaikaisesti tai toistuvasti) korkealla, jolloin vauvan insuliinituotanto lisääntyy. Insuliini toimii paitsi sokeriaineenvaihdunnassa, myös kasvuhormonina. Kasvuun vauva tarvitsee happea. Makrosomisen vauvan krooninen hapenpuute on siis seurausta siitä, että vauva kasvaa ''liikaa'' eikä istukka pysty kompensoimaan vauvan lisääntynyttä hapentarvetta.

Lisäksi ilmeisesti joissain tapauksissa diabetes lisää istukan kalkkeumariskiä (kalkkeumat taas tietenkin saattavat aiheuttaa toimintahäiriöitä istukassa ja siten hapenpuutetta).

Tai näin olen itse ymmärtänyt, mitä olen käypähoitoa ja muita lähteitä kahlannut läpi. Korjatkaahan, jos olen väärässä? :)


Mutta noin käynnistämisestä ja kaikesta muistakin sairaaloiden toimintatavoista saa aina kieltäytyä. Laki potilaan asemasta ja oikeuksista takaa sen.


(Ei, en suosittele kieltäytymään vain koska laki takaa sen oikeuden. Lähinnä sitä, että nämä oikeudet ihan oikeasti ovat olemassa ja ne tosiaan sitovat lääkäreitä ja muuta hoitohenkilökuntaa synnyttäjänkin hoidossa. Syntymättömällä lapsella ei Suomen lain mukaan ole vielä potilaan oikeuksia. Itse haluan aina tietää lääketieteellisille toimenpiteille lääketieteellä perustellut syyt, jotka pätevät juuri minuun (ja raskaden ja synnytyksen hoidon ollessa kyseessä) ja vauvaani. En halua mitään tehtävän siksi, että se on vakiintunut käytäntö (näitä on paljon sairaaloissa). Uskon, että tarpeettomat toimenpiteet ovat paitsi tietenkin tarpeettomia, myös potentiaalisesti haitallisia ja johtavat herkästi jatkotoimenpiteisiin ja uusiin riskeihin. Tämä ei ole suositus alkaa kyseenalaistaa kaikkea mitä lääkärit ja kätilöt sanovat, enkä todellakaan kannusta ketään kieltäytymään perustelluista toimenpiteistä. )
 
Makrosomisuutta arvioidaan ainakin NKlla mittaamalla ultrassa vauvan vatsan ympärystä (epäluotettava arvio), pään alueen kasvua ja veren virtausta siellä (koska jos hapenpuute, vauvan kroppa keskittyy ylläpitämään välttämättömiä elintoimintoja, eli 'ohjaa' verenkiertoa päähän enemmän kuin muualle), sekä mun istukan virtauksia ja kalkkeutumista (joiden pitäisi näkyä ultrassa vaaleina pisteinä). Lisäksi lapsivesipunktiosta mitataan vauvan stressihormonitasoa (EPO), jos se kohoaa, vauvan vointi heikkenee ja sydänkäyräseurannalla mitataan vauvan aktiivisuutta (hapenpuute vähentää vauvan aktiivisuutta).
Mulle ei siis näistä jatkuvista seurannoista (ultraan vähintään kerran viikossa, käyrille lisäksi tarvittaessa) johtuen tehdä synnytystapa tai -aikapäätöstä, ennen kun mennään synnyttämään. Synnytys käynnistetään viimeistään laskettuna päivänä, mutta yleensä viikolla 36-38. Tosin mulla on poikkeuksellisen hyvässä kunnossa tuo istukka (lääkärin sanojen mukaan), vauva kasvaa 'vain' +1-käyrällä ja EPO-taso on matala.
Ja kyllä, viimiset 5 viikkoa verensokerit jatkuvasti välillä 8-21, eli vähän eri kategorioissa kun lievät ylitykset, mutta äitien kehot, istukat ja vauvat on erilailla herkkiä tolle sokerille, mun istukka ilmeisesti suojaa vauvaa osin siltäkin.
Mut lääkärit päättää synnytyksessä kaikesta. Mä en rupea omia toiveita tai vaatimuksia esittämään riskiraskauksiin erikoistununeille ammattilaisille :)
 
Tsemppiä mannavilja loppu raskauteen, hyvä että istukka on hyvässä kunnossa ja vauva voi hyvin.. :)
 
mulla oli jotaki pientä tossa ympärysmitassa.. mutta sano ettei tartte huolissaa olla. nyt vaan tosi tarkka ruokavalio.. ja kahen viikon päästä 39+5 uus painoarvio ja mitat yms
 
Ketä pitäisi nyt uskoa? Olin tänään ultrassa ja ultralääkäri katsoi arvoja ja sanoi, että kirjoittaa insuliinin, että viimeistään maanantaina aloittaisin.. Kerroin sitten, että mulla on diabeteshoitaja seuraavaksi(kummatkin siis äitipolilla). No ultralääkäri sitten sanoi, että siellä harjoitellaan sitten se pistäminen, enpä tullut sanoneeksi, että samalla on myös sisätautilääkärikin paikalla, joka olisi myös tietenkin voinut kirjoittaa tarvittaessa sen insuliinin.. No kävipä sitten niinkin hyvin, että sisätautilääkäri käski lopettaa sen mittaamisen ja nauttia loppuraskaudesta.. No mulla on sitten insuliini resepti jota en mitä ilmeisimmin hae, mutta mitäs nyt ??
 
Ketä pitäisi nyt uskoa? Olin tänään ultrassa ja ultralääkäri katsoi arvoja ja sanoi, että kirjoittaa insuliinin, että viimeistään maanantaina aloittaisin.. Kerroin sitten, että mulla on diabeteshoitaja seuraavaksi(kummatkin siis äitipolilla). No ultralääkäri sitten sanoi, että siellä harjoitellaan sitten se pistäminen, enpä tullut sanoneeksi, että samalla on myös sisätautilääkärikin paikalla, joka olisi myös tietenkin voinut kirjoittaa tarvittaessa sen insuliinin.. No kävipä sitten niinkin hyvin, että sisätautilääkäri käski lopettaa sen mittaamisen ja nauttia loppuraskaudesta.. No mulla on sitten insuliini resepti jota en mitä ilmeisimmin hae, mutta mitäs nyt ??


Ohhoh! :O Itse ehkä henk. koht. soittaisin varmaan sinne äpolille ja pyytäisin asappina ultrannutta lääkäriä konsultoimaan sisätautilääkäriä tai toisinpäin. Toisaalta, jos itse mietin (ilman mitään koulutusta ja ihan mutu-tuntumalla), niin sisätautilääkärillä on diabeteksesta enemmän tietoa, mutta osaisiko kuitenkin ultraava lääkäri arvioida tilannetta vauvan kannalta paremmin? Toisaalta, miksi sisätautilääkäri olisi äitiyspolilla antamassa lausuntojaan, jos ei osaisi pätevästi arvioida kokonaisuutta?

Ikävä tilanne! :confused:
 
On kyl jotenki hulluu et täs vaihees pitäs viel insuliinit aloittaa. Menee niissäki oma aikansa et saat oikeelle tasolle sokerit ja insuliinit.
 
3 viikkoa laskettuun aikaan.. Pitääpäs miettiä tarkasti alanko stressaamaan vielä enempi verensokereista ja insuliinista vai nautinko loppuraskaudesta vaikea pulma.. En tätä kyllä muuten miettisikään, mutta onko liian korkeista arvoista haittaa sikiön hapensaannille ? :meh: stressiä sitten taas tästäkin
 
Tärkeintä olisi, että arvot olisivat synnytyksen aikaan hyvät, jotta lapsella olisi ne napanuoraa leikatessa tasaiset ja nöin vältyttäisiin mahdolliselta hypoglykemialta. Hapenpuutteen riskiin en osaa sanoa arvojen vaikutusta mutta enää niillä arvoilla ei ole vauvan painoon minkäänlaista merkitystä. Näin mulle sanoi sisätautilääkäri tyksissä. Mutta mielestäni ne kertoo turhan vähän mikä vaikuttaa mihinkin. Joutunut itse perehtymään paljon asiaan..
 
Tänään kokoarvioultra, jossa todettiin, et kasvu on palannut takaisin normaalikäyrälle. Makrosomiaa ei havaittu, eli tuo ympärysmitta oli erinomainen. Ainoastaan reisiluun pituutta lääkäri pohti, mut totesi, et jos äiti on yli 180 senttinen, niin ihmekös tuo.
Ja sokerit on kieltämättä pysyneet nätisti alle 7:n viimeisen viikon, mikä kertonee myös synnytyksen lähestymistä.
Saako tätä juhlistaa kesän ekalla jäätelöllä (pienellä)...
 
en tiiä mitä ajatella koko asiasta.. kannam toisinaa huonoo omaa tuntoo ku syön jotaki pientä hyvää.. ku ei mitään sais syödä.. nyt ollu arvot ok aina ku oon mittaillu.. viikon päästä ois taas koko arvio 39+5 vähän jotenki pelottaa.. tiedän että vauvan parasta tässä aatellaan ja haluun itekki sitä ajatella mutta miten aina löydän itteni jotaki syömästä.. ja ku mun asenne on että en haluu ressata ja yritän kaikkeni mutku lääkärit painostaa et nyt kaikki pois vaa , ymmärrän sen kyllä. joo en tiiä mitä aattelen nyt ollu muutaman päivän ahistunu ja masentunu olo ilman syytä o; nii sit kaikki mietityttää
.. sori mikä purkaus .. :D
 
Helmimeri.Samoilla fiiliksillä minäkin olen tarkkana pitäisi ruokavaliosta olla ja stressaan jokaista mittausta ja suu palaa.. Itse neuvoisin olemaan stressaamatta ja nauttia loppuraskaudesta. Helpommin kyllä sanottu kuin tehty.. Mutta uskon, että se stressi tekee enempi hallaa kuin ne muutamat ylitykset.
 
Th tänään neuvolassa sanoi, että arvot ovat olleet niin hyviä, että voin jättää mittaukset vaikka kokonaan pois ja mitata vain, jos tulee huono olo tms.

Varmaan kuitenkin jatkan ainakin aamupaastojen mittaamista normaaliin tapaan. Päiväseurannan jätän mielelläni pois! :D
 
Takaisin
Top