Raskausajan väsymys

Mangusti_

Piirimestaruustason postaaja
Maaliskuun äidit 2019
Keille muille tullut jäätävää väsymystä? Ootteko löytäneet keinoja sen helpottamiseen?

Täällä ei päikkäritkään ei ole vaihtoehtona, kun töitä ja kotona 5-v. vaatii huomionsa. Hirmu väsymys aina näinä iltapäivän tunteina iskee päälle. Ja kofeiinikin pannassa! 😩
 
Parina päivänä ollu nyt väsymystä mutta toki voi olla yhteys nyt tähän sairastamiseenkin.
Nukahtanut paristi sohvalle ennen 8 illalla ja siitä sit sänkyyn nukkumaan..
 
Keille muille tullut jäätävää väsymystä? Ootteko löytäneet keinoja sen helpottamiseen?

Täällä ei päikkäritkään ei ole vaihtoehtona, kun töitä ja kotona 5-v. vaatii huomionsa. Hirmu väsymys aina näinä iltapäivän tunteina iskee päälle. Ja kofeiinikin pannassa! 😩
Toivottavasti ei johdu matalasta ferritiinistä. Raskaudessssahan veren määrä kasvaa, ja jos ei oo varastorautaa raudan muodostamiseen niin väsymystä se helposti pukkaa. Toivottavasti saat öisin nukutuksi, ettei univelkaa pääse kertymään 🍀
 
Kova väsymys täälläkin alkaa iltapäivällä. Sitä ei toki auta se, että nukun yöllä nyt jostain syystä huonosti 😵‍💫
 
Toivottavasti ei johdu matalasta ferritiinistä. Raskaudessssahan veren määrä kasvaa, ja jos ei oo varastorautaa raudan muodostamiseen niin väsymystä se helposti pukkaa. Toivottavasti saat öisin nukutuksi, ettei univelkaa pääse kertymään 🍀
Hmm.. Ferritiinit katsottiin viime kesänä kun epäiltiin/yhä epäillään jonkinlaista piilevää autoimmuunisairautta, silloin oli yllättävänkin korkea, päälle 100. Toisaalta sit taas tulehdukselliset krooniset sairaudet voi valheellisesti nostattaa.. 🙃 Mut ainakin n. viikko ennen plussaamista päivystyskäynnin (umppariepäily, olikin sit ehkä ton itusen kiinnittymisestä voimakkaat kivut) yhteydessä Hb oli päälle 150 ja punasolut normaalin kokoisia, niin siinä kohti ainakaan ei ollut vielä pulatilannetta.
Sit taas väsymystä voi osalta selittää se joku epädiagnosoitava autoimmuunijuttu, raskauden myötä ainakin valkosormisuusoire voimistunut selvästi. Ja se taas ehkä sit reaktiota siihen verimäärän lisimiseen!
 
Ai tää väsymys voi liittyä ferritiiniin, hyvä tietää. Sain lähetteen sisätaudeille, koska ferritiini 20, mutta lri epäili, että lähete palautuu, koska tuo kuitenkin viitearvoissa ja HB 120. Koko ajan väsyttää, mut ei pysty kyl niin paljo lepäämään ku tarttis.
Muistelen, että raskautta yrittäville suositus on yli 40, että olisi varastot riittävät raskautta ajatellen. Että matalanpuoleiselta kuulostaa tuo, etenkin kun Hb kanssa ei kauheen kaukana alarajasta. 🤔 Rautalisästä ei varmasti ainakaan haittaa tohon olisi (en tiedä, jos onkin jo käytössä).
 
Pakko on välillä sohvalla istuessa laittaa silmät kiinni, kun väsyttää niin varsinkin iltapäivällä tai illalla. Saa nähdä miten selviän tällä viikolla, kun olen iltavuorossa. Onneksi lapset eivät ole kotona, niin saa edes aamulla nukkua niin pitkään kuin haluaa.
 
Täälläkin väsymys aivan hirveää. Lisäksi unettomuus ei auta asiaa. Mulla ferritiini ollut alhaalla esikoisesta lähtien ja lisärauta käytössä ja just mietin että voisikohan sitä annostusta lisätä - tiedättekö onko jotain rajaa kuinka paljon rautaa voi syödä raskaana?
 
Täälläkin väsymys aivan hirveää. Lisäksi unettomuus ei auta asiaa. Mulla ferritiini ollut alhaalla esikoisesta lähtien ja lisärauta käytössä ja just mietin että voisikohan sitä annostusta lisätä - tiedättekö onko jotain rajaa kuinka paljon rautaa voi syödä raskaana?
Varmaan sama suositus kuin ei-raskaana olevillekin, eli 100-200 mg joka päivä tai joka toinen päivä. Jos mahaoireita tulee raudasta, niin joka toinen päivä ottaminen saattaa olla parempi. Mutta jos ei oo hemppareita ym katottu hetkeen, niin ehkä kantsisi tutkituttaa ennen kuin lisäilee?
 
Varmaan sama suositus kuin ei-raskaana olevillekin, eli 100-200 mg joka päivä tai joka toinen päivä. Jos mahaoireita tulee raudasta, niin joka toinen päivä ottaminen saattaa olla parempi. Mutta jos ei oo hemppareita ym katottu hetkeen, niin ehkä kantsisi tutkituttaa ennen kuin lisäilee?
Kesällä viimeksi tutkittu, silloin melko alhainen ja meinasin pyytää mittausta taas nyt lähiaikoina
 
Äh, väsyttää kyllä täälläkin enkä jotenki jaksaisi yhtään miettiä just vaikka noita rauta-asioita. Muistan että edellisessäkin raskaudessa mitattiin vasta tosi myöhään edes hemoglobiini 😔
 
Ihan hirveä väsymys. Teen kolmivuorotyötä ja täällä hetkellä aamuvuorot ja yöt ovat kyl pelkkää kärsimystä.
 
Ensimmäisessä raskaudessa olin ihan hirveän väsynyt ekan kolmanneksen. Käytännössä nukuin, kävin töissä ja tulin kotiin nukkumaan. Sitten se jossain välissä onneksi loppui. Nyt vähän ahdistaa kun alkoi muutama päivä sitten taas se väsymys. Olin juuri edellisenä päivänä sanonut puolisolle puolitosissaan, että nyt ei kyllä tällä kertaa oteta sitä väsymystä vastaan, kun on tämä elämä elettävänä taaperon kanssa jne. Ja heti seuraavana päivänä tää väsymys vyöry päälle. Ahdistaa aika paljon, mutta ei auta kuin pärjätä tän kanssa ja yrittää levätä sen minkä voi :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
 
Väsyttää täälläkin todella paljon. Onneksi olen lomalla tämän viikon - tosin kurkku tuli sitten heti myös kipeäksi, joten osittain väsymys voi siitäkin johtua. Olen myös nukkunut melko huonosti jo ainakin viikon…
 
Hei tuohon väsymykseen/ mahdolliseen alhaiseen hemoglobiiniin, niin itsellä ensimmäisessä raskaudessa mitattiin joka neuvolakäynnillä hb. Toki se sormesta otettava tulos ei ole sama kuin suonesta, mutta antaa suuntaa kuitenkin. Mulla siis aina ollut matalat hb arvot ja siksi raskaudessa seurattiin, rautaa söin koko raskauden ja silti laski vain hissukseen. Ferritiiniä en tajunnut mittauttaa eikä sitä kyllä neuvolassa kukaan myöskään ottanut puheeksi. Mutta pointti että kannattaa herkästi ottaa puheeksi, kaikissa neuvoloissa kuitenkin noi pikatestien tarvikkeet niin helppo testata.😊
 
Itellä ollut ferritiinin seuranta työterveyden kautta jo ennen raskautta, kun oli vain 7 viimevuoden alussa. Suurella rautalisällä olen sen saanut nyt vuoden aikana nousemaan vain 18:aan, joten kehottivat jatkamaan rautalisää koko raskausajan. Hemoglobiini onneksi pysynyt vielä hyvänä.
 
Äh, väsyttää kyllä täälläkin enkä jotenki jaksaisi yhtään miettiä just vaikka noita rauta-asioita. Muistan että edellisessäkin raskaudessa mitattiin vasta tosi myöhään edes hemoglobiini 😔
Edellisessä raskaudessa pyysin useamman kerran neuvolassa että voitaisiinko mitata ja aina onnistui 😊
 
Hei te väsyneet! Markkinoilla on olemassa kotitestejä ferritiinin ja varmaan hemoglobiinin mittaamista varten. Voin suositella jos neuvolassa ei testiä saa! Mulla oli tuota taapero odottaessa kotiin hankittuna myös pissatestiliuskat glukoosin ja proteiinin omatoimiseen seurantaan.
 
Hei te väsyneet! Markkinoilla on olemassa kotitestejä ferritiinin ja varmaan hemoglobiinin mittaamista varten. Voin suositella jos neuvolassa ei testiä saa! Mulla oli tuota taapero odottaessa kotiin hankittuna myös pissatestiliuskat glukoosin ja proteiinin omatoimiseen seurantaan.
Kiitos vinkistä!
 
Takaisin
Top