Raskausajan ruokasuositukset

Help! Söisittekö Kolmisen viikkoa sit vanhaksi mennyttä fetaa 😬 avaamaton pakkaus ja menisi uuniin
 
Tällä hetkellä ei uppoa mikään voimakastuoksuinen tai mausteinen ruoka.
Alkaa heti etomaan 🤢 eli vinkkejä mauttomista ja hajuttomista ruuista otetaan vastaan. 😂
 
Tällä hetkellä ei uppoa mikään voimakastuoksuinen tai mausteinen ruoka.
Alkaa heti etomaan 🤢 eli vinkkejä mauttomista ja hajuttomista ruuista otetaan vastaan. 😂
Kurkku, salaatti, linssit, riisikakut, voileipäkeksit, keitetty pasta & riisi. Näitä syön itse ja yritän kehitellä jotain, mutta tässä vaiheessa syö sen minkä pystyy :smiling-eyes:
 
Mulle maistuisi parhaiten roskaruoka niinku viimeksi raskaana, ja muutenkin elämässä 🤣 aamulla käytiin kerhossa, siellä tuoksui kala ja mua yökötti hieman. Kotona oon kyllä jo muutaman päivän syöny kalaruokaa.

Maistuvaa välipalaa vaikea keksiä. Ensin söin keksejä ja sit mandariinia. Ja silti närästi. Tai en tiedä ehkä makea tekee sen 🤷‍♀️
Tänään käyn ostaa fetan ja teen uunifetapastaa 😋
 
Tällä hetkellä ei uppoa mikään voimakastuoksuinen tai mausteinen ruoka.
Alkaa heti etomaan 🤢 eli vinkkejä mauttomista ja hajuttomista ruuista otetaan vastaan. 😂
Mä ajattelin tehdä kanamakaronilaatikkoa, jos se uppois, alkanut etomaan kaikki ruoka paitsi juotavat jogurtit tai smoothiet
😂
 
Ei ehkä ihan mee ruuan alle tää mutta rajoituksiin: Aamulla googlailin kosmetiikkarajoituksia raskauteen liittyen. Piti heti tarkistaa onko meikkivoiteen aurinkosuoja kemiallinen vai fysikaalinen mut onneks oli jälkimmäinen. En silti meikannu. Tarviikohan näistä ottaa niin kovaa stressiä? Mietin kans kun sain vasta uuden kosteusvoiteen, mutta siinäkin on aika tujut vaikuttavat aineet, että pitääkö mielummin siirtyä ihan perusvoide linjalle kasvojenkin iholla....
 
Ei ehkä ihan mee ruuan alle tää mutta rajoituksiin: Aamulla googlailin kosmetiikkarajoituksia raskauteen liittyen. Piti heti tarkistaa onko meikkivoiteen aurinkosuoja kemiallinen vai fysikaalinen mut onneks oli jälkimmäinen. En silti meikannu. Tarviikohan näistä ottaa niin kovaa stressiä? Mietin kans kun sain vasta uuden kosteusvoiteen, mutta siinäkin on aika tujut vaikuttavat aineet, että pitääkö mielummin siirtyä ihan perusvoide linjalle kasvojenkin iholla....
Suomessa näitä suosituksia ei tosiaan kovin tarkasti ole annettu, tai se tieto jää monen muun tärkeän asian takia vähäiselle huomiolle. Pari vuotta sitten kun odotin kakkosta niin oli puhe jostain uusista suosituksista, joissa teknisesti ottaen oli puhetta että kaikkea turhaa on hyvä välttää mitä itse muistan lukeneeni, mutta en ole tutustunut näihin kovin tarkasti. Pikagooglauksella en edes nyt löytänyt näitä. Eikä neuvolassakaan sanottu mitään. Käytän itse aika vähän kosmetiikkaa, niin helppo myös vältellä raskaana. Kerran kyselin apteekista, niin ei osattu sanoa muuta kun että A-vitamiinia olisi hyvä välttää esimerkiksi voiteissa.

En tiedä onko Teratologinen tietopalvelu tuttu. Sinne raskaana olevat/imettävät/raskautta suunnittelevat voivat soittaa/chattaa ja kysyä lääkityksistä ja kosmetiikasta. Vastaamassa lääkäreitä ja farmaseutteja.
 
Last edited by a moderator:
Hirveesti tekis mieli kiinalaista 🤣
Kävisittekö kiinalaisessa syömässä?
Sushista en oo ikinä tykännyt mutta lähinnä kevätkääryleet ja friteeratut jutut. 🤤🫣
 
Hirveesti tekis mieli kiinalaista 🤣
Kävisittekö kiinalaisessa syömässä?
Sushista en oo ikinä tykännyt mutta lähinnä kevätkääryleet ja friteeratut jutut. 🤤🫣
Mä olen käynyt edellisessä raskaudessa. Sushit ja epäilyttävät kalat olen jättänyt varmuuden vuoksi väliin jos buffetissa on ollut tarjolla. Kyselin kauheesti henkilökunnalta mitä ruoka sisältää ja sain raaka-ainelistan käteen :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Olin varmaan painajaismainen asiakas mutta ainakin sain varmistuksen mitä ruoka sisältää, jotta itse uskalsin syödä. Kevätkääryleet ovat munkin lemppareita :Face With Tears Of Joy:
 
Söin sit taikinaa jossa raakaa kananmunaa 😵 mut ymmärsin että ok jos muna ei pilalla.. tai vissiin aina salmonellan vaara mutta TOOODELLA pieni, majoneesiakin vissii saa syödä vaikka olisi raakaa kananmunaa🤔
 
Joo, raaka kananmuna/majoneesi ei ole Ruokaviraston virallisella listalla kiellettynä, vaikka siitäkin pyörii erilaisia versioita salmonellariskin takia. Ystävämme Google löytää kaikenlaista, hyvässä ja pahassa :rolling:
 
Last edited by a moderator:
Takaisin
Top