Raskausajan painonnousu

Minä en edes uskalla enää käydä puntarilla riittää kun neuvolassa käy ja sekin on kamala kun kaikki puntarit näyttävät eriä. :confused4
 
Tänään oli pojan 2v. neuvola. Mä siellä omatoimisesti menin puntarille, sille samalle, millä mua on koko raskausaika punnittu. Rv 33+0 paino oli 68,2kg ja nyt kun viikkoja on 37+5 painoa oli 69,5kg, eli on se vähän noussut. Ajattelen siis sen painonnousun positiivisena vaikka sitä onkin vähän, mutta kaikki paino mitä kertyy on hyväksi vauvalle. :) kaiken kaikkiaan tähän mennessä painoa on tullut n. 8kg.
 
Minulla on tullut painoa lisää kohta 20 kiloa. Ensiksi (joulukuussa) siitä oltiin neuvolassa huolissaan, mutta kun sokerit oli kunnossa ja kaikki näyttää laskeutuneen vatsaan, neuvolantäti käänsi kelkkansa ja ilmoitti viikko sitten, että tämä on normaalia, koska olen ollut niin pienikokoinen. Mene ja tiedä, omasta mielestäni en ole ollut mitenkään poikkeuksellisen pieni ennen raskautta. BMI oli normaalin ylärajoilla, mutta kuitenkaan en ollut ylipainoinen. Kerääntyneet kilot on muuten suht helppo kantaa, mutta jalat ovat todella kovilla. Jalkapohjat särkevät jo puolen tunnin kävelemisen jälkeen. Uiminen olisi ihanaa, mutta en ole enää viime viikon jälkeen uskaltautunut altaaseen. Ehkä menen keskiviikkoisen synnytystapa-arvion jälkeen, jos paikat on vielä kiinni. Se on ihanaa. Olo on uinnin jälkeen niin raikas ja keveä.
 
Mä tykkäisin kans uimassa käydä kun olo on niin ihanan keponen kun siellä altaassa pomppii menemään. Meillä ois uima-allas talossakin, mut enpä oo saanu käydä kun pari kertaa lillumassa ja nyt kun on paikat jo lähteny aukeemaan ni enpä voi käydä enää edes lillumassa :sad001
 
Mä tänään vähän huijasin neuvolassa ton painon kanssa. Ei mulle oo mitään varsinaisesti valitettu tästä painosta, mutta melkeen joka kerta on täti todennu että saishan se nousta enemmänkin. No mulla on nyt ollu ummetusta jo muutaman viikon ja neuvolatätikin sen tietää. Siitä huolimatta kun kävin aamulla vaa'alla ennen neuvolaa niin paino oli noussu 3 viikossa alle puoli kiloa eli koska vauva on kasvanu yli 200g/vko niin oma paino on laskusuunnassa. No neuvolassa kävin antamassa ensin sen pissanäytteen niin kulautin siinä sit lasin vettä samalla ihan vaan siks ettei neuvolatäti pääsis huolestuun painosta. Sithän se vaaka näytti neuvolassa tasan 71 ja viikkokohtaseks nousuks merkittiin 200g joka oli ihan ok tädin mielestä, vaikka vähän se sitä ihmetteli kun mulla ei oo vatsakaan oikeen toiminu ja oon valitellu sitä että on täysi ja turvonnu olo koko ajan. Nyt on neuvolakortin mukaan kokonaispainonnousu siis 11kg ja tädin mukaan pari kiloa sais vielä ainakin tulla kun lähtötilanteessa olin kuulemma niin kevyt ja hoikka. Onneks seuraava neuvola on vasta kolmen viikon päästä kun äitipolilla ei punnita ollenkaan. Saa nähä korjaantuisko mun ruokahalu ja sitä kautta myös vaa'an lukemat seuraavaan (ja toivottavasti viimeseen!) neuvolakäyntiin mennessä...
 
Muokattu viimeksi:
Mulla on paino noussu nyt sen 16 kg (38+6) ja hidastunut on kovasti joten ei varmaan tuu enää paljoo vaikka meniskin yli... Toivottavasti ainakaan ei nousis enää... Elokuussa pitäis mahtuu 36 koon hääpukuun....:eek:
 
Paino suunnilleen + 10 kg. Ja massu tiivis, eikä ylimääräistä näy esim. kasvoissa. Oon kyllä tyytyväinen tähän asiaan. Sen verran vaivoja ollut (4 kk pahoinvointi, selän tulehdukset, migreeni ja taas loppuraskaudessa liitoskivut, raskausdiabetes ja selkäkivut), että johonkin pitää ollakin tyytyväinen.
 
Takaisin
Top