Raskausajan painonnousu

Tiuhti14

Silmät suurina ihmettelijä
Onko muita odottajia, joita mietityttää jo kertyneet kilot tai miten tarkkoja olette siitä, miten paljon paino "saa" nousta raskauden aikana?

Itseäni ainakin hämmästyttää, miten nopeasti paino on lähtenyt nousemaan, vaikka ennen raskautta olin ihan normaaleissa mitoissa.

Toki, pahoinvointia ja etovaa oloa on tullut vältettyä syömällä tiheämmin, enkä kiellä, etteikö olisi tullut herkuteltua. Ei näille mieliteoille aina vaan voi mitään. :laughing002

Pisti vaan miettimään, kun viimeksi olin neuvolassa rv7, painoa oli 83,5kg ja nyt rv11 sitä oli kertynyt jo 86,5kg... että kuinkas paljon sitä painetaan sitten, kun ollaan jo ihan viimeisillään! :confused005 laughing7

Liian tiukkapipoisesti en kuitenkaan halua painoani vahtia, olisi vaan kiva saada vertailupohjaa muilta odottajilta, että minkä verran painoa tulee lisää ja millä aikavälillä. :gen014
 
Joo kyllä miuakin huolestuttaa jo painon kertyminen. Sain ekaan kahteen viikkoon +3kg (71kg -> 74kg). Siitä se sit onneks asettu siihen +2kg eli 73kg paikkeille eikä oo noussut enää mut veti kuitenkin normaalipainosta jo ylipainon puolelle kun muutenkin siinä rajoilla kiikkui. Alkuun kun oli koko ajan huono olo, jatkuvasti nälkä ja teki mieli kaikkea mahdollista roskaruokaa.

Onneks ei oo enää noita roskaruokahimoja ni on pystyny taas syömään normaalisti. Toivottavasti pysyy olo näin hyvänä jatkossakin ni on jotain toivoakin että niitä kiloja tulis se 10-15 kaikkiaan, se olis ihan hyvä. Nyt ei vielä kuukauteen ainakaan tartteis tulla yhtään lisää... Tavoite olis siis ettei menis juurikaan yli 80 paino mut jos nyt kiipeää 85 niin se on vielä ihan siedettävä.
 
Meillä on onneks patterit loppu puntarista, enkä halua vaihtaa niitä :D Neuvolan puntarilla, kun kävin niin oli jo tullut kolmisen kiloa lisää. Mutta päätin etten älyttömästi ressaa siitä noususta. Viime raskaudessa tuli se 16-17 kiloa vaikka pyrin kyllä syömään terveellisesti ja liikuinkin ihan mukavasti. Luotetaan nyt sitten siihen, että ne taas sulaa hiljalleen pois ja imetys kuluttaa aika hyvin.
 
Mulle sanottiin neuvolassa, ettei painonnoususta kannata ottaa mitään paineita :) Varsinkin kun olen näin pienikokoinen (painoindeksi jtn 18-19 välillä) niin ei kuulemma haittais yhtään vaikka tulis raskauden aikana vaikka 20kg :D
 
En minäkään meinaa stressata, ainakaan näin alussa. Viime raskaudessa tuli kiloja 11, ja imettämällä lähti hetkessä yli 20. :happy093Pakko syödä mitä pystyy ja usein, jotta pysyy tuo paha olo edes hieman hallinnassa.

Plus syön hemotellakseni itteäni, paha tapa, mutta... :confused013
 
Mulla on aikasemmista tullu molemmista 15kg, esikoisesta oli tosin 5kg isompi lähtöpainokin. Mulla ei imetys ainakaan vie kiloja, päinvastoin kerää nesteitä. Esikoisesta olin normipainossa 8kk:ssa, toisesta lähti kahessa kuussa 10kg ja viimeiset viis kiloo roikkuu vaan mukana vaikka on koittanu ties mitä! Nyt tuntuu että on turvotusta yms jo tähän mennessä paljon. Monta viikkoo meni hirveessä väsymyksessä ja kuvotuksessa, että liikunta on jääny vähemmälle, ja väsymykseen on myös syöny epäterveellisemmin (plus että on tehnyt mieli kaikkee roskaruokaa, rasvaa ja suolaa :D). josko vähän ryhdistäytys nyt kun alkaa alkuoireet helpottaan, kun tietää millaisen työn niiden kilojen kanssa sitten raskauden jälkeen joutuu tekeen. :)
 
Esikoisesta tuli likimain 20 ja siitä jäljellä joku 5 kiloa. Tästä yritän pitää jotain rotia, mut ei nyt oo ainakaan oikein sujunu ku syön mitä sattuu.
 
Olin neuvolassa tasan vkolla 10, ja painoa oli tullut sellaset 3,5 kg... Jotenki järkytyin. Esikoisesta tuli suunnilleen jotain 10 kg, ja kaikki jäikin melkeen laitokselle.. Esikon paino oli jotain 2970g ja mahakin pysyi pienenä. Uskon, että toi paino tosta vielä tasottuu, varmaan jostain turvotuksesta johtuvaa? Painoindeksi on aina ollu reippaasti normia alempana, joten nyt paino sellaset 51,5 kg. Että ei tässä silleen mitään hätää, mutta jotenki pelottaa, että saan radin tai jotain vielä.. (Äidillä tyypin 2 diabetes ja suvussa muillakin) Pitäs alkaa vähän ehkä kattomaan, mitä sitä suuhunsa laittaa. En kyllä makeeta niin hirveesti oo itteeni ängenny mutta varmaan liikaa sitäkin kyllä.
 
Mua vähän mietityttää tuo painonnousu kans.. Tähän mennessä ei vissiinkää oo tullu lisäpainoa, vaikka on ollut iha jumalaton ruokahalu, niinku nälkäkuolema uhkais. Oon kuitenki tietoisesti koittanu vähä kontrolloida syömisiäni nälästä huolimatta.. Ja syyä entiseen malliin. Eli suhtkoht terveellisesti mutta välillä herkuttelen. Niin tosiaan itellä n. 10kg ylipainoa jo nyt joten lisäkiloja en mielelläni mitään 20 haluais.. :help Hankala ensiodottajana arvioida paljonko ois hyvä määrä kiloja tähän varteen..
 
Yleensähän noi ohjeet on tyyliin 15-18 alipainoisille, 10-15 normaalipainoisille ja 8-10 ylipainoisille. Vähän vaihtelee sit yksilön mukaan eli kannattaa kysellä neuvolassa myös :)
 
Viikkoon 14 mennessä tullut 0.7 kg lisää. Nyt keikutaan siinä normaali/ylipainon rajamailla. Mutta ilmeisesti painonnousua on reippaammin edessä kun kaksosia odotetellaan :)
 
Joo ei ole 14 vaan 13 raskausviikko (12+0 tänään). Pieni ajatusvirhe näin viikkojen taitekohdassa :wink
 
Ja siihen en osaa vastata miten olet vasta viikolla 11 (10+?). Kuulostaa vähän hassulle...
 
Sekava keskustelu :D Mun LA 4.4 ja viikkoja 11+3. Eli eiköhän Mo83 mee samalla viikolla :D
 
Niin ja neuvolan mukaan lasketaan la jos on ultran mukaan alle viikko eroa :)
 
Takaisin
Top