Raskausajan liikunta ja hyvinvointi

Täälläkin oon uskaltautunut aktivoitumaan ja alkanut käymään tauon jälkeen salilla. Vältän isoja liikkeitä, jotka ei oo hyviä lantionpohjalle (maastaveto, kyykky) ja yritän suosia pienillä painoilla / kehonpainolla tehtäviä harjotuksia. Joogaan haluaisin taas mennä, mutta treenit on ihan outoihin aikoihin 😅
 
Täälläkin oon uskaltautunut aktivoitumaan ja alkanut käymään tauon jälkeen salilla. Vältän isoja liikkeitä, jotka ei oo hyviä lantionpohjalle (maastaveto, kyykky) ja yritän suosia pienillä painoilla / kehonpainolla tehtäviä harjotuksia. Joogaan haluaisin taas mennä, mutta treenit on ihan outoihin aikoihin 😅
Kyllä niitäkin saa ja voi tehdä, muistaa vaan hengityksen mukaan ja aktivoi lantionpohjan.

Eli kyykyssä: kun menee alas hengittää sisään ja laajentaa kylkiä, ja kun tulee ylös niin tiivistää mahan ja lantionpohjan uloshengityksellä.

Vaatii pienemmän painot ja ehkä hitaamman tahdin, mutta tekee keholle hyvää tehdä isoja perusliikkeitä!
 
Muokattu viimeksi:
Mul on ikävä juoksemista, en oo vaan nyt kiireiltäni (lue: laiskuuttani) ja erityisesti alkusyksystä töihin paluun jälkeen jaksanut käydä, nyt tekisi mieli mutta kamala iltaväsymys ja yhä mieletön palelu yhdistettynä noihin pakkaslukemiin 🥶 neuvolasta sanoivat että ihan oman kykenemisen mukaan voi juosta kun on sitä joskus harrastellut, mutta jos ei nää pakkaset hellitä niin kohta alkaakin sitten jo maha painaa liikaa, niin katellaan ehkä sitten loppukesästä uudestaan vaunujen kera 😅
 
Neuvolassa ohjeet liikuntaan oli ei saa lasketella eikä käyttää salilla tankoja😄

Onneks netistä löytyy hyvin ohjeita ja vinkkejä liikkumiseen. 😁
 
Neuvolassa ohjeet liikuntaan oli ei saa lasketella eikä käyttää salilla tankoja😄

Onneks netistä löytyy hyvin ohjeita ja vinkkejä liikkumiseen. 😁
Onpa jännä, että ovat maininneet ettei tankoja saisi käyttää! Meillä vaan kannusti jatkamaan salia ja pienentämään tarvittaessa painoja ja keskittymään keskivartalon tukeen isoissa liikkeissä. Tuttu äitiysfyssari on myös ite treenannut vielä tosi isonkin mahan kanssa kovaa. Varmasti tärkeintä olis, että ei ihan kylmiltään nyt raskaana lähde ekaa kertaa kyykkäämään tms 😆
 
Onpa jännä, että ovat maininneet ettei tankoja saisi käyttää! Meillä vaan kannusti jatkamaan salia ja pienentämään tarvittaessa painoja ja keskittymään keskivartalon tukeen isoissa liikkeissä. Tuttu äitiysfyssari on myös ite treenannut vielä tosi isonkin mahan kanssa kovaa. Varmasti tärkeintä olis, että ei ihan kylmiltään nyt raskaana lähde ekaa kertaa kyykkäämään tms 😆

Veikkaan että neuvola tädin iällä oli osuutta asiaan. Hiukka karkeita ohjeita. 🤭

Mutta ihan totta, että kyllä niitä painoja uskaltaa laittaa. Kuuntelee oloa ja menee oman kuntotason mukaan. Kukaan ei varmaan urheilussa ennätyksiä tee raskauden aikana 😄
 
Tähän asti mulla on ollut niin paha olo jostain rv 5 asti, että en oo voinut edes ajatella liikuntaa. Nyt 12+6 alkaa vähitellen tuntua taas siltä, että ajatus jostain kevyestä esim vesijumpasta tai joogasta ei olisi lähiviikkoina ihan mahdoton. Keho alkaa kyllä tuntua siltä että jotain pitäisi tehdä, huomaa että kolmas raskaus menossa kun tuntuu nyt jo erilaisia kipuja lantiossa yms 😬
 
Esikoista odottaessa käytin sellasta appia kun Baby2body jossa oli kivoja pieniä kotitreenejä raskausviikkojen mukaan. Se oli hyvä sillon koska korona-aika oli pahimmillaan niin ei voinut käydä missään jumpissa. Nytkin mietin et ehkä sitä tai jotain vastaavaa voisi kokeilla, kun tässä lapsiperhearjessa ei oikein meinaa löytyä aikaa lähteä mihinkään tekemään treeniä, niin kotona voisi löytyä helpommin aikaa 🤔
 
Mä harrastin jo ennen raskautta taekwondoa ja sen parissa olen ainakin toistaiseksi jatkanut mukauttamalla treenejä. Pyrin välttämään kaikkia harjoituksia joissa tulee iskuja/porkuja/hyppyjä sekä vatsalihasliikkeitä. Tekee hyvää kropalle ja mielelle, turvotuskin laskee hieman.
Muista liikunnallisista harrastuksistani olen joutunut luopumaan raskauden ajaksi koska luokitellaan riskilajeiksi.

Kävelyt luonnossa työpäivän jälkeen on tullut jo hyväksi tavaksi jota koitan vaalia sinne raskauden loppumetreille saakka.
 
Mulla meni tammikuu ja helmikuun puoliväliin asti niin karseessa väysymyksessä, etten jaksanut kun käydä ajoittain kävelyllä ja joskus jaksoin hypätä sisällä pyörän selkään. Jatkuva etova olo teki pyöräilystäkin aika epämiellyttävää. Mä oon harrastanut pyöräilyä, ja vähän tässä suren nyt jo menetettyä pyöräilykesää :D
Mut onneks mun mies osti mulle sisäpyöräilyyn treenilaitteen, johon saa pyörän kiinni. Nyt kun ei viel ulos uskalla mennä kurvailemaan, niin saa sisällä tosi matalalla kynnyksellä hypättyä polkemaan. Jossain vaiheessa varmaan tarvii ostaa pieni korotus sarviin, että vatsa mahtuu :D
 
Mulla meni tammikuu ja helmikuun puoliväliin asti niin karseessa väysymyksessä, etten jaksanut kun käydä ajoittain kävelyllä ja joskus jaksoin hypätä sisällä pyörän selkään. Jatkuva etova olo teki pyöräilystäkin aika epämiellyttävää. Mä oon harrastanut pyöräilyä, ja vähän tässä suren nyt jo menetettyä pyöräilykesää :D
Mut onneks mun mies osti mulle sisäpyöräilyyn treenilaitteen, johon saa pyörän kiinni. Nyt kun ei viel ulos uskalla mennä kurvailemaan, niin saa sisällä tosi matalalla kynnyksellä hypättyä polkemaan. Jossain vaiheessa varmaan tarvii ostaa pieni korotus sarviin, että vatsa mahtuu :D
Mä sisäpyöräilin ekassa raskaudessa just tollasella treinerillä paljon, oma triathlonpyörä oli siinä kiinni. Otin kaikkia kokouksiakin siinä pyörällä, oli just hyvä. Jos on sisätilat tai lasitettu parveke, vahva suositus tuuletukselle jopa talvella!
 
Mä sisäpyöräilin ekassa raskaudessa just tollasella treinerillä paljon, oma triathlonpyörä oli siinä kiinni. Otin kaikkia kokouksiakin siinä pyörällä, oli just hyvä. Jos on sisätilat tai lasitettu parveke, vahva suositus tuuletukselle jopa talvella!
Onko sulla harrastus jo jäänyt, vai vieläkö pyöräilet?

Mulla on pyörä terassin oven vieressä ja tuuletus on kyl tarpeen! Talvella käytin ihan tuuletinta, kun oli niin superkylmä, ettei tarjentunut ovea avata 😄.
 
Täällä myös yksi pyöräilijä! Mä pelkään vaan että aika pian sisäpolkemisetkin jää, kun tuntuu lonkissa polkemisen jälkeen 😔 olisko jo jotkut nivelet tms löystyneet
 
Täällä myös yksi pyöräilijä! Mä pelkään vaan että aika pian sisäpolkemisetkin jää, kun tuntuu lonkissa polkemisen jälkeen 😔 olisko jo jotkut nivelet tms löystyneet
aah, onpa harmi! Mäkin huomaan, että varsinkin polvien nivelet on löystyneet, kun varsinkin autosta saa nousta varovasti, ettei tunnu ikävältä. Pyöräilyyn se ei onneks oo vielä vaikuttanut.
 
Onko sulla harrastus jo jäänyt, vai vieläkö pyöräilet?

Mulla on pyörä terassin oven vieressä ja tuuletus on kyl tarpeen! Talvella käytin ihan tuuletinta, kun oli niin superkylmä, ettei tarjentunut ovea avata 😄.
Joo siis piti sanoa että tuulettimelle iso suositus, kirjoitin vahingossa tuuletus. 🙈

Mä en oo maantiepyörällä paljoa esikoisen syntymän jälkeen ajanut. Ekassa raskaudessa treinerillä. Jotain yksittäisiä pidempiä lenkkejä kun imetys loppui, mut mulla oli vielä imettäessäkin noita @Hilma_ :n mainitsemia lonkkakipuja tosi syvässä ajoasennossa.

n. Viikon pyöräretkiä tehdään toki yhä paljon eli sellaista 30-50km päivässä ihan hyvällä peruspyörällä, mutta ennen esikoista saatettiin hyvin tehdä maantiepyörillä vaikka 800km viikkoreissuja. No joo, kesäkuntoon 2026!
 
Ihana neuvolakäynti tänään, kannusti liikkumaan ja lisäsi luottamusta omaan arvioon että kyllä sen tietää milloin jotain ei voi enää tehdä. Oltiin eilen kaverin ja koiran kanssa retkiluistelemassa. Aivan mahtava tunne, että olen kohta puolivälissä ja pystyn liikkumaan. Semmoinen vapauden tunne liukua jäällä eteenpäin 😍.
 
Miun liikunnan harrastaminen on aina ollu vähän on-off. Viime vuoden loppupuolella hankittiin taas salikortit ja alettiin miehen kanssa käydä yhdessä. Nyt ei varmaan ainakaan kuukauteen olla käyty kun ensin miehellä oli työ kiireitä ja sitten hän tuli kipeeksi ja sit mie olin kipeänä. Pitäis yrittää nyt palata varovasti salille ja katsoa miten se sujuu. Kävelyillä ollaan yritetty käydä, mut kaikki alkaa olemaan kauheen raskasta :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Pitäisi kyllä yrittää patistaa itseään vähän enemmän liikkumaan ja yrittää keksiä jotain jotain uutta mitä kokeilla. Nyt oon ilonen jos kerran viikossa teen edes jotain, mut onhan sekin parempi kuin ei mitään.
 
Miun liikunnan harrastaminen on aina ollu vähän on-off. Viime vuoden loppupuolella hankittiin taas salikortit ja alettiin miehen kanssa käydä yhdessä. Nyt ei varmaan ainakaan kuukauteen olla käyty kun ensin miehellä oli työ kiireitä ja sitten hän tuli kipeeksi ja sit mie olin kipeänä. Pitäis yrittää nyt palata varovasti salille ja katsoa miten se sujuu. Kävelyillä ollaan yritetty käydä, mut kaikki alkaa olemaan kauheen raskasta :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Pitäisi kyllä yrittää patistaa itseään vähän enemmän liikkumaan ja yrittää keksiä jotain jotain uutta mitä kokeilla. Nyt oon ilonen jos kerran viikossa teen edes jotain, mut onhan sekin parempi kuin ei mitään.
Salille itsekin pitäis jaksaa mennä, mut oon ainakin selkäliikkeitä koittanut kotonakin tehgä. Mä ostin viime talvena mun salilta bodypumpissa käytettyjä levytankosettejä, niitä pienikokoisia, joten sen painot riittää oikein mainiosti näin raskausaikana.
Mut parempi siellä salilla sit vähän jotain, kun ei lainkaan - mut siihen ajatukseen tuntuu olevan nyt kauheen vaikee päästä kiinni :D
 
Täälä kans "entinen" liikkuja😅 ennen lapsia peöadin sählyä ja jääkiekkoa sekä kävin salilla sen 3-4 kertaa viikossa. Eka ja toka lapsen kans sitä vielä jatko liikkumista, mut nytkö lapsia viis niin ei vain saa järkättyä aikaa ja jaksamista liikunnalle. Sähly piti lopettaa ko sain kantapää vamman alkuraskaudessa ja sali jäi pahoinvointeihin. Nytkö vähän taas saanu energiaa niin mietin samaa ko edellinen että pitäs mennä salille että tekis ees jotain...
 
Takaisin
Top