Raskausajan komplikaatiot

Kuukko8

Vauhtiin päässyt keskustelija
Elokuiset 2023
Onko teillä ollut raskausaikana millaisia ongelmia tai komplikaatioita? Diabetesta, vuotoja, todella voimakasta pahoinvointia tai muuta?

Esikoisen raskausaika oli todella helppo ja vähäoireinen 34+6 päivään asti, jolloin alkoi päänsärky ja raju oksentaminen. Olin vielä yksin kotona, yöllä totesin, että pakko lähteä tarkistamaan tilanne raskauspäivystykseen. Siellä sitten todettiin HELLP-oireyhtymä ja lapsi syntyi seuraavana aamulla kiiresektiolla.

HELLP on ilmeisesti melko harvinainen enkä oikein osaa kertoa miten se käytännössä eroaa pre-eklampsiasta, eli raskausmyrkytyksestä. Nostaa verenpainetta ja punasolut sekä verihiutaleet alkavat hajoamaan elimistössä. Itse sain 2 pussia verihiutaleita ennenkö sektio voitiin tehdä turvallisesti.

Odotan nyt toista lasta ja vuotoa on ollut hiukan jostain viikolta 6 asti, mutta runsaanpaa vuotoa ollut viikosta 12 asti. Kätilö epäili ultrassa, että istukka olisi vielä etinen, tämä onneksi voi muuttua raskauden edetessä. Raskaus näyttää onneksi muuten etenevän normaalisti.
 
Minulla meneillään ensimmäinen raskaus, 12+0. Kaksi viikkoa sitten kävi niin, että ihoa alkoi kutiamaan joka puolelta töissä ja paheni vain iltaa kohden. Illalla sitten kun otin vaatteet pois, huomasin, että olin aivan nokkosihottuman peitossa. Otin sitten allergialääkettä, laitoin hydrokortisonivoidetta ja varasin aamuksi työterveyteen ajan. En siis ole millekään allerginen enkä ollut kokeillut/syönyt mitään uutta, joten oli tosi outo juttu.

Aamulla ihottuma oli kuitenkin poissa, mutta vessassa käydessä paperiin tuli ihan kirkasta verta. Sitä tuli vähän housuihinkin asti. Päätin mennä sinne työterveyteen kun olin sen ajan varannutkin jo. Siellä oli nuori mieslääkäri, joka selvästikään ei tiennyt raskausajan jutuista mitään ja laittoi suoraan Taysiin raskauspäivystykseen lähetteen.

Taysissä sitten otettiin verenpaine, verikokeita ja ultrattiin. Kaikki oli hyvin ja pienen sykekin näkyi hienosti. Kohdunkaulan kanavassa näkyi pieni hematooma, josta veri oli peräisin, mutta tuolle ihottumalle ei kukaan osannu sanoa mitään..

Pelästyin, että nytkö menee kesken, että se olisi ollu joku hylkimisreaktio, mutta tällä hetkellä ainakin kaikki on hyvin. :smiling-eyes:
 
Mulla menossa toinen raskaus rv 17 ja periaatteessa vointi ihan ok, mutta kaikenlaista on todettu. Mulla on raskausdiabetes ja se aiheuttaa aika voimakkaita oireita, vaikka söisin miten ohjeiden mukaan. Mulla oli myös ensimmäisessä raskaudessa ja sain silloin arvot pysymään tosi hyvinä loppuun asti, mutta nyt tulee päivittäin voimakkaita hypoglykemioita, välillä meinaa oikeasti taju lähteä ja kädet ja jalat tärisee ja oksettaa. Ja nämä iskee aina aika voimalla. Pelottaa jos tulisi yhtäkkiä auton ratissa tms. Lisäksi mulla on kilpparin vajaatoiminta, anemia ja trombosytopenia. Esikoisen synnytyksessä verenhukka oli isoa ja siksi nyt jännittää toi synnytys. Vielä ei ole varmaa että tuleeko edes alateitse synnytystä vai olisiko suunniteltu sektio turvallisempi. Mulla on myös aika ahdas lantio, joten vauvan kokokin jännittää ton diabeteksen takia.. Neuvolassa ei oikein osata ottaa mitään kantaa näihin mun huoliin ja tuntuu ettei terkkarilla ole kauheasti kokemuksia vastaavasta. Onko kellään ollut trombosytopeniaa ja jos on niin miten on mennyt synnytys ja siitä toipuminen?
 
Takaisin
Top