Raskaus & sairasloma opiskeluista

newi

Näppärä viestien naputtelija
Moikka! Eli tällä hetkellä olen opiskelija ja rv 20+5, mutta pahoinvointi ja väsymys ja kaikki muukin häiritsee opiskelua.

Koulusta minulle sanottiin että voin jäädä sairaslomalle (lääkäristä todistus) ja anoa Kelalta sairaspäivärahaa opintotuen sijasta. Samalla keskeyttäisin opinnot, jottei opintotukikuukausia menisi hukkaan. Todennäköisesti sairaslomalta suoraan jäisin sitten äitiyslomalle.

Mutta minua mietityttää: saanko varmasti lääkäristä sairastodistuksen ja saanko varmasti Kelasta sairaspäivärahaa?

Onko muilla samanlaisista tilanteista kokemuksia tai tiedättekö muuten menisikö asiat näin niinkuin minulle kerrottiin koulusta?
 
Kannattaa toki ensin jutella lääkärin kanssa ja pyytää todistus, ennen opintojen keskeyttämistä. Luulisin ettei ole mitään ongelmaa, miksei hän saikkua kirjottaisi. Kela kyllä maksaa sairaspäivärahan, kun saa lääkärintodistuksen. Se on ihan rutiini toimenpiden, tosin käsittelyajat voi venyä useampaan viikkoon..
 
Sairaspäiväraha on sitten huomattavasti pienempi summa, kuin opintoraha.
Lisäksi tulee 10 päivän omavastuu, jonka jälkeen 55 päivää maksetaan perus opintorahan perusteella alle 6€/päivä -20% veroja, jollei ole työtuloja.

Juuri viime viikolla selvitin itse asian Kelasta.

Itse olen ollut sairaslomalla nyt yli 8vk ja erosin koulusta, ja hakeudun kuntouttavaan työtoimintaan.
On taloudellisesti kaikkein järkevin vaihtoehto, näin saa myös parempaa äitiyspäivärahaa verrattuna opintorahalla saatavaan minimiin.
 
Tuo maksettava määrä riippuu ihan siitä, että minkä verran on saanut sitä opintotukea. Kelan sivuilta löytyy laskurit ja ihan huvikseni testasin, niin edeltävänä etuutena opintorahaa käytettäessä sairauspäiväraha on lähes eurolleen sama kuukausitasolla. Opintorahahan maksetaan kuukausisummana ja sairauspäiväraha arkipäiviltä. Eli ei siinä kuukausitasolla mitään menetystä tulisi, toki on tuo omavastuuaika, mutta senhän voi saada ajoitettua sille ajalle, jolta saa opintotuen. Eli sairauspäiväraha kelan sivujen mukaan kuukausitasolla on sama kuin opintoraha.

Ja 55 arkipäivän jälkeen päiväkohtainen sairauspäiväraha nousee ns. minimipäivärahaan, mikä on yli 20 €/pv. Laskuri löytyy täältä https://easiointi.kela.fi/eprlaskenta_app/PRLaskentaApplication?&EJ=SP&lang=fi
 
Mulle kelan työntekijät sanoi, että opintotukea saa sen 2kk, mutta vasta sen jälkeen tulee se omavastuu 55 päivää..
Eli yhteensä noin 120päivää, jonka jälkeen vasta sairaspäiväraha nousee siihen reiluun 20€/päivä..

Oli mun mielestä todella outoa..
 
Siis ehkä summana sama, mutta opintorahasta menee veroa -10%, sairaspäivärahasta -20%..
 
Nuo veroprosentit ovat ne "oletusprosentit", joilla vero vähintään otetaan, ellei veroprosentti muutoinkin ole sitä korkeampi. Jos taas nuo ovat liian korkeat, niin sitten vain hakemaan verottajalta muutosverokortti ja vero otetaan juuri sen mukaan oli se sitten vaikka 9,5. Eli jos vain osaa selvittää asiat, niin vero ei todellakaan välttämättä ole 20 % sairauspäivärahasta.
 
Takaisin
Top