Raskaus & sairasloma opiskeluista

newi

Näppärä viestien naputtelija
Moikka! Eli tällä hetkellä olen opiskelija ja rv 20+5, mutta pahoinvointi ja väsymys ja kaikki muukin häiritsee opiskelua.

Koulusta minulle sanottiin että voin jäädä sairaslomalle (lääkäristä todistus) ja anoa Kelalta sairaspäivärahaa opintotuen sijasta. Samalla keskeyttäisin opinnot, jottei opintotukikuukausia menisi hukkaan. Todennäköisesti sairaslomalta suoraan jäisin sitten äitiyslomalle.

Mutta minua mietityttää: saanko varmasti lääkäristä sairastodistuksen ja saanko varmasti Kelasta sairaspäivärahaa?

Onko muilla samanlaisista tilanteista kokemuksia tai tiedättekö muuten menisikö asiat näin niinkuin minulle kerrottiin koulusta?
 
Kannattaa toki ensin jutella lääkärin kanssa ja pyytää todistus, ennen opintojen keskeyttämistä. Luulisin ettei ole mitään ongelmaa, miksei hän saikkua kirjottaisi. Kela kyllä maksaa sairaspäivärahan, kun saa lääkärintodistuksen. Se on ihan rutiini toimenpiden, tosin käsittelyajat voi venyä useampaan viikkoon..
 
Sairaspäiväraha on sitten huomattavasti pienempi summa, kuin opintoraha.
Lisäksi tulee 10 päivän omavastuu, jonka jälkeen 55 päivää maksetaan perus opintorahan perusteella alle 6€/päivä -20% veroja, jollei ole työtuloja.

Juuri viime viikolla selvitin itse asian Kelasta.

Itse olen ollut sairaslomalla nyt yli 8vk ja erosin koulusta, ja hakeudun kuntouttavaan työtoimintaan.
On taloudellisesti kaikkein järkevin vaihtoehto, näin saa myös parempaa äitiyspäivärahaa verrattuna opintorahalla saatavaan minimiin.