Raskaus nuorena. Vinkkejä.

  • Ketjun aloittaja Unknown
  • Aloituspäivämäärä
U

Unknown

Vieras
Olen siis 17v ja raskaana (rv5) enkä yhtään tiedä mitä raskauden aikana mm. Pitää syödä/välttää ja mitä vitamiineja tarvitsee saatika muuta. Milloin ostella vauvalle vaatteita tai muuta vastaavaa. Äitiys neuvola on ens kuussa. Osaako ketään antaa mitään vinkkejä esim oireisiin tai muuhun. Arvostaisin kovasti
 
Olen siis 17v ja raskaana (rv5) enkä yhtään tiedä mitä raskauden aikana mm. Pitää syödä/välttää ja mitä vitamiineja tarvitsee saatika muuta. Milloin ostella vauvalle vaatteita tai muuta vastaavaa. Äitiys neuvola on ens kuussa. Osaako ketään antaa mitään vinkkejä esim oireisiin tai muuhun. Arvostaisin kovasti
Hei! Isot onnittelut raskaudesta!
Vitamiineista tärkein on foolihappo (eli B9vitamiini) lisä. Se estää vauvan epämuodostumien muodostumista. Sitä nyt kipikapin syömään!
Itse söin yhteensä 1000 yksikköä ekat 12vk. Virallinen Suomi virallinen suositus on pienempi, mutta mun gyne sitä mäörää suositteli ja neuvolan lääkäri tiesi ja hyväksyi asian. Foolihappo on vesiliukoinen, eli periaatteessa ylimäärä huuhtoutuu pississä pois...
Apteekista sitä saa.
Lisäksi joku raskausajan monivitamiini. (Niissä on vähän foolihappoa, koko raskausaika)

Vältettävistä ruoka-aineista löytyy luettelo kätevästi gookkelista:
Terveyskylä.fi : naistentalo-raskaus-ruoka.
Kofeiini (kahvi ja esim kola/energiajuomat), raaka kala(sushi), vakuumiin pakatut savukalat ja salmiakki lienevät ne yleisimmät kielletyt joita tulevat äidit kaipaavat.
Luonnollisesti alkoholi ja tupakka sekä monet lääkkeet esim asperiini ovat kiellettyjen listalla.
Riittävästi unta, stressi pois, sopivasti monipuolista ruokaa unohtamatta liikuntaa... Niistä se hyvä raskaus rakentuu!

Apteekista saa ilmaista : vauvan odotusopas kirjaa! Suosittelen 🙂
Rekisteröi itsesi tänne käyttäjäksi. Täällä mm lasketun ajan kuukausiryhmät, joissa monista eteen tulevista asioista, kuten vaate yms hankinnoista keskustellaan. Osa keskusteluista on julkisia ja lisäksi on kivat salaiset ryhmät, joissa on helppo kysyä arkojakin asioita samassa vaiheessa olevilta. Joukossa viisaus jalostuu! 🙏🍀⭐
 
Muokattu viimeksi:
Paljon onnea ❤ onko sinulle tulossa lasketun ajan mukaan sitten toukokuinen 2024? Mäkin suosittelen lasketun ajan ryhmää vertaistueksi, luo tunnukset ja hyppää mukaan 😊 Siellä näkyi olevan oma ketjukin, mistä löytyi aloitusviestistä linkki listaan ja keskustelua ruoista. Mutta "lyhyesti": raakamaito ja pastöroimaton (esim. tankkimaito, homejuustot), raaka kala ja mäti (sushi), hauki, maksaruoat (liikaa A-vitamiinia), raaka liha ja metvurstit yms, laku ja salmiakki, öljykasvien siemenet esim chia ja pellava (pieni määrä leivän seassa ei haittaa), merilevä, energiajuomat ja yrttiteet. Lisäksi alkoholi ja tupakointi toki kielletty. Kahvia pystyy juoda yhden ison tai kaksi pientä kuppia päivässä, koska kofeiini. Vitamiineista suosittelen että osta joku äitiysmonivitamiini apteekista niin pääset helpolla. Niissä on se suositusmäärä lisäfoolihaposta mukana, ja taitaa useimmissa olla d-vitamiinikin. Apteekin henkilökunnalle voi sanoa että tarvitsee vitamiinin raskausajalle niin he kyllä näyttävät sieltä sopivat. Normaali monivitamiini ei käy, jos siinä on A-vitamiinia mukana, kun siihen on raskaana saantirajasuositus. Tai jos ei apteekkia ole sopivasti, niin monista ihan s-marketeista löytyy folaatti+D3-vitamiini. Vaaleanpunainen pieni purkki missä myös lukee mama 😄 Sujuvaa odotusaikaa ja tervetuloa tänne foorumille mukavaan porukkaan ❤
 
Minä oon syöny vaan raskausmonivitamiinia ja ennen ensimmäistä myös foolihappoo lisäksi, mutta sitä on myös tossa monivitamiinissa.

Hankinnoilla ei oo vielä kiire, kerkee hankkii myöhemminkin. En tiiä sun elämäntilanteesta, mut jos esim. Elät opiskelijan tuloilla, nii vois olla kuitenkin järkevää säästää vähän rahaa niihin. Tosin esimerkiksi tori.fi tai roskalavaryhmissä tai vastaavissa paikoissa saattaa saada vauvan tarvikkeita ja vaatteita ihan ilmaiseksikin ☺️

Oireista en kauheesti osaa auttaa. Kaikilla on tosi erilaiset raskaudet. Mulla on ollu hyvin vähäoireiset aina. Pahoinvointiin mulla autto et söi pieniä annoksia säännöllisesti. Napsin esim. Jotain hedelmiä tai välipalapatukoita ruokien välissä.

Onnea. 🥰
 
Onnea raskaudesta ja tervetuloa foorumille! 🥰

Olitkin jo saanut vastauksia, joissa tärkeimmät asiat. Tässä vielä linkki, josta löytyy kootusti kaikki raskaana kielletyt ruuat ja ruokarajoitukset.

En ole tutustunut tarkemmin mitä nykyisin missäkin tilanteessa saa, mutta alaikäisenä saatat saada hyvinkin helposti sosiaalihuollolta sekä rahallista tukea, että vauvan synnyttyä käytännön apua. Se kannattaa häpeilemättä hyödyntää varsinkin jos tukiverkot on heikot. (On myös mahdollista, että neuvolasta tehdään automaattisesti lastensuojeluilmoitus. Se voi tuntua ikävältä, mutta sen tarkoitus on tukea sinua ja varmistaa sinulle ja vauvalle hyvä alku. Huom. en voi varmasti sanoa tehdäänkö ilmoitusta, mutta halusin varulta sanoa ettei tule ihan puun takaa.)

Ehdottomasti kannattaa ottaa äitiyspakkaus. Sen lisäksi vähän lisää pieniä vaatteita (bodyjä ja housuja). Mutta niillä ei ole kiire. Kannattaa hyödyntää kirppareita varsinkin jos budjetti on tiukka kuten se opiskelijoilla herkästi on.
 
Olen siis 17v ja raskaana (rv5) enkä yhtään tiedä mitä raskauden aikana mm. Pitää syödä/välttää ja mitä vitamiineja tarvitsee saatika muuta. Milloin ostella vauvalle vaatteita tai muuta vastaavaa. Äitiys neuvola on ens kuussa. Osaako ketään antaa mitään vinkkejä esim oireisiin tai muuhun. Arvostaisin kovasti

Onnea! Hyvin olet saanut vastauksia. Hankinnoista voisin sen verran sanoa, että vko 20(rakenneultran) jälkeen moni alkaa vasta tekemään hankintoja. Kirppareilta saa muutamalla eurolla vauvalle hyviä vaatteita, torista voi löytyä halvalla/ilmaiseksi vaunuja ja muita lasten tarvikkeita. Äitiyspakkaus kannattaa ehdottomasti ottaa. Siitä saa kaikki perustarvikkeet vauvalle.
 
Hei! Isot onnittelut raskaudesta!
Vitamiineista tärkein on foolihappo (eli B9vitamiini) lisä. Se estää vauvan epämuodostumien muodostumista. Sitä nyt kipikapin syömään!
Itse söin yhteensä 1000 yksikköä ekat 12vk. Virallinen Suomi virallinen suositus on pienempi, mutta mun gyne sitä mäörää suositteli ja neuvolan lääkäri tiesi ja hyväksyi asian. Foolihappo on vesiliukoinen, eli periaatteessa ylimäärä huuhtoutuu pississä pois...
Apteekista sitä saa.
Lisäksi joku raskausajan monivitamiini. (Niissä on vähän foolihappoa, koko raskausaika)

Vältettävistä ruoka-aineista löytyy luettelo kätevästi gookkelista:
Terveyskylä.fi : naistentalo-raskaus-ruoka.
Kofeiini (kahvi ja esim kola/energiajuomat), raaka kala(sushi), vakuumiin pakatut savukalat ja salmiakki lienevät ne yleisimmät kielletyt joita tulevat äidit kaipaavat.
Luonnollisesti alkoholi ja tupakka sekä monet lääkkeet esim asperiini ovat kiellettyjen listalla.
Riittävästi unta, stressi pois, sopivasti monipuolista ruokaa unohtamatta liikuntaa... Niistä se hyvä raskaus rakentuu!

Apteekista saa ilmaista : vauvan odotusopas kirjaa! Suosittelen 🙂
Rekisteröi itsesi tänne käyttäjäksi. Täällä mm lasketun ajan kuukausiryhmät, joissa monista eteen tulevista asioista, kuten vaate yms hankinnoista keskustellaan. Osa keskusteluista on julkisia ja lisäksi on kivat salaiset ryhmät, joissa on helppo kysyä arkojakin asioita samassa vaiheessa olevilta. Joukossa viisaus jalostuu! 🙏🍀⭐
Onnittelut ensiodottajalle. Olin itsekin ummikko alkaessani odottamaan esikoista 22v sitten. Olin 18vuotias. Nykyisin on paljon enemmän tukea ja mm.internet foorumeita kuten tämä josta saa neuvoja. Itse luin kirjaa; Suuri vauvakirja,v2001.
Aspiriinia minulle määrättiin rv 12-36 päivittäin 100mg koska sairastan verenpainetautia. ei siis ole vaarallinen minun tapauksessa vaan ehkäisi raskausmyrkytystä.
 
Onnittelut ensiodottajalle. Olin itsekin ummikko alkaessani odottamaan esikoista 22v sitten. Olin 18vuotias. Nykyisin on paljon enemmän tukea ja mm.internet foorumeita kuten tämä josta saa neuvoja. Itse luin kirjaa; Suuri vauvakirja,v2001.
Aspiriinia minulle määrättiin rv 12-36 päivittäin 100mg koska sairastan verenpainetautia. ei siis ole vaarallinen minun tapauksessa vaan ehkäisi raskausmyrkytystä.
Nykyään asperiinin tilalle määrätään neuvolalääkärin kautta Miniasa - tabletteja ennalta estämään mm verisuonitukoksia. Vaikutusaineeltaan se lienee kuten asperiini, mutta annos on pieni. Käytetään rv36 saakka. Mielestäni mitään lääkkeitä ei pidä syödä itsenäisesti, vähintäänkin apteekin neuvoja kannattaa kysyä.
Mikäli odottajalla ja on joku diagnosoitu (säännöllistä lääkitystä vaativa) sairaus kuten esim diabetes, verenpaine, kilpirauhanen, kaksisuuntainen mieli, ADHD, jne niin hoitavalääkäri konsultoi neuvolaa.
 
Takaisin
Top