Raskaus ja työ

Daaria

Satasella mukana keskusteluissa
Onko teillä kokemuksia tai näkemyksiä, miten työnantaja suhtautuu raskauteen? En ole vielä kertonut mitään, ja nyt on rv 8+1. Minua pelottaa hirveästi työnantajan reaktio, kun ilmoitan raskaudesta. Pelottaa, että saan potkut, vaikka laitontahan se olisi. Minulla on vakituinen työpaikka, mutta hävettää hirveästi että tälläisen riesan aiheutan työnantajalle. Onneksi olen vuoden päivät ehtinyt hommia tehdä, ettei käynyt ihan klassisesti, että heti nuori nainen on paksuna, kun sen palkkaa... Olin jopa hämmästynyt, kun palkkasivat, olin juuri mennyt naimisiinkin. Sillälailla olen kiitollinen työpaikasta.

Mutta, mutta...haaveilen uudesta työpaikasta, mutta eihän nyt niin hyvä tuuri voi käydä, että saisin enää vakituista työpaikkaa. Ja nyt on vielä raskauskin päällä, että ei tulevakaan työnantaja hyvällä katsois... Nykyiselle työnantajalle se kai olisi onni, kun ei tarvi raskauskuluja kustannella... Tuttavani irtisanottiin raskauden takia, työnantajansa ilmoitti, ettei hällä ole varaa moisia maksella...


Mitkä on teidän kokemukset ja näkemykset? Podetteko syyllisyyttä raskaudesta? Entä onko vaikea keskittyä töissä?
 
Olen nyt lomalla ja reilun parin viikon päästä pitää varmaan kertoa pomolle. Olen ollut samassa paikassa 6 vuotta, ja nyt ootan ekaa. Sen suhteen en tunne huonoa omaatuntoa, koska näin pitkä katkeamaton työura jo takana.

EDIT. Viesti karkasi.

Tunnistan kyllä tunteesi. En ole muutamaan vuoteen enää haikaillutkaan toista työtä, koska olen kokenut, etten voisi tehdä sitä, että jäisin heti äitiyslomalle. Tiedän, ettei näin saisi ajatella, mutta silti. Ja vajaa 30v. lapsettomana en ole kokenut olevani kovin hyvä "saalis". Työskentelen siis julkisella puolella asiantuntijatehtävissä. Nyt ei tarvitse pelätä kertoa töissä, päinvastoin siellä ollaan varmasti todella iloisia. Pakkohan ei olisi vielä kertoa, mutta alkaa jo näkyä, niin salailu on vaikeaa..
 
Muokattu viimeksi:
Minulla rv 6+1 ja tätä tuskin enään kauaa salassa pidetään sillä pahoonvointi on alkanut kovasti lisääntymään. Minua pelottaa kyllä kuinka tähän raskauteen töissä suhtaudutaan. Meillä on pieni työyhteisö, työhaastattelussa jo kysyttiin onko lapsiluku täynnä. Kerroin sen olevan ja niinhän se olikin, luonto vaan päätti toisin! Eihän tuota asiaa kyllä saisi edes työhaastattelussa kysyä, mutta siltikään en valehdellut. Elämä ei aina vain mene kuten suunnittelee... Saa nähdä millainen soppa tästä vielä syntyy.

Sent from my D5503 using Vau Foorumi mobile app
 
Venuska, koska sitä ei tosiaan saa kysyä haastattelussa, niin siihen ei voi vedota ym. Jos kysytään, niin voi vaikka valehdella (en tarkoita, että valehtelit), eikä sillä ole mitään merkitystä, koska kysymys on laiton.

Itse edellisen työpaikan haastattelussa sanoin, etten aio hankkia lapsia, vaikka miehen kanssa yritettiin koko ajan :) No ehdin lähteä paikasta ennen kuin nappasi, mutta vähän jännitti silti, mitä tapahtuu..
 
Itselle kävi nii et hain yllennystä ja kesken haku prosessin plussasin.. Ja kävipä niin että ylennystä tarjottiin vaan omatunto ei antanut periks ottaa vastaan.. Oli hankala päätös mutta nyt on helppo hengittää. :)
 
Eikös työntekijä ole velvoitettu kertomaan työnantajalle raskaudestaan vasta 2kk ennen äitiyslomalle jääntiä?

Mulla ei kyllä ollu mitään tunnontuskia työnantajan/työyhteisön suhteen,päinvastoin.
En oo osannu edes ajatella, että siitä pitäisi potea huonoa omatuntoa, maailman ihanimmasta asiasta :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Työnantajan suhtautuminen raskauteen riippuu varmasti täysin työnantajasta ja työpaikan koosta. Pienessä firmassa, jossa jonkun raskaus tulee puun takaa yllätyksenä, asialla on varmasti paljon suurempi vaikutus työpaikalla, kuin jossain isommassa firmassa, jossa joku on jatkuvasti raskaana. Toki myös tehtävän työn luonne vaikuttaa siihen, että kuinka helppoa on saada sijaisia ja missä aikataulussa. Mutta turha siitä on stressata. Raskaudetkin kuuluvat työelämään ja tosiaan irtisanominen raskauden takia on lainvastaista.

Esikoista odottaessani työskentelin isossa yhtiössä asiantuntijatehtävissä, joihin kuitenkin saatiin suhteellisen helposti järjestymään sijainen. En tuolloin pahemmin murehtinut koko asiaa, lähinnä vain huvitti, että olin juuri vaihtanut työpaikkaa ja onnistuin raskautumaan heti koeajan päätyttyä. Koeajallahan työsuhteen voi päättää puolin ja toisin paljon vapaammin, mutta toki silloinkin raskaus on kielletty peruste.

Ja kappas vain, nyt 4 vuoden jälkeen vaihdoin taas työpaikkaa vastaavanlaisiin asiantuntija- ja esimiestehtäviin, mutta nyt ei ole koeaikakaan vielä ehtinyt kulua :). Ajattelin kyllä pikapuoliin kertoa esimiehelle, jotta voidaan ruveta miettimään sijaisjärjestelyjä poissaoloni ajaksi.
 
Just kuulin yhdeltä tutulta että hänet oli irtisanottu koeajalla ilmeisesti raskauden takia, että itse varmaan harkitsisin tarkkaan kertomista koeajalla.
 
Itsellä oli vielä koeaika päällä kun kerroin raskauden alkumetreillä jo lähimmälle esimiehelle, koska jouduin olemaan pahoinvoinnin takia poissa. Oma esimies suhtautui todella hyvin vaikka mies onkin, mulla tosin määräaikainen soppari enkä usko että saan jatkoa kun soppari loppuu, mutta ensimmäisenä sanoi esimies ettei missään nimessä halua päästää mua pois hommista :)
 
Just kuulin yhdeltä tutulta että hänet oli irtisanottu koeajalla ilmeisesti raskauden takia, että itse varmaan harkitsisin tarkkaan kertomista koeajalla.

Työsuhteen purkamisesta koeajalla säädetään työsopimuslain 1 luvun 4 §:ssä. Sen 4 momentissa sanotaan, että "Koeajan kuluessa työsopimus voidaan molemmin puolin purkaa. Työsopimusta ei saa kuitenkaan purkaa 2 luvun 2 §:n 1 momentissa tarkoitetuilla tai muutoinkaan koeajan tarkoitukseen nähden epäasiallisilla perusteilla."

Tuossa lain 2 luvun 2 §:n 1 momentissa taas syrjintäkiellosta sekä sukupuoleen liittyvän syrjinnän osalta viittaus tasa-arvolakiin. Siellä taas on erittäin selvästi tuotu esille, että laissa tarkoitettua syrjintää on mm. se, jos työnantaja palvelussuhteen jatkumisesta päättäessään menettelee siten, että henkilö joutuu raskauden, synnytyksen tai muun sukupuoleen liittyvän syyn perusteella epäedulliseen asemaan.

Työnantaja, joka laissa säädettyjen perusteiden vastaisesti päättää työsopimuksen, joutuu maksamaan tästä korvausta. Lisäksi tasa-arvolaissa on säädetty sen säädösten noudattamatta jättämisen seurauksena maksettavaksi tulevasta hyvityksestä.

Yleisesti ottaen työnantajat on perillä velvollisuuksistaan ja voisin kuvitella, että tällaiset "koeaikapurut" raskauden perusteella koskettavat lähinnä pientyönantajia. Toki on tietenkin muistettava, että vaikka henkilö olisi raskaana, niin toki työsuhteen saa koeajalla purkaa, jos sille on asialliset perusteet, esim. henkilö ei vain opi työtään tai muutoin sovellu tehtävään. Eihän toki tarkoitus ole, että raskaus tällöin asettaisi hänet parempaan asemaan, kuin mikä hänellä olisi ilman raskautta.

Jos joku saa koeajalla kenkää, niin varmasti pitäisi olla itsetuntemusta sen verran, että osaisi arvioida, onko työsuhteen päättymiselle ollut asiallisiakin syitä. Jos ei, niin sitten asia pitää viedä eteenpäin, jotta saa oikeutta ja korvauksen asiasta.

Itse en epäröi raskaudesta kertomista koeajalla, koska tiedän osaavani työni sekä soveltuvani muutoinkin hyvin työyhteisöön. Työni puolesta pyörittelen myös pykäliä päivittäin , joten tiedän oikeuteni ja myös työnantajani tietää minun ne tietävän. Eikä toki työnantajani tasoisessa firmassa muutoinkaan lähdettäisi niin riskaabeliin hommaan, kuin tarkoitukselliseen lain rikkomiseen.
 
Mörri-Möykky, joo varmaankin riippuu firmasta ja tehtävistä. Tuttavani luultavasti tuleekin viemään asian eteenpäin. Tollasta on vaan aika vaikea todistaa kun sana sanaa vastaan. Ymmärtääkseni oli pienestä firmasta tosiaan kyse. Isommissa firmoissa luultavasti helpompaa raskaana olevan kannalta. Kukin tekee tietysti niin kuin parhaaksi näkee.
 
Oon myös sitä mieltä että riippuu varmasti työpaikasta ja firman koosta. Ite kun kokkina toimin ketjufirmassa ni ei kyllä mitään ongelmia ollu kertoa esimiehelle. Oli vaan ilonen ja onnitteli ja sano että kertoo vaan millonka tarttee vapaata menoihin.
Varmasti vaikeampaa pienissä firmoissa..

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app
 
Kannattaako kertoa mahdollisimman pian vai myöhempään raskaudesta`? Mietin, jos en ole vielä kertonut, ja ne epäilevät ja antavat monoa jonkin muun syyn takia. Ja sitten harmittaisi, etten ollut kertonut. Vai koskeeko laki myös ei kerrottua raskautta? Pitääkö raskaus paljastaa ajoissa, jotta oisi "lain turvassa"?
 
Lain mukaan on turvassa vain silloin, jos potkut johtuisivat raskaudesta. Raskaanakin olevan saa kyllä irtisanoa oikeasta syystä.

Sent from my D5503 using Vau Foorumi mobile app
 
Daaria, jos sulla on vakiduuni niin ei varmaan kauheesti pelkoa ton kertomisen suhteen.
 
manna, on mulla vakiduuni, mutta yritys on pieni (alle 10 hlö). On kyllä lainkuuliainen työnantaja, mutta eihän sitä koskaan tiiä, jos iskee kipeesti firman talouteen.
 
Daaria, joo kannattaa tietty harkita missä vaiheessa kertoo.
 
No ohhoh! En ajatellut että ihan oikeasti naiset saavat potkuja raskauden takia! Onpas reilua..
Itse kerroin juuri viime pe pomolle, hän oli aidosti onnellinen puolestani ja sanoi ettei tullut yllätyksenä :) Mulla tosin on määräaikainen soppari vain vuoden loppuun ja vauva tulee vasta helmikuun lopulla, eli eipä pomolle kyllä mitään "hankaluuksia" minusta aiheudu.
Enpä osaisi kyllä millään tapaa hävetä tätä ihanaa asiaa, josta olen jo kauan haaveillut :)
 
Ja Kelan sivujen mukaan työnantajalle täytyy kertoa vähintään 2kk ennen kuin meinaat jäädä äitiyslomalle. Harvapa kyllä varmaan sinne saakka pystyy piilottelemaan masua :D
Eli hyvin sulla on vielä aikaa kertoa :)
Mutta en näe mitään syytä hävetä raskautta millään tapaa.
Tsemppiä ja rohkeutta asian kertomiseen!
 
Siis mä en kans lainkaan ymmärrä, että miten raskaudesta kertominen voi olla ongelma. Ei se ainakaan sais olla! itellä on siinä suhteessa sitte todella hyvä tilanne. Olen ketjuravintolassa töissä ja meillä on yhden miehen lisäksi kaikki naisia ja tottakai kokoajan joku on mammalomalla. Eli ihan normaalia. Mun raskaus nyt ehkä voi tulla yllätyksenä, mut mitäs sitte :D Mulla on todella hyvä vointi ja rasvakerrosta on sen verran omasta takaa, että tuskin ihan heti kukaan arvaa raskautta. Varmaan siinä vaiheessa, ku pitää tilata isommat työvaatteet ni otan asian puheeksi. Viimeistään syys-lokakuun vaihteessa. Sillo ollaan varmasti kerrottu jo sukulaisille jne. joten sitte voi jo pomollekin kertoa.
 
Takaisin
Top