Raskaus ja selkäkivut

Voikukka

Oman äänensä löytänyt
Ajattelin laittaa ihan oman aiheen selkäkivuista vaikka niitä tuolla oireissa onkin jo hieman sivuttu. Itellä nyt raskausviikot 22+6 ja selkä jo ruvennut oireilemaan ja hoitotyötäkin pitäisi vielä pystyä tekemään, eli  sairaslomalle ei hinkua ole. Selässä siis vanhaa vammaa kymmenen vuoden takaa kun vielä voimistelua harrastin ja se aina välillä oireillut, joten osasin tätä odottaa mutta ei vielä!!! Tänään menen tukivyön sovitukseen tk:hin, toivotaan siitä apua. Mistä te muut selkävaivaiset olette apua saaneet??  Itsellä vaikea löytää yöllä sopivaa nukkuma asentoa missä ei selkä kipeytyisi. Selkä siis kipeä ristiselästä nikamien kohdalta. Minkälaisia selkäkipuja muilla on ollut?
 
Kirjoittelinkin jo johonkin keskusteluun näistä mun selkävaivoista. ELi mun vaivat ovat olleet sellaisia iskias-tyyppisiä, luulisin. Jos olen touhunnut päivän aikana paljon jotain tai tehnyt pidemmän lenkin, niin samana iltana en meinaa enää sohvalta ylös päästä, kun siihen olen itseni kipannut. Selkä jumahtaa tiettyyn kohtaan ja kipu on kova, tuntuu ettei jalatkaan toimi normaalisti. Nyt kouluviikon aikana ei selkävaivaa ole kuitenkaan ollut, vaikka reippaasti joudun kävelemään juna-asemalta koululle ja istumaan monen monta tuntia. En tiedä mistä se sitten johtuu vai onkohan vaivat hellittämässä.. Muuten ei hirveästi selkävaivoja ole ollut, mitä nyt yliliikkuvuutta kaikissa nivelissä. Olen myös suunnitellut tukivyön ostoa, mutta taidanpa kysäistä maanantaina neuvolasta, josko sitä kautta pääsisi apuvälinelainaamosta sellaisen lainaamaan.
 
Sain tänään tk:sta tukivyön lainaan ja voin sanoa että heti tuntui paremmalta olla iltavuorossa töissä. Vyö on sellainen tosi leveä, ja siinä on luut. Eli paljon tukevampaa tekoa kuin sellaiset mammaliikkeistä ostettavat ja fyssan mukaan jos selässä todella ongelmaa on ei nuo kevyemmät tuet mitään auta. Toki tk:ssakin oli kevyempiä ja kapeampia vöitä, mutta itselle tämä leveä oli parempi sillä kivut kuitenkin suht. ylhäällä ristiselässä. Aika ahdistavalta tämä vyö kyllä tuntuu ja näkyy paidan alta ja liikkuminen kömpelöä, mutta eiköhän tähän totu jos kivut kerta helpottuu. :)

Suosittelenkin kaikkia selkävaivaisia soittamaan oman tk:n apuvälinelainaamoon ennen kuin itselle kallista vyötä ostaa. Fyssat siellä osaavat hyvin neuvoakin niiden käytössä.
 
Alaselkä muistuttaa aina välillä olemassa olostaan ja nyt tuntuu myös, että pää on jotenkin ihan tukossa. Luultavasti niskat jumissa ja hierojalle pitäis päästä pian. Maha korostaa notkoa alaselässä ja sitä myötä sitten yläselkä vinoutuu.
 
Takaisin
Top