Raskaus alkutekiöissään

Maajo, mä olen 32 ja eka lapsi tulossa... Eli ei sekään oikein mitään selitä. Meillä ei tehty ekalla neuvolakäynnillä muuta, kuin normaali pissanäyte ja sitten keskustelua terveydenhoitajan kanssa. Terkkari kyllä kävi tarkkaan läpi sen, kuinka monta neuvolaa, lääkäriä ja ultraa on, ja missä vaiheessa ne on. Meillä ei lääkärintarkastuksissa ultrata.

Onko teidän paikkakunnalla (kaupungilla) omia (hyviä) nettisivuja? Espoolla ainakin on ja siellä on paljon tietoa.
 
Meidän tk kuuluu peruspalvelukuntayhtymä Kallioon, jolla on kyllä nettisivut, mutta ei siellä mitään tietoa ole mistään vaikka kuinka kaiveleepi. Kaupungilla on kanssa nettisivut mut sieltä ohjataan tuonne Kallion kotisivuille kanssa. Todellakin näyttää vaihtelevan nuo käytännöt paikkakunnittain melko paljon. Kyllä paljon keskusteltiin terkkarin kanssa, mutta ei se käynyt läpi kuin seuraavan käynnin et mitä siellä lääkärineuvolassa oikein tapahtuu. Otan asian puheeksi seuraavalla kerralla kun on neuvola terkkarin kanssa että käydäänpä vähän läpi. Terkkari vaan valitti et ois se mukavaa kun he pääsisivät itse antamaan nämä ensimmäisen neuvolan ajat, meinasin sit siltä kysyy et miks teillä on sitten ajanvaraus jos ei sieltä saa aikaa varata, mut jätin kysymättä.
 
Voi harmi, Eveliina, millaista kohtelua olet saanut osaksesi! Kyllä varmasti on raivostuttanut tuollainen -koska se raivostuttaa ihan täälläkin päässä, vaikka vain lukee asiasta! Toivottavasti tosiaan saat kokonaan sen toisen terkkarin itsellesi, sillä tuo ensimmäinen ei todellakaan tunnu olevan mitenkään pätevä ja henk.koht. ongelmia tuntuu olevan, kun noin käyttäytyy.
 
Tsemppiä! Ja kyllä sinä raskaana olet... ;)
 
Moi kaikille!

Nyt alkaa mieli olla jo paljon korkeammalla, sian ajan huomisaamuksi lääkärille ja minulle tehdään vaginaalinen ultra. Sillä pitäisi näkyä kaikki tarvittava. Pistä huomisen aikana uutisia tänne tulemaan.

Eve
 
Hei Eve!

Hienoa et sait ajan lääkärille ja vaginaaliseen ultraan! Siinä todellakin pitäisi näkyä kaikki tarvittava! Tsemppiä sinulle ja toivon et saat hyviä uutisia huomenna(en kyllä ees epäile etteikö siellä masukki ois oikeassa paikassa, se on siellä!)!

Maajo
 
Terve! No saitpas eveliina kyllä todella tökeröä palvelua, miten tuommoinen on edes mahdollista. No mutta kerrohan sitten miten uusi ultra meni.
Käytännöt näköjään vaihtelee kyllä aika paljon paikkakunnittain.. mulla ensimmäinen neuvola vasta 2.3 eli olen silloin viikoilla 9+6, mikäli kaikki toivottavasti sinne asti menee hyvin. Neuvolatäti vaikutti kyllä puhelimessa oikein mukavalta, onnitteli ja kyseli vointia ja kehoitti soittamaan ennen tuota käyntiä jos jotain kummempaa ilmaantuu. En ole edes varma tehdäänkö silloin ultraa. 1,5h pyysi varaamaan aikaa. Pissatestin kuulema ottavat, jotta suljetaan oireeton pissatulehdus pois ja terveyskysely käydään läpi. Neuvolatäti sanoi, että heillä ensimmäinen käynti siinä 9viikon paikkeilla.
Nyt kyllä vähän jännittää, kun saa vielä noin kauan odottaa. Rinnat mulla on kyllä ihan turvoksissa ja hieman arat. Muutenkin vähän turvottaa.Ajoittain vähän etova olo, oksentaa ei ole onneksi ainakaan vielät tarvinnut. Nukkua voisin vaikka kuinka pitkään! tänäänkin heräsin vasta puolilta päivin, kun on yövuoroon meno illalla niin pystyi nukkumaan. Että ei tämä nyt kuitenkaan mitään kuviteltua ole. Haluaisi vain tietää että kaikki on muuten kunnossa.
 
Hei kaikki! Täällä mennään parhaillaan r-viikolla 8 ja kuvotusta on ollut parisen viikkoa. Jännästi kyllä vaihtelee päivästä toiseen - välillä on ihan ok olo ja toisinaan äklöttää aamusta iltaan. Itseään on tullut tarkkailtua kyllä ehkä liiankin perusteellisesti, heti jos on parempi olo alkaa ajatella että nytkö nää raskausoireet loppuu ja jotain on vialla.. Mulla oli siis keskenmeno viime syksynä ja senkin takia oon niin kovin varpaillani tämän raskauden suhteen.. Maanantaina oltiin yksityisellä varhaisultrassa ja siellä näytti onneksi kaikki olevan hyvin, sydämensyke näkyi! Voi sitä helpotuksen tunnetta. Eilen sitten oli neuvola. Meillä ei Vantaalla ainakaan ole tarjolla kuin kaksi ultraa, jos enemmän haluaa käydä niin joutuu menemään yksityiselle. Nyt yritän malttaa odottaa sinne muutaman viikon päähän nt-ultraan.

Neuvolan mukaan tänään olis rv 8+1 mutta ultran tehneen lääkärin mukaan olis vasta rv 7+3 menossa, siis alkion pituuden mukaan arvioituna. Mutta kaipa noi voi tässä vaiheessa heitellä.

Nyt yritän vaan pitää mielen positiivisena ja uskoa siihen että kaikki sujuis hyvin.

Tsemppiä kaikille kanssaodottajille [;)]
 
Heips kaikille!

Plääh, mulle sit terkkari tänään soitteli et oli pissanäytteen vastauksen näyttänyt tänään lääkärille ja siinä oli ollut jotain, lääkäri kuitenkin oli ollut sitä mieltä ettei ennen herkkyysmäärittelyä määrää mitään, jos määrää ollenkaan, joko huomenna tai sit maanantaina saan vastauksen. Oireeton pissatulehdus siis on kyseessä jos on, ei oo mitään pissatulehduksen oireita ollut. Ei kivaa jos asia on noin.

Olivia: kyllä ne heittelee tässä vaiheessa vielä, mulla oli tiistainan neuvolapäivänä menkkojen mukaan 8+1 ja ultran mukaan 7+3, mutta terkkari sanoi, ettei ala muuttamaan laskettua aikaa kun ei oo viikkoa heittoa. Sanoi sit et muuttakoon lääkäri jos haluaa.

Lellu: se 2.3. on nopeampaa kuin huomaatkaan!

Mä oon kanssa väsynyt koko ajan, tänään sentään sain käytyä shoppailemassa, ukon veli on menossa naimisiin loppukuusta niin kävin heille sit ostamassa häälahjan koko miehen puolen veljeksiltä ja vanhemmilta. Eikä tää ilma auta yhtään, pakkasta -13 ja lunta tuiskuttaa ihan pipona.

Tsemppiä kaikille!
 
Olivia, periaatteessa ultran kautta tehtävä raskauden keston määritys (vaikka papereihin ei LA:ta kuutetakaan) on kaikista "oikein". Mutta heittelyitä tosiaan yleensä sattuu. Mulla oli NT-ultrassa vauva 6 päivää laskettua aikaa suurempi, mutta eivät siis muuttaneet LA:ta, koska heitto ei ollut viikkoa.
 
Onhan se aina ankeaa, kun joutuu siirtymään "taaksepäin". Mutta ajattele positiivisesti: keskenmenon todennäköisyys pienenee melkein mitättömäksi, kun varhaisultrassa näkyy syke =)
 
No nih, nytten sitten tuli varmistus herkkyysmäärityksestä et mikä pöpö on kyseessä  ja antibioottikuuri odottais apteeksisa noutajaa... [&:] Sit kontrollipissänäyte pitäs antaa parin viikon päästä ja taas pitää pidätellä pissaa 4h, mikä on sula mahdottomuus raskaana olevalle!

Luin jostain että kun sikiön syke havaitaan rv7-8 niin raskaudella on 90% todennäköisyys jatkua normaalisti, että siinä mielessä aika hyvällä mielellä tässä voi olla.

Eveliina: mitäs lääkäri sanoi???
 
Moikka,

Ei menny utra ihan niin kuin toivoin. Nyt epäillään et ei ole niin pitkällä kuin on laskettu tai sitten se on tuulimuna. Jälkimmäinen taitaa olla oikeampi arvaus, koska minulle tehtiin verikoe tammikuun alussa ja siinä hCG arvo oli niin korkea, et kyllä se pitäin vkoa olla. Nyt ei auta kuin neillä turhautuminen ja odotella reilu viikko uutta ultraa. Karseeta tämä odottaminen! Hyvä kuitenkin, että lääkäri haluaa asian varmistaa eikä heti ollut kaavintaa ehdottamassa. Taidan viettää viikonlopun peiton alla suklaalevyn kanssa.

Eve
 
Voih Eve! Tuota ei kenellekkään toivois, mutta hyvä kuitenkin että lääkäri haluaa olla varmistamassa asian ennen kuin ehdottaa kaavintaa. Niin vaikea on sanoja löytää, että toista voisi lohduttaa.

Maajo
 
Heips Tintti!

En todellakaan tarkoittanut Helsingin Kalliota. Peruspalvelukuntayhtymä Kallio on 4 kunnan muodostama yhtymä Pohjois-Pohjanmaalla, johon kuuluu Nivala, Sievi, Ylivieska ja Alavieska. Itse asun Nivalassa, tosin kaukana keskustasta. Meille sopivasti tuli tossa vuoden vaihteen jälkeen kotiin uusi puhelinnumerot vihkonen, koska Kalliossa muuttui puhelinnumerot. Pistin vihkosen hyvään talteen, koska siitä löytää helposti kaikki tarvittavat numerot. Ei kyllä terkkari maininnut, että sais pissapurkin labrasta kotiin hakea, toki se sen sanoi että voin ottaa pissanäytteen kotona. Tosin näyte saa maksimissaan olla tunnin jääkaapissa, joten kun täältä neuvolaan on 18km niin melkeinpä on sama et pissaanko kotona lähtiessa vai pissaanko sit neuvolan vessassa, onneksi aika on kuitenkin aamusta. Toki onhan niitä sellaisia putkiakin olemassa, joissa pissanäyte säilyy pitempään, mutta tuskin sellaista saa kotiin ees labrasta. Täällä noi kuitenkin tekee pikatesterilla pissasta mittaukset ja pistävät näytteen labraan vain jos siinä on jotain hälyyttävää joka vaatii labran tutkintaa.

Tuo juttu oli Espoon kaupungin sivuilla jutussa Syytä huoleen? kohdassa keskenmeno, pistän linkin alle jos haluat lukea sen jutun. En mä usko että se on kääntäen verrannollinen asia, koska eihän niitä sydän ääniä monellakaan ole kuulunut noilla viikoilla.
(http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;11404;10024;10156;10217)
 
Tintti ja Maajo!

Sykettä ei toki välttämättä havaita vk 7+4! Koska vaikka olisit viimeisten kuukautisten alkamispäivän mukaan raskaana 7+4 ei ole välttämättä varmaa onko sikiö samoilla viikoilla, koska munasolu on voinut hedelmöittyä myöhemminkin. Joka siis tarkoittaa sitä, ettei sydän ole vielä kehittynyt. Syke havaitaan yleensä 8vk jälkeen, mutta voidaan toki havaita jo 7:lläkin viikolla, niinkuin esim. itselläni ultrassa näkyi vk 7+3 pienenpieni syke, jota en olisi kyllä ilman lääkärin avustusta edes huomannut.

Ja jos syke havaitaan vk 7-8, on todennäköistä, että raskaus jatkuu normaalisti. MUTTA EI VARMAA!
En tahdo toki pelotella, mutta jos sydän huomataan noilla viikoilla, on VARMAA ettei raskaus ainakaan ole tuulimuna!
 
Hei Jna!

Totta kai sitä on koko ajan sydän syrjällään masukin puolesta, ja toivoo että kaikki menee hyvin. Sydän äänet mulla kuului ja näkyi 3.2. rv 8+1, joten varmistuipahan ainakin se ettei todellakaan ole se tuulimuna. Liian monta mutkaa on vielä matkassa ennen kuin voi turvallisin mielin valmistautua pienokaisen tuloon, joskus tuolla viikolla 25 uskaltaa jo varmaan iloita pienokaisen tulosta, nyt koko ajan miettii jos vähän vihlasee mahassa, et mikä tuo oli? jne jne. Eilen just sanoin miehelle, että tuntuu ettei mitään muuta mahdu mun ajatuksiin kun raskaus ja sen tuomat tuntemukset, mies vaan vastasi et sehän on ihan normaalia ja käski olla ottamatta ressiä jokaisesta vihlaisusta.

Flunssa sit iski ja pitää tossa yhentoistamaissa lähtee käymään tk:ssa et ottavat nieluviljelyn, ku vähän vaikuttaa siltä et ois nielutulehdus, siinäpä sit lääkärille ongelmaa et miten se hoidetaan ku on raskaus ja abkuuri pissatulehdukseen.

Mutta toivotaan että odotus sujuu hyvin meillä kaikilla!

Maajo
 
Jeesh ei sitten ollut nielutulehdusta mutta järjetön flunssa päällensä, prkl kun ei nosta kunnon kuumetta vaan pitää just pikkasen päälle 37 asteen lämmön niin ei mee sitten ohi millään. Tää palstahan on hiljentynyt ihan kokonaan, missäs kaikki syysvauvojen odottajat on?? Onkohan ne uponnu luminietoksiin, täällä on viimeiset 5 vrk:tta satanut lunta ihan hirveenä, toivottavasti ei tuu vähään aikaan lisää enää.

Maajo
 
Täällä taasen satoi vettä toissapäivänä ja eilen heitti taas pikkupakkasen, niin että oli ihan pääkallokeli ja tänäänkin melko liukasta tuntuu olevan.
Armottomasti väsyttää koko ajan, ei oikein huvittais mitään tehdä.. varsinkaan töihin lähteä.. plaah...
Ekaa neuvolaa 2.3 tässä odotellaan karsimättömänä.. tietäisi sitten että onko kaikki niinkuin pitää. Ruokahalu on ihan mitätön, tai ei oikein maistuisi mikään ruoka.. hedelmät ym. maistuu, mutta väkisin on jotain ruokaakin syötävä.. Varsinkin liha on jotenkin ällötys tällä hetkellä..
On tämä kummallista.. [8|]
 
kovasti täällä odotellaan sitä np-ultraa. Se olisi viikon päästä perjantaina. Toivottavasti kaikki olisi hyvin! Väsymys on vielä päällä ja ruoka ei oikein tahdo maistua. Mikään aikaisemmista herkuista ei maistu. Sunnuntaina maistoin lettujakin -eikä maistunut! *huokaus* Noh, jospa tämä tästä. Ja eihän siinä mitään, kunhan pienokaisen olisi hyvä.
 
Hei Lellu ja Ronja78!

Samoin täällä vähän meinaa vaivata kanssa tuo ruokahaluttomuus, tuntuu ettei mitään ruokaa saa alas kurkusta, hedelmät ja vihannekset menee.... tässä yks päivä jäi makaroonilaatikko syömättä kun ei vaan menny alas, väkisellä koetin syödä jotain. Itse kävin hakemassa apteekista multitabs raskaus ja d-vitamiini tabletteja, kun tuo syöminen on mitä on niin saa ainakin tarvittavat vitamiinit ja hivenaineet noista.

Väsymys on jotain sanoin kuvaamatonta koko ajan, ei kyllä tää järjetön flunssakaan auta yhtään asiassa, anoppi tuossa kävi kylässä ja marmattamassa et sun pitäs ulkoilla enemmän, ulkoilla olen koettanut mut nythän se on ihan sula mahottomuus ku lenssu ja lämpöä 37.risat.

Mä kanssa kovasti ootan np-ultraa jo malttamattomana, se on vasta 2.3. Tuli eilettän mammapolilta aika ja samassa lapussa oli jo ru-aikakin merkattuna. Ens viikolla ois sitten lääkärineuvola.

Lellu: olehan varovainen ettet liukastu pääkallokeleillä.

Maajo
 
Raskaana oleva nainen tarvitsee  talvikuukausina (loka-maalis) d-vitamiinia 10mikrogrammaa päivässä ja yhdessä multitabsissa on vaan 5. En raaski ottaa kahta multitabisia, koska ovat kalliita ja tuo d-vitamiini tabletti (5mikrogrammaa) on paljon halvempi.
 
Takaisin
Top