Raskaudesta kertominen

Me varmaan kerrotaan perheille jouluna, koska kyllä kaikki kiinnittää huomiota siihen, kun en syö herkkujani graavi- ja kylmäsavukalaa tai juo viiniä ruoan kanssa. Ystävälle möläytin jo testipäivänä, kun ollaan oltu pari kertaa bileristeilyllä syksyllä ja aiemmin aina testaillu ennen sitä ja tietty kertonut tuloksen. Ja siskolta en osannu pitää salassa, mutta jos muiden kanssa malttais vielä. Töissä varmaan, jos tulee kovat pahoinvoinnit, niin pakko kertoa ennen 12. rv. Jos taas ei, niin sit odottelen ultraan asti! Ei kyllä ole helppoa, kun tekis mieli vaan kiljua kaikille vastaantulijoille raskaudesta:)
 
Itse oon kertonut kahdelle ystävälleni, sillä heidän kanssaan jaan muutenkin tosi paljon asioita. Jos kaikki ei menekään hyvin, niin tiedän, että heiltä saan tukea ja heidän kanssa voin keskustella. Muille ystäville en aio kertoa, ellei nyt joku satu kysymään asiaa, mutta en usko niin käyvän. Omille vanhemmille haluaisin kertoa, mutta äitini on välillä vähän liian suulas ja hän kertoisi uutisen varmasti eteenpäin, vaikka kieltäisin häntä. Varmasti kerrotaan muille vasta nt-ultran jälkeen, niin tiedetään, että kaikki on hyvin, jos siis sinne asti ensin päästään. ❤
 
Heti plussattuani kerroin miehelle ja vain paria päivää myöhemmin kahdelle ystävälleni, joiden kanssa jaetaan kaikki elämän ylä- ja alamäet etänä puhelimitse. Toinen ystävistäni on myös ainoa minulle läheisempi ihminen, joka on saanut lapsen, joten on ihana saada vähän kokemuksellista empatiaa ja neuvoja jo nyt alkuraskaudesta.
Tarkoitus olisi kertoa sisaruksille ja vanhemmille jouluna, sillä kuten Saltwater, minäkin voisin aiheuttaa aika voimakasta ihmetystä ruokavalinnoillani joulunaikaan (kylmäsavulohi ja maksalaatikko :Heartred). Lisäksi tuntuu vain oikealta kertoa läheisimmille ihmisille vaikka ei vielä ihan turvallisilla vesillä ollakaan. Ymmärtävät sitten paremmin, jos jotain sattuukin.
Sen useammille ihmisille en meinannut kertoa kuin vasta sitten kun asiat tulevat eteen. Oli se mahan kasvun kautta tai siksi, että työpaikalla oksennan jatkuvasti. En siis lähde valehtelemaan, vaikka aihetta saatankin vältellä.
 
Raparpaari mullakin on herännyt ajatus että tavallaan tuntuu kyllä "oikealta" kertoa läheisille.... Vaikka tavallaan ei ihan vielä haluaisi.

Tuli muuten mieleeni että esikoisesta jouduin kertoon parille työkaverilleni jo sinä päivänä kun menkat oli myöhässä:hilarious: Vaikken ollu ees testannu tai mitään. Ois vaan pitäny sattumalta just silloin käsitellä sikiölle vaarallista ainetta niin en halunnu riskeerata....
 
Mulla oli tänään pakko töihin kertoa raskaudesta sillä tarviin sijaisen töihin. En pysty töihin tällä hetkellä enkä myöskään etänä asioita voi montaa viikkoa hoitaa. Ilmotus varmasti yllätti sillä laitoin saikkulapusta kuvan jossa lukee "alkuraskauden väsymys, oksentelu, ei työkykyinen" ja kirjotin tekstiin vielä että 6 raskausviikkoa eletään ja oloja ei osaa ennustaa lainkaan. Takasin tuli hauska onnittelu viesti :) on ainakin se pois nyt alta. Toivotaan ettei kesken mene niin ei tarvi sitä selitellä sitten.
 
Ite ku tein plussan ni soitin heti miehelleni töihin ja siskolle kans soitin samantien :) meinattii jouluaattona antaa miun porukoille lahjapaketin, missä sisällä on vauvanmyssy, eipä ne osais parempaa joululahjaa toivoakkaa :) ja ensimmäisen kolmanneksen jälkee sit kerrotaa muille :)
 
Oon kertonu siskolle, kaverille ja tätille. Kaikille on kyllä jännittäny kertoo, kun kolme saattaa olla monelle liikaa, mutta hyvin ovat ottaneet vastaan onneks. On hormonit sen verran sekasin, että oisin varmaan heittäny pihalle jos oisivat ruennu vastustamaan, hah
:D
Joululahjaks ehkä kerrotaan mummoille yms. sukulaisille
 
Mies ja pari kaveria tietää, tieneet hoidoista niin oon kertonut ku ovat väliaikatietoja kyselleet. Isovanhemmille kerrotaan vasta nt-ultran jälkeen ja muille sitten ku näkyy ulospäin. Samoin tehtiin esikoisen kanssa.
 
Mä tahtoisin huutaa koko maailmalle, niin hartaasti tätä on tehty..mutta ei uskalla Vielä..mun äiti ja esikko (15v), mies(tietty) miehen veljen vaimoke tietää. Töissä naistyökamut myös. Nää kaikki ties meidän hoidoista myös. Toivotaan et kaikki menee hyvin ja saan vielä kertoa kaikille :smiley-bounce005
 
Me kerromme jouluna ihan siitäkin syystä että minä saan olla joulun huonovointinen tarvittaessa eikä tarvitse salailla. Ajatus on enemmän mieheni kuin omani mutta olen samaa mieltä. Joulu läheisten kanssa teeskennellen ei tunnu hyvältä. Ollaan vielä niin "nuoria" että reissataan molempien vanhempien luokse ja ollaan muutama päivä yökylässä. Kiva selittää aamupahoinvointia sit siinä... :)

Tähän mennessä itseasiassa molempien pomot tietää sekä yksi ystäväni joka yrittää myös lasta.. kukaan perheestämme ei vielä tiiä. Odotetaan ensimmäistä.
 
Heti plussattua kerroin miehelle ja nyt myös pari ystävää ja sisko tietää. Toisaalta haluaisi kertoa myös jo omille vanhemmille, mutta jotenkin sitä haluaa kuitenkin pitkittää sitä nt-ultran jälkeiseen aikaan. Niin kuitenkin, että se ei vielä paljastuisi sillä, että raskaus näkyy jo vaan olisi hauska kertoa siitä isovanhemmille esikoisen päällä olevalla mekolla tai paidalla, jossa lukee tulevasta isosisaruudesta paljastava teksti. :)
 
Miehen kanssa puhuin jo siis ennen testausta, että aavistelen näin. Eilen kun sain verikokeesta varmistuksen niin kerroin sitten kotona kasvotusten. Ultran jälkeen vasta, kun eka kolmannes on takana niin kerron töissä, tuolloin jo kuitenkin kesälomia suunnitellaan ja mietitään projektien jakoja.
Siskoni tietää, kun meinasi kesäkuussa pitää omia valmistujaisiaan Saksassa, niin sanoin että noin lähellä h-hetkeä en pääse lentokoneeseen, enkä haluakaan.
Muut sukulaiset saavat odottaa. Halua ois kertoa kaikille, mutta edellisestä viisautuneena... Voi sitä hössötyksen määrä!!! Muutama päivä ennen laskettua-aikaa mummot soitteli koko ajan,ja jos et vastannut tuli viestiä että joko???
Miä haluun olla rauhassa mahdollisimman pitkään!
 
noora92: Voi mä niin muistan tuon hössötyksen, kun lasketunajan lähestyessä kaikki tuntui vaan kyselevän, että no joko lähdet kohta synnyttää. Sitten teinkin niin, että en kertonut kenelläkään oireista, jotka siis viittasivat synnytykseen ja laitettiin sitten viestit vain isovanhemmille, kun oltiin synnärille matkalla. Joten tiedän kyllä mistä puhut. :)
 
Mä olen kertonut miehen lisäksi kahdelle kaverille, joista toinen myös odottaa esikoistaan ja toisella on kaksi lasta, joten tiesin että he jakavat onnemme. :) siskolle ja isälle kerron jo jouluna, vaikka ultra onkin vasta tammikuussa. Jos jotain käy niin varmasti myötäelävät, mutta en myöskään halua asiaa heiltä pitkään salata. Muut saavat sitten tietää kasvotusten, en ajatellut raskaudesta pitää suurta elämöintiä somessakaan..
 
Parille hyvälle ystävälle ollaan kerrottu. Kummankin perheelle kerrotaan nyt jouluna.
Muut ystävät ja sukulaiset saa sitten vaan huomata kun maha on valtavissa mitoissa.
Tosin äiti varmaan kielloista huolimatta kertoo yhdelle jos toiselle. Ärsyttää jo valmiiksi!
Laskettua aikaa ei ekasta kerrasta viisastuneina kerrota kellekään!
Elokuussa syntyy. Tarkempaa aikaa ei anneta!
 
Tänään pomo kuuli asiasta... Otti tiedon hyvin ja onnitteli. Kiitti, että kerroin hyvissä ajoin. Kertoessani sanoin, että nyt voin kertoa miksi on oloni tällainen, kun uteliaat korvat ovat poissa (työkaverit jo tauolla) :D
 
Me varmaan kerrotaan tulevana vkl ko nähhään kummankin vanhempia. Hirmuisesti kyllä jännittää. Minu vanhemmat ei varmaan vielä osaa raskautta oottaa, mut miehen vanhemmat ovat sitä jo usein udelleet.. Jännänä ootellaan et millasia reaktioita saahaan..
 
Tällä hetkellä ei vielä tiedä lisäkseni kuin mieheni. Tarkoitus olisi pitää asia salassa ainakin nt-ultraan asti. Tuleva lapsi on molempien vanhemmille ensimmäinen lapsenlapsi. Tiedämme, että osa tulevista isovanhemmista ei osaa pitää salaisuutta niin pitkään kuin haluaisimme, joten päädyimme siihen ettemme kerro asiasta vielä vähään aikaan.
 
Tänään juttelin hr:n kanssa. Ulkomaalainen yritys ja isoja muutoksia meneillään. Halusin olla joulun stressittömin mielin ja nyt voinkin olla. Reilu viikko niin useampi perheenjäsen saa tietää :)
 
Takaisin
Top