Raskaana työpaikalla

emily_

Jostain jotain jo tietävä
Työt ja raskaus - miten vaikuttaa? Miten pitkään pystyit pitämään salaisuuden, vai pystyitkö? Miten selviät kiperistä tilanteista? Vinkit jakoon. :happy119
 
Mulla ei vielä ole mitään pahoinvointia tms., jota tarttis peitellä, mutta muutama tilaisuus on tulossa ennen ar-ultraa, joissa mennään ravintolaan syömään ja myös alkoholia on tarjolla. Vinkkejä miten selvitä jäämättä vielä kiinni? :joyful: Jos olisi varmuus, että matkassa kulkee joku oikeassa paikassa, niin voisin hyvin narahtaakin, mutta ihan vielä ei oikein viitsisi. Ainakin toisen tilaisuuden suhteen pääsen itse tekemään järjestelyitä, joten sen varmaan saa hanskattua jotenkin... :rolleyes:
 
Jättää vain alkoholin juomatta ja sanoo, että ei ole minun juttu. Ei siinä sen enempää tarvitse selitellä :) se on muiden ihmisten korvien välissä oleva tyhmyys, jos oletetaan tai pakotetaan kaikki juomaan ja sitten siitä vedettäisiin ääneen lausuttuna tyhmiä vitsejä tai johtopäätöksiä. Tai menet autolla ja sanot, että jos ajaa, ei ota ja se on tiukka.

Muuten sitten vaikea on peitellä jos pahoinvointia tulee, jos ei niin pystyy vielä sinne rakenneultraan asti yleensä hyvin pitämään asian piilossa. Masu voi turvotella, mutta ei se vielä kasva ennen sitä :)
 
Niin se ei vaan mene viini- ja samppanjaharrastajalta oikein läpi, ettei ole oma juttu, ja ravintolatkin tulee olemaan kävelymatkan päässä meiltä kotoa. :smiley-ashamed004
 
Oon todennu et se vaan "näkyy päältä". Vaikka olis ihan alussa, niin joku siinä ilmeessä, eleissä, tyyneydessä, pienessä salaisuudessa vaan näkyy. Vaikka kuinka käyttäytyis normaalisti, vatsa ei todellakaan vielä pömpötä yhtään eikä olisi pahoinvointia, niin silti joku aavistaa. Tosin voihan se mennä niinkin että yksi aavistaa ja sitten sitä kahvipöydässä pohditaan ja saadaan 10 muuta juoneen mukaan tarkkailemaan :D

Ravintolassa ja baarissa voi tilata alkoholitonta. Tosin kannattaa mainita tarjoilijalle, ettei sitten tuo sitä juomaa pöytään ja kailota et täs on tää alkoholiton.
 
Mahan kasvu on yksilöllistä. Kyllä minulla maha näkyi jo selvästi ensimmäisellä kolmanneksella, toisaalta salailun suhteen peli oli minulla menetetty jo viikolla 6, kun piti jäädä sairauslomalle jatkuvan oksentelun takia. :wacky:

Alkoholin käyttämättömyys on helppo selittää sillä, että jostain käytännön syystä oli pakko ajaa autolla, joten nyt ei voi juoda. Tai sitten on antibioottikuurilla vaivaan se-ja-se, ja kyseisen antibiootin kanssa ei saa alkoholia juoda. Kannattaa katsoa valmiiksi antibiootin nimi ja vaiva, johon sitä käytetään, muuten tarkemmat tajuavat huijauksen.

Minä jäin kiinni yhdessä raskaudessa siitä, kun meille oli sanottu pääruoan olevan joko liha tai kala ja kysyin tarjoilijalta kalan valmistuksesta (onko siis kylmäsavulohta tms.) ja heti seuraava kysymys pöytäseurueelta oli, että onko tässä onnittelun paikka.
 
Minusta ei olisi salailemaan asiaa yhtään, jos nyt siis olisi tilanne, että olisin raskaana. Olen siis aiemmin lapsettomuushoidoista puhunut esimiehelleni (joka on siis mies) avoimesti aivan alusta lähtien, itselleni on ollut todella paljon helpompaa, kun olen sitten voinut kertoa alkionsiirtojen ajankohdat ja muut lääkäri- ja ultrakäynnit suoraan todellisilla syillä. Myös lähin kollega tiesi alusta asti, muille kerroin sitten vähän myöhemmin, kun olin tehnyt positiivisen raskaustestin. Ajattelin, että jos sitten tulee se keskenmeno, niin on helpompi sitten siitäkin kertoa avoimesti. Tämän vuoksi on vaikea kyllä keksiä, miten erilaisista tilanteista selviäisi ilman, että käry kävisi. Hyviä vinkkejä kyllä on täällä monilla :) Minulla ei olisi ollut edes alkoholin suhteen ongelmaa, kun en ota muutoinkaan. Olen ollut samassa työpaikassa jo pitkälti toistakymmentä vuotta, joten muut työntekijät ovat tuttuja, moni varmaan arvaili kuitenkin muutoinkin, vaikka en mitään puhunutkaan :)
 
Lähimmiltä työkavereilta en edes yrittänyt salata. Oli helpompi ja parempi kertoa heti alkuun, niin sai rauhassa potea väsymystä, nälkää tai huonoa oloa. En ois pystynyt tätä kyllä salaamaan, koska välipaloja oli pakko syödä ekstra paljon ja syön edelleen. Vähän kaukaisemmille selvisi sitten myöhemmin vasta, kun alettiin suunnitella ensi vuotta.
 
Mä "jouduin" kertomaan esimiehelle viikolla 10, kun mulle alettiin kaavailla yhtä isoa työjuttua puolen vuoden päähän. Muille en aio mitenkään erikseen kertoa, huomaavat sitten kun huomaavat. Oon ollut vasta reilun kuukauden nykyisessä työpaikassani, joten työkaverit eivät ole vielä niin tuttuja, että osaisivat lukea mua tässä asiassa :)
 
Täällä aion kyllä salata niin pitkään kuin vain mahdollista :joyful: Oon aloittanut uudessa työpaikassa vasta reilut pari kk sitten, joten työkaverit ei tunne vielä kovin hyvin eivätkä tiedä miten "normaalisti" pukeudun. Oon nyt viikolla 9, ja turvotusta on ollut etenkin viime päivinä, joten tiukoista farkuista on pitänyt luopua. Hankaluuksia aiheuttaa tietysti tulossa oleva kesä ja kuuma työpaikka, vähissä vaatteissa kun mahan mahdollista kasvua on hankala piilotella... Pahoinvointi on onneksi kestänyt kurissa päivät syömällä välipaloja, oksentelu on ajoittunut työmatkoille ja iltaan. Kaikki hyvät vinkin otetaan ilolla vastaan, koeaika olisi ainakin kiva saada ohi ennen ilmoitusta raskaudesta. Ja kun taustalla on km-historiaa, niin toki olevansa mahdollisimman varma, että tällä kertaa kaikki menee hyvin.
 
Niin se ei vaan mene viini- ja samppanjaharrastajalta oikein läpi, ettei ole oma juttu, ja ravintolatkin tulee olemaan kävelymatkan päässä meiltä kotoa. :smiley-ashamed004
Bakteerivaginoosilääke Flagnyl voisi olls pelastus :grin miulle määrättiin toi lääke kun olen raskaana ja sanottiin, että ei saa käyttää alkoholia, kun voi tulla voimakaskin antabusreaktio. Ei varmast kukaa kehtaa esitellä jatkokysymyksiä, kun ton tiedon leveyttää pöytää (jos vaan kehtaa) :hilarious::hilarious:
 
Muokattu viimeksi:
Helppo alkuraskaus niin ei tarvinnut pahoinvointia peitellä. Enkä peitellyt mahaakaan, päätin, että sitten kerron jos joku uskaltaa kysyä: ajattelin että kun oikeastaan kaikki työkaverit on miehiä, niin ei paljon kyselyitä tuu :grin viikolla 18 ensimmäinen kysyi :eek: Pian sen jälkeen kerroinkin jo sitten esimiehelle yms (jota en juuri koskaan näe) koska kesälomat yms pitää sopia ja alkaa miettiä sitten sitä syksyä.

Töissä on ollut todella raskasta ja pärjään vain itsekkyydellä, pidän taukoja sitten kun itsestä tuntuu ja teen siihen tahtiin miten kykenen. Mielestäni on parempi että höllää tahtia kuin että polttaa loppuun itsensä ja jää sairauslomalle. En ole siltikään mikään huono tai hidas, vaikka tahti onkin rauhoittunut.
 
Työn sikiövaarallisuuden takia piti kertoa esimiehelle heti kun plussa tuli. Monet muut on ihmetelly toimenkuvamuutosta mutta lähinnä selän takana ilmeisesti. Maha alkaa näkyä jo mutta vedän sisään aina kun tuntuu siltä että joku voisi tarkkailla kun kuljen ohi... Varmaan pian jään kiinni, toivottavasti kesälomalle ehtisin kuitenkin ennen sitä ja ultraan. Km &kkm taustan takia en halua yhtään ylimääräistä juorua liian aikaisin...
 
Mahan kasvu on yksilöllistä. Kyllä minulla maha näkyi jo selvästi ensimmäisellä kolmanneksella, toisaalta salailun suhteen peli oli minulla menetetty jo viikolla 6, kun piti jäädä sairauslomalle jatkuvan oksentelun takia. :wacky:

Alkoholin käyttämättömyys on helppo selittää sillä, että jostain käytännön syystä oli pakko ajaa autolla, joten nyt ei voi juoda. Tai sitten on antibioottikuurilla vaivaan se-ja-se, ja kyseisen antibiootin kanssa ei saa alkoholia juoda. Kannattaa katsoa valmiiksi antibiootin nimi ja vaiva, johon sitä käytetään, muuten tarkemmat tajuavat huijauksen.

Minä jäin kiinni yhdessä raskaudessa siitä, kun meille oli sanottu pääruoan olevan joko liha tai kala ja kysyin tarjoilijalta kalan valmistuksesta (onko siis kylmäsavulohta tms.) ja heti seuraava kysymys pöytäseurueelta oli, että onko tässä onnittelun paikka.
Mutta mun mielestä oli ihan aiheellinen kysymys - ei kaikki tykkää kylmäsavu/graavista...
 
Rv 6+6 ja jouduin jo kertomaan työmaalla. Nimittäin meillä ei raskaana ollessa pysty kaikkia työtehtäviä tekemään ja en halunnut vaarantaa sikiötä. Esimies on mies ja otti uutisen hyvin vastaan.
 
Muokattu viimeksi:
Toivoisin että kaikki raskaanaolevat käyttävät päätänsä ja ovat tiukkana sikiön terveyden puolesta. Se on pitkä tie aloittaa alusta jos sikiölle käy jotenkin. Kaikilla työpaikoilla ei olla totuttu huomioimaan erittäin herkän ja kehittyvän sikiön rajoituksia. Se mikä sopii normaaliterveille ei välttämättä sovi sikiölle.
Eli on oikeus kieltäytyä vaarallisista töistä. Tietenkin pitää olla joko faktat lyödä pöytään, tai esim lääkärin lausunto jos ei voida olla turvallisuudesta varmoja.
 
Mä ilmaisin huoleni altistuksesta työterveydessä. Tiesin että kyse ei ole varmaankaan isosta asiasta, mutta halusin olla varma,ettei mitään vaaraa ole :) Työterveydelle iso kiitos, he ensin selvitti asiaa perin pohjin, ja kun eivät tietoa löytäneet, niin tekivät altistuskokeet sitten. Eli pissa- ja verinäytteet aika tarkalla ohjeistuksella ja sit ne lähetettiin johonkin tutkittaviksi ja siinä tais mennä jopa kuukausi, että ne tulokset tuli. Ei ollut mitenkään kohonnut altistus, joten huoletta voin töissä olla. Sain mielenrauhan. Suosittelen ottamaan nää asiat jo etukäteen puheeksi siis työterveydessä, jos lapsi on toiveissa ja mietityttää työn vaarat :) koska asioiden selvittelyssä ja tutkimuksissa voi mennäkin sitten aikaa, ja ensimmäinen kolmannes on aika tärkeä niissä altistusasioissa.
 
Hyvä kuulla, että tutkivat. Helpottaa kummasti oloa ja vähentää stressiä. Mun onneksi oli, että pari työkaveria on ollut joitakin vuosia sitten raskaana ja muistin heillä olleet rajoitukset.
Plussauksen ja varhaisultran väliin osu sattumalta listaan yhtä vuoroa lukuunottamatta sellaiset työvuorot ettei tarvinnut miettiä altistumista. Tämän yhden vuoron sain vaihdettua työkaverin kanssa. Siitä ei seurannut sen kummempii kyseilyjä, kun kuka milloinkin tarvitsee jonkun vuoron vapaaksi.
 
Mä kerroin 12+ viikolla, koska jouduin lähteen kipujen takia pikaisesti päivistykseen omahoitajan käskystä, enkä siihen halunnut mitään valhetta keksiä. Toki olisin kertonut muutenkin tosi pian tuon jälkeen, koska kyseessä pieni yritys ja haluan olla reilu pomoa kohtaan. :) Varsinkin kun itsellä työsuhdetta oli tuolloin takana vasta reilu kuukausi. Tuota aikaisemmin en kertonut keskenmenotaustan takia.
 
Mä ilmaisin huoleni altistuksesta työterveydessä. Tiesin että kyse ei ole varmaankaan isosta asiasta, mutta halusin olla varma,ettei mitään vaaraa ole :) Työterveydelle iso kiitos, he ensin selvitti asiaa perin pohjin, ja kun eivät tietoa löytäneet, niin tekivät altistuskokeet sitten. Eli pissa- ja verinäytteet aika tarkalla ohjeistuksella ja sit ne lähetettiin johonkin tutkittaviksi ja siinä tais mennä jopa kuukausi, että ne tulokset tuli. Ei ollut mitenkään kohonnut altistus, joten huoletta voin töissä olla. Sain mielenrauhan. Suosittelen ottamaan nää asiat jo etukäteen puheeksi siis työterveydessä, jos lapsi on toiveissa ja mietityttää työn vaarat :) koska asioiden selvittelyssä ja tutkimuksissa voi mennäkin sitten aikaa, ja ensimmäinen kolmannes on aika tärkeä niissä altistusasioissa.
Olitko sen tutkimuksen ajan sairaslomallla/erityisäitiysrahalla vaiko muissa hommissa?
 
Takaisin
Top