"raskaana ja rööki huulessa"

Muhun teki aikanaan vaikutuksen sellainen dokumentti joka tuli discover chanelilta. Siinä kuvattiin ultralla kohtua samaan aikaan kun äiti poltti tupakkaa. Jokaisella hengen vedolla sikiö alkoi kiemurella ja pomppia. Dokumentin mukaan tämä johtui hapenpuutteesta.... Se oli aika tehokasta omalla kohdallani...aina kun teki mieli polttaa tuo dokumentti tuli mieleeni ja jätin sikseen....
 
Esikoista odottaessani lopetin tupakanpolton kuin seinään. Syyllisyyden tunne ja raskaushormoonit aiheuttivat oksettavan olon jo pelkästä tupakan hajusta. Se raskaus päättyi keskenmenoon.
Nyt oli vaikeampi lopettaa, kun mielessä on käynyt myös se mahdollisuus, että tupakoinnin lopettamisen aiheuttama stressikin saattoi aiheuttaa keskenmenon. Ei kamalasti ollut edes motivaatiota lopettaa, kun ei halunnut taas käydä läpi viekkareita ja sitten kuitenkin menee kesken.
Yritin vähentämällä lopettaa, mutta ei se minulla onnistu. Lopetin nikotiinipurkan avulla ja nyt en pure nikotiinipurkkaakaan. Tupakitta olen ollut muutaman viikon. Ja ei ole ollut niitäkään pelkäämiäni vieroitusopireta niin paljoa. (Viimeksi lopettaessani itkin ja raivosin kaksi päivää putkeen).


Äitini sai 4 lasta. Kahta nuorimmaista odottaessaan hän poltti ja nämä kaksi olivat meidän katraassa ne terveimmät lapset. Ei se ole aina niin kirkossa kuulutettu, että tupakoivien lapset on kaikki sairaalloisempia kuin ei tupakoivien. Enkä myöskään sano, että se hyvästäkään on. HYvä jos pystyy edes vähentämään.

Jeesustelu ja tuomitseminen ei auta ketään lopettamaan.
 
Mä olen ollut nyt muutamia päiviä polttamatta kokonaan. Sirtä ennen tiputin rajusti raa'alla kädellä noin 10-15 tupakasta kahteen tupakkaan/päivä. 
Suhteellisen hyvin on muuten mennyt, mutta öisin unissa mä vedän tupakkaa ko korsteeni. Ja mitä mä aamulla mietin ko herään - tupakalle! Mut onneksi alkaa aamupahoinvointi melkee heti ko herää ni menee seki ajatus pois [:D]
 
mä oon polttanut 14vuotta ilman lopetusta... edellisen raskauden aikana vähensin ja tämän nykyisen kohdalla koitan lopettaa kokonaan [:)]
mulla on niin rankka masennustausta itelläni et en pysty henkisen ahistuksenkaan vuoksi seinään lopettamaan, nyt saanut jo 20kpl/vrk noin 5kpl/vrk ja oon tyytyväinen.
ehkäpä kuukauden sisällä pääsen kokonaan eroon [8|]

tsemppiä tupakoitsijoille! jokaisen oma valinta!!

ps. niin mun pian 5.v poitsu on iha terve VAIKKA poltinkin raskausaikana.Turhat syyllisyydet podin ja itkeskelin kuinka paha äiti olin.
 
Onnistuin lomaviikon aikana lopettamaan tupakoinnin kokonaan. Nyt on viikko mennyt ilman yhtäkään ja enää en haluakaan polttaa. Tavoite olikin ennen neuvolaa lopettaa ja huomenna olis eka neuvola. Ja mulla meni pikkuisen reilu viikko lopettamiseen siitä, kun sain tietää olevani raskaana. Oon kyllä ylpeä ittestäni, koska ensimmäinen viikko oli aika tuskaa.

Tsemppiä kaikille jotka kamppailevat lopettamispäätöksen ja vieroitusoireiden kanssa!
 
Hyvä homma keijunlilja..[:)] kokemuksesta tiedän että todella vaikeaa lopettaa.. Ja uskoisin että sullakin tulee raskauden aikana enemmän kuin kerran kauhea tupakanhimo.. Mutta kun vaan jaksaa pitää pintansa ni se kannattaa.. Tsemppiä..[:)]
 
Olipas kiva lukea muiden tupakoitsijoiden kokemuksia ja kuulumisia[:)]
Vaikken ketään teistä tunnekkaan niin kauhian hyvä mieli tuli, kun luki kuinka moni on joko vähentänyt reippaasti tai lopettanut kokonaan! ONNET! :)
Mä olen polttanut 15 vuotta, kerran lopettanut... kahdeksi viikoksi ja siitäkin aikaa 12v... Saas nähdä miten tän tysyn käy sitten kun onnistun raskautumaan.
Lasta olen halunnut jo todella pitkään ja aina on ollut jotenkin selvää että sitten lopetan kun raskaaksi tulen. Pari viikkoa olisi seuraavaan testiin..Asenteella -> poltan sillä aikaa kun testi valmistuu ja jos plussaa näyttää niin se oli sitten viimoinen tupakka![:D] 

Noihin Aramarin juttuihin en viitsi muuta sanoa, kuin että toivottavasti kasvat ja kypsyt lapsen saannin myötä. Tulee todella tarpeeseen niin sinulle, läheisillesi kuin etenkin lapselle.

Voimaa ja rohkeutta kaikille kessuttelun lopettamiseen![:)]
 
Minulla on esityskausi ja siihen on perinteisesti kuulunut tupakka, kun odottaa, että näytös alkaa tai ihan vain omaa vuoroa. Nyt on aika orpoa kun ei olekaan tupakkaa mitä polttaa ja en kiellä etteikö mieli tee kun näen muiden polttavan. Mutta repsahtanut en ole.
[:)]
 
Aramar: Osittain ymmärrän asenteesi, mutta on ihmisiä joilla on vaikea masennus ja raskaus tulee yllätyksenä. Masennuslääkkeitä on siis syötävä, vaikkei se hyvää teekkään. Ja on myös paljon muita sairauksia, joiden kanssa ei voi elää ilman nappeja. Et oo muuten sattunu uutta nvlan esitettä lukee tupakoinnista raskaana? Siinä selvästi sanotaan, että ÄITIÄ EI TUOMITA VAIKKA HÄN POLTTAISIKIN EIKÄ PYSTY LOPETTAMAAN.
 
Minun äidilläni on neljä lasta. Hän poltti kahta nuorempaa odottaessaan, mutta minua ja vuotta nuorempaa veljeäni odottaessa ei polttanut. Minua nuoremmalla veljelläni (siis tämä jonka odotusaikana äiti ei polttanut) on adhd ja on sairastanut lapsena epilepsian. Kaksi nuorempaa on olleet suht terveitä aina. Ei se ole aina kirkossa kuulutettu, että lapsesta tulee sairas, jos odotusaikana polttaa tai lapsesta tulee terve, jos ei polta.

Minulla päättyi ensimmäinen raskaus keskenmenoon vaikka lopetin tupakoinnin heti kun positiivisen testin tein. Nyt en lopettanut heti, vaan asteittain pikkuhiljaa ja toistaiseksi ainakin lapsi on pysynyt sisällä.

Tämäkin asia riippuu lääkäristä keneltä kysyy. Toinen sanoo, ettei missään nimessä saa raskaana polttaa ja toinen on sitä mieltä, että tupakoimattomuudesta aiheutuva stressi on vaarallisempaa lapselle kuin nikotiini ja kehottaa vain vähentämään.

Minun mielestäni on parempi, jos ei polta. Mutta en minä katso oikeudeksi alkaa myöskään moralisoimaan ketään, joka polttaa. Jos pystyy edes vähentämään, sekin on hyvä.
 
Kyllä se vaatii vaan pelkkää tahdonvoimaa lopettaa se käryyttely.
Todella itsekästä paskaa ajatella että ei pysty.
 
14 vuotta poltin askin päivässä ja kun raskaustesti yhtenä aamuna
näytti positiivista, niin tiesin että eilisillan rööki oli viimenen.
 
Eka viikko kiukuttelua ja se oli siinä, ei siinä mitään korvaushoitoja
tarvittu.
 
itsellä myös sama.
Raskaustesti kun näytti positiivista niin päätin siltä seisomalta että yhtään en edes yhtiä savuja ota raskauden aikana ja tämä on pitänyt.
Nyt ollut polttamatta kohta sen 2 kuukautta ja kertaakaan en ole kaivannut tupakka. Päinvastoin!
Mieheni polttaa ja se hajukin saa minut voimaan pahoin nykyään.
Olen kuullut oireista että tupakkaa jos polttaa niin lapsi voi olla liikkumatta tupakoinnin ajan ja puolituntia tupakan jälkeen ja myös vaikea hengittää!

Oma kaverini poltti koko raskaudensa aikana varmaan askin päivässä ellei enemmän ja keitteli kahvia monta pannullista sitä enempää ajattelematta.
Toistaiseksi terve poikavauva, kohta vuoden ikäinen, mutta itse en tee sitä virhettä että polttaisin.

Siitä pääsee yllättävän helposti eroon.
Itsekin sauhuttelin säännöllisesti sen 10 vuoden ajan ja loppui kuin seinään.
 
Mä oon pikkusen repsahtanu, viimesen kolmen viikon aikana oon jokaisena polttanut yhden röökin. Tosin ei se hirveän paha repsahdus mun mielestä oo. Mutta nyt ku näki vauvan ekan kerran ni taitaa polttamiset kokonaan jäädä, ku ei enää tosiaankaan halua vaavia vahingoittaa.
 
Olen polttanut lähemmäs 20 vuotta, aloitin joskus 11-12 vuotiaana ja jatkanut siitä asti. Muutamia viikkojen tai korkeintaan kuukauden taukoja pitänyt.
En lopettanut heti saatuani tietää raskaudesta. Pahoinvointi piti huolen siitä, ettei tupakkaa kyllä tehnyt oikein mielikään.. Ostin imeskelytabletteja ja polttelin muutamia päivässä ensimmäiseen neuvolaan asti. Siellä kun asia jotenkin realisoitui (meillä ultrataan heti ekalla nlakäynnillä) niin sen jälkeen en ole polttanut.
Tabletteja söin vielä parina päivänä röökin lopettamisen jälkeen, mutta niistä tuli niin hirveä olo, että helpompaa olla ilman.
Tänään kuukausi ilman tupakkaa :)
Kiloja varmaan tulee kaksin- tai kolminverroin kun koko ajan pitää jotain mussuttaa mutta ressaan niistä sitten joskus paremmalla ajalla :D
 
Päivittäin tupakka tulee mieleen, jossain mukavassa kohtaa olisi kiva poltella mutta äkkiä se menee ohitse kun ajattelee vauvaa vatsassa. Tsemppiä kaikille lopettamista yrittäville!!
 
IHANA lukea teistä jotka olette lopettaneet.. Mulla ei meinaa onnistua ei millään. [:(] Oon niin syyllisyyden tunteessa että ahistaa vaan. Mulla menee vielä 5kpl / vrk , 5 liikaa.
 
Tässä muutamia tsemppiartikkeleita!

http ://www.helistin.fi/?page=7816740&id=7226488

http ://www.iltasanomat.fi/hyvaolo/terveys.asp?id=1713061

http ://www.helistin.fi/?page=0421481&id=7437896

(kopioi osoite ja poista välilyönti http:n jälkeen) ...

Myös youtubesta löytyy useita videoita raskausajan tupakoinnista. esim. hakusanoilla pregnant smoking..  Itselläni näistä oli hiukan apua ja auttoivat pahimpien aikojen yli.
Netistä löytyy myös useita tukiryhmiä lopettaneille, keskustelualueita ym. Eihän siellä tarvitse mainita olevansa raskaana jos haluaa vertaistukea muilta lopettaneilta. Ja tietysti täällä saa tukea, ainakin minulta ja luulisin että kaikki muutkin ovat peukut ja varpaat pystyssä tsemppaamassa!!

Nikotiinivalmisteet (imeskelytabletit, purkka) on parempi vaihtoehto kuin tupakka jos ei pysty/halua olla kokonaan ilman. (Laastari on huono kun siitä tulee koko ajan nikotiinia) Ainakin Nicotinellin imeskelytabletit 2 mg on niin pirun vahvoja että muakin huippas, vaikka olen tosiaan polttanut kuin korsteeni 20v. Eikä varmasti tehnyt sen tabletin jälkeen röökiä mieli!! Niitä saa apteekista ilman reseptiä niin ja nykyisin muuten ihan ruokakaupastakin!!

Minä myös ajattelen aikaajoin, etten ole lopullisesti lopettanut enkä joudu elämään loppuelämääni ilman tupakkaa. (Vaikka todellakin haluaisin!!!!!) , sekin helpottaa joskus kun oikein vituttaa se ettei saa polttaa..

Jokaisella tietysti toimii oma lopettamistapansa, mutta jos näistä vinkeistä on hyötyä jollekkin niin kiva juttu! Kaikilla ei todellakaan riitä pelkkä tahdonvoima, jotkut kärsivät ihan oikeasti fyysisistä ja henkisistä rankoista vieroitusoireista. Hienoa jos joku pystyy lopettamaan pelkällä tahdonvoimalla ilman korvaustuotteita. Siitä saa olla ylpeä, mutta ei tarvitse syyllistää muita jotka yhtä hyvään suoritukseen eivät pysty.

Tsemppiä!!!!
 
Mun teki eilen ja tänään mieli tupakkaa, mutta kun eilen näki vaavin ekan kerran ni nyt raskaus on jotenkin "todellisempi" ja en enää halua polttaa yhtäkään. Tuo ultra oli kyllä semmonen herättäjä.
 
Kai sitä pitää entisenä tupakoitsijana tännekin kirjoitella jotain. Tupakointini loppui kuin seinään raskaustestin jälkeen. Okei, tunnustan, pitihän ne hermosavut vielä poltella sen jälkeen ku testistä tuli plussa, kun odotettu tieto tuli kuitenkin niin puun takaa. Mitään apukeinoja taikka korvikkeita en ole käyttänyt. Lujalla tahdonvoimalla ja pienokaisen terveyden takaamisella pääsin tupakasta eroon... Asiaa taisi kuitenkin helpottaa se, että olin koko kevään ajan tietoisesti vähentänyt tupakointia, koska olihan lapsen teosta ollut jo pidemmän aikaa puhetta. Loppuajasta ennen raskautta poltin 5-7 savuketta päivässä.
 
Kyllähän niitä hetkiä on tullut vastaan, että tupakkaa on tehnyt mieli. Siinä ei sitten auta muu kuin ottaa vaikka imuri kouraan ja alkaa imuroimaan [:D]. Mutta pidempi aika lopettamisesta on kulunut, niin sitä harvemmin miettii edes tupakointia. Toisaalta jo pelkkä haju ottaa raskauden herkistämään nokkaan ja pahasti...
 
Katsotaan sitten, että miten käy sitten raskauden ja imetyksen jälkeen. Toivottavasti ei ala sauhuuttelu enää uudestaan.
 
poltin ennen raskautta 5-7 röökiä/päivä ja polttanut olen kohta 15 vuotta.
Plussa tuli testissä ja siihen loppu polttaminen kuin seinään.
Samoin tein esikoisen aikana 8 vuotta sitten. Samantien lopeti ja aloitin uudelleen kun imetys oli ohi.

Tällä kertaa koitan olla viisaampi ja olla uudelleen aloittamatta.

Minulla on helposti riittänyt itsekuri kun tietoa on tarpeeksi, jo silloin 8 vuotta sitten on selvää FAKTA tietoa siitä' kuinka haitallista polttaminen on sikiölle ja tänä päivänä sitä tietoa on vielä enemmän. Eli tietoa saa JOS haluaa sitä saada. Helpompaa on tietysti sulkea silmät ja ajatella että on sillä ja silläkin tutun tutun kaimalla tullut terve lapsi vaikka poltti... niimpä niin.
Kaikki selittelyt ym on mielestäni itsepetosta ja varsinkin sen syntymättömän lapsen pettämistä.
Lopettaa voi jos haluaa tarpeeksi ja se että lopettamisesta koituva stressi olisi pahempi kuin itse tupakointi on kyllä ihan höpö höpö juttu. Vanhaa luuloa ajalta jolloin tupakoinnin vaaroista ei vielä tiedetty niin paljon.
Suomessa nyt vaan sattuu olemaan alkoholin ja tupakoinnin ym suhteen niin holhoava yhteiskunta, ettei riippuvaisille ihmisille sanota suoraan vaan hyssytellään ja paijataan päätä.
olen itsekin kuullut niistä "neuvola tädeistä" jotka todella sanoneet odottaville äideille että ei pari tupakkaa haittaa mitään jos "on niin voi voi vaikeaa lopettaakkaa".

Vapaa maahan tämä on ja jokainen saa tehdä niinkuin haluaa, mutta myöntäisi sitten suoraan ettei vaan kantti riitä tai ettei kiinnosta tarpeeksi etsiä sitä tietoa jonka avulla se lopettaminenkin onnistuu.

Niin ja kyllä nyt saan varmaan paskaa niskaan kun olen niin tuomitseva, mutta eipä haittaa.
Olen voittanut asian suhteen itseni jo kaksi kertaa ja tunnen niin monia muitakin onnistujia (paljon enemmän kuin niitä jotka ovat raskausajan polttaneet) että uskallan väittää kenen vaan onnistuvan JOS haluaa tarpeeksi.
 
Takaisin
Top