Raskaana ja ilta/yö töissä???

ooona

Oman äänensä löytänyt


Oiskohan teitä muita ilta/yö töissä? itse oon ravintolapäällikkönä joten työni on iltapainotteista ja stressaavaa, ja mua huolestuttaakin kovasti miten jaksan mahdollisimman pitkään olla töissä... toisaalta, yövuoroja en todellakaan halua tehdä enää sitten kun masu on iso ja lapsikin alkaa masussa totuttelee nukkumis rytmiä... :D

Olen viikolla 13+0 ja laskettu aikani on 07.06.2012 :)

Väsymys on kokoajan ihan kamalaa, miten teillä muilla on helpottanut väsymys vai onko jatkunut koko raskauden ajan??

olisi kivaa saada neuvoja ja kuulla muita samassa tilanteessa olevia.. :)
 
Oon itse lähihoitajana ryhmäkodissa, jossa on n. 30 autettavaa asukasta! Teen aamu- ja iltatyötä! Yötyöt jätin suosiolla heti pois, koska meillä valvotaan yksin ja alkoi olemaan turhan rankkaa ne nostot yms. ku oli yksin. :/ Meilläkin kun on aggressiivisia sekä kaatuilevia asukkaita! Koko ajan on pieni stressi päällä töistä, pää jatkuvasti kipeä sun muuta. Sain muutaman päivän sairaslomaa neuvolan th:lta jotta saisin hiukan edes levättyä. :) Tekee kyllä ihan hyvää!

Oon itse myös viikoilla 13+0, joten laskettu aika on sama ku sulla! :P
Mulla väsymys loppui johonkin tuohon rv 11-12 tienoille. Enää ei tarvitse mennä yhdeksän aikaa illalla nukkumaan!! :)

Ja niinkuin moni täällä painottaakin, itse tiedät kehosi parhaiten ja sen miten jaksat! :) Jos tuntuu, ettei jaksa niin sitten vaan neuvolan terkkarin tai lääkärin juttusille! He ymmärtää kyllä! :) Väkisin ei kannata tehdä töitä, stressi ei oo hyväks vauvallekaan! :)

Jaksamisia! :)
 

   Moikka!

   Teen epäsäännöllisellä kierrolla olevaa kolmivuoroa ja jouduin jättämään yövuorot pois viikolla 15. Yöt meni hyvin ja päivänkin nukuin ok, mutta sitten iltapäivästä herätessä oli niin järkyttävän paha olo, etten päässyt sängystä ylös, vaan maatessa meni vielä seuraavakin päivä. Eli pystyin tekemään enää maksimissaan sen yhden yön. Ja meillä niitä yleensä on kaksi tai kolme peräkkäin. Neuvolasta käskivät työterveyteen hakemaan todistuksen siitä, että yövuorot eivät nyt enää raskauden aikana sovi.

   Mutta niin kuin yövuorot, taitaa tuo väsymyskin olla yksilöllistä. Miulla se kesti jonnekin viikolle 20 asti, luulin jo että en koko raskauden aikana pääse siitä eroon!
 
Mulla ei oo ollu mahdollisuutta pitää vapaata vielä koska oon yksityisen
uuden clubin päällikkönä, ja avajaiset oli kuukausi sitten joten ollut PAKKO olla töissä.
Nyt ajattelin kyllä ottaa hetken itselleni ja pitää saikkua ainakin pari päivää.
On meinaan väsymyksen lisäksi ihan kamala päänsärky nyt kokoajan kun stressaan töissä ja siellä on niin paljon töitä. :(

kiitos tsempistä ja vastauksesta :)
missä päin asut hennamami? kivaa kun on sama LA :D
 
Jep, se pääkipu on kamalaa! Ja sit vielä ku ei hirveesti suositella särkylääkkeitä ni pakko vaan pärjätä sen kans! :/ Sit on kärttynen koko loppupäivän :D
Asun Turussa! :) Toivotaan ettei tuu kauheita kesähelteitä ku ollaan viimisillään :P
 
Moi!

Mä teen säännöllistä 3vuoroa rytmityksellä AAIIYYVVVV. Tai käytetäänpäs tilapäisesti mennyttä aikamuotoa, kun mammis alkoi tulevasta pikku2sta 18.11.-11. 

Esikoista odottaessa (LA 22.09.10) jäin kesälomalle kuukausi ennen mammista, siihen asti painoin ihan normaalisti vuorossa. Odotusajalta kertyi saikkua 2 yövuoron verran, syynä ihan tajuttoman ärtsy kevätlenssu. Ilta- ja yövuorot olivat taas mulle huomattavasti aamuvuoroja helpompia, kun masukki oli yökyöpeli ja saattoi möyriä hereillä  02->,mulla soi herätyskello 4:30.  Onneksi sai silloin nukkua ihan hyvällä omalla tunnolla päikkäreitä. 

Nyt pikku2 odottaessa (LA 24.12.-11) palailin työelämään jossain rv 12-13 tienoilla ja jatkoin 3vuorossa ihan viralliseen mammiksen alkuun asti. Saikkupäiviä soikea 0. Onneksi väsymys oli tällä kertaa huomattavasti vähäisempää, tai sitten en vaan voinut antaa sille periksi kun mökissä on tuo pikkuinen tättähäärä täynnä virtaa. Suurin havaitsemani muutos tällä kertaa oli yövuorojen jälkeisissä yöunissa, ennen nukuin about 7-12, nyt tuhisin nukkua välillä ihan 13:30 asti. Pikku2 jatkaa kuitenkin isoveikkansa tyyliä, yökyöpeli masumelskaaja siis tämäkin.

Niin ja olen ihan peruskarvaperseduunari, elikkäs työ sisältää fyysisiäkin elementtejä ihan kiitettävästi. Onneksi meidän vuoron sisällä toimi työtehtävien kierrätys todella hyvin, eli koko 6 päivän jaksoa ei tarvinnut aina heitellä 25kg säkkejä apinan raivolla vaan säkinheittoa seuraavana päivänä saattoi olla valvomonhoitajana. Ja ihan oma-aloitteisesti osa kollegoista "vapautti" mut kaikkein raskaimmista nostotöistä plussapallon ilmestyttyä vyötäisille.

Eli ihan oman kropan tuntemusten ja olotilojen mukaan on mentävä, mikä sopii toiselle ei aina välttämättä sovi itselle. Mitään valmista toimintakaavaa ei kai asian tiimoilta ole.  Se taitais olla tämän pitkän sepustuksen oleellisin seikka. 


 
Itse teen sairaanhoitajana pääasiassa kaksivuorotyötä eli aamua ja iltaa, toisinaan mukaan mahtuu myös yövuoroja. Alkuraskaus viikoille 10-11 oli kamalaa, pahoinvointi ja mainitsemasi väsymys vei totisesti mehut mutta onneksi jaksoi töissä sinnitellä, välillä mietin et ehkä vähän turhankin sinnikkäästi.

Nyt mennään viikolla 23 ja viimeisimmät pari kuukautta on mennyt töissäkin tosi mukavasti, itsekin oon välillä ihmetelly pirteyttäni kunnes parin viime päivän aikana ollu tosi stressaavia työpäiviä ja se kyllä tuntuu kipeinä supistuksina joiden takia mut passitettiinkin muutaman päivän lepolomalle. Toivoisin niin että jaksais vielä töissä olla varsinki ku tässä oli näin hyvä ns. "pirteä putki" päällä. Tsemppiä muilllekin vuorotyöläisille! 
 
Takaisin
Top