Pyöräilyn opettelu

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Taas on se aika vuodesta, kun opetellaan ajamaan pyörällä. Osa ehkä jo ottanut pyörät esiin, osa odottelee lämpimämpiä kelejä tai ehkä lumen sulamista. Onko lapsillasi pyörä? Osaako jo ajaa vai onko opettelu ajankohtaista?

Me aloitettiin pääsiäisenä. Esikoinen toki osaa jo ajaa. Kuopus ajelee potkupyörällä sujuvasti (viime vuonna opeteltiin se taito). Nyt sitten vuorossa polkupyörä apupyörillä. (Lapsi täytti helmikuussa kolme.) Hankittiin pyörä viime viikonloppuna, mutta hirveästi ei ole vielä ehditty harjoitella, kun vesisateet ja nollan tuntumassa oleva lämpötila ei innosta lähtemään harjoittelemaan päiväkotipäivän jälkeen. Katsotaan innostaako viikonloppunakaan vai odotetaanko lämpimämpiä ilmoja.
 
Meillä lapsi täyttää kesällä kolme. Potkupyörä on ollut vuoden ajan ja sillä liikkuu tosi näppärästi ja nopeasti. Tästä on tarkoitus siirtyä sitten suoraan polkupyörään ilman apurattaita, koska potkupyörän avulla opettelee kuitenkin tasapainon hallinnan.

Isovanhemmat olivat jo ostaneet polkupyörän, johon laitettiin alkuun myös kiinni työntötanko (lieneekö oikea nimi? En ole varma). Itse olin vähän sitä mieltä että tankoa ei tarvisi, opettelu voisi edetä siten miten lapsen tasapaino kehittyy, mutta puolison toiveesta se kuitenkin laitettiin kiinni. Tarkoitus on kuitenkin, että tanko ei ole se, jonka avulla pyöräillään, vaan tasapaino tulisi omasta takaa.

Pyörää on pari kertaa lapsen toiveesta jo testattu. Toki tarvii vielä paljon tukea että pysyy pystyssä, mutta toisella kertaa hoksasi miten poljetaan. Lapsi on motorisesti taitava ja innostunut opettelemaan, joten luulen, että kesän aikana oppii ajamaan itsenäisesti polkupyörällä. Toki mikään kiire oppimiseen ei meidän puolesta ole, omaan tahtiin opettelee ja etenee ☺️
 
Muokattu viimeksi:
Potkupyörä tuntuu kiinnostavan enemmän, mutta aina välillä lapsi malttaa harjoitella polkupyörällä. Apupyörät oli kyllä meille oikea valinta, sillä lapsi vasta harjoittelee polkemista. Vaikka potkupyörällä löytyy hienosti tasapaino, tarvitaan polkupyörällä vähän vauhtiakin pystyssä pysymiseen. Alkuun pidettiin työntötangolla harjoittelumotivaatiota yllä auttamalla eteenpäin. Nyt mietin, voisiko sen jo poistaa vai tarvitaanko vielä ylämäessä työntöapua.
 
Takaisin
Top