Puolenvälin kuulumisia

Littlred, oon sun kanssa samaa mieltä että meidän ajoitus osui nappiin. Kesällä voi mennä rannalle ja näyttää siltä että on raskaana eikä vain kovin hyvinsyönyt :wink Ja tosiaan, onneksi vikat kk ei osu keskelle kesää koska 9kk ja 40-50C asteen helteet eivät kuulemma sovi kovin hyvin yhteen. Huoh.. ja sitten talvella voi rauhassa olla vauvan kanssa ulkona eikä tarvitse pelätä että saa jonkun lämpöhalvauksen.

Jätin nuo masennusfiilikset taakseni ja alan nyt nauttia tästä ja suunnitella tulevaa! Tarkoituksena on jatkaa elämäämme samaan malliin kun ennenkin, ja sitten kun vauva on syntynyt niin sitten muokataan suunnitelmat sellaisiksi että sopivat kaikille kolmelle :love7 Paria ulkomaan matkaa suunnittelen, ensiksi pitäisi päästä suomeen käymään talvella ja sitten Thaimaahan koska mun vanhemmat asuu siellä. Pitää katsoa jos sinne uskaltaa/pystyy lähteä pienen vauvan kanssa, toivotaan! Tuli mieleen kun viimeksi lensimme suomeen ni koneessa oli pariskunta pienen (n- 10kk) vauvan kanssa. He olivat matkustaneet 24h Brasiliasta ja vauvalla tuli eka pieni itku perillä Helsinki-Vantaan kentällä :)
 
Puuh, mikä viikonloppu mökillä pyöriessä meni melkein liian nopeasti. Tuli uitettua varpaita järvessä, jonka vesi on vielä hiukan liian kylmää (12,5 astetta), istuttua laiturilla mato-ongella, ei roskan saatu kuin yksi särki. Käytiin myös uistelemassa ukin kanssa reilu parisen tuntia lauantaina järvellä ja saatiin jopa kuha nostettua sieltä. Miehelläni kerkesi karata harmillisesti hauki... Muuten veneessä oli lämmin istua kun aurinko paistoi ja ei paljoa järvellä tuullut. Masuasukkikin vissiin tykkäsi kun alkoi myllertämään masussa kovasti tai sitten se vain reagoi veneen pieneen tärinään.

Verkoilta sai jo vähän enemmän kalaa, ainakin neljä kuhaa ja yhden parikiloisen hauen, joka oli ihan totaalisen solmussa niissä verkoissa. Saatiin siis mieheni kanssa viikonloppuna paljon hyvää kalaruokaa sekä nukkua viikon univelat pois. Mieheni kyllä joutui lauantaina ja sunnuntaina ukkini kaveriksi nostelemaan metsästä muutamia kantoja ja kiviä, jotta saataisiin sinne mökille tehtyä rannan tuntumaan.tänä kesänä pavilionki tai vastaava. Ja siinä työn touhussa mieheni näki elämänsä ensimmäisen kerran sisiliskoja. Miksi minä olen aina jossain muualla kun kaikki metsän eläimet tulevat pesistään.. Olisi ollut kiva nähdä sellainen lisko. :D

Liitoskipuja olen viikonlopun aikana alkanut tuntemaan. Iltaisin tuntuu epämielyttävästi tuonne alavatsaan ja myös häpyalueelle. Tiedän, että paikkojen venyminen kuuluu asiaan, mutta silti pistää iltaisin olon tukalaksi. Sekä olen huomannut, että iltaisin monesti tulee niitä harjoitussupistuksia.
Mites teillä muilla odottajilla? Tuottaako kivut hankaluuksia? Minulla monesti on iltaisin kipujen takia todella tukala olo..

-elwwis&pieni pojan palleroinen 20+5:Heartred.-
 
Täällä ei oikeastaan kärsitä mistään muista kivuista (vielä), kuin alaselkäsäryistä, jotka alkavat aina pidemmän kävelylenkin jälkeen. Aivan uutta minulle, en ole koskaan kärsinyt oikeastaan minkäänlaisista selkäsäryistä, mutta olen yrittänyt järkeillä, että kun no suhteellisen timmissä kunnossa olleet lihakseni alkavat antaa periksi ja siitä aiheutuu kipua. Tarttisi varmaan käydä lainaamassa tukivyötä paikalliselta fyssarilta. Tosin tukivyön käyttökin tuntuu hölmöltä, kun mitään mahaakaan vielä kunnolla ole 8) Katsellaan ja kuulostellaan, eiköhän tämä tästä :)
 
Hei! Päätin vihdoinkin tulla mukaan keskusteluihin. Ikää 30+, ensimmäistä odotan, laskettu aika 9.10. Kaikki sujunut toistaiseksi hyvin, vatsa on jo komea ja kannan sitä ylpeänä. Joskus odottaminen on yksinäistä puuhaa, vaikka puoliso ja ystävät ovat tukena, ehkä siksi liityin tänne. On mukava vaihtaa ajatuksia samassa tilanteessa olevien kanssa. Tällä viikolla on rakenneultra, odotan sitä kovasti. Sen jälkeen ryhdyn hankintoihin, vaunuja ja muita tarvikkeita olen netissä selaillut, mutta kohta laitan kortin vinkumaan :)
 
Tervetuloa Alisalle minunkin puolestani! :) Meillä näyttääkin olevan sama LA. :> :Heartred

Mietin itsekin tuossa miettinyt tukivyön lainaamista fysioterapiasta, mutta en oikein koi sen käyttöä ainakaan luontevaksi. Se varmasti on kipuja lievittävä jne, mutta varmaan kysäisen terveydehoitajan mielipidettä, ensin ennen kun käyn sellaisen hakemassa. :D

-elwwis&pieni pojan palleroinen 20+6:Heartred.-

P.S. Voitaisiinko laittaa aina oman viestin perään tuo oma nimimerkki sekä millä nimellä omaa pientä syntymätöntä lasta kutsuu ja miten paljon viikkoja? :>
 
Se fyssarin lainaama vyö on melko jämptiä tekoa, itse ostin Stockmannilta viimeraskaudelta kevyempää tekoa olevan tukivyön, auttoi tosi hyvin selkäkipuihin ja tuki vatsaa riittävästi! Suosittelen ...merkkiä tosin en muista, mutta silloin oli vaan se yksi malli ainakin! :)
 
Kiitos vinkistä La MaMa. :) Pitänee katsella, joskos jostain suhteellisen halvalla sellaisen löytäisi.

Eilen POKSuttiin eli tänään on 21+1! :Heartred Pikkuinen potkii ja liikkuu kovasti ja ihana on kyllä kuulostella päivittäin, että mitä se pieni myllertää tuolla massussa. :> :Heartred.
 
itse voisin kanssa kertoa jottain. elikkä viikkoja jo kasassa 19+5 toisin sanoen 20 :| aika menee niin nopeasti hmh. rakenne ultra ensiviikon to. odotan innolla niin selviää kumpisieltä tulee... maha on ihan hirveen iso jo :| voisi kuvitella minun kohdalla että raskaus on pidemällä mitä oikeasti on. Kuvaki löytyy liitteenä :D
 

Liitteet

  • 20130601_173727 3.jpg
    20130601_173727 3.jpg
    702 KB · Katsottu: 15
Täällä mennään nyt 22+6 ja mahaa on todella! Rinnatkin valtavat, vaikken mikään pieni kuppinen ole ollutkaan. Mutta kohdunpohjan korkeus on jo 25 cm! Mites muilla?
 
Liityn mukaan. Laskettu aika on 3.10 joten 22+5 on tänään. Rakenneultra oli viime viikolla ja sen perusteella odottelemme poikavauvaa. :Heartred Raskaana oleminen on ollut itselle yllättävän vaikeaa. Eka vauva siis tämä meillä. Mut oon varma et tää on kaiken vaivan ja tuskan arvoista sitten kun sen oman vauvan saa syliin.
 
Tervetuloa wenla mukaan rupattelemaan. :)

Minäkin olen ajatellut tässä lähipäivinä varsinkin, että en olisi raskauden olevan näin raskasta. Mutta joo ei se muuten raskaus olisikaan. :D Tuntuu välillä vaan, että mies ei meinaa ymmärtää tätä oloa ollenkaan ja olenkin sanonut hänelle hankkivani empatiamasun niin tietäisi miltä tuntuu masun kanssa hikoilla. Vaikka minulla ei tuo masu mikään jättimäinen ole, mutta tukala sen kanssa on joissain tilanteissa olla. Taitaa olla noi tollaiset tekomasut sen verran kalliita, joten taidan kumminkin jättää väliin sellaisen oston. Onneksi mies yrittää kuitekin ymmärtää myllertävää mieltäni. Joskus sanon aika suoraan, jos minua ei kiinnosta puhua jostain asiasta ja mieheni minulle suuttuu. Useinmiten menen suorasukaisuuttani pyytämään anteeksi, mutta usein myös mieheni tulee ensin pyytämään turhaa suuttumistaan anteeksi. :> Ihania nämä mielialanmuutokset.

Kohdunpohjan korkeus oli viime neuvolakäynnillä 16 cm, mutta veikkaan sen ensiviikon neuvolakäynnille kasvaneen jonkun verran. :D Ainakin masu tuntuu suuremmalta ja kun vauva potkii päivittäin tosi paljon, tuntuu välillä siltä ettei se nuku ikinä tai sitten se nukkuu aina silloin kun liikun ja kun istun se herään sata varmasti. :D :Heartred Yhtä virkee tapaus kun isänsäkin. ;P :Heartred

Mutta joo tänään POKSUTAA RV 22+0:Heartred! Eli 23. raskausviikkon käynnistyy ja tosiaan viikon päästä päästään taas mieheni kanssa kuulostelemaan vauvan sydänääniä sinne neuvolaan. Toivon vaan, että ei tällä kertaa olisi mitään terkkariopiskelijaa mukana, niin että voi puhua ihan mistä vaan sen oman terkkarin kanssa. Viimeksi nimittäin en kehdannut ottaa intiimiongelmaa ollenkaan esille neuvolassa kun terkkariopiskelija oli paikalla. Ja niin me saadaan nyt ensiviikolla se raskaustodistus ja päästään kelalle lappuja täyttelemään. :D

Kuinka moni teistä on ottamassa äitiyspakkausta? Äitiyspakkausta en itse ole ottamassa vaikka esikoista odotamme, kun saan tätiltäni todennäköisesti kaikki tämän vuoden ä-pakkauksen vaatteet kun ne käyvät serkulleni pieneksi (serkkuni nyt 2½kk vanha). Ja kaikkea muuta tavaraa varmaan saamme vanhemmiltani ja veikkaan, että anoppi on jotain jo pojalle neulonut ensi talveksi. :>

Hankintoja muuten olemme tehneet jonkin verran. Tai siis minä olen tehnyt suurimman osan. Olen ostanut kirpparilta lähinnä vaatteita ja jonkusen sievän bodyn olen tilannut netistä. Hoitotason ostimme ystävältäni joskus jo maaliskuussa ja vaunut saimme toiselta ystävältäni ilman, kun heille oli jäänyt täysin käyttämättä kyseiset vaunut. Pinnasängyn on meille luvannut antaa ystäväperhe, kun heidän poikansa saa isojen poikien sängyn ensi syksynä. :) Ja tosiaan siltä tätiltäni ja vanhemmiltani saadaan kaikkea käyttötavaraa, mitä nyt tarvitsee ja loput olisi tarkoitus ostaa käytettynä, mutta jos ei löydy käytettynä, niin tilataan jostain suhteellisen halvasta paikasta. Tuo Lekmerin nettisivut vaikutti lupaavilta, että sieltä voi löytyä paljon kaikkea kivaa vauvalle. :> :Heartred

-elwwis&pieni pojan palleroinen 22+0:Heartred!-
 
Hei osaattekos muuten sanoa, että kun neuvolaan mennään täyttelemään niitä kelan lappusia, niin täytyykö silloin jo tietää, että ottaako äitiyspakkauksen vai rahallisen avustuksen? :)
 
Mä sain ainakin vaan mukaan neuvolasta raskaustodistuksen ja ne kaavakkeet (tai tarkemmin sanoen esitteen ja nettiosoitteen, mistä ne kaavakkeet saa täytettyä/tulostettua), tarkoitus, että täytetään omana aikana. Eli jos teidän neuvolassa sama, ei tarvitse päättää ennen. :)
 
Täällä alkaa huomenna 19+0 :) Tuntuu ihan uskomattomalta, että aika on mennyt näin nopeaa, vastahan sitä oli tekemässä raskaustestiä. Rakenneultra on vasta 17. päivä eli pitää vielä jaksaa odottaa. Oon aika malttamaton tapaus, niin voitte kuvitella miten hankalaa on ollut oottaa tuota päivää :smiley-bounce013

Me saatiin ilmaseksi jo sitteri, turvakaukalo ja vaunut. Vaunuissa vaan semmonen propleema että yhessä kangasosassa mikä on rattaissa koko ajan kiinni on vähän hometta (Säilytetty ulkovarastossa). Pitää nyt kattoo saako sitä mitenkään pestyä. Niihin kuulema saa uusia päällysiä tilattua, mutta tulis kustantamaan melkein saman verran ku uuet vaunut. Hmmh. Vaikka saiski näkyvän homeen pestyä nii voikoha niitä itiöitä olla pesiintyneenä sinne jonnekki?

En oo ikinä ollu mikään isorintanen nii on ollu huippukivaa ku tissit on kasvanu hirveesti! Saa nähä jatkuuko kasvu samaa vauhtia :happy090 Mahakin on tullu jo mukavasti esiin.

Lonkka alko tässä muutama päivä sitten lonksumaan ikävän kuulosesti. Ei tee kipeää muutenku kuunnella sitä pahaa ääntä.. En tiiä pitäsköhän tehä joitain jumppaliikkeitä :confused004 Toinen ärsyttävä terveysongelma on hiiva! Kaks kuuria oon käyttäny ja tälläkin hetkellä on hiiva.. En oo hoitanu vielä pois kun ei pahasti vaivaa. Neuvolassa neuvoivat hoitamaan sitten kun alkaa haitata. Ja kumminkin jos nyt sen kuurin otan niin se on kohta taas uuelleen. Vaikka yritän kaikki hiivaa sisältävät ruuat sunmuut makeiset pitää minimissään :eek:
 
Joo sieltä neuvolasta saa sen todistuksen mukaan ja sitten vain Kelan nettisivujen kautta täyttämään hakemuksia ja sieltä pääsee valkkaamaan että ottaako pakkauksen vai rahana. Kannattaa neuvolatädin mukaan laittaa samantien kaikki hakemukset (äitiysavustus, lapsilisä + vanhempainraha) kerralla jottei sitten unohdu / tule katkoa maksuun. Ite otin pakkauksen kun tää on eka vauva. En oo oikeastaan hankkinut vielä mitään vauvalle. Muutamia vaatteita ja kaverilta saan pinon pikkupojan vaatteita onneksi.
 
Kelan papereista juttua, kun se suurimmalla osalla vielä edessä: kannattaa olla tulostelematta mitään tai vaikka saisikin neuvolasta ne paperit, tehdä netissä kaikki hakemukset! Pankkitunnuksilla sinne kirjaudutaan. Eka tuskailin ihan hirveesti, mut sit kun meidän tulostin sanoi sopimuksensa irti, päädyin täytteleen netissä lomakkeet ja siellä ne oli 1000 000 kertaa helpommat! Myös niille, jotka asuu ulkomailla. Siellä oli jo kaikki verotiedot v 2011 valmiina jo ja kysymys vaan haluatko käyttää niitä. Jne. Ainoa se raskaustodistus pitää lähettää paperisena Kelaan JOS ei oo skanneria, itselläni on joten senkin sain netissä. :) Pienenä vinkkinä vaan.. Toivottavasti jotakuta ees hyödytti. Mulle neuvolantäti vaan puhui, että tulostaa sieltä.. Mut jos mahdollisuus sähköiseen asiointiin niin tehkää ehdottomasti niin, tosi paljon nopeempaa ja yksinkertaisempaa!!
 
Puolivälissä täälläkin, 20+2 nyt :) Ja tytteli kyydissä näytti eilen olevan :Heartred

Elwwis, samaa sanoi eilen mulle kätilö, että kolme verisuonta on se vakio mutta että kahdellakin ihan hyvin pärjää. :)

Hildamaijan kanssa samoilla linjoilla siinä, että vauvan synnyttyä mulle itselleni oli aika valtaisia järkytys se miten kovasti kaikki muuttui. Onneksi en ollut tehnyt ihmeitä suunnitelmia asioiden tekemisestä, nimittäin tosi vahvana tuli se kotipesätunne, etten edes halunnut minnekään. Oli niin tottumista vauvan arkihoitoon, ja siihen ettei se suinkaan vedellyt pitkiä päikkäreitä jolloina olis saanut omaa rauhaisaa aikaa, tai edes aina käydä suihkussa tai syödä...nämä kaikki tosiaan on yksilökohtaisia, äidit on erilaisia, vauvat ne vasta erilaisia onkin. :D Ja mulle tuli silloin tosi vahvana myös se babyblues, toivon mukaan hormonit tällä kertaa päästäisi vähemmällä...

Olot täällä on nyt olleet tosi normaalit, onneksi vatsassa käy aika jylläys niin tietää asioiden olevan kohdillaan. :)
 
Poksuti POKS vaan täältä päin rv 23+0:Heartred.

Tänään käyty aamulla neuvolassa jutskailemassa terkkaritätin kanssa ja luulin saavana huutia kun olen herkutellut ja se näkyy painossani, niin ei se kuulema ole vaarallista. Hih. :> Ja kuulema viikoilla 20-30 paino vauvalla nousee eniten koko raskausaikana, joten painon nousu voi johtua enemmän siitä kun herkuttelusta. :D Nooh, mutta verenpaine oli ok, mutta hemoglobiini laskenut viime kerrasta vielä ja nyt sitten saankin syödä kaksin käsin rautatabletteja. Pissa oli puhdas ja saatiin raskaustodistus nyt mukaan. Teinkin sitten heti kotiin päästyäni äitiysavustushakemuksen sekä vanhempainrahahakemuksen, että niistä ei tarvitse olla onneksi enää huolehtimassa. Sf-mitta oli huimat 24cm ja vauvan syke +147, siellä se pieni pojan palleroinen liikehti anturia karkuun. :D Neuvolaterkkari laittoi minulle myös lähetteen sokerirasitukseen ja siihenkin piti tuossa aika varata, saas nähdä jaksanko olla syömättä niin kauhian pitkään eli sen 12h + kokeen ajan. :D

Sain myös täytettäväksi "Synnyttäjän esitietolomakkeen", joka pitää palauttaa seuraavalla kerralla kun mennään käymään neuvolassa. Aika hassulta alkaa tuntumaan kun ajattelee, että sitä voi olla hyvällä tuurilla synnyttämässä jo reilun kolmen kuukauden päästä. o_O¨' Siis oikeesti kun en ole aikaisemmin haaskannut ajatustakaan asialle, nyt pitäisi jo sitten miettiä noita juttuja. Mutta joo kerkiäähän sitä, elokuussa olisi tutustuminen synnärille ja siellä erilaisiin synnytystapoihin jne. Jos sitä sitten kerkiäisi miettiä hiukka tarkemmin.

Eilen kävin fysioterapiassa lihashuolto-ryhmässä muiden odottavien äitien kanssa jumppaamassa. Oli ihan kivaa kun sai ihan kokeilla sen tätin avustuksella helppoja jumppa ja venytysjuttuja. Se täti sitten korjasi asentoa, jos meni päin mäntyjä ja niitä liikkeitä on toosi helppo tehdä kotona tuossa, eikä niihin mene kauaa. Heti tuntuu selässä paremmalle kun jumit lähtee ja veri kiertää. :D http://files.kotisivukone.com/selkaliittory.kotisivukone.com/odottavan_selk_painoon.pdf <- Selkäliiton sivuilta löytyy tuollainen vihkonen kun Odottavan selkä. itse tykkäsin tosi paljon kun ei mene montaa tuntia jumppaillessa, niin kerkiää muutakin tehdä. :D

-elwwis&pieni pojan palleroinen 23+0:Heartred.
 
Hei vaan!
Nyt on töistä vapaat haettu, vielä kelan hakemukset ja sitten se puoli tästä hommasta on hoidettu. Taidan hoitaa kelan verkossa, kuulostaa niin helpolta.
Tällä viikolla oli neuvolakäynti, kaikki kunnossa. Paino oli noussut kovempaa tahtia kuin aiemmin, täytyy jättää jäätelöt vähemmälle. Tässä vaiheessa paino nousee kuulemma enemmän, mutta silti täytyy pistää mielihaluille hanttiin. Aiemminkin olen herkutellut vain viikonloppuisin, täytyy ottaa sama käytäntö.
On tämä raskausaika ihanaa, vaikka kaikenlaista pientä vaivaa on ja huolia pyörii mielessä. Vatsa näyttää hienolta, tunnen itseni kauniiksi vyötärön katoamisesta huolimatta. Olen äärimmäisen onnellinen jos kaikki jatkuu näin kivasti :)
 
Takaisin
Top