Pk-seudun odottajat: sairaalavalinta

Rasseli

Oman äänensä löytänyt
Millä perusteella te olette valinneet synnytyssairaalanne?
Oon käsittänyt, ettei NKL remontin takia ottaisi ihan kaikkia odottajia.
Itselleni lähin sairaala on Jorvi, mutta riskiraskauden takia haluan sektioon NKL:lle.
 
Tänään just neuvolassa piti ottaa asiaan kantaa ja Kättärin mä nyt ilmoitin. Vähän oltiin miehen kanssa googlailtu asiaa ja lähimpään päädyttiin :)
 
Esikoinen syntyi naikkarilla ja sinne tahtoisin nytkin. Ainakin seuloihin kuvittelen meneväni sinne.

Edellisellä kerralla valintaan vaikutti lastenklinikan läheisyyden lisäksi se, että miehen silloinen työpaikka oli siinä lähellä ja saatiin sinne auto kätevästi halliin parkkiin. :grin
 
Mä haluan joko kättärille, mutta myös Porvoo alkanut houkuttelemaan myönteisyydestään aktiiviseen synnytykseen. Sinne on vaan tunnin matka, kun kättärille alta puoli tuntia ruuhka-aikanakin.
 
Mulla on kaksi aiempaa syntynyt naikkarilla ja kolmas syntyy kans siel. Viimeks kun synnytin niin naikkarilla oli käytössä kokonaista 4 salia, mutta ei siellä pahemmin ruuhkaa ollut :)
Mulla on raskauden seurannatkin ollut ja tulee olemaan siellä niin en edes muualle haluis.
 
Meillä oli viimeks kättäri, ja sinne toiveissa päästä nytkin. Kakkosvaihtoehtona oli Porvoo ja käytiin jopa autolla kattomassa missä se on, siltä varalta, että tosipaikan tullen ei Kättärille mahtuiskaan. Ajomatka Jorviin olisi yhtä pitkä kuin Porvooseenkin.
 
ja jos sattus käymään niin et on sulku päällä niin sit odotellaan muutama tunti ja koitetaan uudestaan tai sit vaan mennään, ei ne poiskaan pistä. Nuo sulut kun ei yleensä kestä kuin muutaman tunnin.
 
Mulle olis tulossa elektiivinen sektio ja raskauden seuranta olisi jo Naistenklinikalla, niin tuskin mua ainakaan muualle käännytetään. Miten musta tuntuu, että kukaan ei halua synnyttää Jorvissa? :D
 
Hyvinkää oli hyvä paikka ja sinne nyt kin menossa :) on myös kaikista lähin :)
 
Minä synnytin esikoisen Jorvissa ja minulla on pelkkää hyvää sanottavaa Jorvista. Hyvin riitti perhehuoneita, synnytyssaleja ja lastenosastolla sai olla vaikka vuorokauden ympäri vanhemmat vauvan luona ja lastenosaston huoneet olivat isot ja rauhalliset toisin kuin lastenklinikalla (onneksi tämä muuttuu kun uusi lasten sairaala valmistuu). Nyt meillä on alkuraskauden seuranta naistenklinikalla, mutta jos kaikki osoittautuu olevan hyvin, synnytän taas Jorvissa. Ruuhka-aikaan matka selvästi helpompi ja parkkipaikkoja aina paljon saatavilla. Kättärille en voisi ikinä mennä, paikka on kammottava, mutta tähän vaikuttaa pelkästään se, että jouduin siellä synnyttämään enkelipoikamme.
 
Minen ole vieläkään varma, mihin menisin! Onneksi on vielä aikaa. Jorvi olisi lähellä, mutta kaikki ideat ovat tervetulleita.

Kokemuksistani on vuosia aikaa, mutta olin siis Jorvissa raskausajan sairauksien vuoksi monta kertaa ja useamman vuorokauden kerralla. Silloin halusin vain unohtua lakanoiden väliin, olla rauhassa. Levottomassa, isossa Jorvissa se sekä onnistui paremmin, että huonommin. Isot ihmismäärät, paljon sairaanhoitajia... Jorvissa vietin 11 hoitojaksoa potilaana yhden raskauden aikana ja minulle taisi osua vain kerran yksi ja sama hoitaja kahdesti. Onhan se kiva, ettei tule liian tuttavalliset välit, mutta oli superrankkaa käydä samat seikat yhä uudelleen läpi.

Pari viikkoa ennen synnytystä ilmoitin synnyttäväni Tammisaaressa (jota ei enää ole). Kylläpäs Jorvissa henkilökunnasta osa kohtaamistani pahastui ihan selkeästi. Rahakysymys kaiketi. Sen hetkiselle jaksamiselleni oli hyväksi vaihtaa sairaalaa. Ikään kuin kaikki se kipeys olisi jäänyt Jorviin ja sitten Tsaareen olisin vain matkannut (zissus, sinne on ajomatkaa!) synnyttämään uutta elämää. No menihän se noin. Melkein. Tsaaressa oli söpöä, intiimiä, rauhallista ja kodikasta. Kaikki muutoin täydellistä, mitä nyt yksi ainoa lääkäri oli vaan julkean yli-virkaintoinen ja törppö.
 
Bobcat, jos olet Jorvin / Tsaaren suunnalta, niin Lohjasta olen kuullut hyvää. On huomattavasti pienempi kuin Jorvi.
 
Mä oon kans paljon kuullut kehuja lohjasta ja muutama kaveri on synnyttänyt Hyvinkäällä ja ollut kuulemma hyvä kokemus.
 
Minä varmaan suuntaan Jorviin, jos ei naikkarin ovet jostain syystä aukea. Pari kaveria on synnyttänyt siellä ja ovat olleet tyytyväisiä.

Vähän huvitti viime vuonna, kun HUS kertoi, että kättärin lopettamista saatetaan jossain vaiheessa harkita ja reaktiot oli, että eihän helsinkiläiset voi Espooseen lähteä synnyttämään (jos naikkarille ei mahdu). :grin Jossain lapissa ajetaan satoja kilometrejä, että päästäis synnyttämään siihen ainoaan vaihtoehtoon, joka ei tosiaankaan ole siellä rakkaassa omassa kotikunnassa.
 
Ensimmäisen synnytin naikkarilla ja toisen kätilössä. Kolmas nyt sit kättärillä jos tilaa. Oisin kyl mielummin synnyttäny naikkarilla ku niin hyvät kokemukset toisin kuin kättärin henkilökunnasta mutta ei muu auta ku en ole riskisynnyttäjä niin en naikkarille pääse. Jorvista ilen kuullut kans että tosi tylyä henkilökuntaa niin en sit päätyny siihen vaihtoehtoon ku muutenki kättäri lähempänä. Minkälaisia kokemuksia muilla on synnytys sairaaloista?? Jos siis aikaisempia kokemuksia löytyy.. :)
 
Kyl naikkarille saa mennä vaikka ei olis riskisynnyttäjä :) Mun yks ystävä synnytti siel samaan aikaan kun minä kuopustani, ei toki samana päivänä, mutta samassa kuussa. Sillon oli remppa pahimmillaan ja tää mun ystävä oli menny sinne koska se on lähin ja todettiin vaan et tervetuloa :)
 
multa ei ees kysytty mihin haluan synnyttämään ilmotettiin vaan että jorvissa synnytät :eek:
 
Mulla oli ihana kätilö Jorvissa, mutta osastolla touhu oli ihan ala-arvoista. Meidät käytännössä hylättiin perhehuoneeseen, mä olin katetroituna ja sanottiin, että nappulaa painetaan vaan hätätilanteessa... Ja lisämaitoa antoivat turhan heppoisasti. Imetysohjausta en saanut:/ Monelta murheelta olisi säästynyt kun siellä olisi saanut paremman startin alkuun.
 
Mullekin yksi lääkäri sanoi, että Jorvi on ihan hyvä paikka synnyttää, eli yritti ohjailla sinne suuntaan. Taitaa olla itse naistenklinikalla töissä. Varmaan toivoisivat, että espoolaiset synnyttäisivät omassa sairaalassaan.
 
Minä en esikoisen kohdalla edes miettinyt, Jorvi oli 5minuutin ajomatkan päässä ja tutuilla sieltä hyviä kokemuksia. Naikkarilla sillloin taas olivat tutut jääneet aina ruuhkan vuoksi ilman perhehuonetta. Mä halusin ehdottomasti miehen sairaalaan, en olisi voinut kuvitellakaan jääväni vauvan kanssa yksin. No lopulta sainkin olla ilman miestä ja vauvaa, kun poika joutui synnytyksen jälkeen lastenosastolle ja mies kotiin nukkumaan... Nyt taas Jorviin, kun miksi tunkea ruuhkaisempiin paikkoihin. Kättärillä sanoivat muuten itse henkilökuntakin heidän olevan nykyisin vauvojen liukuhihnatehdas. Tosin siellä ainakin naisten sisätautien osastolla osa henkilökunnasta oli silti aivan ihanaa. Mutta niin sattui meille Jorvissakin hyvää henkilökuntaa. Toki kahden täysin erilaisen synnytyksen kokemuksella arvioni on todella subjektiivinen, enkä tiedä muusta.
 
Takaisin
Top