perätila

Täällä myös vauva viimeviikon ultrassa oli rt:ssa ja nyt perätilassa.. Lääkäri myös kumosi kaikkien muiden (3 eri) lääkärin lupaukset käynnistyksestä rv 38 Kyllä ärsyttää!!
 
Googlatkaa jumppaohjeita joilla voi edesauttaa kääntymistä. Mulla toimi ja vauva kääntyi pää alaspäin rv 36
 
Heippa! Ajattelin kertoilla tänne oman tarinani - välillä olen käynyt täällä lueskelemassa teidän juttujanne, mutta en tällä kertaa ole jaksanut osallistua keskusteluihin. Mulla 1/13 syntynyt tyttö ja nyt toisen la 14.12.

Eka tyttö oli perätilassa jostain vk 30 (ainakin) asti, jolloin se huomattiin vahingossa kun ultrattiin muista syistä. Oli loppuun asti pt, eikä ulkokäännöstä edes yritetty koska oli jo tuolloin suht janttautuneena alas+pienehkö sikö+epäily niukasta lapsivedestä (kaikki nämä yksistäänkin yleensä esteitä kääntämiselle). Itse olen aikoinaan syntynyt perätilassa alateitse ja suhtauduin kyllä hyvin avoimin mielin alateitse synnyttämiseen ja sitä minulle suositeltiinkin. Kävin magneettikuvassa, jossa tarkistettiin lantioiden riittävyys ja oli ok. Perätilassa syntyvien synnytyksen pitäisi ohjeen mukaan alkaa n. viikon sisällä la:sta - varmaan lähinnä koon takia. Mulla ei käynnistymistä kuulunut ja päätettiin, että 40+5 kokeillaan käynnistämistä. Vajaan päivän odottelin osastolla, että pääsisin lääkärin tarkastukseen ja siellä sitten oltiin sitä mieltä, että lapsivettä on niukasti eivätkä siksi ryhdy käynnistämään. Saatiin sitten seuraavalle päivälle suunniteltu sektio. Kaikki meni hyvin - ei todellakaan mitään vauvan ulos kiskomista tms. vaikka oli ollut pitkään asettuneena alas.

Jalat oli vähän hassussa linkkuasennossa syntymän jälkeen, mutta se korjaantui pian :) Oli lonkkaluksaatio, mutta se ehti korjaantua itsestään kontrolliin mennessä eli ei tarvinnut lastoitusta tms. Kuulemma hyvin pieni osa luksaation kanssa syntyneistä tarvitsee lopulta sitä (vaikka Naistenklinikalla kotiutumistarkastuksen tehnyt lääkäri antoi toisin ymmärtää) vaan suurin osa korjaantuu itsestään kontrolliin mennessä. Ja luksaatioonhan ei vaikuta se synnytystapa (ja se voi olla ihan raivotarjonnassakin olevalla), perätila vain lisää riskiä/todennäköisyyttä jonkin verran. Vähän aikaa kesti syntymän jälkeen (en muista oliko viikko-kk vai kauanko), että jalat asettui "normaaliin" sammakkoasentoon, sitä ennen olivat aika suorassa asennossa. Ei vaikuttanut mitenkään elämään.

Itse olisin halunnut synnyttää alateitse, varsinkin jos olisi itsestään käynnistynyt (mua toi käynnistely vähän jännittää, oli asento mikä hyvänsä) - on se sektiosta toipuminen aika hanurista vaikka mullakin kaikki meni sinänsä tosi hyvin. En minäkään mitään nelikiloista olisi perätilassa alkanut synnyttää (eivätpä ne varmaan antaisikaan, siinä oli joku tarkka painoraja muistaakseni), mutta meille oli tiedossa pienehkö vaavi.

Nyt toinen raskaus loppusuoralla ja tämä on rt. Ainakin omalla kohdallani tuo perätilaraskaus oli NIIN paljon mukavampi! Koska pikkuinen oli aika jumissa melko varhain niin liikkeet oli sellaisia miellyttävän "pehmeitä" loppuun asti kun ei jaloillaan päässyt pökkimään. Nyt taas heräilen joka yö todella epämiellyttävän tuntuisiin potkuihin ja riehumiseen - tuntuu kuin vatsa sanoisi poks ihan millon vaan :D Ekassa raskaudessa ei juurikaan ollut rakossa painetta ja nyt taas ollut jo pitkään ihan hirvee paine + oikein sellaista kuopimista tuntuu siellä.

Pääasiana sanoisin, ettei kannata kauheesti pelätä perätilaa - kauhutarinoita löytyy tietysti, mutta niitä löytyy kaikenlaisista synnytksistä yhtä lailla. Ja maailmanlaajuisiin tilastoihin vaikuttaa todella paljon se, että monissa edes ns. edistyneissä maissa ei ole näiden osalta yhtä tiukka kontrolli kuin Suomessa. Täällä lantiot aina kuvataan ja on tiukat rajat lapsen arvioidun koon ja niiden lantion mittojen suhteen. Tsemppiä kaikille perätilaisille valitsette sitten alatiesynnytyksen tai sektion! :) Tulipas tarinaa :D
 
Ymmärrän hyvin jolianna sun tuskan. Itse painin samojen ajatusten kanssa. Kolme perussynnytystä takana ja tottakai ajatteli että tämä neljäskin menee saman kaavan mukaisesti! Sitten kun kuulee et tyyppi tyytyväisesti istuskelee siellä eikä aikomustakaan kääntyä Rt niin kyllä siinä pelot ja tuska nostaa päätään! Vielä kun puhutaan asioista joihin ei ole edes perehtynyt ja tottakai kaikki tuntematon pelottaa. Luin kuitenkin nuo citruksen mainitsemat tarinat ja oli kyllä pääasiassa positiivisia pt synnytyksiä, tosin jokaisen vauva oli siinä kolmen kilon tai alle painoisia. Mulla kun lukema todennäköisesti alkaa nelosella niin en varmasti edes saa yrittää synnyttää alateitse enkä kyllä haluakaan! Voisin harkita uudestaan jos mulle luvattaisiin siroa kolmekiloista mutta tunnen jo nyt et tää ei oo mikään kovin pieni ja rv 33+2 vasta
 
Mulla ei oo vielä loppuraskauden lääkärikäyntiä ollut, mutta vauva on tykänny olla sivuttain mun mahassa, jalat alaspäin. Pelottaa kanssa, jos se ei käännykkään raivotarjontaan. Etuseinäistukan takia kääntöyritys ei olisi mahdollinen, enkä siihen muutenkaan suostuisi.
 
Mulla kyllä yritettiin kääntää, vaikka olikin etuseinäistukka. Monestihan perätilavauvoilla näin onkin.
 
Kirjoitan nyt tännekin tästä, eli kävin tänään äippäpolilla suuren sf mitan ja perätilan vuoksi. Vauva ei ollut missään tarjonnassa vaan täysin poikittain kellui tyytyväisenä :grin
Lääkäri ultrasi ja teki painoarvion nyt rv 35+4 ja 3200g. Lapsivettä on minulla runsaasti joten suostuin ulkokäännökseen. Toimenpide ei ollut lainkaan kamala vaan tuntui vähän epämiellyttävältä. Lääkäri geelasi koko mahan ja lähti "hieromaan" vauvaa hiljalleen pyllystä ylöspäin samalla kätilö kokoajan ultrasi ja seurasi vauvan sydänääniä. No aikansa siinä yrittivät ja neiti muljahti aina takas kunnes lopulta asettui rt:grin! Lääkäri ja kätilö olivat kuitenkin sitä mieltä että ei ehkä tule pysymään kun mulla sitä vettä runsaasti, joten 2 viikon päästä uus kontrolli ja mahdollisesti uus kääntö ja käynnistys jos paikat alkanu kypsymään. Perätilassa en saa synnyttää koska tulossa se 4 kiloinen,joten nyt olisi paras et neiti pysyy pää alaspäin! Sektioon en halua.
 
MItes se citrus muuten menee, kun tulee kaksi vauvaa kerralla, niin saako isä ns. tuplat isyysvapaata? Tietohan varmaan löytyisi jos menisin selaamaan Kelan sivuja mutta... :rolleyes:
Toivotaan että A lähtee tulemaan ensimmäisenä, kun olisi paremmassa tarjonnassa ja pienempi, avaisi tietä kaverille sitten ja kaikki sujuisi ilman ylimääräistä murhetta. :Heartbigred
 
Takaisin
Top