Pcos:ssä todettuna.

pjertti

Oman äänensä löytänyt
HEI!

Olen 23-vuotias ja olemme olleet avomieheni kanssa yhdessä 6-vuotta. 2011 lopetin e-pillereiden syönnin (pillerit sainkin alunalkaen 17-vuotiaana lääkkeiksi epäsäännöllisiin kuukautisiin), toiveena oma lapsi. Vuosi vierähti. Aloin vuonna 2012 olla sen verran huolissani ja stressaantunut että lähdin terveyskeskukseen varaamaan aikaa ja myöhemmin sitä kautta lapsettomuustutkimuksiin sairaalaan. Tutkimusten kautta todettiin PCOS. Sairaalassa lääkäri hieman ilkeällä äänen sävyllä totesi, ettei minkäänlaisiin hoitoihin voida ryhtyä sillä painoa pitäisi saada putoamaan vähintäänkin -10kg. Eli ei minkäänlaista helpotusta kuukautiskiertoon taikka lapsen saantiin. Ymmärrän toki että painonpudottamisesta on sairaasti hyötyä, kun se olisikin niin helppoa.

Nyt (2013) vuosi vierähtänyt tutkimuksista eikä tuon painon alentumisen kanssa ole oikein ollut hurraamista. Tuntuu että painoa tulee enemmän lyhyissäkin ajoissa kuin että sitä sitten lähtisi pois ollenkaan. Nyt olemme siis yrittäneet kaksi vuotta lasta tuloksetta. Terveyskeskukseen on mentävä uusiksi sillä luvattua postia ei papa kokeen kontrollista ole tullut (vuosi sitten papasta löytyi solumuutosta), vaikka sanoivat kontrolliin ajan tulevan postitse.Olisi varmaan ihan hyvä varata aikaa lääkärille uusiksi, jos alkaisi asiat jällleen kerran vuoden "tauon" jälkeen pyörimään? :)

Kuukautiskierrot edelleen ihan mitä sattuu, edelliset olivat toukokuussa 2013 ja sitä edelliset heinäkuussa 2012.

Mitä mieltä olet? Toki tiedän että painoa olisi hyvä saada putoamaan ja sitä kautta mahdollisuudetki olisivat paremmat. Mutta toisten kokemuksia lukiessa on tullut semmoinen olo, että mikä siinä on ollut ettei ole voitu edes lääkkeillä kokeilla kuukautisten tulossa taikka ihan vaan raskautumisessa? Vaikka painoa onkin? Kuukautiskiertoni ovat semmoisia että pelkkä ajatuskin pyörryttää. Edelliset tulivat kuukausi sitten ja sitä edelliset heinäkuussa 2012.

Onko muita joilla on Pcos:ssä? Miten asianne ovat edenneet? Onko kellään antaa ns. vertaistukea ja kertoa omaa tarinaansa liittyen tähän Pcos:ssään ja sen mahdolliseen hoitamiseen tai muuhunu siihen liittyvään?

Kiitos.
 
Moi,

Olen 26 vuotias 8 kk ikäisen tytön äiti. Minulla todettiin PCO, kun menin yksityiselle gynekologille tarkistamaan, miksi kuukautiseni tulee ja menee ihan miten sattuu. Minulle määrättiin ensin terolut keltarauhashormoonia, joka toi kuukautisiin jonkunlaista tolkkua, mutta siltikään en raskautunut, vaikka sitä haluisimme. Varasin ajan muutaman kuukauden jälkeen uuden ajan samalle lääkärille. Hän kehotti painon pudotusta 5-10% ja sitten saisimme lähetteen kunnalliseen lapsettomuushoitoon. Yksityinen västöliiton lapsettomuusklinikka on hirmu kallis, mutta mieheni kävi siellä tutkituttamassa "tavaransa" ja huippulaatua oli, joten kaikki vika minussa.

Kinusin yksityiseltä lääkäriltä clomifen lääkettä, johon hän sitten kirjoittikin reseptin. Hän totesi, että yritetään vielä tätä ja jos ei, niin sitten se laihdutus ja kunnallinen hoito. Laihduin noin 4% ja ensimmäisestä clomifen hormoonikuurista tärppäsi. :Heartred

Nyt mietin, että kuinkakohan kakkosen kanssa käy. Haluaisin toisen lapsen 2-3 vuoden ikäerolla, mutta täytyykö se nyt jo alkaa yrittää, jos taas menee pitkään, ennen kun se tärppää....

Oikein paljon tsemppiä sinne sinulle raskautumiseen. Suosittelen laihdutuskeinoksi vähähillarista, sillä se autttaa pco:hon lukemieni perusteella muutenkin, sekä yksityiselle gynelle menoa ja vaadit clomifen lääkettä.
 
Kiitos vastauksesta. On ihanaa lukea ihmisten tarinoita jotka ovat kamppailleet saman asian kanssa. Tiedän että pienikin painonpudotus on hyväksi, ei vaan tuo paino meinaa millään pudota, tai sitten ei ole tarpeeksi itsekuria. :) Kunnallisella eivät antaneet minkäänlaista mahdollisuutta lääkityksiin, yksityiselle olen miettinyt menoa mutta ovat niin pirun kalliita ettei työttömällä ole semmoisiin varaa. :sad001

Mutta kyllä minä aion tämän asian jotenkin etenemään saada, se on aivan varma :) Peli ei ole vielä menetetty! :P
 
Laihduttaminen on vaikeaa, tiedän. :/ Yksityisellä gyne maksaa noin 80e ja clomit itsessään 70e pikkupurkki, hiton kallista.... :sad001
 
todellakin, ja niihinkään kela ei oikein taida antaa mitään "avustust". Kokeilen vielä kunnallista ja jos sieltä ei tuu mitään muuta apua kuin nyrpeä ilme niin koitan tätini avustuksella yksityisen kautta. Peli ei ole vielä tosiaankaan menetetty :) Ihana kuulla, että mullakin saattaa vielä olla toivoa :) Sitä piti kysyä, että onko sulla todettu PCO vai PCOS?? Niissä kun on eroa, eivätkä ole sama asia?
 
Täällä kans yks PCOS:sta "kärsivä". Olis mielenkiintoista tietää kuinka paljon ylipainoa on koska itsekin olen ylipainoinen mutta päästiin kyllä heti kunnalliselle puolelle hoitoihin. Clomeja kokeiltiin pari kiertoa mutta niillä ei saatu edes ovista aikaan joten siirryttiin järeämpiin pistoshoitoihin.
Meillä vikaa on molemmissa ja ollaan yhden kerran pakastealkion siirrosta raskauduttu odottamaan kaksosia mutta se meni tulehduksen takia kesken. Sen jälkeenpä ei olla muuta saatukaan kun kemiallisia raskauksia.

Seuraavaa PAS odotellessa. Eilen piti siirto olla mutta eipä alkio ollu siirtokelpoinen ja nyt pukkaa polin kesätauko päälle :/
 
Painoindeksi oli viimeksi siinä lievän ja merkittävän lihavuuden rajoilla, vaikka tosiaankin moni minut nähnyt ei sitä uskoisi. Enkä kyllä itsestänikään näytä kovinkaan lihavalta. Moni onkin luullut että olen raskaana, mutta olen joutunut tuottamaan murhetta sanoessani etten ole, se on vain tätä "läskiä" :) Pitäisi ostaa vaaka, jotta pystyisi ite tarkkailemaan painoaan, en tiedä mitä on parin kuukauden aikana tapahtunut (tuntuu ettei sitten yhtään mitään). Laihtumista ei auta sekään, että olen jatkuvasti voimaton ja väsynyt, syö aikalailla jaksamista mihinkään, tuo ahdistusta ja ärtyneisyyttä aika nopeasti :sad001
 
Ylipainoa oli noin 6 kiloa, nyt raskauden jälkeen melkeen sama määrä, oli enemmänkin, mutta jollain ilveellä saanu pois :wink J PCO, ei PCOS
 
Vähemmän siis kuin itselläni. Olen itse aina ollut hieman pyöreä, vanhempana sitä painoa on kertynyt pikkuhiljaa nopeissakin ajoissa lisää ja liikaa. Välillä oireet vaikuttavat kilpirauhasen vajaatoiminnalta, mutta eihän minulla mitään voi ole kun arvotkin ovat normaalit, sanovat lääkärissä. Suurin osa suvun naisista kärsii jonkilaisesta kilpirauhasen "häiriöstä". Toivottavasti 4kk palkkatuettu työ auttaisi piristymään hieman ja tuomaan sitä virtaa sekä jaksamista.
 
Suosittelen menemään yksityiselle gynelle, jonka mielenkiinnon kohteisiin kuuluu nimenomaan pco/pcos.. Itse ainakin saanut kahdesti ilman mitään mutinoita terolut+clomifen coctailin(jälkimmäiseen sain myös metforemit, mutta niitä en syönyt) ja molemmilla kerroilla toisesta kierrosta tärpännyt! Tätä toisen clomikierroksen vauvelia menen maanantaina laitokselle "hakemaan", kun edessä suunniteltu sektio :wink

Ja siis joskus vuosia vuosia sitten olen käynyt myös julkisella puolella, jossa alunperin todettiin pcos, niin siellä ehtoton ensimmäinen vaatimus on kaiketi aina painonpudotus, jos vain vähänkin ylimääräistä omaa...
 
Kiitos tiedosta AkinnA81, tämäkin toi lievitystä tuskaani!! Toki haluan laihtua ihan vain oman jaksamiseni kannalta sekä sen että lapsi kehittyisi ja voisi hyvin (jos raskaaksi päätyisin) :) Sekä oman terveyden kannalta. Mutta tuntui vaan jotenkin niiiiiiin turhauttavalta kuunnella sitä nyrpeää lääkäriä sairaalassa joka melkeimpä haukkui minut pystyyn!!
 
Koin tuon samanolon silloin vuosia vuosia sitten ja jokseenkin latisti mieltä. Koita käväistä toisella lääkärillä, josko kävisi parempi tuuri! Eivät ne kaikki tosiaan enää tänäpäivänä tuijota vain sitä vaakaa! Tsemppiä! Turunseudulta mulla ainakin kaksi hyvää lääkäriä suositella :wink
 
Ajattelin vielä yrittää kunnallisen kautta, jos sieltä ei tule tueksi muuta kun mäkätystä ja valitusta lähden yksityiselle jos saan kummista maksajan :) itellään samaa ongelmaa ollut joskus, tosin apua ei oikeen ollut :sad001
 
Itsellä ei se yksityisellä käyminen mielestäni ollut kovin kallista. Mitäs se käyntimaksu onkaan, siinä reilu 100€ luokkaa.. Ja clomit tosiaan maksoivat sen vajaa 70€/prk(20tbl). "Normi" annostus clomeissa kaiketi on se 2tbl/pvä, eli pariin kiertoon riitti purkista. Ja sehän riitti :wink

Seuranta-ultrista ollaan kai nykyään aika montaa mieltä.. Osan mielestä ne on pakolliset, ettei tulisi kovin suuria monikkoraskauksia, mutta omalla kohdallani kumpikaan lääkäri ei ole moisia määrännyt. Tuossa kohtaa tietysti oli säästö mulle, kun niistä ei tullut lisäkustannuksia.
Ensimmäisellä clomikerralla aloitin yhdellä pillerillä/pvä ja kun en ovista saanut tikutettua, nostin lääkärin ohjeiden mukaan seuraavaan kiertoon annostuksen tuohon "normiin" kahteen tablettiin päivässä.

Eli n 200€/lapsi on ollut mulla tuo kustannus.. aika halvaksi sanoisin :D
 
Ei se varmaankaan kauhean kallista ole, ehkä se sitten hieman riippuu käykö missä yksityisellä. Lääkkeethän nyt aina maksavat :) Sille ei voi minkään. Täytyy alkaa tutkimaan yksityisten tarjontaa :)
 
Taitaa olla aika lääkäri kohtasta tuo painonpudotukseen kehotus. Itsellä on varmaan joku 15kg ellei jopa ennemmän ylimäärästä eikä mulle kyllä oo siitä sen enempää sanottu. Kerran lääkäri sano että kannattais vähän pudottaa mutta ei siitä sen enempää höpissy eikä sen koommin oo kukaan lääkäri sanonu mitään.
 
Itsellä todettiin PCO, muutama rakkula toiseen munasarjaan enemmän, niin ois ollu PCOS. Kierrot tulleet välillä vain 2krt vuodessa. Mulle gynekologi antoi yksinkertaisen neuvon: vehnä ja ylimääräiset sokerit pois. Hän kuulemma neuvoo näin kaikkia lasta yrittäviä, joilla monirakkulaisia munasarjoja. Totesi vielä perään, että monella vältetty tällä konstilla lääkehoito ja saatu jopa kierrot säännöllistymään. Noudatin ohjetta, paino lähti alaspäin ja muutaman viikon kuluttua käynnistä meillä tärppäsi. Meillä tosin kaksi lasta jo ennestään "luomuna".
 
olen jättäny suurimman osan asioista joissa on sokeria enkä myös käytä sokeria kahvissa tms. niinkuin ennen. vehnää olen vähentänyt, kerta heitolla sen jättäminen ei minulta luonnistu saati onnistu. mutta pikkuhiljaa se on jonkin verran enemmän ja enemmän jäänyt jo taka alalle. :)
 
Vehnästä eroon pääseminen onkin hivenen hankalaa, kun sitä on joka paikassa. Itsellä nuo sokerit oli jo muutenkin minimissään, kun inhoan kaikkea makeaa. Pienen etsimisen jälkeen sitä kuitenkin löysi ne pelkkää ruista sisältävät leivät jne. Tsemppiä sinulle ja varaile ihmeessä jollekin mukavalle gynelle aikaa. Kyllä te vielä pikkuisen saatte, tavalla tai toisella :Heartred
 
Heips kaikille!!

Täällä yksi PCOS diagnoosin saanut, olen 23v 162/52 cm/kg nainen yritysta takana n 6kk. Olo on aika toivoton kun en oikeen itse psyty tekemään mitään konkreettista raskautumisen eteen muutakun jatkaa terveiden elämänätapojen käyttöä.. lääkkeeksi määrättiin Terolut + Clomifem. Itse kävin kunnallisella puolella, väittivät kaiken olevan ok. Mutta pidin pääni että kaikki ei ole kunnossa ja menin yksityiselle joka totesi n 2sekunnin ultraamisen jälkeen että "ihan selvä PCOS!". mulla ei ole ylipainoa mutta muuten kaikki kys. sairauteen kuuluvat lisävaivat on.. :/
 
Takaisin
Top