Parhaat niksisi vauvan hoitoon

Zeni

Tietävä tietäjä
Tammimammat 2017
Kesäkuun äidit 2019
Mitä mielessä -osiossa kyseltiin parhaita niksejä arkeen, niin jaetaan täällä niksit vauvan hoitoon :)

Itsellä tulee ensimmäisenä mieleen vauvan soseiden aloitukseen liittyvä. Nimittäin Oolannin (luomu) pakasteperunamuussi. Hupsua keittää yhtä suolatonta perunaa vauvan tarpeisiin, Oolannin muussi on pelkkää perunaa ja tulee mikrossa veden kanssa ihan hetkessä valmiiksi :) Tilkka vauvan käyttämää maitoa perään jäähdyttämään ja löysyttämään sopivaksi.
 
Me jätettiin suosiolla perunoiden keitinvedestä suola pois. Mitään eroa ei huomattu ilman suolaa ja suolan kanssa keitettyjen perunoiden välillä. :)

Itse liputan harsoja. Ne oli käteviä vaipanvaihdossa, imetyksessä, puklurätteinä, rattaiden suojana... Vaikka missä. :)
 
Kun tulee soseiden aika, niin mä pakastin niitä silikoonisiin jääpalamuotteihin. Oli helppo pieni määrä sulattaa kerralla ja pystyi sotkemaan makuja monipuolisesti.
 
Minun neuvo olisi liikkua paljon vauvan kanssa ja pitää myös omasta sosiaalisesta elämästä kiinni. Ei jäädä kotiin jumiin vauvan kanssa. Vauvat ovat rauhallisempia ja nukkuvat paremmin liikkeessä. Kantoliina, vaunut auto. Lisäksi kannattaa kutsua vieraita kotiin ja itsekin vierailla. Ja sitten on mammakerhoja. Vastasyntynyt on tyytyväinen, kun on rauhallisia juttelun ääniä. Ja muutaman kuukauden ikäinen alkaa jo olla kiinnostunut ympäristöstään ja ihmisistä. Ensimmäisen lapsen kanssa olin turhan arka lähtemään mihinkään. Vauvat ei nauti paikallaan olosta ja hiljaisuudesta!
 
Minun neuvo olisi liikkua paljon vauvan kanssa ja pitää myös omasta sosiaalisesta elämästä kiinni. Ei jäädä kotiin jumiin vauvan kanssa. Vauvat ovat rauhallisempia ja nukkuvat paremmin liikkeessä. Kantoliina, vaunut auto. Lisäksi kannattaa kutsua vieraita kotiin ja itsekin vierailla. Ja sitten on mammakerhoja. Vastasyntynyt on tyytyväinen, kun on rauhallisia juttelun ääniä. Ja muutaman kuukauden ikäinen alkaa jo olla kiinnostunut ympäristöstään ja ihmisistä. Ensimmäisen lapsen kanssa olin turhan arka lähtemään mihinkään. Vauvat ei nauti paikallaan olosta ja hiljaisuudesta!

Minä olen niin introvertti että viihdyn hyvin kotona ja sosiaalisesti kuormitun helposti. Nyt kun kolmonen syntyy syksyllä, pitäisi varmasti aktivoitua ja astua oman mukavuusalueen ulkopuolelle sekä mennä avoimeen päiväkotiin/kerhoihin taaperon kanssa jotta hän saa seuraa. Ahdistaa kyllä valmiiksi jo ajatuskin. :smiley-ashamed005
 
Minun neuvo olisi liikkua paljon vauvan kanssa ja pitää myös omasta sosiaalisesta elämästä kiinni. Ei jäädä kotiin jumiin vauvan kanssa. Vauvat ovat rauhallisempia ja nukkuvat paremmin liikkeessä. Kantoliina, vaunut auto. Lisäksi kannattaa kutsua vieraita kotiin ja itsekin vierailla. Ja sitten on mammakerhoja. Vastasyntynyt on tyytyväinen, kun on rauhallisia juttelun ääniä. Ja muutaman kuukauden ikäinen alkaa jo olla kiinnostunut ympäristöstään ja ihmisistä. Ensimmäisen lapsen kanssa olin turhan arka lähtemään mihinkään. Vauvat ei nauti paikallaan olosta ja hiljaisuudesta!

Meidän vauva vihasi matkustamista. Toki matkustettiin silti, mutta mitään herkkua se ei ollut. Pahin oli vaihe, jolloin huusi täyttä kurkkua vaunuissakin ja mummot murhasivat mua katseellaan. Heidän mielestään kai olisi pitänyt jäädä neljän seinän sisälle homehtumaan. Ja siis ihan vain lenkillä käytiin, en vienyt vauvaa ehdoin tahdoin kauppakeskuksiin huutamaan.

Olen kyllä samaa mieltä siinä, ettei kannata jäädä kotiin masentumaan, vaan lähteä rohkeasti liikkeelle. Ja imettää missä haluaa, koska vauvan täytyy syödä silloin kun iskee nälkä, eikä siihen ole kenellekään nokan koputtamista!
 
Me jätettiin suosiolla perunoiden keitinvedestä suola pois. Mitään eroa ei huomattu ilman suolaa ja suolan kanssa keitettyjen perunoiden välillä. :)

Perunoiden keitinveteen lisätään suolaa sen takia, ettei perunoista tulisi vettyneitä ja hajoaisi. Maun kanssa sillä suolan lisäämisellä ei ole mitään tekemistä.
 
Perunoiden keitinveteen lisätään suolaa sen takia, ettei perunoista tulisi vettyneitä ja hajoaisi. Maun kanssa sillä suolan lisäämisellä ei ole mitään tekemistä.

En ole eläessäni lisännyt perunoiden keitinveteen suolaa. Väärin keitetty :)
 
Perunoiden keitinveteen lisätään suolaa sen takia, ettei perunoista tulisi vettyneitä ja hajoaisi. Maun kanssa sillä suolan lisäämisellä ei ole mitään tekemistä.

En kyllä ole huomannut peruntoita erityisen vetisiksikään. Liekö tässä sitten ero siinä keittääkö kuorineen vai kuorittuna vai olenko vain vähemmän tarkka sen suutuntuman suhteen. :scratch No taidan joka tapauksessa jatkaa perunoiden "väärin" keittämistä.
 
Meidän vauva vihasi matkustamista. Toki matkustettiin silti, mutta mitään herkkua se ei ollut. Pahin oli vaihe, jolloin huusi täyttä kurkkua vaunuissakin ja mummot murhasivat mua katseellaan. Heidän mielestään kai olisi pitänyt jäädä neljän seinän sisälle homehtumaan. Ja siis ihan vain lenkillä käytiin, en vienyt vauvaa ehdoin tahdoin kauppakeskuksiin huutamaan.

Olen kyllä samaa mieltä siinä, ettei kannata jäädä kotiin masentumaan, vaan lähteä rohkeasti liikkeelle. Ja imettää missä haluaa, koska vauvan täytyy syödä silloin kun iskee nälkä, eikä siihen ole kenellekään nokan koputtamista!

Meilläkin kaksi pienintä lasta vihasivat autoilua vauvaiässä. Se oli ihan tuskaa, kun huusivat vain kurkku suorana koko automatkan ajan. Eli vauvoissa on paljon eroja sen suhteen, miten suhtautuvat matkustamiseen. Samoin äideissä on eroja sen suhteen, kuinka paljon haluavat olla menossa. Toiset varmasti nauttivat ihan kotona olosta, toisten taas pitää päästä sosiaalistumaan säännöllisesti. Minäkin rohkaisisin äitejä lähtemään liikenteeseen vauvan kanssa - vauva ei ole mikään syy jäädä kotiin, jos sitä ei itse halua. Jos siis on sosiaalinen ja menevä tapaus, ei ole mikään pakko jäädä neljän seinän sisälle ahdistumaan.

Oma vinkkini vauva-arkeen on ehdottomasti kantoliinan hankkiminen. Se helpotti suuresti omaa arkeani, kun seurana oli suuritarpeinen ja jatkuvaa sylittelyä janoava vauva. Lisäksi minusta kantoliinan kanssa liikkuminen oli paljon kätevämpää kuin vaunujen kanssa (ei niin että omat lapseni olisivat vaunuissa viihtyneetkään...), sillä vauvan ollessa liinassa ei tarvinnut yhtään miettiä, mistä pääsee kulkemaan vaikka kaupungilla ja missä on hissi jne. Myös metsälenkille saattoi lähteä huoletta. Toki kaikki vauvat eivät viihdy liinassakaan, mutta minusta oli ihanaa, kun saattoi pitää vauvan lähellä ja silti olla liikenteessä vaikka tuntikausia. Vauvakin pysyi tyytyväisenä, kun sai olla iholla koko ajan. :)
 
Kantoliina ja -reppu on meilläkin ollut ihan ehdottomia!

Me huomattiin käteväksi meidän Kolmannen vauvan kohdalla, joka oli siis täysin korvikkeella 3,5kk->, termospullo jossa on sopivan lämmintä vettä ja minigripeissä valmiiksi annosteltu jauhemainen korvike. Yöllä oli ihanaa kun yövalon valossa näki kaataa valmiiksi yöpöydällä olevaan pulloon vettä oikea määrä ja pussista jauheet joukkoon. Ei tarvinnut nousta sängystä ja pystyi itsekin puoliunessa syöttää vauvalle maidot :) Reissussa meillä oli myös termoksessa aina sopivaa vettä vauvan maitoja varten.
 
Meillä oli aikanaan pojan ollessa pieni vauva suuri apu niin sanotusta pierujumpasta silloin, kun pojalla oli muutaman viikon vatsavaivaa ja huutoa riitti iltaisin vähintään 4 tuntia putkeen. Monesti se jumppa ja erilaiset hieronnat auttoivat saamaan ilmakuplat liikenteeseen ja ulos asti, jolloin pojan olo helpottui ja poika rauhoittui. En muista, mistä tulostin ohjeet, mutta meillä ne auttoivat pahimman yli.

Esikoisen kanssa kun itse olin täysin uudessa tilanteessa, niin koitin jo raskausaikana lukea paljon vauvoista ja niiden hoidosta, mutta kun se oma pikkuinen sitten syntyi, ihan yhtä pihalla olin kaikesta kuin jos en olisi mitään mistään lukenutkaan :D Pojan pukemisen suhteen olen edelleen aivan tolkuttoman ulkona kaikesta, enkä osaa varsinkaan ulkovaatteita ostaa yhtään etukäteen, vaan vasta sitten kun tarve olis niin kuin nyt :confused:

Harsot ovat muuten edelleen ihan pop, siivoilen niillä pojan naamaa kun kuolaa valuu edelleen suusta välillä tolkuttomia määriä, ja muutenkin sitten esim. pyyhin pojan kädet, kun on syönyt voileipää tms.
 
Meillä oli aikanaan pojan ollessa pieni vauva suuri apu niin sanotusta pierujumpasta silloin, kun pojalla oli muutaman viikon vatsavaivaa ja huutoa riitti iltaisin vähintään 4 tuntia putkeen. Monesti se jumppa ja erilaiset hieronnat auttoivat saamaan ilmakuplat liikenteeseen ja ulos asti, jolloin pojan olo helpottui ja poika rauhoittui. En muista, mistä tulostin ohjeet, mutta meillä ne auttoivat pahimman yli.

Esikoisen kanssa kun itse olin täysin uudessa tilanteessa, niin koitin jo raskausaikana lukea paljon vauvoista ja niiden hoidosta, mutta kun se oma pikkuinen sitten syntyi, ihan yhtä pihalla olin kaikesta kuin jos en olisi mitään mistään lukenutkaan :D Pojan pukemisen suhteen olen edelleen aivan tolkuttoman ulkona kaikesta, enkä osaa varsinkaan ulkovaatteita ostaa yhtään etukäteen, vaan vasta sitten kun tarve olis niin kuin nyt :confused:

Harsot ovat muuten edelleen ihan pop, siivoilen niillä pojan naamaa kun kuolaa valuu edelleen suusta välillä tolkuttomia määriä, ja muutenkin sitten esim. pyyhin pojan kädet, kun on syönyt voileipää tms.

Harsot ovatkin tosi monikäyttöisiä! Laitan usein sellaisen ravintolassa syöttötuolin alle niin, että pahimmat sotkut putoavat siihen ja sitten vain teen siitä nyytin. Muutenkin sillä on kätevä siivota ruokailun jälkeen.
 
Sektion jälkeen kipeälle äidille hoitopöytä ja Tripp Trapp-syöttötuolissa Newborn set olivat pelastus! Koiraperheessä muutenkin kiva kun sai vauvan ylös maassa olevan sitterin sijaan.
 
Takaisin
Top