Pakastealkion siirto (PAS)

Hei .. oon neula/piikkikammoisen ystäväni tukena (varapiikittäjä) ja hänellä on puolisonsa piikitysten jäljiltä navan alapuolen iho pikkumustelmia täynnä. Paranevat tosi hitaasti . Siirto tulossa lääkkeellä kiertoon. Tiedättekö voiko niihin mustelmiin pistää? Menee eri lääkkeitä yhteensä 3 kpl/ vrk . Yksi niistä on joku verenohennuslääke, jota kai pitää jatkaa koko mahd. raskaus aika. Nyt sitten ystäväni kanssa mietittiin että voikohan niitä mustelmia hoitaa ruhjesalvalla kun ihossa on kai niissä kohden reikä. Voisi toki yrittää soittaa sinne yksityiselle klinikalle, mutta jotenkin arveluttaa...
Mä yritin kiertää navan ympärillä, ettei kaikki osu samalle alueelle. Navan sivulle tai vähän navan yläpuolelle. En osaa muuta sanoa 🤔
 
Yks vinkki niihin verenohennuksiin: kannattaa painaa se aine sinne ihon sisään tooooosi hitaasti. Sit tulee paljon vähemmän mustelmia. Mulla on nyt raskauden ajan kans tuo ohennus ja alkuun oli maha ihan mustelmilla, mutta kun tuon opin niin nyt ei enää taija olla näkyvissä yhtäkään mustelmaa.
 
Yks vinkki niihin verenohennuksiin: kannattaa painaa se aine sinne ihon sisään tooooosi hitaasti. Sit tulee paljon vähemmän mustelmia. Mulla on nyt raskauden ajan kans tuo ohennus ja alkuun oli maha ihan mustelmilla, mutta kun tuon opin niin nyt ei enää taija olla näkyvissä yhtäkään mustelmaa.
Kiitos neuvosta, tuli tarpeeseen! Mitenhän pitkälle se ohennuslääke on sulla käytössä. Siis lähinnä kun ystäväni muisteli että 90vrk siirrosta olisivat sanoneet. Mulla oli synnytyksen jälkeen 30vrk, vaan se on ihan eri juttu. Mulle ei tullut myöskään tullut mustelmia, onneksi.
 
Kiitos neuvosta, tuli tarpeeseen! Mitenhän pitkälle se ohennuslääke on sulla käytössä. Siis lähinnä kun ystäväni muisteli että 90vrk siirrosta olisivat sanoneet. Mulla oli synnytyksen jälkeen 30vrk, vaan se on ihan eri juttu. Mulle ei tullut myöskään tullut mustelmia, onneksi.
Mulla se tuli käyttöön vasta joskus viikolla 7-8 kun tuli tulppa käteen. Jälkiviisasteluna olis kantsinu jo aiemmin alottaa kun mulla on nuorempana ollu keuhkoveritulppa! Mut parempi myöhään ku ei millonkaan 😄 ja mulla siis jatkuu muistaakseni 6vk synnytyksen jälkeen tuo. Tosiaan kun syy on ihan perustellusti tulppien ehkäsy. Eli jos ystävällesi se on esimerkiks "varmuuden vuoks" laitettu niin sit varmaan voi olla muunlainen ohjeistus 🤔
 
Vielä on periaatteessa aikaista pohtia tätä, kun eihän oo 100% varmaa, että alkio selviää sulatuksesta. Mutta. Ootteko ottaneet raskausajan suositukset ja rajoitukset huomioon jo ennen raskaustestiä? Ollaan pääsiäisaterialle menossa, jossa tarjolla naudan sisäfileetä (ja sehän syödään aina mediumina) sekä brunssille, jossa tietenkin kylmäsavulohta, skagenia ym. En haluaisi vielä läheisilleni kertoa, että siirrossa on käyty, vaikka hoidoista kaikki tietävätkin. Mutta en haluaisi myöskään riskeerata ainoan alkion kehittymistä ja kiinnittymistä. Haluaisin siis noudattaa jo raskausajan ruokavaliota. Brunssilla nyt vielä on paljon vaihtoehtoja, mutta naudan sisäfilettä en ikinä muutoin söisi kypsänä.
 
Äidin syömät asiat eivät vaikuta alkioon, koska yhteistä verenkiertoa ei vielä ole. Vasta istukan kautta voi sikiö saada haittoja.
Itse aloin noudattaa raskausruokavaliota plussan saatuani.
 
Äidin syömät asiat eivät vaikuta alkioon, koska yhteistä verenkiertoa ei vielä ole. Vasta istukan kautta voi sikiö saada haittoja.
Itse aloin noudattaa raskausruokavaliota plussan saatuani.
Onko tässä ihan faktaa tutkitulta pohjalta? Tätä kuulee aina keskustelupalstoilla. Mutta, jos alkio ei voi saada mitään huonoja juttuja äidiltä vielä, miten se voi saada niitä hyviä? Näin vaan pohdiskelen ihan omalla mutullani.
 
Onko tässä ihan faktaa tutkitulta pohjalta? Tätä kuulee aina keskustelupalstoilla. Mutta, jos alkio ei voi saada mitään huonoja juttuja äidiltä vielä, miten se voi saada niitä hyviä? Näin vaan pohdiskelen ihan omalla mutullani.
Mitä hyviä asioita tarkoitat?
 
Mitä hyviä asioita tarkoitat?
Siis kaikki kehitykseen tarvittavat ravintoaineet. Mietin siis, että millä alkio kehittyy. Löysin itse netistä, että alkoholi läpäisee solukalvon, mutta ravinnosta en löytänyt tietoa. Kiva olis siis ihan lukea asiasta, jos on linkata esim. jotain tutkimusta. Olen ylipäätään kiinnostunu ravinnosta ja terveydestä, siksi se kiinnostaa myös elämän alkuvaiheessa.
 
"Listeria leviää sikiöön joko istukan kautta tai nousevana infektiona emättimestä."(Lähde: Duodecim Terveyskirjasto).

Tätä kysymykselläni eniten mietin, mutta ehkä tämän tiedon valossa uskallan nämä yhteiset ruokailut ottaa vapaammin.
 
Suomessa on kuitenkin puhtainta ruokaa maailman mittapuun mukaan. Eri asia olisi jos menisit syömään keski Eurooppaan.

Jättäisin itse väliin jos tietäisin, että ruoka on valmistettu epähygieenisesti. Liha on streriiliä, kunnes se nyljetään ja silloinkin pinta kuumennetaan ja sisälämpötila nousee sinne 58 asteen tuntumaan. Aina voi pyytää kokonaan kypsää lihaa.

Alkoholia sitä eniten välttää. Ehkä joitain juustoja. Muuten normi elämää .. vitamiinit sekä foolihappo tietty mukana.
 
Muokattu viimeksi:
"Listeria leviää sikiöön joko istukan kautta tai nousevana infektiona emättimestä."(Lähde: Duodecim Terveyskirjasto).

Tätä kysymykselläni eniten mietin, mutta ehkä tämän tiedon valossa uskallan nämä yhteiset ruokailut ottaa vapaammin.
Huonosti kypsennetyssä naudanlihassa riskinä on toksoplasmoosi, kaloissa listeria. Duodecimin toksoplasmoosiartikkeli sanoo nöin: "Äidin raskauden aikana tai raskautta edeltävänä parina viikkona saama tuore toksoplasmatartunta aiheuttaa vakavan riskin sikiölle ja lapselle. Se voi aiheuttaa keskenmenon erityisesti raskauden alkuvaiheessa tai lapsen vakavan pysyvän vamman tai kuumeisen yleisinfektion ensimmäisinä elinviikkoina (ks. myös Raskaus ja zoonoosit (listeria ja toksoplasma)). Vastasyntyneiden taudin harvinaisuuden vuoksi toksoplasmaseulontoja ei tehdä neuvoloissa.

Taudin muoto riippuu siitä, missä raskauden vaiheessa äiti saa infektion. Voimakkaat infektionaikaiset oireet äidillä ovat merkki äidin hyvästä puolustusreaktiosta toksoplasmaa vastaan ja samalla sikiön pienemmästä infektioriskistä. Mitä aikaisemmin raskaudessa äiti saa infektion, sitä harvinaisempaa on, että sikiökin saa tartunnan. Toisaalta mitä aikaisemmin sikiö infektoituu, sitä todennäköisemmin lapselle tulee vakava haitta."
 
Huonosti kypsennetyssä naudanlihassa riskinä on toksoplasmoosi, kaloissa listeria. Duodecimin toksoplasmoosiartikkeli sanoo nöin: "Äidin raskauden aikana tai raskautta edeltävänä parina viikkona saama tuore toksoplasmatartunta aiheuttaa vakavan riskin sikiölle ja lapselle. Se voi aiheuttaa keskenmenon erityisesti raskauden alkuvaiheessa tai lapsen vakavan pysyvän vamman tai kuumeisen yleisinfektion ensimmäisinä elinviikkoina (ks. myös Raskaus ja zoonoosit (listeria ja toksoplasma)). Vastasyntyneiden taudin harvinaisuuden vuoksi toksoplasmaseulontoja ei tehdä neuvoloissa.

Taudin muoto riippuu siitä, missä raskauden vaiheessa äiti saa infektion. Voimakkaat infektionaikaiset oireet äidillä ovat merkki äidin hyvästä puolustusreaktiosta toksoplasmaa vastaan ja samalla sikiön pienemmästä infektioriskistä. Mitä aikaisemmin raskaudessa äiti saa infektion, sitä harvinaisempaa on, että sikiökin saa tartunnan. Toisaalta mitä aikaisemmin sikiö infektoituu, sitä todennäköisemmin lapselle tulee vakava haitta."
Kiitos kattavasta selvennyksestä vielä näihin eroihin! Mieluummin olen siis varovaisempi kuin jälkikäteen mietin, aiheutinko itse alkiolla jotain.
 
Suomessa on kuitenkin puhtainta ruokaa maailman mittapuun mukaan. Eri asia olisi jos menisit syömään keski Eurooppaan.

Jättäisin itse väliin jos tietäisin, että ruoka on valmistettu epähygieenisesti. Liha on streriiliä, kunnes se nyljetään ja silloinkin pinta kuumennetaan ja sisälämpötila nousee sinne 58 asteen tuntumaan. Aina voi pyytää kokonaan kypsää lihaa.

Alkoholia sitä eniten välttää. Ehkä joitain juustoja. Muuten normi elämää .. vitamiinit sekä foolihappo tietty mukana.
Lihan ja kalan sisälämpötila 65C ....
 
Tänään siirretty 5pv blasto, lääkkeellinen kierto. 2021 saatiin 2kpl alkioita, toinen tuore siirrettiin 2-päiväisenä ja tästä poika nyt 1v8kk💙 Nyt jännätään kuinka käy tämän pakkastyypin kanssa🙏😁 Onko muita piinailioita? ☺️
Mulle tehtiin pas viime viikon maanantaina. Menkkakipu tuskissa tein testin jo la aamulla, jossa ei haamuja vieraillut. Ens viikon maanantaina on virallinen testi päivä, mutta luulen et hairahdan vielä testaamaan aikasemmin. Tänään ei enää ole menkkakipuja ollut, mutta pohdin voiko tämä kaikki olla vaan tuon Cyclogestin aiheuttamaa vaivaa. Onko muita testailemassa lähipäivinä?
 
Mulle tehtiin pas viime viikon maanantaina. Menkkakipu tuskissa tein testin jo la aamulla, jossa ei haamuja vieraillut. Ens viikon maanantaina on virallinen testi päivä, mutta luulen et hairahdan vielä testaamaan aikasemmin. Tänään ei enää ole menkkakipuja ollut, mutta pohdin voiko tämä kaikki olla vaan tuon Cyclogestin aiheuttamaa vaivaa. Onko muita testailemassa lähipäivinä?
Mulla siirrettiin viimeviikon keskiviikkona 5pv alkio kyytiin ja virallinen testipäivä olisi tämän viikon sunnuntaina. Kauheata piinailua ollut jälleen, vaikka kuinka etukäteen ajatteli ettei tarvis jokaista kropan tuntemusta analysoida. Mutta kyllä vaan kaikki mahdolliset menkkajuilimiset, nipistykset ym on noteerattu. Mutta eilen otin vatsataudin vastaan, joten nyt ei kyllä tiedä mitkä oireet ovat mistäkin. Oli kyllä kevyt tauti kun tuntuis olevan ohi jo tänään ja oksensin vain pari kertaa eilisen aikana.
En oikein vielä tiedä minä päivänä sitä testaisi, ehkä aikaisintaan perjantaina tai sit venytän sunnuntaille saakka 🙈 nyt on siis dpo11.
 
Takaisin
Top