Painonnousu raskaudessa

Juttis Ihana kuulla että sulla on jo kunnon masu, odotan että nään sen! Meillä kun ei ole kun 4 päivää eroa lasketussa ajassa, mikäli oikein laskin [:D]  Mullakin maha on pullahtanut kunnolla esille viimeisten 3 viikon aikana ja kuten jo tuolla edelle kirjoitin on painoa tullut 740g/viikko. Mullakin kuppikoko on nyt suunnilleen kaksi kokoa isompi, pitäiskin taas lähtee rintsikka ostoksille kun vaan jaksaisi. Mäkään en ole huomannut kasvua muualla kuin mahassa ja rinnoissa. Eli eiköhän ne sunkin kilot ole masua ja rintoja, eikä mitään ylimääräistä [:)]
 
Lähtötilanne ennen raskautta 70kg ja pituutta 180 cm (BMI 21). Olen onnistunut kerämään tähän mennessä (24. vko) 12 kiloa, enkä todellakaan tiedä mistä [&o]

Ekat pari kuukautta raskausajasta syödä mussutin mitä sattuu enkä paljoa liikkunut. Painoa tuli sellaiseen tasaiseen noin 500g/vko tahtiin.

Myin sieluni sitten kuntokeskukselle siinä noin 13. raskausviikolla (taisi olla jossain juhannuksen jälkeen) aloin käymään säännöllisesti jumpissa ja salilla jotakuinkin 4-6 kertaa viikossa, aina tunnin-puolitoista kerrallaan. (olen siis tottunut kyllä liikkumaan paljon, mutta "lamaannuin" vaan aluksi tuosta raskaudesta) Aloin myös syöda taas terveellisesti ja jätin herkuttelut tosi vähille. Satunnaisesti jotain hyvää ja silloinkin kohtuudella.

Ikävä vain, että painoa tulee samaan tahtiin. Nyt sellaista 700g/vko... Vaaka näyttää iloisesti 82 kiloa. Arvatkaa onko kiva kuulla sitä napinaa neuvolassa tuosta painosta. Tuntuvat ajattelevan että napostelen salaa ja jätän vaan kertomatta. Huoh.
 
Onpa outoa että neukku tädit napisee teille painon noususta! Ja varsinkin kun monet teistä on hoikkia ihmisiä jo alussa.. Itelläni tais painoindeksi olla joku 26 ja nyt lähentelee sitä 29 ja mulle sanotaan vaan että normaalia ja ei haittaa.. Luulis että hoikat saa lihoa enemmän kuin ne jotka on jo ylipainoisia..mutta tuntuu olevan tilanne ihan toisinpäin [:-] Vai vaikuttaako neuvola erot? Että ei mullakaan viimeks ollu ku se reilu 500g/vko mut jos kokonaisuudessa kuitenkin tullut lisää jo 9kg tähän valmiiksi lihavaan ruumiiseen niin luulis niitten mulle siitä napisevan. Outoa. Mutta kai ne sitten seuraa vaan tota viikko nousua..

Mut vauva,lapsivesi, "uudet" tissit ja turvotushan siellä taitaa eniten kuitenkin painaa. Että turha huolestua! Ja saija_t jos oot vielä noin reipas et jaksat kuntoillakkin nii tuskin jää mitään kehoon ku vauva on imeny sut kuiviin [:)] Itelläni ku tuo pyöräily on ainut liikunta muoto ja muuten sohvalta jääkaapille niin ei paljoo taidä vauvan imettäminen auttaa [:D]
 
Tänään oli neuvola ja viitisen kiloa on tullut lisää alkupainosta, oikein tyytyväinen neuvolan täti oli sopivaan painonnousuun [:)]
 
Näyttää vähän siltä, että kun ei ole lähtöpainoa nimeksikään, niin olette sitä kovasti ehtineet kerätä ;-) mutta kun on painoa omasta takaa, niin pikkuinen on tehnyt pesänsä siihen :D

Miulla on 165 cm ja huhtikuun alussa paino ollut 74 kg. Pituutta on yhä sama [:D] ja painoa 22+4 kohdalla 73,6 kg. Ekassa neuvolassa saivat 72,8, josta se seuraavaan vielä tippui. Nuo neuvola painot on vaan iltapäivä painoja, niissä vaikuttaa helteiden vaikutus sekä se mitä ruokaa on sattunut olemaan [:D] Eivät ole ihan vertailukelpoisia keskenään.

Toistaikseksi ollaan siis kuitenkin lähtöpainon alapuolella, suhteessa ennen raskautta.
Eikä sen puoleen tuohon 74 ei ehkä kannata lisätä sitä 20 kg. Sokeriton elämä ei ole ihan toiminut viikko tolkulla, mutta aisoissa olen saanut pidettyä. Olen tosiaan vähän joko tai ihminen, joten parempi ei ollenkaan kuin hallitsematon himo. Hormoonit on myös pysyneet täällä aika tasaisena.
 
Jaa-a, kovasti olen yrittanyt pakkoliikuntaa ja jarkevaa syomista (siihen en aina ihan pysty, karkkia menee jonkin verran). Edellisviikolla painonnousu sitten pysahtyi, mutta viimeisena viikkona tuli taas taysi kilo lisaa lasiin.. Mutta laakari sanoi etta hyvalla mallilla painonnousu, joten kai sita on uskottava, vaikka tuo kilo viikossa tuntuu melkoiselta. Yhteensa lisakiloja on tullut melkein 5. Ei se niin paljoa ole, mutta kun tama vauhti nayttaa tulla jaadakseen. Tata tahtia tammikuun lopulla sita extraa kertyis 24kg.. Ensimmaistani odotan ja taytyy myontaa etta keho on muuttunut, taman uuden - kaksi kupikokoa suuremman rintaparin lisaksi on lantio levennyt ja pylly pyoristynyt - ihan selvasti - aitiysvaatteissakin mahalle on viela tilaa yllin kyllin, mutta pehvasta kiristaa..
 
mulla oli lähtö paino 65 ja pituutta 162cm bmi 25 eli ihan kuulemma siinä rajalla ollaan... tällähetkellä paino 72,2 vähä reilut 7 kiloa noussut... en kyllä oikein ole osannut katsoa mitä syön.. varsinkin nyt kun saikulla olen ollut ja maannut enimmäkseen yksikseni kotona... sokeripitoinen on maistunut ja ne appelsiinit joissa myös sokeria :) muu ruokapa ei maistukkaan kun sitten seurassa :) siihen painon nousuun että mulla viikkoja huomenna tasan 24 ja lapsukaisen paino arvio oli 935g, joka suurinpiirtein ns. "ohjeiden" mukaan pitäisi olla n.500g että luultavasti yksi kilo hänestä ja muista kohdun sisällöistä :). Sokeri rasitukseen meno olisi kohtapuoliin... saas nähä... mittari sanoo varmaan sitten poks. kun ei numerot riitä 2h tunnin kuluttua mittaamaan sokeri arvoja... no en nyt kuitenkaan ihan diabetekseen usko kun kai tuon jo olossakin huomaisi sitten... :)
 
lucky87, mun luvut on aika lähellä samoja sun kanssa. Pituus on 163 ja ennen plussaa painoin 64. Eka neuvolapunnitus oli 67 (tasoittaa nousua kivasti!! [:D] ) ja nyt viikolla 23+1 on painoa 72 ja risat. Katsotaan nyt mitä neuvossa sanotaan ensi viikolla..?

Mutta mun on kyllä sanottava, että en ole syönyt "holtittomasti". Töissä normaali lounas salaatteineen ja kotona ehkä jonkinlaista "kunnon" ruokaa töiden jälkeen tai sitten leipää ja jugurttia tai tuhdimpaa salaattia ja iltapala myöhemmin. Ei karkkia tai suklaata, kahvin kanssa joskus joku herkku kuitenkin [:)]. Liikuntaa tietty voisi lisätä kun siihen ei vielä ole mitään esteitäkään kunnon puolesta. Harmittaa varmasti sitten myöhemmin, jos ei pysty enää liikkumaan kunnolla.
 
Nostetaas nyt tätäkin ketjua pitkästä aikaa, kun tuli saatua neuvolasta uudet lukemat.

Nyt siis rv 27+3 ja painoa kertynyt viime käynnistä 490 g/viikko tahtia, ja kokonaispainonnousu tässä raskaudessa on nyt 6,2 kg. Pelkäsin jotain paljon pahempaa, koska olen lähinnä syönyt mitä mieli on tehnyt...
 
No, tästä jo valittelin tuolla neuvolahöpinöissä mutta laitetaanpa tänneki omat tiedot.

Lähtöpaino 70.7
rv 13+1     70.7
rv  18+1    73.1
rv  22+1    76.5
rv  27+1    80.5

Eli kyllä on ihan reippaasti tullut, viidessä viikossa 4 kg ja yhteensä 9,8 kg. Uusille kymmenluvuille...
 
Mä voin lohduttaa teitä kaikkia: Vaikka kaikki kilot eivät olekaan tulleet raskausaikana, niin lyhyelle aikaa kuitenkin ja olo on kaikkea muuta kuin riemuisa: Tammikuussa olin 20kg kevyempi kuin nyt. Ei paljon naurata.
 
Mulla on ilmeisesti hyvät geenit kun ei näy muualla kuin masussa painonnousu, vaikka kiloja on tullutkin [:)]. Äidillä ei ole jäänyt yhdestäkään neljästä raskaudesta liikakiloja.

Lähtölukemat mulla:
Pituutta siis jotakuinkin 161cm

alkupaino 53,5 kg (tippui kyllä ennen ekaa neuvolaa muutaman kilon=
Nyt painoa 61 kg
Eli 7,5 kg on tullut, maltilla siis mutta on kuitenkin. Kaverilla ei ole tullut vielä yhtään lisäpainoa.
 
Moi, mulla pituus on 162cm ja lähtöpaino OLI 60kg. Nyt mennään rv27 ja paino olis 70kg. Neuvolassa täti sai kauheen hepulin siitä kun mun paino on noussut liikaa [:@] Ei saa kuulemma ressata, mut paino ei sais nousta näin paljon. Kaikki on yksilöllisiä, mut paino ei sais nousta näin paljon jne.. Pisti sitten sokeri rasitukseen, josko mussa on jtn vikaa kun tuo paino tollain on noussut. Jäi vähän paha maku suuhun neuvola käynnistä kun en oo itse aatellut ollenkaan lihoneeni, vaikka onhan mulla jo valtava maha[:D]
 
Mulla on tullut painoa raskauden aikana kymmenisen kiloa. Alkuraskaudesta paino nousi tosi vähän, ekassa neuvolassa painoa ei ollut tullut vielä yhtään ja sen jälkeen tuli muutama kilo. Sitten tuossa keskiraskaudessa vaakalukemat nousi aika vauhdilla, kun en liitoskipujen takia pystynyt lainkaan liikkumaan ja syötyä tuli kuitenkin samaa tahtia. Viime neuvolassa asiasta vaan todettiin, että itsepä kilosi kannat. Viime käynnistä on kohta kuukausi ja sen jälkeen painoa ei sitten ole tullutkaan enää yhtään, on tainnut jopa vähän tippua. Syynä on paha närästys, jonka takia en voi syödä ollenkaan niin paljon kuin tekisi mieli. Saa nähdä mitä sanovat siitä neuvolassa ensi viikolla. Toivottavasti vauveli on kuitenkin kasvanut normaalisti.
 
Mulla on paino noussut nyt n. 6 kiloa eli ei vielä mitään hirmu lukemia. [:)]  Herkuttelut on kyllä jääneet ihan minimiin (1 herkkupäivä viikossa) ja muutenkin oon yrittänyt syödä vielä normaaliakin terveellisemmin.
 
Omatunto painaa kun en ole saanut itseani pakotettua liikkumaan kunnolla varmaan kuukauteen.. Paino on noussut 6,5 kiloa (rv 26+4), mutta housut on lanteista kovin tiukkoja (jotkut raskaushousut ja shortsit ei mahdu paalle enaa lainkaan takapuolen ja lanteiden takia), eli vaikkei hirmuisen paljon ole paino noussut, niin kroppa on ainakin muuttunut!

Uskon kylla etta tuli niita kiloja vahan tai paljon, kylla niista sitten ehtii paasta eroon, kasittaakseni imetys on oikein hyva seka vauvalle etta aidin linjoille!
 
Ihana kuullu että muillakin aluksi laskenut paino raskauden alussa! Itselläni laski paino 6kg ensimmäisen 5kk aikana, nyt on tullut 3kg sitten takaisin. Neuvolassa sanottiin vaan että "todella harvoin käy näin" ja olen jo ajatellut että onkohan mussa jotain vikaa! Mutta ehkä tää tässä kerkiää tulemaan vielä takaisin tämä paino [;)]
 
Mulla nyt rv 26+1,  lähtöpaino 72kg ja nyt tähän päivään mennessä kiloja on kertyny 10 kiloa lisää. En todellakaan tajua mistä, koska oon syöny terveellisesti, jättäny kahvin, limun, karkit ja sipsit pois. Vaalean leivänki oon vaihtanu ruis- ja täysjyväleipiin. Myönnän että liikkumista voisin kyllä lisätä. Muutama viikko sitten selkä huusi hoosiannaa ja nyt tuntuu et lonkat alkaa kipeytyy niin hankala siinä on kyl mitään tehdä. Pelkään vaan et kostautuu synnytyksessä tää rapistunut kunto :D
 
Hei. 

Onko kenelläkään muulla laskenut paino ihan loppuraskaudessa? 
Mulla ei painoa juuri muutenkaan ole tullut ja nyt vaikka joulukinkkua on kiskottu urakalla paino on jo kaksi viikkoa ollut laskussa. Ihan ihme juttu.

 
no mulla se jojoilee..ensin oli tippunu joku 200g/vko seuraavalla kerralla +400g ja viimeks -150g et eikai se virallisesti oo tippunu. Sanovat vaan että oon laihtunut että vauva kyllä kasvaa ja ei kuulemma oo haitaks ku kuitenki tullu alussa ihan mukavasti kiloja. Ehkä se johtuu siitä ku tulee kylläisemmäksi pienemmillä määrillä ku kohtu vie mahalta tilaa?
 
Takaisin
Top