painon nousu

Heippa piiitkästä aikaa! Minäkin koitan tässä taas vähän aktivoitua tämän kirjoittelun osalta. Silloin tällöin olen kyllä lueskellut teidän juttuja. :) Joop eli tuo painonnousu tuntuu täälläkin aikas hurjalta! Edellisessä raskaudessa painoa tuli kaikkiaan noin 13 kg (lähtöpaino n.54 kg) ja josta suurin osa tuntui jäävän synnärille (vauva oli kuitenkin ihan sippoinen 3230g) ja loputkin lähti noin parissa kk:ssa imettämällä ja vauvan kanssa vaunuilemalla. Mutta tosiaan nyt on tullut jo reilut seitsemän kiloa ja tuntuu, että kaikki vaatteet, varsinkin housut ahdistaa! Tosin kaipa se paino väkisinkin nousee, kun vaavi kasvaa hirmusti ja äippä mähkii ruokaa! Nyt mulla on kyllä onneks vähän mieliteot helpottaneet, mutta varsinkin kaikki ihanat suolaiset herkut himottaa... Mutta koitanpa olla minäkin stressaamatta liikaa. Eiköhän ne ylimääräiset kilot sitten taas lähde ajallaan, kun liikkuminen yms. normalisoituu. :)
 
Paino noussut alusta 8 kg (28+3 viikkoa) ja lähtöpaino 52 kg. Ei ainakaan nyt näytä, että olisi juuri muualla kuin mahassa ja rinnoissa. Vaikka hassua, kun eihän se vauva kuitenkaan paina kuin vasta reilu kilon. M-kokoiset paidatkin vielä mahtuu päälle.
 
Tänään kävi meikä puntarilla pitkästä aikaa, ja kylläpä taas.. Elikkäs 15kg on napsahtanut lisää tähän mennessä, jotenka se tuttu 25 taitaa napsahtaa lasiin myös tässä raskaudessa. Ja mä kun en edes syö mitään herkkuja, siis karkkia, pullaa yms. En edes muista koska viimeks oon syöny suklaata. Ens kesä tuleekin olemaan iiiihana 
 
Oiskohan enimmäkseen nestettä?

Mulla tullut raskauden alusta noin 6kg tähän asti ja oon pikkusen huolissani..
 
Juuh, toki nestettäkin, mutta kyllä tuosta suurin osa on silkkaa läskiä 

Olen aina ollut hiukka kateellinen niille, joilla kilot jää laitokselle. Mulla kun joka kerta on käynyt niin, että sinne jää se perinteiset 5kg. Ei siinä paljon muuta ole kuin itse vauva, istukka ja lapsivedet. Loput on lähtenyt sitten rääkkäämällä itteesä muutaman kuukauden aikana.

Mutta juomisesta ylipäätään. Mä juon vettä varmaan sen 5L päivässä, mutta ravaan kyllä vessassakin ihan koko ajan. Mutta eipä vaivaa ummetus 
 
Samat!! Oon jo luopunu lasien käytöstä ja siirtyny puolen litran vesipulloon (joka seuraa mua ihan kaikkialle: saunaan, töihin, autoon, sängyn viereen)(erityisesti päiväunilta herätessä KAMALA jano!!)

Ja oon nyt jo edenny sellaselle asteelle tän janon kanssa, et ei voi enää ees AJATELLA limua, mehua tai maitoa janojuomaks. Pelkästä ajatuksestakin tulee jano! :D Eli siis pelkkää vettä (ees vichy ei kelpaa).

Mutta mullakaan ei oo ummetusta tai turvotusta!
 
ja minä juon ihan liian vähän :( ei oikeen muista kun ei janota. turvotusta on vähän(sormukset vähän kiristää). Ummetustakaan ei onneksi ole. Jospa alan oppia juomaan enemmän.

Painosta taas. Kirjoittelen nyt aina kun jotain muutosta tulee niin pysyy ainakin keskustelut aktiivisina. Alkupainohan oli 67 kg, nyt kotivaaka näyttää 70kg. Neuvolassa aina vähän enemmän, viimeksi 71,9 kg ( +634 g /viikko.)

Tykkään kyllä käydä kerran viikossa vaakalla aamusta nakuna ja siitä tiedän vähän miten oma kroppa toimii ja tuleeko syötyä terveellisesti, mutta niin, että nälkää ei ole.
Herkutella meillä ei säännöllisesti. Toki saatan pitsan tai hampurilaisaterian viikonloppuna syödä, karkkia en juurikaan syö. Silloin tällöin suklaata pari riviä, siinä se. Kahvipullan kanssa vähän sama homma. Joskus syön pullan/kahvileivän joka päivä, joskus voi mennä monta päivää ilman.

En pidä niistä herkuista yleensä mitään lukua, syön sillon kun mieli tekee.
Päivässä syön yhden lämpimän ruuan, aamu- ja iltapalan ja pari välipalaa jossain välissä (leipää, hedelmän tms..)

 
Oi söisinpä itsekkin noin. Painoa kertyy ihan liian nopeesti ja kamalaa kun se on oma vika. Ei vaan löydy itsekuria. Eilenkin elin aamupalaa lukuunottamatta pullalla (3kpl) ja munkeilla (4kpl). Ihan hirveetä! Mut ei tehny mitään muuta mieli ja tosi kiire päivä.
 
Itse kävin äsken neuvolassa ja painoa oli tullut viimekäynnistä 4kg eli 0,930 kg per viikko... Pelotti niin mitä neuvolatäti sanoo, mutta ei sanonu asiasta mitään. Yhteesä tullut kiloja 10,5 alusta (rv 30+1) Niitä kiloja vaan tulee, vaikka en mielestäni syö hirveesti enempää kun ennenkään. Ehkä sallin itselleni herkuttelu hetkiä sillon tällön enemmän kun ennen, mutta en syö mitää pullia yms oikeastaa ollenkaa. Toivottavsti loppua kohti ei enää paino nouse samallalailla kuin viime kuukauden aikana..
 
Mulla tulee 10kg ihan näinä päivinä täyteen. Jotenkin masentavaa, kun matkaa on vielä 11 viikkoa... mikäköhän ollenkaan mahtaa olla loppusaldo???
 
Ihteni kohal oon vähä omaa painoani ihmetelly raskauden aikana. Ylipainoa on ollu ennen raskautta jonkus verran, mutta siit lähtien ku tulin rakaaksi nii paino tippu ensin 7kg ja sitte yhes vaihees pomppas +2kg ja nyt on taas sen kilon verran tippunu, joten nyt -6kg lähtöpainosta ja kuitenki rupee nuita viikkoja olemaan ja vaaviki on siin hitusta vajaa kilon. Kokoajan jo ennen raskautta oon syöny terveellisesti, runsaasti ja suht säännöllisesti, vettäki tulee juotua, ja ku raskausajan diabetes todettiin nii sanovat vaa että ankara syyni päälle ku mulle niitä kiloja kuulema tulee sen takia enempi ku mitä sais. Ihmettelen vaa että millo rupiaa kuulumaan. Neuvolassa ovat ihan ok, mut itteä jotenki kauhistuttaa jos vaavi ei saakkaan tarpeeksi ravintoa. Vaikka kuulema sitä pelkoa ei oo.
emoticon
 
yukishi: vauva tosiaan ottaa kaiken tarvitsemansa sinulta. Jos joku jää jostain paitsi se olet sinä itse. Siitä ei todellakaan tartte huolissaan olla.
 
30+6 viikoilla mennään ja oisko nyt tullut se 13 kg.... eli varmaan lähempänä 20 ollaan sitten synnytyksen aikaan :D huhhu... nooo pitää vaan yrittää olla positiivinen, onhan elämässä kauheampaankin
 
en tajuu tätä painonnousua! olin tänään neuvolassa (rv 32+1), viime kerrasta on 2 viikkoo aikaa ja niin tällä  kerralla ku viime kerralla tullu painoa yli kilo/viikko, huhhuh! olen vähentäny suklaan syömistäkin, kun jossain vaihees vetelin sitä joka päivä ja käyny lenkilläkin enemmän, mitä nyt tolta issiaskivulta kykynen... silti se nousee tota tahtia! oon kyllä ollu aika hoikka ennen, painoindeksi ollu jotai 21 luokkaa mut nyt on tullut lähtöpainoon (64 kg) vajaa 13 kiloo lisää ja vielä on viikkoja LA:han jäljellä! mikäköhän valas musta vielä kasvaa kun on joulukin tulossa ja sillon ei kyl pysty olemaan herkuttelematta!
onneks terkkari ei kuitenkaan mitenkään solvannut mua tosta painonnoususta vaan totes vaan että sitä nyt vaan tulee välillä enemmän ja välillä vähän vähemmän lisää... tiedän et sitä painoo kuuluu tulla mut jotenki kun oon aina ollut tosi tarkka sen suhteen, mitä vaaka näyttää niin toi kilo per viikko tuntuu kyl aika hurjalta... yritän kuitenki ajatella jotenki vielä positiivisesti että kyllä niistä extra-kiloista sit pääsee eroon kun imettää ja käy vaan ahkerasti vaunulenkeillä yms.
 
Nyt ei ole edellisestä neuvolasta paino noussut kuin puoli kiloa eli 32 viikolle 8,5 kg. Missäköhän vaiheessa joutuu kasvukontrolliin? Joutuuko sitten, jos painonnousu hidastuu vai jos kohdun ulkomitat eivät ole kasvaneet?
 
Kun kohtu ei kasva. Itelläni oli lähellä etten joutunut äitiyspolille tarkistuttamaan että kaikki on kunnossa kun sf-mitta oli parina kertana sama.
 
Munsta on hupaisaa lukea teidän painon nousuistanne kun olette niin huolissanne kun on 10 kg tullut :) Mulle kertynyt tähän mennessä 19kg (rv31) Olen kyllä antanut itseni syödä jos on mieli tehnyt ja yli painoa on aina ollut. Tiedänpähän että ens vuosi on sitten kuria täynnä :D Ja kun neuvolassakaan ei olla sanottu että on liikaa painoa tullut niin kannan ylpeänä kaikki kiloni :) Ja tässä vaihessa täytyy sanoa että jaksamista kanssasisarille kilojen kantamiseen!! :)
 
Vähän samoilla fiiliksillä mennään Tanja87n kanssa. Täälläkin kun kiloja on kertynyt samanverran ja liki kymmenen on vielä edessä.. Ja mä en syö karkkia, en pullaa tms. Mutta näin se on aina mennyt. Joka ikisessä raskaudessa on napsahtanut se 25 kiloa lisää painoa, eikä noi neuvolassa ole edes sanoneet mitään toisen raskauden jälkeen. Asutaan pienellä paikkakunnalla, ja mulla aina sama neuvolan täti raskaudessa/muksun kasvaessa mikä on todella ihanaa. Tuumas viimeksikin, että sullehan näitä on aina kertynyt 
Mä kun saan kuitenkin noi kilot karistettua parissa vuodessa, riippuen nyt siitä imetänkö vai en. 
 
Kertyy niitä kiloja tännekin. Olen päässyt jo toistamiseen uusille kymmenluvuille painoni kanssa enkä kyllä jaksa stressata siitä asiasta yhtään, vaikka alkuun asetinkin "tavoitteeksi" sen maksimissaan 12kg painonnousun. Noh... se on nyt saavutettu ja vielä on useampi viikko aikaa lihoa...
En kyllä kovin tarkasti ole syömisiäni miettinyt. Syön sitä, mitä tekee mieli ja sillä selvä. Kovin älyttömästi ei kyllä tuu herkuteltua, mutta voishan tuosta hieman vähentääkin. Mulla paino on noussut koko ajan aika tasaisesti. Mitä nyt viime neuvolakäynnillä oli vaan +350g/viikko ja nyt sitten palattiin taas takaisin normaalimpaan tahtiin +830g/viikko.
Lähtöpainoksi mulle neuvolakorttiin merkitty 68.8 ja nyt painoa on sitten 80.4 (todellisuudessa vähän vähemmän, kun nuo on punnittu vaatteet päällä.)
 
No itse en niitä silleen stressaa mutta viime raskaudesta oli vielä jäljellä 5,5 kiloa kun aloin taas odottaa niin ainakin sen verran vähemmän sais nyt tulla.  Eli paino joskus maailmassa 66kg, synnärillä 93kg (+27) ja ennen tätä raskautta 71,5kg. Et jossei nyt hirveesti yli ton 90 menis. Nyt taidetaan liihotella jossain 85 kg tietämillä. (+13,5)
 
Takaisin
Top