PAINON NOUSU

keke85

Silmät suurina ihmettelijä
Heips
Kuinka paljon teillä on viikoja ja paljon noussut paino?? itelläni 26+6 ja paino noussut kaiken kaikkiaan 11kg...hirvee määrä. Ja viellä ois aikaa laskettuun aikaan..kauhee morkkis..onks muilla??ja onko se sit niin kauheeta ja vaarallista ku ne neuvolassa selittää;(
 
Mie tuun pari viikkoa sun jälessä, ja paino on noussut jo yli 12kg. Nyt en oo muutamaan päivään puntarilla käynyt.
Esikoisesta nous kaikenkaikkiaan yli 20kg, eikä se niin kamalaa mun mielestä ollut. Olin alipainonen molemmilla kerroilla raskaaksi tullessani, ja kuulun niihin onnekkaisiin (miten sen nyt ottaa) kenellä kilot lähtee itsestään synnytyksen jälkeen.
Neuvolassa terkka jakso viime raskaudessa painon takia marmattaa, mutta vauvan kokoon tuo mun lihominen ei vaikuttanut ja tyttö oli siro 3000g syntyessään. Nyt ei ole tämä toinen terkka maininnut painon noususta mitään, vaikka mahan koko menee yläkäyrillä.

Tiiän että pitäis rajottaa herkuttelua, kai sen painonnousun sais sillä paremmin kuriin.
 
Mä oon nyt rv 32+0 ja mun paino on pysynyt samassa reilut kaksi kuukautta. Olin siis jo raskausviikolla 25 lihonut 15kg. Aloin miettiä mitä syön ja jätin kokonaan kaikki sokeriset herkut pois, lisäsin kasviksia ja pienensin hieman aterian kokoja. Myöhemmin narahdin sokerirasituskokeessa ja sen jälkeen olen ollut vieläkin tarkempi sokerin kanssa. Eilen söin useamman karkin ja mulle tuli tosi kummallinen, huono, vetämätön olo ja tajusin että se oli samanlainen olo, kun mikä mulla oli koko alkuraskauden. En siis siedä enää niin hyvin sokeria jonka vuoksi olen sokerin vuoksi lihonut nopeasti ja se on kasvattanut myös vauvan kokoa.
Kun jätin suklaan ja muut herkut pois, mun olo on ollut paljon paljon parempi. Mulla on energiaa enemmän ja olen itse laihtunut, kun vauva on kasvanut.. koska paino siis on edelleen ihan sama.

Suosittelen itse kaikille, keille painoa nyt tulee nopeasti, tarkistamaan sokerin määrää. Syökää vähäsokerisimpia vaihtoehtoja ja jättäkää turha makealla mässäily pois. Voi olla ettei teilläkään insuliini toimi niin hyvin kun pitäisi, siksi lihotte ja myös vauva kasvaa nopeammin ja isommaksi.
Mä en juo mitään sokerisia juomia, en myöskään käytä valmiiksi maustettuja jogurtteja koska niissä on niin paljon sokeria. Olen ostanut maustamatonta rahkaa ja jogurttia ja laittanut marjoja ja itse vähän sokeria. Makeanhimon olen tyydyttänyt syömällä tikkarin :)

Kyllä se painonnousu vaikuttaa omaan oloon tosi paljon ja jos sokereissa on häikkää, niin myös lapsen kasvu kiihtyy. Joten kannattaa se siksi vakavasti ottaa. Mä ainakin oon tosi onnellinen että vähensin sokeria, on muutenkin niin paljon parempi olo!
 
Mulla oli sokeritestissä kaikki ok onneks..mutta tosiaan pitäs jättää tota herkutteluu vähemmälle syön hirveesti karkkia ja suklaata..oon ollua ian hirvee makean perään..mutta nyt on ehkä viellä jotain tehtävissä:)ja tosiaan synnytyksen  jälkeen en haluu ylimääräsiä kiloja kantaa...
 
Hei,
mulla nousi esikoista odottaessa paino huimat 26 kiloa ja sain nipistettyä kaikki pois 7-8 kuukaudessa. Liikunta, kevyt mutta ravitseva ruokavalio ja imetys sen teki! Kilot saa kyllä pois jos haluaa, toki se vaatii sitä tylsää itsekuria :)

Nyt odotan toista lasta, viikkoja on huimat viisi  ja risat! Esikoista odottaessa olin todella kipeä heti alusta asti ja painoa tuli väärän ruokarytmin ja napostelun takia ensimmäisen kolmanneksen aikana muistaakseni kymmenen kiloa! Huh, kuulostaa hurjalta. Sitten puolivälin jälkeen alkoi supistelut ja kuntoliikunta kävi mahdottomaksi. Nyt olo on paljon parempi eikä paino ole vielä ainakaan noussut. Nyt olen  pystynyt käymään jumpalla, kävellään ja pyöräillään pikkuneidin kanssa paljon ja ruokarytmikin on säännöllinen esikoisen ruokarytmin vuoksi. Olen siis hänen kanssaan kotona. Jos kaikki menee hyvin, lapsillemme tulee vain reilu 1,5 vuoden ikäero <3 

Mutta ei siis huolta! Kilot saa kyllä pois jos niitä kertyy. Pääasia, että itse voi hyvin. Silloin masulainenkin on tyytyväinen. Ja sitä paitsi, suklaata syömällä tulee onnellisia lapsia :) Hyviä vointeja!
 
Ehkä tämä tästä:) suklaata kyllä o melkein saatava päivittäin...mutta jos ottas vaa yhen tai kaks palasta eikä puolta levyllistä:)
 
Mää vihhaan puntaria!

Mulla tuli jo ennen ekaa neuvolaa 3 kg (perhanan joulu) ja nyt kokonaisuudessaan 14 kg kun viikkoja 36+ . Painoindeksi oli ennen raskautta 28, että ei saisi tulla kuin 10 kg lisää mutta näinpä tässä nyt sitten. Alkuraskaudessa paino pysyi pitkälle samana vaikkei ollu erityisen huono olo enkä oksentanu tms. mutta viikoilla 18-21 tuli huimasti 800 grammaa per viikko lisää. Nyt nousu on tasaantunu n. 300-400 grammaan viikossa.

Mun mielitekoja onneksi on ollu hedelmät, marjat, maitotuotteet jotka ei oo ihan pahimmasta päästä (paitsi jäätelö! onneksi hellekesä on ohi). Mutta tiedän että itken ja tiputan painoa sitten talvella kun kuntoilu on muutenkin tympeämpää ja kelisidonnaista tai tapahtuu sisätiloissa. Jospa imetys sujuu ja vauva imee nuo rasvat pois :D
 
Mulla tullut rv.37 nyt kaiken kaikkiaan 14kg. Välillä paino laski ja välillä nousi jopa 1000g viikossa! Välillä tullut kyllä herkuteltua suklaalla ja jäätelöllä. Kovasti koitan nyt loppuajan olla näihin herkkuihin sortumasta.
 
Moi,
mulla rv 36+3 ja painoa tullut 16kg. Välillä on nousu ollut yli 1kg viikko. Keskiraskaudessa himoni oli kermaleivokset ja -kakut, joita söin tunteella. Myös jäätelö on ollut paheeni koko kesän. Terveydenhoitajani jaksoi alkuun nipottaa painon nousustani, olinhan jo yli painon ennen raskauttani kun BMI oli 27! Toisella lääkärikäynnilläni lääkäri totesi, että painoa on tullut ihan normaalisti, niin kuin raskaudessa yleensäkin tulee. Tällä viikolla kun minulla oli kolmas lääkärikäynti (tämä oli eri kuin toisella kerralla) parahti hän painostani, että ompas sitä tullut! Kyllä tuntui hyvältä. Itseäni ihmetyttää tämä järjetön painon tarkkailu neuvolassa. Ymmärrän, ettei se ole hyväksi äidin eikä sikiön terveydelle, mutta onko sekään kun stressaa painonnousua päivittäin. Minulle painon nousun sanomisista on tullut todella pahamieli, vaikka tiedän sen kuuluvan neuvolan henkilökunnan työhön mainita asiasta. Olen saanut kuulla painon nousustani myös ystävä piirissä. Se on jopa pahempaa kuultavaa kuin neuvolan ammatilliset huomautukset! Tsemppiä kaikille ja älkää stressatko painostanne, stressikään ei ole hyväksi sikiölle. :)
 
viikkoja on 34+4 ja kiloja tullu yhdeksän! 
tuntuu hirveen suurelta määrältä mutta neukkutätskä tänään just sano että ei oo kuulemma paljon :)
 
Moikka!
Tänään raskautta takana 23+4 ja kiloja ei ole tullut kuin 6 lisää. Sinänsä ihan hyvä ettei ole liikaa tullut, vaikka on herkut on kyllä maistunu ;) Niitä loppu kiloja siis odotellessa!
 
Mulla on viikkoi ny 17+2 ja kiloi on tullu sellaset 3,5 kg. Toi pienehkö luku on ainoastaan sen ansiota, että sairastelin koko 10-11 viikot ja mikään ei pysyny sisällä, ei ruoka eikä juoma ja olinkin 4 päivää sairaalassa tiputuksessa =\ Onneks me molemmat selvittii siitä hienosti ja nyt kaikki taas hyvin! Tavoitteena olis saada painonnousu pysyyn kokonaisuudessaan siinä 10 kg tietämillä, mutta vähä epäilen et onnistuis...

Tsemppii sulle loppuraskauteen! Kohta koittaa ihana hetki ja saat pikkuisen syliisi!

Ps. Kyllä ne kilot siitä sitten varisee... älä huoli turhaan!
 
heips olen kylläki jo synnyttänt ekan lapsen kolme kuukautta sitte mutta mulla nous paino sellaset 13 kiloo ja mulla meni 10 päivää lasketun ajan yli mutta eipä menny ku pari päivää synnytyksen jälkeen niin ne kilot oli karistu.. nyt eipä muuta ku ne muut ylimääräset kilot pois ennen seuraavaa lasta...
 
Viikkoja on nyt kasassa 35+5 ja painoa on tullut noin 12 kg.
Viime neuvolassa hieman tuli satikutia tästä painonnoususta, kun nyt viimeksikin oli tullut kahdessa viikossa painoa 2 kg. Koitan siis olla nyt tämän loppuraskauden ilman herkkuja ja liikkua sen minkä pystyn : )
 
Aika vähän on tainnut tulla kiloja suurimmalle osalle. Mulle tuli melkein 30kg raskauden aikana! Mutta vuodessa karisi melkein kaikki kilot itsekseen :) Ja raskausaikana en todellakaan herkutellut, vaan kärsin kovasta pahoinvoinnista, aluksi paino jopa tippui pari kiloa...tiedä sitten, miten noin paljon noita kiloja kertyi..loppuraskaudesta tuli sitten niin kova turvotus, että yhdessä viikossa pamahti melkein neljä kiloa (jos tohon puntariin nyt on mitään luottamista). Että oli tosi raskas olo kyllä raskausaikana! D:
 
hui olipas se paljon... mä olen muutenki ylipainonen ni onneks ei tullu sen enempää kiloja lisäks ku polvet ei loppuvaihees enää ois kestäny..
 
Moi! Super mamma tässä  taas paasaa :D Se on niin kovin vaihtelevaa tuo painonnousu raskaudesta toiseen. Moni asia siihen vaikuttaa ennen raskautta ja suurikin siinä raskauden aikana. Monisynnyttäjät ootteko huomanneet esim vuoden ajalla olevan mitää merkitystä?Ja sillä että onko eka raskaus vai kentie kuudes?

Suurin osa niormaalista painostahan taitaa olla ihan nestekertymää ja tavallista "turvallista" lantio ja tissi-rasvaa. Näitä luonnonn hormoonirasvoja kun vissiin tarvitaan siinä *IHNASSA imetyksessä....

Ja ja ja aineenvaihdunta raskaudessa hidastuu jne.jne ja kun ei jaksa, tai on niin mukavuudenhaluinen kuin minä..viitsi liikkua tarpeeksi, niin siinähän ne hulppeat 20 ja rist sitten onkin.... di di diiiii!

Ja SOKERINA pohjalla, minä tyttö se vedin kesäkuumat ittelleni sokerirajat punaiselle syömällä niitä turvallisia hedelmimä! Että se terveellinenkään ei ole terveellistä jos liiaksi popsii!

Mutta iloiselle mielelle syntyy iloisia lapsia! Nautintoa elämään siskot, tavalla taikka toisella!
Myös sen synnytyksen jälkeen!
 
Oho... töksyttelin sitten litanian kirjoitusvirheitä tuohonkin paasaukseen! Ja tää systeemi ei tälläkertaa päästä muokkaamaan. Joten anteeksi ja nauttikaa edelleen!
 
Ihana vastaus Maarinen :)

Tuntuu kyllä välillä, että siihen painon nousuun kiinnitetään turhan paljon huomiota! Valitettavan paljon olen kuullut sellaisia kertomuksia, että neuvolakäynneistä olisi tullut ikäviä sen takia kun th ripittää kilojen kertymisestä..:(

Hyvä muistutus, että niiden kilojen kertyminen on tosi yksilöllistä, ja jos ei nyt mitään hirveitä heilahduksia painoon yhtäkkiä tule, niin ei niistä kannata stressiä ottaa. Kyllä ne kilot sitten synnytyksen jälkeen joskus lähtee, jos ei muuten, niin urheilulla ;)

Eikä ne munkaan kilot siis ihan ihan itsestään kadonneet, että "hups heijakkaa tässä telkkarin ääressä maatessa tippui paino lähtöpainoon", kyllähän sitä on tullut sitten ihan luonnollisestikin liikuttua enemmän, kun raskausvaivoista on päässyt eroon :)
 
Ps. Mä en edes huomannut mitään kirjoitusvirheitä, kun niin mielenkiinnolla vain keskityin sisältöön :D

Terveisin tuleva suomen kielen asiantuntija emoticon
 
Takaisin
Top