Päivähoito / varhaiskasvatus

Meillä taitaa alkaa nyt ihan kunnon vierastusvaihe, ehkä.. Mut hyvä, kun nyt on 2 kk hoitoa takana, niin mummo on tullut jo niin tutuksi ja rutiinit myös, että se jatkuu ihan kitkattomasti. Tänä aamuna kun mummo oli tullut ovesta sisään, tyttö oli alkanut heiluttaan isälleen vähän sillai, että menetkös siitä jo. :)
Nyt kun noitten puuhasteluja kuuntelee, niin pidän tosi hyvänä juttuna sitä, että on ne hoitopäivät. Se on vaihtelua mulle ja tytölle ja sit mummon duuni on keskittyä 100% tyttöön, itsellä kun taas on monta asiaa kotona ja poden huonoo omaatuntoo siitä, kuin suhteessa vähän loppujen lopuksi leikin tytön kans. No se osaa viihdyttää hyvin itseään ja leikkii paljon omassa huoneessa ja koiran kans ja koko ajanhan me jotain hölpötetään toisillemme, mutta mummolla taas on resursseja opettaa uusia leikkejä ja taitoja. Olen tosi kiitollinen tästä järjestelystä. :) Uskon tytönkin olevan!
 
No niin, ensimmäinen hoitopäivä takana ja fiilikset hyvät. Poika jäi hyvillä mielin hoitotädin luo eikä mieliala ollut kuulemma siitä miksikään muuttunut päivän mittaan. Muut lapset oli aamupäivän olleet vähän nihkeinä, tyyliin "mene pois", mutta iltapäivällä oli kuulemma mieli muuttunut ja sitten oli jo leikittykin yhdessä. :)

Poika oli nyt sitten tuosta vaan nukkunut vain yhdet päikkärit, samaan aikaan kuin muutkin. Kaksi tuntia oli pistellyt unta kaaliin ja nukahtanut ilman mitään kommervenkkejä. Vietiin sinne tutti ja oma unilelu, ne varmasti helpottivat nukahtamista ja nukkumista. Uskomatonta miten kivuttomasti se muutos kaksista yksiin päikkäreihin sitten kävi, olettaen että homma jatkuu samaan malliin.

Ruoka oli maistunut todella hyvin joka aterialla, ei mitään temppuilemista niinkuin kotona on vähän ollut tapana.
Leikkipuistossa olivat viettäneet aamupäivän ja olivat myös ulkona kun menin hakemaan poikaa, eli ulkoilua tulee jatkossa reilusti mistä olen erityisen iloinen.

Iso yllätys oli myöskin se, miten hienosti tämä ilta kotona sujui. Poika oli väsyneen ja kiukkuisen oloinen kun kotiuduttiin ja ajattelin että saa nukkua puolen tunnin päikkärit, mutta ei se uni sitten maistunutkaan vaikka kovasti yritti ja sen jälkeen poika olikin virtaa täynnä ja aivan huippuiloinen koko illan. Arvelin että väsähtää paljon normaalia aikaisemmin, mutta mitä vielä, oli pirteänä vielä normaaliin nukkumaanmenoaikaan. Olisiko käynyt ylikierroksilla :wink Pistettiin kyllä silloin nukkumaan ja nukahti normaaliin tapaan. Saa nähdä millainen yö on luvassa.

Joka tapauksessa olen tosi iloinen että päivä sujui niin hyvin ja jopa yli odotusten (minähän olin vähän skeptinen päiväunien, syömisrumban ja lasten keskinäisen kanssakäymisen suhteen). Toivon että tulevat päivät sujuu yhtä hyvin, toki tiedän että "takapakkia" voi tulla milloin vaan. Mutta on tuo pikkuihminen vaan tosi reipas! :)
 
Ma olen hieman kateellinen tuosta ulkoilusta. Meidan pojan tarhassa ei ulkoilla lainkaan, lukuunottamatta karsinan kokoista sisapihaa, jossa nyt ainakin saa jonkin verran raitista ilmaa (paitsi kesakuumilla)... Ulkoilu on sitten meidan vanhempien hommaa. Me olemme ulkoilleet nyt joka paiva, kun ilmat ovat viilentyneet. Eilen olimme oikein leikkipuistossakin ja siella oli tosi ruuhkaista. Kolme tavallista keinua ja yks vauvakeinu + muita leikkivalineita, liukumaet yms.
Vauvakeinuun oli oikein jono! Vanhemmat siella ovat yllattavan solidaarisia, mutta yks n. 2-v. veti ihan kamalat itkuraivarit, kun meidan poika menikin keinuun ja han olisi halunnut. Lopulta keinuttiin vain muutama minuutti, silla en ma pysty nauttimaan tilanteesta, jossa kaikkien silmat ovat mun niskassa, etta koska se meinaa lopettaa ja koska se vauvakeinu vapautuu. Jumalauta! :mad: Ehka valitsimme vain huonon hetken, perjantai-illan...

Ja torstaina, kun menin hakemaan poikaa tarhasta niin se itki naama punaisena. Hoitaja selitti, etta oli just alkanut itkea, koska isompi poika oli repinyt silta lelun kadesta. Ma mietin, etta luultavasti hoitaja oli itse vienyt lelun pojalta, kun oli kuullut, etta nyt tullaan hakemaan pois ja sen takia poika itki. :rolleyes:
Ma en tieda, miksi ma olen aina niin kyyninen. Ihan kuin kaikessa olisi kaksi versiota: se mita hoitaja sanoi tapahtuneen ja se mita oikeasti on tapahtunut. Huoh! Pitaisi lopettaa kaiken ylianalysointi. Loppujen lopuksi hoitoviikko (tamakin) meni ihan hyvin...
 
Ai niin, sain myos perjantaina tietooni, etta pojan tarhassa on perjantaina 31.10 halloween-juhla ja lapsosett kehoitettiin pukemaan naamiaisasuun, mika ei tietenkaan ole pakollista. Hoitajat kuulemma tekevat kasvomaalaukset. o_O

Me emme varmaankaan ole hankkimassa mitaan naamiaisasua. Poika kun ei itse ymmarra sellaisista mitaan ja ma en henk.koht. ole koskaan edes valittanyt koko halloweenista. Minulle se ei oikeastaan merkitse mitaan...
Katsotaan sitten tulevina vuosina sita pukeutumista, mutta kylla pojalle saa ne kasvomaalit laittaa mun puolesta. :)
 
Eli meidänkin poika aloittaa päiväkodin huomenna :)

Siskoni on siis ollut meillä kuukauden hoitamassa poikaa ja ollaan tultu siihen tulokseen että poika on sen verran vilkas, sosiaalinen ja tarvitsee paljon virikkeitä ja muiden lasten seuraa, että on paras että menee päiväkotiin. Siellä on tarpeeksi tekemistä koko päiväksi ja ei tule tylsää. Kotona poika viihtyy sen verran että syö ja nukkuu, tunnin max kaksi jaksaa leikkiä kotona ja sitten alkaa kitinä ja huuto että pitäisi päästä puistoon. Tästä meidän vierestä löytyi yksityinen päiväkoti jossa oli se yksi vapaa paikka! Päiväkoti on sikahintainen, mutta siellä on kaikki mitä pidän tärkeänä päiväkodissa. Ensinnäkin siellä opetetaan myös englantia, joten koko henkilökunta puhuu hyvää englantia mikä oli mun tärkein ehto, jotta pystyn kommunikoimaan pojan hoitajien kanssa. Toiseksi heillä on oma piha jossa hiekkalaatikko, pieni puutarha ja perus kiipeilytelineet ja keinut, lapset ulkoilevat joka päivä (nämä eivät siis ole itsestäänselvyyksiä ainakaan Madridissa). Paikalla on oma keittiö ja keittäjä, joka tekee tuoretta luomuruokaa lapsille joka päivä. Lisäksi päiväkodin johtajatar pitää tärkeänä että lapset oppivat mistä ruoka tulee ja että oppivat luonnonläheisiksi. He siis istuttavat, kasvattavat ja syövät jotain vihanneksia jota ovat kasvattaneet pihallaan ja he tekevät myös päiväretkiä läheisille maatiloille jne.
 
Vautsi Sophie! Kuulostaapa todella mahtavalta, erityisesti nuo luomuruokajutut! Kateeksi käy täällä Suomessa, kun tietää, millaista laitosruokaa lapsille tarjotaan :sick006
 
En missään nimessä kysy tätä halventavasti, vaan en ole koskaan näiden asioiden kanssa joutunut vielä painimaan, niin mitä Suomessa sitten noin keskimäärin lasten päiväkodeista/perhepäivähoitajista veloitetaan? Sen verran tiedän, että menee jotenkin tulojen mukaan, mutta eikö keskituloiset maksa Suomessakin tuon n. 400e kuukaudessa :eek:
 
Meiän kunnan sivuilla luki jotain 285 tms €/kk.
Mummo vähän mietti josko ens kesään mennessä ois tyttö siirtynyt hänen hoidostaan pois, niin jouduin katseleen noita. 4 kk etukäteen pitää vaan hakea paikkaa.. Hyvä puoli on, että lähin päiväkoti, jossa alle 3 v ryhmä, on alle km päässä meistä. :)
Saaks sen kunnallisen päivähoidon laitettua verovähennyksiin vai mitenkä se menee? Kun hatara muistikuva vaan sivukorvalla kuulemisesta.
Nm never before.
 
Meillä tosiaan maksimi kunnallisella on 285 euroa/kk, se menee tulojen mukaan eli voi olla pienempikin, mutta mielestäni se tuloraja oli aika alhaalla. Meille tulee käytännössä toi 285 jos on kokopäiväinen, eli jos minä saan töitä. Muuten on kaksi päivää viikossa viisi tuntia päivässä ja sen pitäisi olla halvempaa, kuinka paljon, en tiedä.
 
Me tehtiin varmaan uusi ennätys. Poika oli päiväkodissa 2h ja tykkäsi kovasti! Mutta kun pääsi kotiin niin oksensi 6h ihan kaiken mitä suuhunsa laittoi, lopulta itki ja huusi ja suusta valui kuolaa ja oksennusta :sad001 Mentiin illalla päivystykseen jossa saatin lääkettä mikä lopetti oksentelun. Ja nyt pysyi iltavelli masussa ja poika nukkuu sikeästi tossa vieressä :Heartred Toivottavasti oli vain huonoa oloa jostakin, eikä ihan oikea vatsatauti.

Eli 2h tarhassa ja heti vastataudissa (vaikka epäilen työkaverini lasta tartuttajaksi joka on juuri ollut 2 viikkoa kipeänä ja kenet näimme lauantaina ohimennen...) :confused:
 
Sophie, tuo teidan tarha vaikuttaa aivan mahtavalta! Meidankin kaupungissa on eras yksityinen maatila-paivakoti, jossa on ainakin aasi, vuohi ja kanoja. Lapset saavat hoitaa elaimia ja ulkoilla puistomaisessa ymparistossa ihan aidatulla alueella, jossa on ihan oikeesti tilaa. Miinuksena "virastoaukioloajat", sijainti meista, ja niin... se hinta tietenkin! :grin
 
Täällä päivähoito maksaa 283 €/kk. Pojalla sujuu hoidossa edelleen hienosti. Jää aina reippaana vilkuttamaan hoitotädin sylistä kun lähden ja kun menen hakemaan, syttyy pojan kasvoille leveä hymy. Syö kuulemma hyvin ja ihan samaa ruokaa kuin muutkin. Päikkärit nukkuu hyvin, olen tosin huomannut että poika on nyt ollut iltaisin paljon väsyneempi mikä on ihan ymmärrettävää kun päivät on täynnä touhua ja päikkärirytmi muuttui yhtäkkiä. Laitetaan vaan tarvittaessa aikaisemmin illalla nukkumaan. Ihanaa kun voi jättää pojan hyvillä mielin hoitoon tietäen että se pärjää siellä hyvin ja on siellä mielellään.
 
En nyt muista olenko aikaisemmin kertonut, mutta tarhapaivan jalkeen pojan tukka tuoksuu tosi hyvalle! Nyt se on meillekin valjennut, etta silloin kun poika nukkuu siella, niin hoitaja suihkuttaa suihkupullolla sen tukkaan lasten hajuvetta, jota on jatkettu vedella! Tama kuulemma sen takia, etta "paa ei hikoile" nukkuessa ja heidan mielestaan nukkuu siten paremmin. :) En ole itse kokeillut kotioloissa. Varsinkin kesalla tuo konsti olisi saattanut olla hyodyllinen, mene ja tieda...
 
Ah, mikä tämä espanjalaisten juttu on suihkuttaa hajusteita pieniin lapsiin? Miehen sisko on Zaran tehtaalla töissä ja antaa meille aina kassikaupalla heidän lasten hajuvesiä, ja mä annan ne heti eteenpäin. Lapset (puhtaana :grin) tuoksuvat ihanalta ilman mitään kemikaalipommeja...
 
Päivähoitohakemus laitettu, kylläpä tuntui hurjalta. Jos kaikki menee niinkuin toivotaan, neiti olisi hoidossa vain muutaman kuukauden, kunhan isi on pitänyt oman isyysvapaansa.
 
Me saimme pojalle tarkoitettua suihkeparfyymia jo vauvalahjaksi. Se tuli oikein natissa paketissa, missa oli nallekin mukana. Ma en enaa muista, mita sille pullolle tapahtui. Joko heitin sen roskiin tai sitten se katosi muuten vaan. Koskaan en sita poikaan suihkuttanut. Se tuoksu oli oikeastaan aika neutraali ja ihan miellyttava, mutta en katsonut sita tarpeelliseksi vauvalle. Nalle kuitenkin on tallessa! :)
 
Me ollaan otettu ekat kontaktit päiväkotiin, eli tutustumisjakso on aloitettu... Hurjaa, parin viikon päästä me käydään miehen kanssa molemmat töissä ja poju menee tarhaan :eek::) Avoimin mielin kyllä tietty ollaan ja ensivaikutelma meidän päiväkodista on hyvä.
 
Poika on taas tämän viikon ollut hoitotädin luona sen varahoitoviikon jälkeen. Ihana nähdä miten iloisena poika sinne jää ja vielä ihanampaa on nähdä pojan onnellinen leveä hymy kun menen hakemaan kotiin. :Heartred
Hoitotäti taas tänään kehui että poika syö todella hienosti ja on ihanan nauravainen. Kaikki siis hyvin sillä rintamalla.

Jos nyt perhepäivähoidosta jotain huonoja puolia hakee, niin ne on nuo hoitotädin vapaat. Sain heti alkuviikosta käteeni lapun johon oli merkattu viisi viikkoa tasausvapaita ja lomia loppuvuoteen ja vuodenvaihteeseen. Kolme ekaa viikkoa poika on samassa varahoitopaikassa jossa viime viikolla, neljäs viikko eli jouluviikko ollaan reissussa ja viimeiseksi viikoksi pojan pitäisi mennä toiseen varahoitopaikkaan, koska vakipaikka on silloin suljettu. Tästä en kauheasti tykkää. Se normi varahoitopaikka olisi ihan ok vaikka olisikin pidempi jakso, mutta taas uusi paikka ja viikko siellä; ei kiva! No, ainakin tällä menolla uskoisi että pojasta tulee, jos mahdollista, vielä entistäkin sopeutuvaisempi lapsi.
 
Takaisin
Top