Otatko sikainfluenssa-rokotteen?

Mäkin aion ottaa rokotteen, vaikka pieni epävarmuus taustalla. Mut kaikenkaikkiaan mitä oon asiasta lukenut,
niin enmmän artikkelit, tutkimukset ja muut puhuu rokotteen puolesta kuin vastaan.
 
Itsellä ei nyt niin ajankohtainen tuo rokote, mutta on sitä mietitty jo. Enkä ole kumpaankaan suuntaan vielä kallistunut. Mutta kun luin jostain että sikaflunssaan sairastuu joka 3 suomalainen niin mikähän sitetn on paras ratkaisu :o
 
Minä en usko tuota että noin moni sairastuisi, en sitten millään. Muistelkaapa mikä haloo oli muutama vuosi sitten lintuinfluenssasta, ja mikä se "epidemia" sitten lopulta oli...komppaan Eliisaa siinä, että mielestäni tämä on paisuteltu nyt aivan älyttömäksi koko possunuha!! Se nyt on vain yksi tauti monien joukossa johon joitakin sairastuu, en suostu murehtimaan asiaa sen enempää. Tosin itsellä tietysti rautainen vastustuskyky, joten en muutenkaan ikinä sairasta yhtään mitään tavallista nuhaa kummempaa...
 
Mietin tässä että tulinko jo luulosairaaksi tai tarttuiko koneesta virus kun rupesi nokka tuhisemaan ja kurkkua kutisemaan. Mutta siis en tosiaankaan vielä itse tiedä mitä teen. Yhden räkäflunssan tässä olen sairastanut. Raskaudessa 28. viikko meneillään... ja onhan sekin totta että se pikkuinen vaavi on niiiiiin pieni yleensä pahimman flunssakauden aikana..

MUTTA... Meneekö tämä flunssa tai influenssa levolla ja lääkkeillä, joita raskaanakin olevat voivat käyttää??? Miten flunssa tai oksennustauti tai yms vaikuttaa sikiöön raskauden erivaiheissa? Onko tästä tehosteaineesta haittaa vai ei? Vaikuttaako ylipaino? Mikä on "raskaana oleva peruskuntoinen ihminen" ??? Onko sellaista ja miten tauti häneen vaikuttaa?? Onko muita vaarallisia jälkitauteja tiedossa kuin keuhkokuume??? Voidaanko keuhkokuume hoitaa turvallisesti äidin ja lapsen kannalta? Voiko tätä sika-influenssaa millään tavoin ehkäistä? Onko turha pestä käsiään joka käänteessä, jos influenssa kuitenkin tarttuu työpaikalla? Entä kun työssä ja vapaa-ajalla ei juurikaan ole lasten kanssa tekemissä, joiden pelätään eniten tätä levittävän???

Tässä on pohdittavaa ja kaikkeen ei varmasti kukaan nyt tiedä vastausta ja maanantaina (nyt perjantai) tarjolla rokote.. seuraava sitten joskus jos haluaa ja sattuu kohdalle lääkkeen sekoittaminen... MUTTA en kyllä vielä maanantaina rokotetta ota - katsotaan sitten miltä tämä vaikka seuraavan viikon jälkeen näyttää... En aio olla pikkuisen kanssa koekaniinina - ja töissä kyllä ymmärätävät jos olen pois flunssan takia pois vaikka kiireistä aikaa onkin..

Kyllä nyt joku muu saa ensin kokeilla ja katson sitten miten käypi...
 
Juttelin tuosta rokotteesta tänään lääkärin kanssa joka itsekin on raskaana. Aikoo itse ottaa rokotteen. Hänen kantansa oli että on huomattu että iso osa sairastuneista on raskaana olevia (joita koko maapallon väestöstä n.2%) ja sitten joka kolmas sairastuneista jotka on olleet sillon raskaana joutuneet tehohoitoon. Eli jos sen saa nyt se voi iskeä todella pahana. Itse virushan ei ole vaarallinen vauvalle, mutta jos äiti sairastuu pahasti niin sehän vaikuttaa sitten sikiöönkin 
Elohopeasta totesi että rokote sisältää yhtä paljon elohopeaa kuin yksi 25g silakka eli ei juuri sen enempää kuin sitä muutenkin saattaa elimistöönsä saada tietämättäänkin.
Olen siis nyt kääntynyt sille kannalle että otan rokotteen heti kun sen saan. Kuitenkin sitten aikamoista arpapeliä ajatus "jos sittenkään en sitä saisi..." Kun rokote ja sen mahdolliset sivuvaikutukset on pienempi paha kuin jos oikeasti sairastuu tuohon.
 
santtu85 Kyllä nyt joku muu saa ensin kokeilla ja katson sitten miten käypi...
 
Olemme molemmat viela hengissa mina ja "maha" rokotuksesta muutama paiva [;)]
 
kyllä mä taidan sen ottaa.. on nykyään niin huono immuunijärjestelmä ja olen töissä sellasessa paikassa mis on todella paljon eri bakteeri kantoja ja sen kyllä huomaa. koko ajan on joku kipeenä. :( [8|]
 
Nyt pitää tuoda esille sellanen pointti/kysymys, että kerrotaanko missään millaiset taustat näillä kuolemantapauksilla on eli onko terve/sairas, nuori/iäkäs, sairastaako jotain perussairautta, jne...koska uutisoidaan VAIN kuolemista, EI taustatekijöistä. Eipä taideta [8|]
 
Mä kallistun myös siihen ottamisen vaihtoehtoon, sillä suurempi riski olla ottamatta todennäköisesti on. Ainakin mulla, koska mulla on taustalla lapsuusiän astma, enkä halua sen aktivoituvan uudestaan.
Ja toiseksi, onhan noita ns. tavallisia influenssarokotteitakin annettu jo monia vuosia, joten en usko rokotteesta tulevan sen isompia oireita.
 
... jatkankin vielä,
ainoa huolenaihe, koska olen vielä ensimmäisellä kolmanneksella. Toisaalta haluaisin odottaa kunnes on toisella kolmanneksella, mut saattaa mennä liian 'täpärälle' ajallisesti, jos tauti ehtii levitä kovin...
 
No joo, ite taijan olla sen verta hullu, ko en rokotetta ota, vaikka riskiryhmään kuulunkin ja saisin rokotteen. Kattelen mitä tää hysteria tuo esille ja elän sen mukaan, mutta nyt olen vahvasti negatiivisesti suhtautuva koko rokotteeseen.
 
Pitipä tulla osallistumaan itsekin tähän keskusteluun.
Aion ottaa rokotteen. Neuvolasta sain eilen THL:n tiedotteen ja se kyllä rauhoitti itseäni päätöksen suhteen. Pitää muistaa, kun mediaa seuraa, etenkin iltapäivälehtiä, että niiden tarkoitus on ennen kaikkea muuta myydä. Siksi otsikot ovat hätkähdyttäviä ja tiedon sijaan ladellaan arvailuja ja kaivetaan mahdollisia skandaaleja milloin minkäkin asian tiimoilta. Epäilyjä heitellään ilmaan enemmän kuin faktaa.
On kovin vaikea uskoa että meille annettaisiin kokeiltavaksi rokotetta jossa olisi suuria riskejä. Ei kukaan Suomessa halua tappaa kaikkia raskaana olevia tai vammauttaa syntyviä lapsia. Ihme kohu tämäkin. Tuntuu että tänä päivänä on yleinen linjaus epäillä ihan kaikkea, tarpeettomastikin. En itsekään vertaisi tilannetta talidomidi-tapaukseen.
Pointti on kuitenkin se, että onko rokotteesta hyötyä vai ei? Itselläni raskaus on jo pitkällä ja vauvan kehitykseen ei vaikuta enää rokotteet tai muut lääkkeet samalla tavalla kuin alkuraskaudessa, joten turvatakseni hyvä alun pienen elämälle ja omalle jaksamiselleni lapsen synnyttyä, otan rokotteen, kun se on saatavilla. Jos raskaus olisi vasta alussa, olisi päätös varmasti vaikeampi ja pitäisi ottaa paljon enemmän huomioon. Tsemppiä siinä tilanteessa oleville erityisesti!
 
Taidanpa jättää väliin itsekin... eihän tässä vaiheessa mutageenit taida enää vaikuttaa, mutta ollaan niin perusterveimmeisiä alunpitäen että ei tarvi lisäsuojia... puolukkasose ja riistapaisti jylläävät geeneissä...[:)]
 
Nythän itseasiassa ollaan jo myöhässä, koska rokote ei enää edes ehdi vaikuttaa, jos sikaflunssa-aalto ensiviikolla tulee... Yleensäkin rokotteen tulee vaikuttaa pari viikkoa, että siitä jotain hyötyä olisi..
Ja niin kuin JeRoSe sanoi, olisi todella kiva tietää millainen influenssa on kysymyksessä... Kaikkialla vaan sanotaan että paha flunssa... Mutta voisiko sitä taudin kuvaa sitten paremmin määritellä... JA jos ei voi niin miksi ei voi?... JA miksi JUURI minun tulee ottaa rokote?!!!! ...onneksi en ole muna-allergikko...

MIELESTÄNI, jokaisen henkilön kohdalla, vaikka suomessa tätä populaa onkin, tulisi tarkemmin tutkia onko rokotukselle tarvetta vai ei ennen kuin kaikkia "pakotetaan" se ottamaan... En sano etteikö niin nyt jo tehtäisi, jotta voidaan olla varmoija mm muna-allergikon kohdalla mutta ymmärrättekö mitä haen takaa??

Kuulostaa hieman ristiriitaiselta kun sanotaan "Suotittelemme rokotusta mutta se on vapaaehtoinen." ....MUTTA se on vapaaehtoinen... tuntuu kuin peikko olisi sittenkin piilossa, eikä siitä haluta kertoa, jottei sitten tulisi suurenteluja että nyt suomessa on kuollut tietty sukupolvi kun oli ne sikainfluenssa rokotteet...

Tapauksia on todettu mutta paljonko on todella sikainfluessaa ja paljonko vain siihen viittaavaa muuta flunssaa.. Onko se todella niin paha, että jos yksi hlö varuskunnasta sairastuu, kaikki muutkin joutuvat sängynpohjalle vai oliko vain varotoimi, josta sitten uutisoitiin että KAIKKI ovat saaneet tartunnan ja lomat yms poistumiset evätty... Mistä ne muuten tietää miten kauan se virus yhdellä henkilöllä pyörii ja onko se sitten levittänyt tautia jo eteenpäin...

Tästä siis voi päätellä että en vielä rokotetta ota kun niin epävarmaa tietoa!! Kyllä se pitää nyt saada selkeä informaatio ilman että sitä lähdetään heti pyörtämään... Tarja Halonen ei ehkä ole oikea henkilö sitä antamaan mutta olisi kyllä mielenkiintoista kuulla hänenkin mielipiteensä....
 
Itseäni ehkä eniten mietityttää, kun Suomeen ei tajuttu ottaa sitä tehosteaineetonta rokotetta, jota WHO suosittelee erityisesti odottajille. Suomeen tuli vain sitä rokotetta joka sisältää tehosteainetta ja sitä nyt sit koitetaan odottajillekin tyrkyttää, kuitenkin WHOn kanta on asiaan selvä, että odottajille mielummin sitä toista tehosteaineetonta rokotetta.. Mutta minkäs teet..

Ratkaisuja pitäis kuitenkin pikku hiljaa tehdä.. Alan olla kallistumassa 'ei ottamisen' -kannalle, jos vain koittaisi pitää itsensä terveenä perushygienialla ja ainakin hetken vielä seuraisi tätä kehittyvää tilannetta.. [8|] Hankalaa on!
 
Päätetty on, etten rokotetta ota.. Eri asia olisi, jos muutenkin olisi jo muita terveysongelmia, kuten astmaa tai herkkyyttä keuhkokuumeelle, mutta perusterveenä uskallan kyllä jättää rokotteen muille. Eniten nimittäin ärsyttää juurikin tuo väärän rokotteen tunkeminen raskaana oleville (vaikka se ei ainut päätökseen vaikuttava asia olekaan), sillä kehen tässä voi luottaa ellei terveydenhoidon ammattilaisiin? Sen takia THL:n esite tai ylilääkäri televisiossa saa sanoa mitä vain, tiedän siitä huolimatta faktan olevan se, että Suomessa annetaan tietoisesti väärää rokotetta.
Päätös on kuitenkin jokaisen oma, valitettavasti kaiken tämän odotushässäkän keskellä piti sitten pähkäillä ja stressata tätä rokotus-asiaakin. [8|]
 
Takaisin
Top