Opitaan uutta :)

Katjusha, meillä on tänään harjoiteltu D-, R- ja L-äänteitä.

Ihana! Olikse teidän pikkuinen marraskuun alun ipanoita? Onkohan meijän tyttö kolmisen viikkoa nuorempi, kun 25.11. syntynyt. Neuvolasta sain jonku puheenkehitys-vihkon, en vielä ehtinyt tutustua. Mutta konsonantteja odotellaan g:n kaveriksi, vokaalipainotteista vielä on. Kurkku-r tuli muutama viikko sitten, sitte se loppu. nyt on niinku ilme sen näköinen, että sanoisin jos osaisin :D
 
Katjusha, 3.11. Ei olla kyllä neuvolasta saatu mitään tietoa puheen kehityksestä.
 
Täällä tyttö oppi räkimään. :wacky:

Pärisyttelee kyllä niin hienosti sekä kielellä että huulilla, että varmasti naapuritkin tietää tytön oppineen uuden taidon..

Tytsy on nyt kans sit keksinyt tukea vasten seisomisen.. :nailbiting: Jos istuu sylissä lattialla, niin väkisin kiskoo itsensä pystyyn sohvan reunaa vasten tai leikkimaton kaarissa roikkuen. Jaksaa jo jonkun aikaa seistä ja pysyy jopa tasapainossakin, mutta suuttuu jos väsyn tultua häntä ei kannatella ko. asennossa vaan kehdataankin laittaa lattialle makaamaan.. :hilarious:
 
Meillä ei vieläkään kääntyillä muuten kuin kyljelleen. Ikää ensi viikolla 5 kk. Hää vaa makoilee selällää ja pyörii napansa ympäri :D Istumaan pyrkii kovasti ja monta kertaa noussutkin ite jos on ollut sylissä puoli-istuvassa asennossa.
 
Kaisu, luulen, ettei tässä kohtaa vielä voi tehdä mitään pitkälle vietyjä päätelmiä :grin Jokainen omaan tahtiinsa, ja lisäksi tässäkin ketjussa on lapsilla isojakin ikäeroja - viikossa kahdessa tapahtuu aina joskus välillä niin paljon!
 
Mä taas en osaa kaikkia "taitoja" mieltää edes uuden oppimiseksi. Kyllähän poika varaa suorille jaloille jne mutta ei se mun mielestä ole mikään taito, josta tänne kirjoittaisin vaikka onhan sekin uusi juttu kehityksessä. Lupa on myös istuttaa mutta ei häntä voi esim lattialle laittaa istumaan.

Ja jokainen omaan tahtiinsa! Meidän esikoinen esim istuu 6kk kuvassa sohvalla tukevasti mutta oppi itse nousemaan istumaan vasta joskus 10kk iässä ja konttaamaan 11kk ikäisenä. Keskimmäinen poika taas on 6kk kuvassa sellainen löllykkä kasa istumassa korituolissa mutta 7kk ikäisenä kuitenkin nousi itsekseen jo seisomaan tukea vasten. Eli saattaa ne lapset sitten yhtäkkiä vaan kehityksessä ryöpsähtää. Eikä niitä voi treenata; joskus oli juttua että esim treenaamalla kävelyä, taidon voi oppia max 2 viikkoa aikaisemmin mitä lapsi olisi sen oppinut omaa tahtia kehittyessään.
 
Meillä siis vauva istuu jämäkästi ja vatsallaan nostaa peppua ylös ja ties mitä kaikkea, mutta on vasta kerran kääntynyt itse selältä vatsalleen. Ei mene edes järjestys kaikilla samalla tavalla.
 
Olkaa tyytyväisiä, jos ei vielä vauva käänny mahalleen. Siitä seuraa vaan kaamea turhautuminen ja itku, kun ei pääse minnekään, eikä jaksa mahallaankaan olla. Kirosin sen päivän, kun vauva oppi kääntymään :wacky: Ja tämä huutohan on nyt kestänyt reilun kuukauden verran, eikä loppua näy. Jos oppii myöhemmin kääntymään, niin oppii varmaan suhteessa nopeammin kääntymään myös takaisin tai menemään eteenpäin.
 
Arabia, kyllähän se aikamoista ininää on, kun leluja ei oo niin helppo käsitellä mahallaan ollen. Meidän tyttö pyyhkii lelut edestään kaarella taakse eli jalkopäähän. Sitten kun edessä ei enää ole mitään, niin ääni kovenee :)! Eteenpäin ei pääse, vain navan ympäri.
 
Arabia, meillä vauva kyllä viihtyy vatsallaan pitkiä aikoja, vaikka ei itse käänny.
 
Meillä viihtyy mahallaan vasta nyt, kun pääsee vähän johonkin suuntaan liikkeelle. Sekin ilo kestää sen 10-15min ja sit pitäs päästä toiseen asentoon, eli syliin...
 
Jotenkin musta tuntuu, että meidän neiti osaa tosi hyvin ilmaista tyytymättömyytensä :rolleyes: Aina osannut.
 
Takaisin
Top