Onko selän välilevyongelmaisia odottajia/ jo synnyttäneitä?

Tarzuli

Vauhtiin päässyt keskustelija
Kerrothan kokemuksiasi odotusajasta ja synnytyksestä jos sulla on/oli kyseisiä ongelmia....:Heartred
 
Miul diagnosoitiin 2010 välilevyrappeuma alaselässä. Se on ollu oireeton sen vuoden syksystä lähtien, selkä vaatii ankaraa treeniä pysyäkseen kunnossa. Iltavuoroja useamman vuoron putkeen tehtyäni selkä on aina vähä väsähtäny. Nyt raskauden aikana oon huomannu että oli millanen päivä tahansa ni selkä väsyy herkemmin heti ku on vähäki jaloillaan. Johtunee paikkojen löystymisen alkamisesta ainakin. Tänään ekaa kertaa pidin töissä tukivyötä, ja selkä oikein nautti työnteosta, yhtään ei tuntunu selässä pahalta. Suosittelen sitä kaikille selkäongelmaisille. Myöhemmin tarvinnee hommata isompi, edestä koko vatsan peittävä tukivyö, mut nyt riittää vielä tuo.
 
Mulla todettiin pari välilevypullistumaa pari vuotta sitten ja sillo oli tosi kipeä ja vaikea aika. Nyt ei oo juuri ollut mitään....uniergonomia oli miulle pelastus....kyljellään, jalat koukussa, napakka tyyny jalkojen väliin ja hyvä tyyny pään alle jotta ranka mahd. Suora. Jos tarttee ni pyyherulla vyötärön notkon alle. Kun oikea asento löytyy, tuntee selkeästi kuinka lantio & selkä rentoutuu. Jännityksellä odotan miten selkä reagoi synnyttäessä... Ja reagoiko....
 
Täällä myös, tosin todettu vain oireiden perusteella. Syksyn akuutista vaiheesta alkaen oon jumppaillut päivittäin. Aina vaarattomaksi selvinneiden vuotojen vuoksi treenaaminen ei ole aina niin kivaa, kun miettii samalla onko tästä nyt enemmän hyötyä selälle vai haittaa vatsalle. Jokainen lääkäri ja fyssari silti vakuuttaa, ettei mistään omista liikkeistä oo raskaudelle haittaa. Tuota oon yrittänyt uskoa. Fyssari myös sanoi, että useinmiten raskaus ja välilevyvaivat ovat "hyvä yhdistelmä" sillä raskaus kääntää selkää asentoon, jossa välilevyt kuormittuu vähemmän.
 
Selkä leikattu -96 eikä vieläkään ole hyvä. Pelotti eka raskaus mutta olen ollut kaikki kolme raskautta oikeastaan oireeton. Muutama kuukaus synnytyksen jälkeen selkä mennytkin sitten todella huonoksi.
 
Mulla pullahti ekassa raskaudessa välilevy ihan kunnolla (aiemmin oli vaan pientä vaivaa) ja operoitiin se sit joskus rv 17 ku jalasta lähti tunnot ja tuska oli hirveä (yhes hassus toispuoleises risti-istunnas pysty oleen siedettävän ja kivun kans.. siin asennos sit "nukuttiinki" yks yö leikkausta odotelles :bored:
Kasvava maha oli vähä kuntoutumiselke haaste mut ihan ok tilanne on nyt vuosi synnytyksestä. Sen vähän mitä ehin sairaslomien välissä oleen töissä (operaatiosta tuli 8vkon saikku), ni satulatuoli ja tukivyö oli ehdottomat (istumatyö ). Synnytykseen vaikutti sen verran et synnytysasennoksi valikoitui jakkara kun semmonen takakeno istumisasento sängyllä tuntu hyvin ikävältä selässä.. mut se jakkara oli kyl kiva ja synnytys muuten oikeen sutjakka. Kävin tarkemmas synnytystapa-arviossa ja mahd.selkäpuudutuksiin pullistuma ja leikkausarpi voi vaikuttaa (mulla siis toinenki pullistuma magneetissa todettiin mut vaan pahempi operoitiin..). Onneksi selvisin PCB-puudutteella niin ei tarvinnu noit selkäpuudutuksia miettiä:rolleyes:
 
Takaisin
Top