Onko lapsellasi vielä äännevirheitä?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Taaperoilla varmaan on kaikilla (kertokaa jos olenkin väärässä), mutta miten isommat lapsenne. Onko heillä vielä äännevirheitä? Jos ei ole, minkä ikäisenä oppi viimeisenkin kirjaimen?

Meidän ~4,5 vuotiaan R ei ole vielä Suomalain täry-r. Toisinaan hän myös sanoo kurkku-ärrää. Muut kirjaimet on osannut jo pidempään.
 
Meillä juuri 4v täyttäviltä puuttuu vielä R. En ole ainakaan itse muihin puuttuviin kiinnittänyt huomiota.. Sori, ei auttanut yhtään, mutta samaa asiaa olen itsekin miettinyt. :D En ole stressiä osannut ottaa. Oppivat varmasti ennen koulun alkua nuo ärrätkin vielä. :)
 
Sama. Kohta 4v ei vielä osaa ärrää. Muuten on jo parivuotiaasta puhunut sujuvasti. En ressaa :) Itse kävin 6-7v puheterapeutilla kerran kokeilemassa kun ärrä ei tärissyt. Kokeilukerta riitti. On tässä siis vielä hyvin aikaa.

Moni oman lähipiirin samanikäisistä ei vielä sano S-äännettä R-äänteen lisäksi. Eipä ole vielä 4v neuvolassa oltu huolissaan.
 
5-vuotiaana on hyvä aloittaa kielijumppaa, jos äänteitä vielä puuttuu. Aika tavallista on, että silloin vielä on äännevirheitä. Kaikki eivät korjaannu itsestään, erityisesti kurkkuärrä on hankala korjata. Itse käytin keskimmäistä yksityisellä puheterapeutilla ekaluokkalaisena, kun ärrä vielä puuttui eikä kunnallisesti yhteen äänteeseen saanut apuja.
 
Minäkään en sinällään ole huolissani. Eiköhän ne neuvolassa sitten puutu jos sille aihetta. Kiva vain kuulla miten muilla mennyt nämä. :)
 
Meillä vanhin vasta vajaa 3v eli virheitä riittää vielä kovasti :D Saa nähä miten ärrän kanssa käy, itekki sen kanssa on aikoinaan puheterapiassa rampannut
 
Esikoisen ollessa 6v kävin puheterapian r-opetuksessa, koska se järjestettiin niin että vanhemmat opettavat lasta. No laiskasti jaksettiin kotona treenata ja ekalla luokalla mennessä oli vielä r-äänteen ääntämisessä vaikeuksia, jolloin koululla pääsi viikottain erityisopen vetämään r-ryhmään josta tuli kotiläksyjä päivittäin harjoiteltua. Syyslukukausi riitti ja poika loppusyksystä hoksas miten r- äännetään.
 
Meidän naperolla ääntyi K T:nä (kissa=tissa jne) 3,5 vuotiseksi, mutta oppi sen sanomaan ihan itse oikein. L ei äänny ihan oikein vielä ja R tulee kurkusta. Ikää nyt 5 vuotta, mutten silti ole huolissani.

Viisivuotiseksi yleensä puhe kehittyy itsestään ja sen jälkeen olisi hyvä saada tukea/apua äännevirheisiin. Joillain paikkakunnilla puheterapeutille ei pääse jollei ole useampaa äännevirhettä.
 
Takaisin
Top