Onko kätilö koko ajan synnytyssalissa?

  • Ketjun aloittaja Yksinäinen odottaja
  • Aloituspäivämäärä
Y

Yksinäinen odottaja

Vieras
Minkä verran kätilö on synnytyssalissa? Onko koko ajan paikalla? Lapsen isä ei ole tulossa synnytykseen mukaan ja mitä lähemmäs synnytys tulee, sitä enemmän hermostuttaa ajatus olla yksin kivuissa. 😟
 
Onko sun mahdollista saada joku muu tueksi sairaalaan? Ystävä tai vaikka doula? Myös edullisia doulia löytyy, esim Tampereen doulapiiriltä 😊 kätilö varmasti yrittää olla enemmän läsnä silloin jos synnyttäjä on yksin, mutta eivät he pysty koko aikaa valitettavasti salissa olla, koska hoitavat useampaa synnytystä samaan aikaan.
 
Ainakaan meillä kätilöä ei näkynyt kuin satunnaisesti ennen ponnistusvaihetta. Yksin synnyttävän kanssa yrittää varmasti olla enemmän, mutta ei siinäkään koko aikaa pysty. (Hyvällä tuurilla synnytyksessä on harjoittelija mukana, joka sitten pystyy olemaan enemmän läsnä.) Mutta tukihenkilön tosiaan ei ole pakko olla lapsen isä. Kannattaa selvittää miten omalla paikkakunnallasi saa doulan, ellei joku ystävä tunnu sopivalta. Monissa paikoissa ei tarvitse maksaa kuin doulan matkakulut.
 
Esikoisen synnytyksessä kätilö jätti meidät oman onnemme nojaan (koska kiire, synnäri oli täynnä, myös tarkkailuhuoneissa syntyi sinä päivänä lapsia, koska kaikki salit olivat täynnä) ja oli sitten iloisesti pihalla synnytyksen etenemisestä, eikä kivunlievitystä ehditty antamaan.

Toisen lapsen kohdalla sanoin, että esikoisen synnytyksen perusteella haluan ehdottomasti, ettei meitä jätetä yksin, ja meillä olikin sitten kätilö koko kuopuksen synnytyksen ajan paikalla.

Eli tähän voi myös itse vaikuttaa. Kun kuopusta synnytin, kertoi kätilö, että he eivät ole oletuksena läsnä kovin paljoa, koska yleensä pariskunnat haluavat yksityisyyttä, eivätkä halua kötilöä paikalle kovin usein.

Lisäksi joku joskus sanoi minulle, että ilman tukihenkilöä synnyttävillä on huoneessa aina joku henkilökunnasta paikalla -- en tiedä pitääkö paikkansa, koska en ole yksin synnyttänyt, mutta kuulostaa loogiselta.
 
Lisäksi joku joskus sanoi minulle, että ilman tukihenkilöä synnyttävillä on huoneessa aina joku henkilökunnasta paikalla -- en tiedä pitääkö paikkansa, koska en ole yksin synnyttänyt, mutta kuulostaa loogiselta.

Minä olin viimeisimmän synnytyksen lähes yksin. Isä tuli paikalle vasta puoli tuntia ennen syntymää, koska hänen täytyi kotona odottaa vanhemmille lapsille hoitajaa. Oli kiireinen yö, joten hoitohenkilökunnasta kukaan ei ehtinyt olla jatkuvasti paikalla. En tiedä olisiko joku liikenyt jos olisin pyytänyt, mua ei haitannut olla yksin. Aika usein kätilö kyllä kävi kurkkaamassa miten mulla menee.
 
Kiitos! Ei taida kukaan ystävä olla sopiva tueksi synnytyssaliin. Äitini lupasi auttaa "kaikessa vauvaan liittyvässä" mutta en häntä halua synnytykseen sähläämään. Doula oli mulle ihan uusi juttu. Se voisi olla ratkaisu!
 
Takaisin
Top