Omituiset neuvot

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Varsinkin ensimmäistä odottavat ja vastasyntyneiden vanhemmat saa paljon neuvoja joka tuutista. Osa neuvoista voi olla ihan varteenotettavia, mutta osa taas... Sanotaan vaikka että omituisia. Millaisia kummallisia neuvoja teille on annettu vauvoihin, niiden hoitoon, raskauteen ja muuhun sellaiseen liittyen? Itselleni anoppi on jakanut siihen malliin ajatuksiaan että toisinaan mietin miten se sai miehestäni kasvatettua niin ihanan olennon. Tässä muutama mitä muistan:

- Raskausaikana ei saa käydä töissä kun tulee keskenmeno. (Miten ihmeessä vauvoja sitten syntyy ollenkaan? Kävin töissä ja kyllä tuolla melkeen laskettuna aikana syntynyt poika tuhisee.)
- Ei saa syödä liikaa tai muuten musta tulee pallo ja vauvasta kanssa hirmuiso. (Okei tämä ei muuten ole kovin outo, mutta alkuraskaudessa huvitti kun olin vasta päässyt sanomasta sille että paino on pudonnut pari kiloa...)
- Pitää mennä synnytyssairaalaan pari päivää etukäteen. (Saanko sitten kristallipallon lainaan? Ja jotain millä saan ne ottamaan mut sisälle siinä vaiheessa ulos nauramisen sijaan?)
- Vauvalle ei pidä antaa maitoa vaan sokerivettä kun sillä on kuumetta. (??!! Ikää oli pojalla tällöin alle puoli vuotta.)
- Samoin sairaalle vauvalle pitää antaa maksamakkaraa. (Anteeksi? Hassua kun neuvolasta on tullut ohjeistusta ettei alle vuoden ikäiselle saa ylipäätään antaa maksaa...)
- Antakaa vaan huutaa, kyllä se rauhottuu ja alkaa nukkua. (Njoo, joskus taisi huudattaminen olla ihan ok nukuttamiskeino, mutta ei, tätä en aio noudattaa.)
- Kissaa ei saa hankkia ennen kuin lapset on saatu ja isompia koska se on vaarallinen vauvalle. (Tästä tekee entistä pöhkömmän se, että tämä neuvo tuli silloin kun tapasin hänet ensimmäisen kerran eikä miehen (silloisen poikaystävän) kanssa oltu mietitty lapsia alkuunkaan.)

Lisättäköön vielä että sen mukaan olin jo puolessa välissä raskautta ihan kauhuissani synnytyksestä ja menen paniikkiin jos/kun lapsivedet menee. Aivan, söin kotona kaikessa rauhassa aamupalaa lapsivesien menon jälkeen ja päätin synnyttää yllätysperätilasta huolimatta. Kuulostaa kyllä ihan siltä että oon ollut kauhuissani ja paniikissa... Sillä itellä taitaa olla jonkinlainen synnytyskammo, joten totta kai mullakin on... :facepalm:
 
Kyllä kuulkaa niitä neuvola satelee...varsinkin silloin kun odotti esikoista :D

-_kaikki_ nostelu on kielletty. (menee elämä vähän vaikeaksi, jos ei mitään saa nostaa. Ja minä olin töissä silloin rautakaupassa...)
-Vauvaa ei saa jättää isälleen yli tunniksi. (MIKSI EI??? En ole koskaan käsittänyt ajatusta, että isä on vain joku ns hoitaja eikä oikea vanhempi, joka pärjäisi jopa vauvan kanssa? Varsinkin jos vauva syö pullosta.)
-ainoastaan uinti ja kävely sopivat raskausajan liikunnaksi. (ja syy oli? Toki raskaus tuo rajoitteita, mutta kamoon)
-lasta ei saa nukuttaa kyljellään/vatsallaan/selällään riippuen siitä, kuka neuvon antoi. Seisovilteen olisi ilmeisesti ollu ihan ok?
- Hyppykiikku pilaa lapsen ryhdin/selän/jalat ja hidastaa kävelyn oppimista. Meillä tämä ei totisesti pitänyt ainakaan paikkaansa. (toki, ei siinäkään saa jatkuvasti pitkiä aikoja olla)
-Vauvalla pitää olla tutti! (meillä poika ei huolinut koskaan tuttia, tai mitään rättiä tms. Jännästi sitten ystävä, jonka vauvalla oli tutti, sai kuulla miten tutti pilaa hampaat)
-Lapsen pitää nukkua ja syödä selkeästi tietyn tuntimäärän mukaan. (mjoooo....eiiiiii se nyt ihan niinkään mene)
 
Huvittavin neuvo minkä sain joltain random ukkelilta oli esikoisen odotusaikaan, että ei saa nauraa, koska se käynnistää synnytyksen ja et raskaana ollessa ei saa kuunnella rockmusiikkia, kun se pilaa lapsen ihan kokonaan :D
Kyllä vaan kuuntelin musiikkia ja nauroinkin, eikä synnytys sillä käynnistynyt :D
 
Minulle sanoi ensimmäinen neuvolalääkäri ettei raskaana ollessa saa itkeä, kun se on vauvalle pahaksi :wtf Olisipa sanoja ollut kuka muu tahansa mutta että joo...
Sama lääkäri ei myöskään osannut diagnosoida kohdunkaulakanavassa puoliksi ulos tulossa olevaa hormonikierukkaa ennenkuin neuvoin että mihin kohtaa hänen pitää siirtää sormia että se tuntuu, ja silti ei ollut varma ja lähetti sairaalaan ultrattavaksi. Kun mistä sitä tietää mikä kova siellä kanavassa on metallisilmukka ja narut päässä :laughing001

.....Kyllä sillä ihan luki että "Gynekologi" mutta enpä ole sillä lääkärillä enää käynyt, en lähelläkään edes ko. terveyskeskusta.
 
Menin käymään lääkärissä pari viikkoa ennen äitiysloman alkua ku selkä ei tahtonu enää kestää työntekoa. Tämä virolainen mieslääkäri pisti mut sairauslomalle pariksi päiväksi ja neuvoi että sen jälkeen mun on pakko vielä mennä viikoksi töihin. En ymmärtänyt logiikkaa...
 
Olin oksentanut jo useasti ja työkaveri neuvoi , että istut nyt siinä ja odotat niin se loppuu. Aina kun pääsin wc:stä takaisin kansliaan piti lähteä takaisin oksentamaan ja lopulta hän uskoi ettei lopu, oksensin pukkareilla, kävellessä autolle ja vielä autokin piti pysäyttää, että ei ihan hevillä loppunut.
 
Ihan kummallisia neuvoja ei ole vielä tullut, mutta töissä on tullut vastaan pari kauhistunutta lausetta. Olin juuri kertonut siellä raskaudestani, mahaa ei ollut pientä pömppistä lukuun ottamatta, ja työtoveri kauhistuneena kyseli kaiken tekemäni jälkeen "saatko muka kumarrella, saatko kyykkiä, saatko nousta pienellekään korokkeelle". Aivan tajuttomia, ihan kun pitäisi olla vuodepotilaana koko raskaus :D Tällä hetkellä mammaloman alkuun vajaa pari kuukautta ja hyvin on voinut kyykkiä ilman, että vauva pullahtaa ulos :wink
 
Multa kiellettiin jännityselokuvien katsominen lapsen tädin toimesta.

Lisäksi anoppi ohjeisti syömään kahden edestä, ja jopa suuttui yksi kerta kun kieltäydyin ruuasta käydessämme siellä yllätysvisiitillä (oltiin just tultu jostain tyyliin pitsalta.. :D)

Ja ainiin! Sähköpistokkeet ja kaikki terävät kulmat olisi tullut suojata jo raskauden puolivälissä! Lapsi nyt 2,5kk, ollaan muuttamassa kuun vaihteessa ja uusitaan melkein kaikki huonekalutkin. Tämäkin oli tiedossa jo tuolloin raskausaikana joko lähipiirissämme.

Myös matkapahoinvoivaa koiraa olisi pitänyt KIELTÄÄ kuolaamasta autossa. Koska vauvaa ei voi kuljettaa samassa autossa.
 
-Vauvalla pitää olla tutti! (meillä poika ei huolinut koskaan tuttia, tai mitään rättiä tms. Jännästi sitten ystävä, jonka vauvalla oli tutti, sai kuulla miten tutti pilaa hampaat)

Voihan tutti. Tästä olen saannut omalta äidiltäni kyllästymiseen asti. "Onko sillä tutti? Miksi ei? Kokeilkaa sitä tuttia ni sun ei tarvi olla tuttina. Joko kokeilitte tuttia?" Gaah, poika ei ole missään vaiheessa ilmaissut minkäänlaisia imemishaluja muuten kuin nälkäisenä, joten miksi pitäisi antaa tutti? Sitten kun vielä puolet muusta suvusta kyseli tutin perään alkoi tulla tunne että työnnän tutin seuraavan kyselijän suuhun. :D
 
Meilläkin inhottiin tuttia alusta asti - kun eihän siitä hurjallakaan imemisellä tullut mitään :wink
Joskus kyllä katselin kaihoisasti tutun vauvaa, kun heti tutin saatuaan meni nätisti päiväunille ja meidän tyttö vaan huusi ja huusi.

No, eipä tarvitse vieroittaa.
 
ei meilläkään kelpaa tutti, kuin välillä puruleluksi. Tarjottiin kyllä, mutta ei kelpaa...

Neuvottiin heti raskauden alussa luopumaan kissoista, ei toteltu ja hyvin on mennyt.
Ja se nukkuminen! nuku nyt kun vielä voit, ai miten niin? 3kk ennen laskettua aikaa piti alkaa juosta yöllä vessassa ja sitten tuli yölliset jalkakrampit ja viimeisenä ei enää missään asennossa ollut hyvä nukkua...
 
Paljon kuultiin neuvoja koiran suhteen, samoin tutin tärkeydestä ja perhepedin pahuudesta.
 
Anhe sama meillä oli, no koiran kanssa on mennyt hyvin, neiti ei huoli tuttia ja 2-3 viikon iässä neiti siirtyi kovien vatsavaivojen myötä perhepetiin :happy:
 
Kun ilmoitettiin raskaudesta anoppi kysyi ekana että mites koirat (kaksi 30kg kaveria). Tuumasin siihen että poltetaan roviolla, eihän lemmikit kuulu lapsi perheeseen!:shifty: Koirat makaa aina pojan vieressä matolla ja vahtivat tarkkaan minne vauva menee. Osaavat lähestyä tosi rauhassa ja nätisti, eikä tarvii pelätä että vahingossa satuttavat.
 
Aiemmin "hyviä" neuvoja antanut "armas" anoppi on kylässä. Katsotaan saanko laittaa uuden viestin joka päivä. x)

Ensimmäisen päivän aivoitus: Näkkileivän syönti nopeuttaa vauvan hampaiden puhkeamista, samoin porkkana. Öh, okei. Kuluttaako se ikenet siitä pois päältä vai mikä tässä nyt taas oli logiikkana? Korkeintaan helpottaa ikenien kutinaa...

Isäpuoli taas valittaa aina kun me hyvästellään poika. Ei saa kuulemma vilkuttaa ja sanoa heihei, pitää lähteä huomaamatta, muuten pojalle tulee harmistus. Joopajoo, vielä isompi harmi tulee, kun huomaa että äiti ja isi onkin kadonnut sillä aikaa kun on katsonnut muualle.
 
Pakko samalla tässä kirjata ylös omia..
Anoppi ja miehen puolen mamma ovat aikamoisia neuvojen antajia.. ja kuulee niitä muualtakin satunnaisesti.

- Pitää syödä kahden edestä. (ruokaa tuputettiin kunnes sanoin että ei tarvitse, vauva ottaa kyllä tarvitsemansa)
- Mitään ei saanut nostaa, alussa pelkäsinkin keskenmenoa kun yksi on ollut enkä hirveästi nostellutkaan..paitsi ennen kuin tiesin että olen..olin nostanut ja työntänyt vaikka kuinka painavia esineitä :oops: Mieskin välillä ärsyttänyt todella "varovasti nyt" "älä nosta sitä" "mitä sä nyt leikit menee vielä kesken" (huoh..)
- Helmikuussa kun raskaus selvisi en olisi saanut ajaa enää pyörällä töihin. (pyörässäni on nastarenkaat, luotan niihin enemmän kuin omiin jalkoihini. Tätä kuulin monelta, kun kysyin että miten sitten niin kävellen oli vaihtoehto (en omista ajokorttia) 7km matkaa..tuskinpa)
- Vauvalla pitää olla tutti, tää on kyl yks riidan aihe. (Ostan pari varalle, jos tuntuu että vauva tarvitsee alan käyttämään jos ei miksi sitä turhaan tuputtamaan ja anoppi saa kyllä olla ostamatta tutteja vaikka kovasti uhosikin että ostaa ja alkaa käyttämään selkäni takana)
- Kissastani olen saanut kuulla, että miten luulen että se suhtautuu vauvaan joko se raapii, puree, puhkoo silmät yms. aionko lopettaa sen (ja vasta tämän jälkeen) tai antaa pois :angry2
- Tuttelia, tutteli sitä ja tutteli tätä (no aluksi tämä ärsytti koska kuulin sitä koko aika anopilta, mutta nyt täällä juteltuani nyk. Tuuti saatetaan ostaa varastoon reissun varalta)
- Teidän on mentävä naimisiin ennen kuin lapsi syntyy! ............:shifty: (me ei mennä siksi kun on mentävä vaan siksi jos halutaan vahvistaa parisuhdetta, piste)
 
Takaisin
Top