Olisiko vihdoinkin naisten vuoro?

  • Ketjun aloittaja Kukapamuukaan
  • Aloituspäivämäärä
K

Kukapamuukaan

Vieras
Uusi tasa-arvoisempi Suomi vaatii meitä jatkuvasti arvioimaan ja kyseenalaistamaan perinteisiä sukupuoli-rooleja. Armeija on perinteisesti nähty vain miesten oikeutena ja velvollisuutena. Tämä vanhentunut perinne ei enää palvele tarkoituksenmukaisesti puolustusvoimia. Maanpuolustuksen kehittymisen kannalta naisten uusi aktiivinen osallistuminen on välttämättömyys. Vain naisia koskeva asevelvollisuus voidaan myös nähdä tärkeänä askeleena naisten voimaantumisen polulla. Uudessa laissa miehille olisi myös tarjottava tasa-arvoinen mahdollisuus suorittaa vapaa-ehtoinen asevelvollisuus, kuten perinteisesti naisilla on ollut mahdollisuutena.
Vain naisille pakollista asevelvollisuutta ei kuitenkaan pidä nähdä tasa-arvolain vastaisena lakimuutoksena, sillä eduskunta on tasa-arvoalakia säätäessään päättänyt, että vain toista sukupuolta koskeva asevelvollisuus ei ole syrjivä.



https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2047
 
Ei armeijaa pitäis säätää naisillekin pakolliseksi vaan kaikille vapaaehtoiseksi. 20 vuotta sitten kävin sivarin enkä ole mieltäni muuttanut, mitä nyt huumorin vuoksi vois koukata jonkun 6kk larppaamassa.
 
Naisilla menee nyt jo paljon työvuosia "hukkaan", kun käytännössä se on aina äiti, joka on pienten lasten kanssa kotona. Vieläkö pitäisi pakollisella asevelvollisuudella vähentää tätä aikaa? Ja olisiko armeija pakollinen siis vain naisille? Miehet olisivat vapautettuja? Palkka-armeija voisi olla Suomessakin järkevä vaihtoehto.. vai?

Minä en ymmärrä tätä aloitetta, enkä ymmärrä, mitä hyötyä siitä on. Naisten voimaantuminen? Mitä se käytännössä tarkoittaa?
 
Minun nähdäkseni tämä on ironinen kirjoitus, jossa otetaan kantaa miehille pakollisen asevelvollisuuden epäoikeudenmukaisuudesta. Ja olen kyllä aloittajan kanssa samaa mieltä siitä, että vain toiselle sukupuolelle velvoitettu "lusiminen" armeijassa/sivarissa ei ole millään tavalla tasa-arvoaatteen mukaista. Kuten yllä joku jo ehdotti, minunkin mielestäni tämä tulisi ratkaista tekemällä armeijasta ihan kaikille vapaaehtoinen.
 
Takaisin
Top