oireita

vemila

Silmät suurina ihmettelijä
Aattelin että kirjotan tänne tälläsen oman, koska oon kärsimätön ja ois tosi kiva tietää minkämoisia oireita teillä on, vai onko niitä ehtinyt ilmaantua ollenkaan?
Itsellä ei oo muuta kun menkkamaisia kipuja mahassa ja vihlontaa yms muuta mukavaa, oon monta kertaa ehtiny säikähtää että ne menkat alkaa kuitenkin tai menee kesken. Luullakseni kai on kuitenkin ihan normaalia? Mutta toisaalta oon hyvin tietonen että jotain tapahtuu masussa :D Sen lisäks väsyttää ja tissit on ihan tosi kipeenä (mistä tajusin suunnata apteekkiin, koska niin kipeet ei oo koskaa ollu). Mites muut?
 
Juu, ihan hyvä, että eri aiheille luo omia keskustelupalstoja. Täällä on oireita kyllä ollut jo suht paljon. Rinnat kipeät, väsyttää välillä, ollut pahoinvointia sekä menkkamaisia kipuja, että muita sen tapaisia kipuja alavatsassa. Nyt on välillä aamuisin enemmän ollut pahoinvointia. Mitään ei tosin ole vielä tullut ulos, vaikka maanantaina jo pöntön äärelle piti juosta. Itse inhoon pahoinvointia yli kaiken, ja oon aina inhonnut. Toivon, että se pysyisi jotenkin kurissa.

Tällä hetkellä suurin huolenaiheeni pahoinvoinnin suhteen on jouluna oleva parin viikon matka valtameren toiselle puolelle. Mitenhän olot siellä asettuu ja meneekö kroppa entistä sekaisemmin aikaerosta jne. Matkaseurana on onneksi läheisiä, joille ajattelin raskaudesta kertoa ennen matkaa, jotta ymmärtävät mahdolliset pahoinvoinnit yms. Toivottavasti matkasta kuitenkin pystyisi nauttimaan, enkä muidenkaan matkaa pilaisi mahdollisilla pahoinvoinneilla.

Niin, noista kivuista. Tosiaan itselläkin on ollut kipuja. Eilen jo mietinkin, että tuleeko ne kuukautiset sittenkin. Yhdessäkin vaiheessa sattui sen verran, että oli pakko ottaa lääke, mutta kymmenen minuttia sen jälkeen kipu olikin jo poissa. Turhaan siis tuli otettua lääke, kun ei se noin nopeasti ehtinyt vaikuttaa. Mutta, olen siis ymmärtänyt myös, että nuo kivut kuuluvat asiaan.
 
Voi että ,sulla on jo pahoinvointia.. Ite oon siltä välttynyt vielä. Tietty toivon ettei sitä tuliskaan, kun opiskelen sellasella alalla missä on paljon kaikkia tuoksuja ja hajuja, niin saattais tehdä opintojen tekeminen aika tiukkaa siinä vaiheessa :'D Mutta toivottavasti sun reissu menee hyvin :) 
 
Vemila, juu maantain jälkeen pahoinvointi onneksi tasaantui. Olen löytänyt toistaseks hyvän tasapainon. Eli illalla pitää ennen nukkumaanmenoa olla sellainen olo ettei ole nälkä. Eli on syönyt hyvin. Yöllä sitten herätessäni saatan syödä jonkun yhden hedelmän ja sillä pärjään aamuun. Aamulla sitten heti vähän jtn napaan, esim hedelmä tai leipää jos pystyy. Näin pahoinvointi ei ylly ja on aamulla hyvin lievää.
Mulla on myös sea band -rannekkeet, joista ilmeisesti on myös apua. En ole varma, että onko ne yksi syy myös miksi olo on tasaantunut. (En osaa määritellä johtuuko apu riittävästä syömisestä vai rannekkeista vai molemmista. Luultavasti molemmista.)
Juu kiitos, eiköhän se reissu sitten suju hyvin. Näin ainakin haluan uskoa. Toivottavasti sinäkin siedät tulevillakin viikoilla ne hajut ja tuoksut opiskelupaikassasi.
 
Oireet melko samanlaisia kuin edellisessäkin raskaudessa, eli vihlontaa, pahoinvointia ja nyt uutuutena on melko herkkä hajuaisti.. Moni asia haisee nyt ihan p****lle!

Tänä aamuna meinasí ihan taju lähteä kun tein tytölle aamupesuja, verensokerit olivat laskeneet liian alas, helpotti heti kun kävi haukkaamassa banaania. Täytyy nyt olla tarkka syömisten kanssa!

Minullakin on 2 viikon lomareissu tässä kuussa afrikkaan, vähän jänskättää minkälainen olo siellä, toivottavasti ei ainakaan pahempi :) mukana reissussa tietysti 1v. napero mikä tuo omat haasteensa :)
 
täällä on myöskin tämä perinteinen aamupahoinvointi taas tuttua puuhaa viimekerralla kärsin tästä ihanansta olosta yli 6kk aamuin päivin ja illoin :) ja nyt toivon että menis sillä perus max 3kk:lla ohi. selkä nyt sanoo itseään irti normaalistikin eli sitä odotellessa ja toivon myös ettei ala närästys tuossa sit kesällä kun viimeksi sekin oli kiusanan enemmän ja vähemmän :)
 
Minulla ei vielä ole juuri mitään oireita, ehkä lievää menkkamaista vatsakipua. Jänskättää vähän kun tänään olisi kuukautisten alkamispäivä... Toivottavasti pysyy matkassa!
 
ite pääsen harvinaisen helpolla tällä kertaa alussa. vessassa ravataa jatkuvast, rintoi pistelee välil, nälkä lisääntyn, mielialat vaihtelee ja etoo välil. helpoks sanon koska ei ole kipui ollu juuri ollenkaa toisin ku kaikis 3 keskenmenos. uniakaa ei ole ollu mikä on suuri helpotus mut ei sitä kyl ehi kunnol ees nukkua ku vessaa mennää yölläki :)
 
Kun odotin esikoistani, ei ollut muuta oiretta kun yliherkkä hajuaisti. :)
Nyt kärsitään senkin edestä kaiketi. Aluksi oli kovaa vihlovaa alavatsa kipua ja paineen tunnetta, rintojen arkuutta, hajuaisti herkistynyt,väsymystä ja huonovointisuutta. Nyt kolme päivää ollut ihan suunnattoman huono olo ja tullut juteltua turhankin tiuhaan tuon vessanpytyn kanssa.. :D Toivon että pian helpottas tää olo, niin jaksais touhuta paremmin ton mun jäbän kanssa.. :)
 
Täällä rinnat tajuttoman kipeet, mahassa menkkatuntemuksia ja paineen tunnetta, väsymystä.... joo ja hajut, söin eilen makaronilaatikkoa, se hais ja maistu ihan koiran ruoalle, hyi helv... :D pahoinvoinnista oon kuullu, että siihen auttaa jos yöpöydällä on vaikka lasi maitoa, ja sen juo ennenkuin nousee sängystä ylös :) itse pahoinvoinnilta välttynyt mut jos alkaa vaivata nii meinaan kokeilla :)
 
Täällä taas vaihteeksi järkyttävä vilustaminen, ku ei lämpee missään ei ollenkaan.. Ja hiivaa puskee.. Viime raskaudessa ihan samat.. Mut nyt vasta 4+1 niin en minä odottakkaan vielä mitään hirmuisia oireita.. Toivon toisaalta että tulisi oksen edes kerran jos tiedossa olisi sitten tyttö emoticon Kun poikaa odotin niin en oksentanu kertaakaa..
 
mulla 2-vuotias tyttö ja en oksentanu kertaakaan odottaessa.. mut kyl muistan et kahvi mm. etoi jossain vaiheessa ja jotkut tietyt ruoan hajut, muuten ei ollu kyl pahoinvointia. eikä tässäkään raskaudessa ole ollu mitään :)
 
nyt viikon verran ollut hermot ihan loppu..sunnuntaina pitäs alkaa menkat mut oli pakko uteliaisuuttaan tehdä testi ja tuli sellanen haamu viiva.täytyy odottaa siihen sunnuntaihin et alkaako.kun aloin odottaa poikaa niin ihan sama juttu et hermot oli koetuksella ei ollu muuta oireita.nyt sitten odotetaan mitä tuleman pitää :)
 
Täällä ravataan päivät vessassa, rintojen arkuutta iltasin. Alkuviikosta oli turvotusta muttei enää. Siinäpä ne oliki. Aika samat oireet kun ensimmäisestäki. Pahoinvointia ei ole ollu. Ensimmäisestä oli lievää huonovointisuutta bussilla matkustaessa.
 
Hei!

Täällä oireet vaihtelee päivän ja syömisten mukaan. Yleensä kaikki oireet pahenee iltaa myöten. Mikään ei oikein maistu tai jos jotain alkaa tekemään mieli, maistuu se tosi oudolle. Närästää myös ja ajoittain tulee oksettava olo.

Vatsaa turvottaa ja joinain päivinä on menkkamaisia kipuja, ei kovin voimakkaita kuitenkaan, housut puristaa. Nyt parin päivän aikana on väsyttänyt tosi paljon. Parin tunnin välein voisi ottaa pienet torkut. Rinnat on arat jonkin verran. Aamuisin vähemmän, mut iltaa kohden hieman aremmat.

Toissa yönä heräsin aivan tajuttomaan oloon, joka kesti noin 10-15 min. Mua oksetti, alavatsa tuntui kramppaavan ja kylkiä poltti. Jalat tärisi ihan holtittomasti ja jos kipu olisi vähänkin voimistunut niin luulen, että taju olisi mennyt. Kipu oli niin raju, että luulin jo saaneeni keskenmenon, mutta yhtään verta ei tullut eikä ole tullut. Jälkeenpäin mietin kohtausta ja arvelin sen olevan jonkinlainen suolistokramppi, toivottavasti!!

Huomenna meinasin soittaa naistenpolille ja kertoa tapahtuneesta. Olemme olleet vuoden lapsettomuushoidoissa ja tämä on ensimmäinen raskaus koeputkihedelmöityksen seurauksena. Alkuraskauden ultraan meillä on aika varattuna 17.12. Sen jälkeen vasta saan "luvan" olla neuvolaan yhteydessä. Jos siis alkio on oikeassa paikassa ja kaikki hyvin.

Lisäystä: 11.12
Tuo vatsan kramppaus uusi viime yönä. Soittelin sitten sairaalaan ja käskivät tulla tarkistuttamaan tilannetta.
No tuloksena oli, että kaikki oli hyvin. Alkio oli oikeassa paikassa ja lähtenyt kasvamaan, hahmoa oli kuulemma erotettavissa.
Kivut ilmeisesti aiheuttaa kohdun suun vieressä ole va myooma, joka kasvaa.
 
Mä heräsin viime yönä jumalattomaan kuvotukseen jota kesti ehkä tunnin. Ja tänää iltapäivällä töissä alko alavatsassa tuntuu samalta kun mitä sillo kun menkat alkaa. Ajattelin heti että kesken menee mutta mitään vuotoa ei ole ollut eli luultavasti kaikki ok. Niin ja viikkoja on 4+5. Mites muuten saako raskauspahoinvoinnin takia sairaslomaa? ja jos saa niin kirjotetaanko siihen todistukseen raskauspahoinvointi? Toivon todella että en ala voimaan pahoin koska en töihin halua hiiskua sanaakaan raskaudesta ennenkun on pakko.
 
Tottakai raskauspahoinvoinnin takia saa sairaslomaa. Itse jouduin olemaan ensimmäisen raskauden aikana sairaslomalla pahoinvoinnin ja järkyttävien migreenien vuoksi seitsemän viikkoa. Olen töissä päiväkodissa eikä se nyt vain oikein ole mahdollista pärjätä siellä jos oksentaa 10 kertaa päivässä.

Ensimmäiset jatkuvan kuvotuksen 5 viikkoa sinnittelin, mutta kärsin joka iltaisista päänsäryistä. Lopulta kun oksentelu alkoi, menin lääkäriin. Sain sairaslomaa ja sekä vahvan kipulääkityksen migreeniin että pahoinvointiin pahoinvointilääkityksen. Sairaslomaa jatkettiin aina viikko kerrallaan aina rv18:lle asti, jolloin oksentaminen lopulta loppui.

En kyllä muista enää, mitä todistukseen kirjoitettiin, varmaankin juuri 'raskauspahoinvointi'.

Viimeksi pahoinvointi alkoi raskausviikolla 6+0. Tässä raskaudessa tuo etappi tulee täyteen sunnuntaina ja vähän kyllä jännittää. Mitään muita oireita ei ole nyt ollut, viimeksi niitä oli paljonkin, mikä saa mut elättelemään toivoa, että tämä kerta olisi erilainen.
 
Nuo menkkamaiset kivut kuulostaa turhankin tutulta. Mutta suurin oire on rintojen arkuus. Närästystä on ollut kerran ja etovaa oloa muutaman kerran. Nälkä kun tulee niin se tulee kyllä kunnolla! -Ja sitten turvottaa.. ;)
 
Minulla tänään 5+4 ja oireet ovat aivan mitättömät! Rinnat on arat, (ja turvonneet..) mutta siinäpä se oikeastaan. No, valkovuotoa on myöskin ollut.Yritän kuulostella koko ajan, mitä vatsassa tapahtuis, tuntuuko jotain, mutta ei ihmeitä. Pelottaa tämä oireettomuuskin.. Olen kyllä yrittänyt syödä mahd terveellisesti ja säännöllisesti, että välttyisin heikotukselta ja pahaltaololta. Lenkilläkin on käyty päivittäin. Mutta ehkäpä niitä oireita ehtii vielä moneen kertaan ilmaantua, ja toivottavasti raskaus etenee nyt kuitenkin ihan toivotulla tavalla.
 
Takaisin
Top