Nukuttaminen

Sofi

Näppärä viestien naputtelija
Meillä on haasteena sänkyyn saaminen - mihin aikaan kersa menee ns yöunille ja miten sen sinne saatte? Entä päivällä, Sintura ainakin kirjoitteli nukuttavansa päikkäreille, olis kiva tietää miten. :D Meillä nukahdetaan milloin sattuu... Ja harvemmin pitkäksi aikaa. Ja taas on helteet tulossa, joten ei toivoa parvekeunista.

Kirjoitelkaapa hyväksi ja huonoksi koettuja keinoja!
 
Sofi, tää lähetti sulle näköjään kaveripyynnön ku sekoilin noitten vastaa juttujen kans :D Eli meillä mennään siinä 9 jälkeen sänkyyn tissille, nukahtaa aika hyvin siihen helposti.. Olis kylä mukava päästä tuosta tavasta että isäkin voi joskus nukuttaa tyttöä.. Päivisin kun neiti alkaa olemaan jo kiukkunen väsymisestä, vien kylmästi sänkyyn ja annan tissiä ja sammuu sinne.. Tai lähetään vaunuilla kävelylle, nukahtaa sinneki kyllä ihan hyvin, ainoo vaan ku siirrän vaunut takapihalle, herää 10min sisällä ja ku edes ei voi pitää ku siihen paahtaa aurinko niin pirun kuumasti eikä yhtää edes tuule :/ Ja jos syliin nukahtaa ja yrittää siirtää sänkyyn, herää melkein aina. Harvakseltaan on niitä kertoja että nukkuis vielä sängyssäki... Kuinka monella nukutaan perhepedissä? Mä itse sanoin kaikille että joo ja MINÄ nukutan tytön omaan sänkyyn... Hmm, kuinkas kävikään :D Meidän välissä se tuhisee yönsä ku ite pääsen nii helpolla syöttöjen kans.. :) Enkä kyllä voisi nukkuakaa ilman tuota tuhinaa <3
 

Hah Sofi, olin aikeissa tulla just alottamaan aihetta samalla otsikolla, mut oot kerenny ensin:D Mustakin ois kiva tietää, miten muut tässä toimii..Tuntuu olevan niin hemmetin hankalaa touhua.

Yöunille nukahtaa lähes poikkeuksetta tissille, kun meen aina sänkyyn imettämään ja siitä sit siirrän omaan kehtoon joka on siis ihan meidän sängyssä kiinni. Mutta joudun tosin monesti ottamaan takas meidän sänkyyn ja tunkea taas tissiä suuhun, kun ei kerrasta suostu jäämään omaan kehtoon. Herää siis niin helposti siinä siirtämisvaiheessa. Välillä saan veivata sitä ees takas mooonta kertaa mut kyllä se sit lopulta sinne jää.

Ja päivisin on yksi tapa ylitse muiden: Jumppapallo! Siinä vaiheessa kun huomaan tytössä väsymyksen merkkejä, niin otan neidin syliin imetysasentoon(välillä saatan samalla imettääkin, mut yleensä pidän vaan päätä tiukasti rintaa vasten) ja pidän puklurättiä naaman vieressä. Ja sit vaan pomputtelen hiljakseen pallolla tyttö sylissä. Välillä koitan kevyesti vähän hipaista tytön luomia kiinni, kun se ei meinaa luovuttaa sitten millään. Ja toisinaan pidän vaan kättä silmien edessä, kun kaikki ympärillä oleva tuntuu kiinnostavan liikaa. Sit kun tyttö on aikansa siinä pilkkinyt ja silmät painuneet kiinni, kannan varovasti pinnikseen. Niin ja sen puklurätin laitan mukaan edelleenkin siihen naaman lähelle. Haistaa siis maidon edelleen, niin ei huomaa sitten sitä eroa sylissä olon ja pinniksen välillä niin radikaalisti(samalla idealla vois toimia kapalointi vielä paremmin). Tätä keinoa oon nyt käyttänyt noin viikon ajan ja ainakin nyt vaikuttais siltä, että tyttö on oppinut jo homman idean ja päikkärit on pidentyneet. Aluksi siis heräsi heti kun olin laskenut sänkyyn, jolloin sama homma uusiksi. Sit alko nukkuna jo n. vartin verran, sit puolen tunnin jne. Eilen nukkui jo kaks tuntia ja ois nukkunu varmaan pidempään jos en ois joutunu herättämään kun oltiin lähdössä liikenteeseen.. Tota ennen mulla oli käytössä vaan kantoreppu ja vaunut ja heräsi aina kun laskin repusta alas tai kun vaunut pysähtyivät. Nyt on tosin jo oppinut jäämään vaunuihinkin joksikin aikaa. 

Mut sanoisin, että se tietty rutiini on tärkeä. Että toistaa asiat samalla tavalla ja sinnikkäästi vaan jaksaa laskea sitä sinne sänkyyn ja yrittämään uudestaan jos ei kerralla jää. Tän neuvon sain yhdeltä tutulta neljän lapsen äidiltä ja näköjään toimii ainakin meillä. Tosin kyse saattaa olla myös siitä, että tyttö tulee nyt ylihuomenna 2kk, niin ehkä se nukkumisen/nukahtamisen taito alkaa pikkuhiljaa luonnistua. 

Niin ja tuo jumppapallo on meillä muutenkin ihan ehdoton! Silloin kun on ns. huutopäiviä, niin se on ainut, missä neidin saa rauhoittumaan. Tosin selkähän siinä kärsii kun en aina jaksa istua suorassa. Toisaalta taas syvät vatsalihakset on varmaan hirmu hyvässä kunnossa kun tuolla pomputtelee joka päivä:D

 
Ainiin ja piti tosiaan tosta yöunien ajankohdasta sanoa, että yleensä nukahtaa n. kympin aikaan, mutta vaatii usein kahden tunnin valmisteluja.. Ensin yökkäri päälle ja puhdas vaippa ja sit alkaa rauhoittelu ja syötöt. Ja neiti tosiaan sitten viihtyy iltaisin siinä tissillä piiiitkään. Tankkaa, tankkaa ja tankkaa. Välillä saattaa torkahtaa tissi suuhun, mut jos koitan ottaa pois, niin saman tien alkaa hurja venkuilu ja kielen lipominen. Sit takas tissiä suuhun ja lutsuttaa taas hetken aikaa ja nukahtaa ja taas uusiksi sama homma. Eli meillä tuo yöunille nukuttaminen vaatii tosiaan hyviä hermoja ja sinnikkyyttä, mutta usein sit kyllä palkitseekin niillä ihanilla 6-8 tunnin unipätkillä:)
 
No meillä annetaan eri safkaa kun teillä mutta kerronpa kuitenkin.

Eli me on sen verran rytmitetty päivää, että aamulla heräillään joskus 7:30-8:00. 9:00-10:00 me annetaan sose ja maitoa. Tätä ennen on annettu maitoa pikkusen jos on alkanu huutaan hirveesti. Muuten päivä mennään muksujentahtisesti maidolla ja illalla 21:00-22:00 annetaan sose ja velliä jonka jälkeen ne viimeistään 23:00 sammuu.. Yleensä siinä vaiheessa kun silmät alkaa lupsuileen niin nostetaan pojut sänkyyn ja rätti kainaloon. Yöllä jos heräilevät niin annetaan maitoa. Päivällä pojat nukkuu niinku haluavat.
 
meillä ei ole koskaan ollu ongelmia yöunien kans mut päiväunien kans....Ei suostunu millään nukahtaan päivällä, mut se tais olla semmonen vaihe vaan, eli nyt tyttö ion alkanu päivisinki nukahtaan ite esim sitteriin ja vieläpä ihan ite :) saattaa nukahtaa teeveetä katellessa, on ihan mahoton teeveenorja jo nyt :)
sitte yöunille mennään siinä 21.00 pintaan, annetaan velliä ja sitten vien sen sänkyyn johon se nukahtaa ite...yöllä saattaa herätä kerran, annan vaan maitoa ja laitan takas sänkyyn ja sit se nukahtaa ite sinne :) helppo tapaus vielä toistaseks...
 
Meillä on päiväunet hankalammat eli tahtoo aina kun sänkyyn laskee niin herätä eli usein nukahtaa tissille tai syliin. Mutta yöunet onkin sitten helpompaa eli Niklas vaan jätetään sänkyynsä syöttötankkausrumban jälkeen ja jos on valmista kauraa niin nukahtaa sinne nätisti itsekseen jo ties monettako viikkoa ja aikakin on aika tarkka 22-23 välillä joka ilta. Eikä sieltä alle kuuden tunnin herää. Mä oon kahden lapsen kanssa tehny ne virheet että nukutetaan niin tämän laitoin sänkyynsä nukahtamaan itsekseen aivan alusta asti ja on siihen jo tottunut. Iltarutiinit vaan aina samat eli iltapesut, yökkäri, makkari pimeeks ja maate...
 
Täytyy varmaan alkaa rakentaa tarkemmin noita rutiineja, nyt on vähän kokeillaan kaikkea -meininki, vaikka vaipanvaihto-yökkäripäälle-syöttö-nukutus(yritys) -rytmi onkin. Eilen nukahti siinä yhden aikaan mun viereen kun alkoi jo tulla epätoivo kun aina sänkyyn siirrosta noin vartti alkoi känisemään. Ja pinnis on siis sivuvaununa eli siirto on noin puolen metrin nosto. Tankkausta meillä kans koko ilta. Ja päiväkin oikeastaan tässä viimeisen viikon ajan. Edellisyökin meni syödessä tunnin puolentoista välein mut viime yö päästiin onneks kahdella kolmen tunnin jaksolla. Tässä alkaa jo voimat loppua ja ajattelen kauhulla sitä kun toi mies lähtee taas kolmeksi viikoksi ambomaahan. Mut ilmeisesti nyt ollaan siinä ikäpisteessä (6,5vk), että voi hommat tästä alkaa helpottua pikkuhiljaa. Jaksais vaan uskoa että tänään voi olla erilainen ilta... Vaikeaa tässä on se, et olen itse aamuihminen ja alkaa väsyttää siinä 20 aikaan illalla, mikä tietty nyt on vaan korostunut kun on ekstraväsynyt ja toi yli puolenyön valvominen on yhtä helvettiä. Sitten taas kuuden aikaan olen aamulla tikkana pystyssä, joten on vaikeeta saada unta, vaikka tänäänkin mies piti lasta ja olisin saanut nukkua. Tunnin sain väkisin äkistettyä unta. Nukuttaminen taas ei mieheltä "käy" kun hällä ei ole tota tissiä, joten tätä ei saa toteutettua toisinpäin.

Mun kaveri sanoi, että muista, että 20.00-08.00 on kaikki keinot sallittuja joten viime yönä otin neuvosta vaarin ja annoin nukkua siinä vieressä meidän sängyssä. Omaan selkäänhän sekin käy kun joutuu nukkumaan siinä patjojen yhdyskohdassa, mut saanpahan nukuttua ja ens viikolla mulla onkin taas koko sänky itelläni... Hiukan kans jännittää et jos se tukehtuu/tukehdutan sen siihen. Mut ilmeisesti vieressä nukkuminen pienentää kätkytkuoleman riskiä kun lapsi aistii äidin hengitysrytmin, joten jotain hyvää siinäkin. :)
 
Olen lueskellut pitkään teidän toukokuista höpötyksiä, mutta päätin kirjoittaa vasta nyt itse. Meillä on meinaa kans tuo nukkumaan meno nykyisin melkoinen taiteenlaji. Poitsu on tällä vikkolla alkanut valvoa oikein urakalla. Aiemmin nukkuin päivisin aika paljonkin ilman sen kummempia nukuttamisia, kunhan nukahti tuttipullo suuhun, mutta nyt ei meinaa päivällä nukkua enää ollenkaan. Nukkuu ainoastaa jos ollaan liikenteessä eli vaunuilemassa tai autossa. Vaikka pojasta huomaa, että olis ihan väsymyksen äärirajoilla niin silti sinnittelee hereillä.

Iltaisin on nyt nukahtanut suunnilleen puolen yhdeksän aikaan kun olen hoksannut laittaa hänet kapaloon ennen kuin annan viimeisen ruoan ennen nukkumista. Poika on melko levoton nukkuja, joten heräilee helposti omien käsien heilumiseen ja säpsähtelyihin sen takia kapalo on varmaan ollut avuksi tässä tapauksessa.

Ja meillä kans tuntuu tankkaavan tuota ruokaa seitsemän ja yhdeksän välillä iltaisin ihan jatkuvasti.
 
Meillä on illat kanssa aina aikamoista tankkausta. Täysimetyksellä mennään, ja pahimpina aikoina nännit on kyllä ollu aika koetuksella. Tuleeko sulla Sofi herumismaitoa kuinka paljon? Mä kerään sitä päivän mittaan aina talteen maidonkerääjällä, ja sitä tulee yleensä joku 1,5 dl yö- ja päiväsyötöistä vuorokauden aikana. Silloin ku pikkunen haluaa olla illalla pari tuntia tiiviisti tissillä ja nukkuu siinä jotain parinkymmenen minsan jaksoja ja jatkaa taas, olen antanu tota jääkaapissa odotellutta herumismaitoa pullosta. Yleensä siinäkin on menny pari tuntia, kun poika on kitannu sitä 15-30 milliä, toisinaan on juonu ihan kunnolla enimmillään just sen 1,5 desiä, mutta tää on alkanu jo jäädä historiaan. Eli yleensä se haluaa vaan että maitoa tulee suuhun silloin kun hän haluaa ennen tota nukahtamista ihan vaikka muutama pisara, ja pullosta sitä tulee tosi paljon vähemmällä työllä. Ei sillä ton määrän perusteella enää mikään nälkä oo. Monet monituiset kerrat on kannettu pinnasänkyyn, johon siis aina illalla nukutetaan, ja siellä melkein heti silmät selällään eikä merkkiäkään väsymyksestä. Nyttemmin mun mielestä on alkanu nukkuu paremmin, johtuu varmaan siitä että on oppinu tosta rinnasta juomaan tehokkaammin, mutta edelleen on niitä iltoja, kun ollaan pullo suussa ja odotetaan että koska se on niin tainnoksissa ettei herää sängystäkään. Yleensä tohon on menny sellanen pari tuntia. Eli ysin aikaan illalla oon syöttäny normisti, sit on alettu tankata, ja nukkumaan on ruvettu siinä 23.30-00.30 aikana. Eilen kyllä nukahti jo 22.30, mun mielestä on pikkasen aikaistunu ja helpottunu toi nukahtaminen ilta illalta. Meillä siis toimii toi maidolla tainnuttaminen, ja siinä apuna oma maito pullossa. Muutaman kerran kun ei oo millään meinannu nukahtaa, on laitettu poika puolinukuksissa sänkyyn ja siellä vielä pullo suuhun, niin ei oo tarvinnu nostella enää.
Parina päivänä tossa myös pumppasin kummastakin rinnasta yhteensä puol desiä, ja sen jälkeen mun mielestä helpottui noi illatkin, oisko maidontuotanto kasvanu sitte just sopivasti vai mistä mahto olla kyse. 
Meillä ei sit taas noi yöt oo ollu hankalia sen jälkeen, kun poika on nukahtanu, se nukkuu yleensä 4-7 tuntia ja herää sitte syömään. Sen jälkeen nukutaan vielä muutama 2-3 tunnin pätkä. Ton pisimmän unijakson vauva nukkuu omassa pinnasängyssään, sen jälkeen syötän sängyssä, johon se jää viereen nukkumaan loppuyöks ja aamuks kunnes noustaan ylös. Se nukkuu armeliaasti vielä aamullakin parin tunnin jaksoja, joten sillon mäkin yleensä vielä nukun jos yö on menny pommiin.

Päivät onki sit tosi erilaisia. Joskus nukkuu melkein koko päivän syömätaukoja lukuun ottamatta, ja silloin nukahtaa ihan mihin tahansa: sitteriin, sänkyyn, vaunuihin, syliin. Toisina päivinä ei sit taas nuku juur yhtään, vaikka miten kärräis tai nukuttais. Noina päivinä on enemmän ilmavaivoja, jotka häiritsee unensaantia. Jos on normipäivä, nukutetaan heijaamalla sitterissä tai kärräämällä vaunuissa, ne on yleensä parhaat konstit. Toivottavasti teillä alkaa rytmi löytyä, meillä toi maito on ollu kaiken aa ja oo :D
 
Mä olen tehnyt sen virheen, että annan maitoa niin kauan, että nukahtaa tissille. Kuuden jälkeen ruvetaan yleensä iltatankkaus ja se loppuu sitte viimeistään yhdeksältä. Nyt oon siinä välillä laittanu poikaa leikkimatolle, jos on näyttäny, et se on ihan liian virkee vielä.
Useimmiten joudun kerran kantamaan sen takas olohuoneeseen (missä syöminen tapahtuu), kun havahtuu hereille sänkyyn laskiessa. Tokalla kerralla sitte jo jää sänkyyn.

Aamuyöllä viiden jälkeen oon kans välillä ottanu Elmerin viereeni nukkumaan, jos on näyttäny siltä, et uni olis vielä, mut omaan sänkyyn laittaessa herää jatkuvasti..
En uskalla ottaa Elmeriä meidän viereen/väliin, koska toi isäntä on sen verran kova vähtäämään, että varmaan telois ton pikkusen. Se lähtee usein töihin viimeistään kuudelta, ni siks oon siinä vaiheessa sit ottanu pojan "kainalooni". :)

Päivät meillä nukutaan miten sattuu.. Välillä väsyttäis koko päivän, mut yleensä nukkuu siinä aamupäivällä 3h (pihalla, vaunuissa) ja sit pari kertaa noin 15min pätkän sisällä. Vaunuissakaan ei sit enää päivällä nuku pidempään, vaikka kuinka kävelis.

Olipas tää nyt tökkivää tekstiä... No toivottavasti joku ymmärsi! :)
 
Meillä päivisin nukutaan lähinnä olohuoneessa riippukehdossa, miten milloinkin, siinä ei ole vielä mitään erikoista rytmiä. Aika paljon oon myös liikenteessä vaunujen kanssa ja silloin nukkuu kyllä tosi paljon kun vaunut liikkuu tai on liinassa :)

Yörytmi meillä onh vakiintunut niin että yhdeksän jälkeen aletaan vaihtaa yövaippaa ja yöpukua yleensä syötän vähän ennen sitä ja odotellaan hetki kun poika turauttaa aika monesti viimeset kakat just siinä syöttäessä :D Sit kun on puhtaat vaipat ja yökkärit päällä, vien pojun makkariin ja jos on syöny hätäseen niin annan vielä maitoa vähän tai jos mies nukuttaa niin ihan vaan sylissä vähän keinuttelee. Poika siihen yleensä simahtaa niin että puoliunessa laitetaan pinnasänkyyn, soittorasia päälle ja vähän silitellään niin nukahtaa kunnolla. Ekan kerran Sisu herää kolmelta, sillon annan maitoo ja nostan takas pinnikseen jos en oo itekki nukahtanu. Toisen kerran herää seiskan maissa ja sillon otan yleensä viereen niin että nukutaan sit tissi suussa pari tuntia (maitolammikossa molemmat...) vielä. Mää pystyn nukkumaan hyvinkin niin että poika syö ja siinei muuta vikaa oo kun tää maidon ylituotanto minkä takia tosiaan sänky sit välillä lainehtii kun poika imee välillä ja sit nukkuu välillä... Tosi kiva :D
Mut tää pinnasänkyyn nukuttaminen on ollu nyt pari viikkoo vasta kuvioissa, sitä ennen nukuttiin perhepedissä koko ajan.

Se ollaan huomattu että jos pojun laskee nukkumaan sylistä niin että on sikeessä unessa, kun havahtuu uudesta paikasta niin poika säikähtää ja alkaa itkeä. Jos taas on puoliunessa laskettu nukkumaan niin monesti nukahtaa helposti vaikka välillä vähän havahtuiskin hereille. Soittorasioita vedellään sekä kehdossa että pinniksessä, sävelmät tuntuu rauhottavan.
 
Me ollaan ihan tarkoituksella opetettu tuo neiti nukahtamaan omaan sänkyyn. Syö illalla noin klo.20 ja klo.21 laitetaan omaan sänkyyn, kun alkaa hiukankin näyttämään väsyneeltä tai aloittaa "väsykitinän". Sänkyyn laiton jälkeen joko mä laulan unilaulun tai laitetaan "soittorasia" soimaan, tutti suuhun, unirätti kainaloon ja joskus mä silitän päätä. Yleensä nukahtaa melko nopeasti, mutta joskus saa laittaa musiikkia tulemaan useammankin kerran. Seuraavaksi syö aamulla viideltä jonka jälkeen laitan takaisin sänkyyn. Hetken voi siellä ähistä, mutta nukahtaa uudestaan ja nukkuu 2-3 tuntia.

Yöt siis menee oikein hyvin. Vielä kun sais tuon nukkumaan päikkäreitäkin...
 
Meillä on vähän hakemista tuon nukuttamisen kanssa. En tiedä mikä olisi oikea keino n. 2kk vanhalle vauvalle pinnikseen nukuttamiseen. Varsinkaan kun ei syö tuttia eikä juo pullosta, ei sitä tissiä sinne sänkyyn voi laittaa :D Kun tuntuu että sitä imemisentarvetta olisi ennen nukahtamista ja sitten kun ei ole mitä lussuttaa niin aletaan itkemään eikä nukkumisesta tule mitään. Noita unikouluja suositellaan vissiin vasta puolivuotiaille? Meillä vähän "tassutellaan" jos ei itsekseen rauhoitu sänkyyn ja nyt ostin soittorasian jonka laitan pyörimään kun alan nukuttamaan ja unirättilelun kainaloon, joskus vauva imeksii sitä. Noita unilelujahan ei vissiin suositella kovin pienelle tukehtumisvaaran vuoksi mutta voikohan jo parikuiselle antaa? Tuntuu että siitä olisi vähän apua nukahtamisessa...Mutta mutta, hyvät neuvot olisivat tarpeen, jos joltain löytyy. Ihan pyörällä päästä mitä kannattaisi tehdä että nukahtaminen olisi tulevaisuudessakin helppoa ja että nukuttaminen ei vaikuttaisi mitenkään kielteiseti vauvan kehitykseen (onko se mahdollista?)! Tänään poitsu nukahti klo 19.00, 21.30 syötin ja poika jatkoi unia. Kauhulla odotan monelta on aamulla pystyssä kun yleensä menee yöunille vasta kymmenen jälkeen :D
 
Rottis mä annan viimeisen tissityksen pimeässä makkarissa, missä siirrän sen sitten pinnikseen joka on sivuvaununa meidän sängyn vieressä. Hyvin on toiminut nyt kolme iltaa se, että kun silmä alkaa lupsaa siirryn makkariin ja tissi suuhun. Siihen nukahtaa. Hiukan mönkii siinä noston jälkeen mut rauhoittuu joten ei vissiin herää kumminkaan. Eilen ei edes herännyt normivälikäninällä, joka on kahtena edellisenä iltana tullut noin puolen tunnin päästä siirtämisestä!

Meillä ei oo sängyssä mitään ylimääräistä, otin jalkopäästäkin pehmolelut pois kun olen vähän neuroottinen... Mun käytetty paita on sillä siinä pään alla "tyynyliinana". Sitäkin mietin et uskallanko, jos jotenkin onnistuu kiertämään sen kaulansa ympärille tai naamansa yli. :O No ei sitä paljaalle patjallekaan voi laittaa ja peitonkin tarvii joten olen yrittänyt rauhoittua... :)

Simppu nauratti tuo sun kuvailu imetyksestä, meilläkin lainehtii, kiva nukkua märissä lakanoissa mut minkäs teet.... Mulla on vissiin maidontulo vielä vähän niukempaa kun sulla, kun ei varmaan luovutukseen riittäis ainakaan suorilta.

Täytyy nyt kun tuo vielä vähän kasvaa yrittää siirtää nukkumaan ilman sitä vimppaa tissiä makkarissa, et isukkikin vois nukuttaa. En ole ottanut ressiä tissille nukuttamisesta, kun päivisinkin on siitä suuri apu, nytkin vetää toista tuntia unia tossa sohvalla kun nukahti syömään. Ei tarvi paljon päivisin nukutella. Näköjään kullakin oma ristinsä, kun päivät menee ok on yöunet ongelma ja toisinpäin... :D
 
Saako vähän hehkuttaa... meillä nukuttiin viime yönä syömättä ja heräämättä putkeen 22.30-7.30, sit nopee tissitys ja lisää unta kuulaan ja ylös klo 11. Ja heräs siitä ilosempana ku koskaan. Mieletön fiilis aamulla ku heräsin klo 7.15 ihmetteleen että mikä maa mikä valuutta... Miehen syliin nukahti eilen illalla eikä edes tankannut tissiä vaan otti kerran yhdeksän jälkeen kun kotiin tultiin. Olen ihmeissäni mutta äärettömän onnellinen! Mahtava lapsi.
 
Meillä on kans kaks yötä ollu ny niin että tyttö syöny 21 jälkeen illalla ja seuraavan kerran 4 aikaan aamulla heränny ähisemään ja tissi suuhun. Siihen taas sammunu sitte ja vetäny unta palloon vielä 10-11 asti :) Ihanaa ku saa aamukahvin juoda ihan rauhas aamusin ja sit vasta mennä kurkkimaan josko neiti heräis tähän päivään :) Tänään meillä oli kyllä oikee kaaos päivä.. Naapuri kävi kyläilemässä kk nuoremman pojan kanssa ja sinä parin tunnin aikana tyttö oli 3 kertaa tissillä ku kaveri ei kertaakaa :) Sit iltaan asti oli ihan ok, välillä syöden ja torkkuen mutta illalla.. Huh sanon minä! Pelkkää huutoa vaan ja tissiä ei otettu oikee suuhun eikä mikää ollu hyvä.. Sit menin sänkyyn tytön kans ja tarjosin tissiä nii johan sammu... 10minuutiksi.. Ja taas sama rumba.. Nyt kuitenki nukkunu 9stä asti tyytyväisenä ja yhteen soittoon.. kello jo kohta puol 12 :) Täytyyki kömpiä jo pian viereen.... 
 
Ehkä meilläkin sit muutaman viikon päästä... Näköjään kohti 3kk alkaa unet pikkuhiljaa vauvoilla pitenee. Eilen nukkumaan 2130, yöllä kolme syöttöä ja ylös seiskalta. Hohhoijaa...

Tänään 7vk.
 
Mä rupesin tän keskustelun jälkeen oikein kiinnittämään huomiota tuohon vauvan päivärytmiin, ja ruvettiin samalla vähän aikaistamaan tuota yöpuulle käymistä. Nyt ainakin muutamien päivien ajan rutiini on tuntunut asettuvan hienosti kohdilleen... kunnes se taas muuttuu. Meillä on melkein alusta lähtien yöt sujunu hyvin yhdellä syömäherätyksellä, tai riippuu vähän siitä miten lasketaan. Nyt joka tapauksessa poika on nukahtanut tankkauksen päätteeks viimeistään 22.20, josta nukkuu 5-6 tuntia. Sitten syödään taas, ja vähän vaihdellen syöttökerta kestää yleensä noin vartin ja vauva jää nukkumaan meidän sänkyyn. Viime yönä vatsanväänteet piti poikaa syönnin jälkeen kyllä hereillä ja sit vaihdettiin vaippakin ja imettiin vielä vähän toista rintaakin. Koko toimitukseen meni kolmisen varttia. Sitten nukkuu pari tuntia, jolloin vois hyvin nousta ylös siinä seiskan maissa, mutta kun oon äärimmäisen aamu-uninen ja tuossa vaiheessa niin sikeessä unessa etten tajua mistään mitään, ni syöttämisen jälkeen nukutaan vielä pari tuntia sängyssä yhdessä vauvan kanssa. Sitten kello onkin jo 8-9 ja noustaan, syödään ja seurustellaan, kunnes ekat päikkärit n. klo 11, ne kestää noin tunnin. Sama kuvio toistuu, ja sen jälkeen siirrytään usein ulos vaunuun nukkumaan, ehkä tehdään kävelylenkki jos uni ei heti tule. Tokat päikkärit kestää pidempään, joskus neljäkin tuntia. Sitten onkin taas ilta, ja tankkaus aloitetaan iltatoimien jälkeen viimeistään yhdeksältä. Tämä siis normipäivä, jolloin ohjelmassa ei ole muuta kuin kotona olemista. Menemiset sovitetaan sitten tuonne jotenkin väliin. Mutta vauveli viihtyy jo pidempiä aikoja itsekseenkin erityisesti leikkimatolla, jossa tänään väänsi myös järjettömän kokoiset vellit pöksyyn, niitä odoteltiinkin jo eilisillasta saakka :D
 
Meilläkin on onneksi alkaneet yöt rauhoittua. Eilen syötiin n. klo 22, sitten seuraavan kerran vasta 03.30 ja sitten klo 07. Ja senkin jälkeen vielä nukuttiin! Edellisyönä tosin tankattiin parin tunnin välein, mutta sitä ei lasketa...

Päivissä ei kauheesti ole rytmiä. Herääminen kun vaihtelee tuossa 07.30 ja 10 välillä. Tänään on näköjään tällainen päivä, että otetaan keskellä päivää pitkät torkut, on nukkunut jo 3 h. Mutta eiköhän päiväänkin kohta saada rytmi - sellainen, että nukutaan ihan eri aikaan siskon kanssa (joka nukkuu välillä 12-15 1,5h-3h).

Nukuttaminen toimii kaavalla tissiä - hetken olalla kantelu (max. 5 min) - sänkyyn - ähinää&puhinaa - nukahtaa taikka otetaan uudestaan olalle.
 
Takaisin
Top