Nukkuuko vauva kokonaisia öitä?

Esikko92

Vauhtiin päässyt keskustelija
Meidän neuvolatäti on vanhemman puoleinen ja alkaa epäilyttää joidenkin neuvojen olevan vanhentuneita. Viimeksi 6kk neuvolassa sanoi, ettei vauva tarvi enää yöllä "palveluksia" ja voi opettaa nukkumaan kokonaisia öitä. Tai siis, ei kai oikeasti? Nukkuuko muiden vauvat kokonaisia öitä? Jos nukkuu, missä iässä on alkaneet nukkua? Palleroinen herää 2-3 kertaa yössä eikä kyllä tulis mieleenkään unikouluttaa, vaikka välillä väsyttää.
 
Meillä vauva alkoi nukkua kokonaisia öitä vasta kun lopetin yöimetykset vauvan ollessa ihan pari viikkoa yli 1-vuotias ja tehtiin silloin unikoulu. Olisi varmasti onnistunut ennen sitäkin, mutta tällöin tuntui oikealta hetkeltä ja vauva ja etenkin minä olimme valmiita luopumaan yöimetyksistä. Siinä vaiheessa kun lopetin yöimetyksiä oli enää 1-2 krt. yössä. Ei haitannut minua lainkaan, kunnes alkoi tuntua päivisin, kun olin jo aloittanut työt ja tehnyt töitä pari kk. Yritin jo kerran aiemmin lopettaa yöimetykset vauvan ollessa 10,5kk, mutta en pystynytkään ja aloitin uudestaan, kun kaipasin sitä itse ja unikoulukin sujui huonolla menestyksellä, kun ei vain tuntunut oikealta päätökseltä.

Halusin vielä loppuun lisätä, että mä kannustaisin tekemään juuri niin kuin itsestäsi tuntuu parhaalta. Jos nykyinen järjestely sopii sinulle ja vauvalle, niin kaikki on varmasti hyvin ja jatkaisin itse samaan malliin. 🤗
 
Muokattu viimeksi:
Siis 6 kk on vielä ihan mini, kyllä häntä saa ja pitää ruokkia, helliä ja hoivata yöllä 😱 Älä usko tuollaisia vanhanaikaisia neuvoja.. Teidän heräilymääräkin kuulostaa ihan normaalilta 😊 Suosittelen näitä lempeitä ja lapsilähtöisiä uniohjaajia, heidän sivujen lukemista ja Lapsiperheiden uni ry:n nettisivuja, jos kiinnostaa lempeä tyyli.
 
Minun mielestäni tuo 2-3x/yö heräämismäärä ei kuulosta pahalta. Kuuntele itseäsi. Kun alkaa tuntua siltä, että nyt riittää, niin sitten mietit keinoja olla imettämättä yöllä. Meilläkin taisi yöimetykset loppua vasta joskus vajaa vuoden paikkeilla. Tai vähän yli vuoden.
 
Niin ja meillä 8 kk kyllä heräilee yhä. Näin semmoisen kuvan eräällä lempeän puolen uniohjaajalla eräs päivä, että vain 20 % kahdeksankuisista nukkuu kokonaisen yön eli 00-06 välin heräämättä. Meidän heräilyjen taustalla on osin refluksi (nyt toivottavasti saatu vihdoin siihen toimivaa apua) ja osaltaan normaali, ikään kuuluva kehitys. Koitan häntä lempeästi rauhoitella ja avustaa nukkumaan paremmin, hoivaan ja syötän jos kaipaa maitoa avuksi tai nälkäänsä. Joskus alkanut itsellä harmittaa, surettaa ja kiukuttaa kun ties kuinka monennen kerran samana iltana vauva herää enkä itse pääse nukahtamaan, mutta onneksi on puoliso joka pystyy silloin vuorostaan tulemaan vauvan rauhoitteluun, jotta saan itse tasata oman tunnemyrskyni ❤️
 
Meidän vauva, nyt 2 vuotta, herää vieläkin yleensä kerran yössä ja pyytää päästä kainaloon nukkumaan. Siihen nostetaan ja jatkaa unta 🤭

Mutta lopetettiin yöllä maidon anto joskus 10-11 kk ikäisenä. Kokonaisia öitä nukku vuoden ikäisestä eteenpäin silloin tällöin. Me ei olla unikoulutettu tai opetettu nukkumaan, kun tää kerran yössä herääminen ja samassa sängyssä nukkuminen ei vaivaa ketään. Ja siis lähtökohtaisesti minusta meidän lapsi on ollu tosi hyvä nukkuja, et tästä ei oo tullu ongelmaa.
 
Ei todellakaan ole ainakaan rintaruokitut vauvat alkeet nukkua vielä kokonaisia öitä tuossa vaiheessa. Esikoinen (pulloruokittu) alkoi jostain syystä jo 2kk ikäisestä nukkumaan kellon ympäri.
Jotain pientä yritystä yösyöttöjen harventamiseen on tuossa vaiheessa yritetty tehdä, mutta ihan turhaa se on ollut. Yösyötöt saatu pois 9kk,10kk ja 1v5kk iässä. Olisikohan tuossa n. 1v kieppeillä alkanut tulemaan pikkuhiljaa kokonaan nukuttuja öitäkin mukaan. Eikä tuo nuorin 2v vieläkään koko yötä heräämättä usein nuku, mutta riittää että pääsee viereen niin kaikki nukkuu.
 
Esikoisen kohdalla lempeästi unikoulutettiin n.8-9kk iässä, koska olin palailemassa pikkuhiljaa takas töihin niin piti saada unta. Hänellä oli tosi vahva tissi-assosiaatio, eikä osannut nukahtaa ilman. Pari iltaa meni nukuttaessa ja heräillessä, mutta aika helpolla päästiin. Keskimmäiselle riitti vaan lähinnä siirto omaan huoneeseen samassa iässä ja alkoi nukkumaan yöt. Oltiin siis siihen asti nukuttu molempien kanssa perhepedissä, tuossa 8-9kk iässä siis siirrettiin pinnasänkyyn ja samalla lopetettiin yöimetykset. Tästä vauvasta en vielä tiedä, miten edetään. Nyt oon todennäköisesti kotona pidempään, kun sen 10kk niin ei oo kiire lopetella yöheräämisiä. Tai katsotaan muutaman kuukauden päästä, alkaako itse kaipaan jo kokonaisia öitä. Tietty toivois, että vauva itse lopettaisi yöheräämiset eikä tarvitsi lopettaa.
 
Kiitos❣️ Näin olin ajatellutkin, mutta kiva saada vahvistusta omille ajatuksille. Palleroinen tuntuu ihan liian pieneltä yövieroitukseen. 😱 Tällä jatketaan niin kauan kun tuntuu hyvältä. 🫶 Kiitos @litranmitta lukuvinkeistä!
 
Minä olen asennoitunut yöheräämisten kuuluvan arkeemme vähintään pojan noin 10kk ikään saakka. Ja luonnollisesti aina jos päiväympäristössä on muutoksia niin pienet niihin reagoivat varmaan vielä kouluaikaankin, niin olen tehnyt itsekkin.
Onnekseni minun on helppo uudelleen nukahtaa, eikä unen katkonaisuus siten suuremmin häiritse.
 
Jep, vanhentunut neuvo on. Esikoisen aikaan taisin saada saman neuvon, vai olikohan se rajapyykki 8kk. On kuitenkin menty vähän lapsen tahtisesi ja esikoinen alkoi nukkua täysiä öitä 1,5-vuotiaana (ainakin niin että yöimetys jäi pois). Kuopus on 2v ja yritetään nyt lempeästi vähentää ja hiljalleen lopettaa yöimetystä. (Kerhon alku ja sairastelu sitä vähän sotki.)
 
Takaisin
Top