"Noviisit kestovaippailijat"

vauveli

Puuhakas puhuja
No perustetaan sitten saman tien ku meit taitaa olla tääl jo jokunen kestoilija ryhmässä.
 
Mä innostuin kans viime helmikuussa kestoilusta tytöllä. Eensin tilasin joitain käytettyjä malleja, mut sit uskaltauduin jo nettikauppoihin ja sieltä ropisi paketteja muutaman viikon ajan oikeen urakalla.. kushies ultra-vaippoja tilasin 5kpl, mut ne jäi aika pienelle käytölle ja myinkin ne sit samantien pois facebookin kestovaippa-sivuilla. Melkeenpä sain omani pois, mut toki ne ei käytössäkään kerenneet oleen ku muutamia kertoja.



Eniten tykkäsin noista fuzzin tyyppisistä nepparikiinnitteisistä AIO-vaipoista. Niit tilasin pariin otteeseenkin, ku vaikutti hyviltä. Sisuksia toki jouduin vähän lisäämään tavallisen mikrokuidun lisäks, ettei tartte joka tunti olla vaihtamassa vaippaa. Narulla kuivu melkeen yhdessä yössä. Tarvii laittaa linkki niistä vaipoista ku löyän.. Hetkonen:



http://www.raskauskeiju.fi/index.php?tr=2&ala=&tuote=33


elikkäs tuollaisia Babyland-merkkisiä vaippoja, joihin saa hauskat kuosit ja edullisia vieläpä :D Eikä imutehossakaan valittamista.
 
Olisi hienoa kuulla enemmänkin kestovaippailijoiden kokemuksia. Aluksi en ajatellut aihetta paljoakaan, mutta lapsen isä alkoi painostaa, että pitää ottaa kestovaipat käyttöön. Helppohan sen on sanoa, kun ei tule olemaan itse niitä vaihtamassa ja pesemässä koko ajan.

Aloin nyt kuitenkin lukea aiheesta enemmän, ja ihmisillä tuntuu olevan ihan hyviä kokemuksia kestovaippojen käytöstä. Koko asia kuitenkin tuntuu ihan omalta tieteenhaaralta kaikkine malleineen ja ominaisuuksineen, enkä oikein tiedä miten päin tämä asia pitäisi aloittaa. Useimmiten kai suositellaan kokeilemaan useampaa eri mallia, jotta saa selville, mikä sopii parhaiten omaan ja lapsen tilanteeseen. Mutta jos jollain on lisää hyviä vinkkejä, mitä malleja kannattaa kokeilla ensiksi ja minkälaisilla imuilla niin kuulisin niitä todella mielelläni!
 
Suosittelen tutustumaan http://www.kestovaippainfo.fi http://www.kestovaippayhdistys.fi ja googlettamaan paikallisen kestovaippalainaamon, josta saa vuokrata eri vaippamalleja testattavaksi kotin.

Ja on todella vaikeaa suositella jotain tiettyä vaippaa, koska meillä on käytetty vain Fuzzeja ja suosin siis niitä. Mutta kannattaa tutustua noihin sivustoihin ja sitten vaan testata eri vaippoja - uskon, että jokaiselle löytyy se omansa 

 
Suosittelen tutustumaan http://www.kestovaippainfo.fi http://www.kestovaippayhdistys.fi ja googlettamaan paikallisen kestovaippalainaamon, josta saa vuokrata eri vaippamalleja testattavaksi kotin.

Ja on todella vaikeaa suositella jotain tiettyä vaippaa, koska meillä on käytetty vain Fuzzeja ja suosin siis niitä. Mutta kannattaa tutustua noihin sivustoihin ja sitten vaan testata eri vaippoja - uskon, että jokaiselle löytyy se omansa 

 
Jeps, tässä vaiheessa täytyy lueskella ensin ja kysellä sitten käytännön tullessa eteen, mitä juttuja tulee ilmi.

Eniten askarruttaa nyt aluksi, että mitä hankkia ekalle 1-3 kk maitokakkaperiodille. Toiset näyttää suosittelevan pikkuvauva-ajalle harsoja & villahousu -yhdistelmää, jotkut lienee lähteneet suoraan taskuvaippameiningillä. Että mitä sitä näin aluksi sitten lähtis kokeilemaan. Mutta täytyy luke JeRoSen ja vauvelin laittamat linkit ensin läpi... :)

Mites teidän pyykkikori- ja muu varustautuinen alkoi? Käytittekö pyykkikorina ämpäriä + kantta, vai onko jokin kauniimpi, mutta hajun lukitseva keino käytössä?

 
Meillä oli kestojen pyykkikorina sellanen avoin vati, jossa vaipat olivat. Kesällä pietin ulkona, nii ei ollu hajuhaittoja eikä se hirveesti häirinny talvellakaan, vaikka khh:ssa vatia pidettiinkin. Toki kakat aina huuhtelin pois ja joka toinen päivä yleensä pesin vaipat.

Ja sillo, ko ite alotin kestoilun, nii oli käytössä kuorivaippa ja harsosysteemi - harson ja ihon välissä oli se kuivaliina, mutta pitkään en noita vaippoja käyttänyt, vaan ostin noita Fuzzeja. Ja moni suosii just noita villiksiä, mutten ite osannut lämmetä niille.
 
Mä en kans oo noita villiksiä kokeillu olleskaan. Tavallaan kiinnostais, mut silti jotenkin tuntuu oudolta. Haiseeko kaikki vauvanvaatteet sit pissille, ku ei niis o mitään pul-kuorta tai vastaavaa, ni pakostakin tulee läpi. Ei ehkä likomäräks asti kastu, mut en kans lämminny oikee ajatukselle. Toki en koskaan niitä kokeillukkaan, ni ei tietoo oo kui hyvi toimii :D

Meillä pidettiin pesuhuoneessa ämpäriä, ilman kantta. Laitoin siihen kuuma vettä ja pari tippaa etikkaa ja sinne sit huuhdellut vaipat odottamaan pesua. Joka toinen päivä koneeseen ja ilman huuhteluainetta ettei mee pilalle. Viimeseen puoleen vuoteen en o enää käyttäny neidil kestoja ja mietinkin voisko ne kaikki pestä 90 asteessa vai meniskö pilalle. Vähän niinku bakteerien kannalta aattelin et keittopesussa pöpöt kuolis jos sellasii on kertyny. Muuten pessy 60 asteessa nestemäisellä pesuaineella. Zeoliititonta pesuainetta noihin kans suositellaan ettei kerää liikaa saippuaa ym. ja aiheuta pikkaselle vaippaihottumaa. Toisilla kun peppu on herkempää sorttia. :D

 
heippa:)
Mä odotan esikoistani ja oon kans ajatellu noita kestovaippoja. Mulla ei kukaan tuttu oo niitä käyttäny, että kiva kun on tämmöne keskustelu perustettu.
 Kuinka paljon teillä on niitä vaippoja ollut?
 
Heh, mulla oli yli toistakymmentä eli tuli hommattua aika tavalla noita. Mutta S-kokoa en hommannu ihan noin monia, mutta L-kokoa sitten sitäkin enemmän, ko ne menevät kaikkein pisimpään ja tokihan toikin on vaippakohtaista.
 
Vauveli mulla on ollu tarkoituksena ostaa noita babyland vaippoja. Osaisitko kertoo et tarviiko niihin ostaa paljo lisäimuja vai riittääkö ne omat imut? Istuuko ne hyvin päälle vastasyntyneellekkin vai ovatko parempia vasta myöhemmin? Aika paljon oon koittanu lukeakin näistä netistä mut hirveesti ei löydy kokemuksia nimenomaan näistä vaipoista.. Kiitos jo etukäteen :)
 
Hann: Mä ostin noi Babylandin vaipat ku neiti oli vajaa kymmenen kuukautta eli viime helmikuussa. Vasta sillon bongasin noi netistä ja harmittelin ku en aiemmin ollu törmänny vastaaviin. Jokaiseen vaippaan tulee yks mikroinsertti/imu (siis kuuluu vaipan hintaan). Sen lisäks ostin 10 kpl bambuimuja. Ne on ohkasii mut hyvii. Ei tu liian paksu paketti et viihtyy vauva latiallakin :D

Oon laittanu siis aina kaks-kolme imuu yhteen vaippaan. Alkuperäsen imun lisäks yhden imun bambua ja toisen froteeta (leikkasin vanhan kylpypyyhkeen suikaleiksi :)  ja hyvin on kestäny pissat kolmisen tuntia ilman ohivuotoja.

Kokemusta ei siis mulla itellä oo ihan pienelle vastasyntyneelle noista vaipoista. Mut muistaakseni nois Babylandeissa oli kokosuositus ihan koko vaippaiän 3-14kg tai vastaava. Kaverini lainas yhtä vaippaa parin kk ikäselle pojalleen viime syksynä ja tykkäs tosi paljon ja tilas niitä sit itelle 10kpl paketin.

Niitä Kushies ultra-vaippoja ostin uusina, ku neiti oli 2kk mut ne vuosi aina ohi. Joka kolmas tunti sai vaihtaa koko vaatekerran. Välillä tuli jo tunnissa läpi, ni ei oikeen sytyttäny ne. Alko ottaa päähän jatkuva pyykkääminen, ku sitä pyykkii ny muutenkin tulee tarpeeks ku on perhettä. Muuten ne kyl oli oikeen nättejä, mut niin kovin kaposia haaroista ettei meitin neidille sopinu. Ne tuntu alusta asti väärän kokosilta ja sit yks kaks jäikin jo pieneksi. Reisistä liian iso mitotus siis sirolle pikku tytölle. Paksureitiselle ehkä sopis paremmin. :D

Nyt aattelin ottaa heti käyttöön noi Babylandit ku uus tulokas syntyy, jos vaan on sopivat. Ainakin niis on se nepparikiinnitys sellanen et pitäis saada ihan pieneenkin peppuun sopivaksi. Ja niit mull on nyt sit 13kpl. Käytin ja aion käyttää vastedeskin kertakäyttövaippoja öisin, niin luulis noiden riittävän. Jos 24h/7 haluu kestoilla ni sit niit saa toki enempikin olla. Koska ne pitäis pestäkin vähintään 2vrk sisällä ja kuivumiseen menee 1 vrk narulla.
 
Kiitos vauveli vastauksesta! Selvensi asioita :) Tilasin nyt sit 10 noita, ei oo tosiaan hinnalla pilattu! :) Ja jos ei ihan pienelle ookkaan sit hyviä niin käytän kertiksiä sit alkuun..
 
Eipä kestä. Hintalaatu-suhde nois on kyl älyttömän hyvä. Ja mitä huutonetistä oon kattellu ni taitaa jälleenmyyntiarvokin olla aikas hyvä. Saa melkeinpä omansa pois, ku myy ne seuraavalle :D Et eipä tuu kauheesti hintaa kestoille.

Toivottavasti sopii teen vauvalle ja oot tyytyväinen. Lapset on nii eri mallisiii. Osa pullukoita ja toiset siroja, ni mikä yhdelle passaa ei välttämättä kuitenkaan seuraavalle sovi. Mut nois nyt on kuitenkin tosi hyvät noi nepparikiinitykset, ni aika monelle saa sovitettua :)
 
Takaisin
Top