Niptin ajankohta

Unitupuna

Vauhtiin päässyt keskustelija
Marraskuiset 2021
Joulukuiset 2024
Osaisko joku sanoa, voikohan Niptin tehdä jo rv 9+4, 9+5 tai 9+6? Lukee monessa paikassa et kymmenennellä raskausviikolla eli just 9+jotain, mut noi on aina niin hämäävästi ilmaistuja, niin alkoi pohdituttamaan. Oltais vaan just sillon ulkomailla ja katoin et labrat oli lähellä ja hintaakin alle 200€.
 
Joo, ne on tosi hämärästi ilmaistu! Mut mulle jäi vaikutelma että tässä tapauksessa se "kymmenes raskausviikko" meinaskin 10+0. Me siis otettiin NIPT ja kun varasin aikaa niin sillon just sanottiin selkeästi että vasta 10+0 jälkeen voi ottaa kokeen. Meillä klinikalla ottivat NIPTejä vaan joinain viikonpäivinä, niin muistaakseni se sit otettiin 10+4.
 
@Unitupuna voitko olla klinikkaan yhteydessä ja kysellä heidän aikarajoistaan? Lisäksi on hyvä tietää sekin että jos sattuu olemaan ylipainoa niin se kans voi vaikuttaa siihen että NIPT ei onnistu tosi varhain vaan suositellaan odottamaan pidempään. Sillon ei välttämättä siis varhaisilla viikoilla oo äidin verenkierrossa tarpeeksi sikiön DNAta 🤔
 
No mun bmi on jotain 22-23, niin varmaan ei oo esteenä sit. Ja tuolla klinikassa puhutaan vaan serbiaa eikä oo mitään muita yhteystietoja, ku puhelinnumero niin taidan asiaa säätää vasta siellä päässä 😅 ja jos ei onnistu, niin sit pitänee varata Tallinnan matka! Ainut vaan et muutama klinikka Tallinnassa, josta katoin tietoja, näyttäis et toimii vaan ma-pe ja oon kyllä sillon töissä 😅
 
Kiitos! Tämänpäiväisen puhelun perusteella kuulosti siltä että se tehdään automaattisesti myös Hus:ssa. (Tai sit se riippuu iästä ja mä menin jo seniori-kategoriaan.)
HUSin alueella oli hetki sitten Pilottina Nipt-tutkimus, toivottavasti ottaisivat sen käytäntöön ihan kokoaikaisesti. Iän puolesta se on kai automaattisesti tarjolla jossain alueilla alkaen 35/40v. ikäisille.
 
Meidän elokuisissa oli noita, jotka oli siinä Pilotissa mukana iästä riippumatta. Joku taisi mainita et 1000 paria sai sen silloin ilmaiseksi 🤔

Joo kuulin et oli semmonen, harmi että loppui maaliskuussa. Mut tosiaan enää sitä ei saa, ainakaan kaikki. Toivottavasti taas joskus saa
 
Joo kuulin et oli semmonen, harmi että loppui maaliskuussa. Mut tosiaan enää sitä ei saa, ainakaan kaikki. Toivottavasti taas joskus saa
Nipt-erikokeeseen pääsee kaikkialla julkisella puolella Suomessa jos ultraäänessä niskapoimun mittaustulos on on poikkeava. Mittaustulos syötetään järjestelmään joka tekee laskelmia huomioiden mm odottajan iän jonka perusteella kutsu nipt-verikokeeseen tarvittaessa tulee.
 
Muokattu viimeksi:
Verikokeeseen pääsee julkisella kaikkialla Suomessa jos ultraäänessä niskapoimun mittaustulos on on poikkeava. Mittaustulos syötetään järjestelmään joka tekee laskelmia jonka perusteella kutsu nipt-verikokeeseen tulee.

Juu tiedän mutta tarkoitin ettei pääse jos ei hälytä.
 
Juu tiedän mutta tarkoitin ettei pääse jos ei hälytä.
Niin se valitettavasti vain on. Hälytyksen pitää osoittaa kokeen tarpeellisuus. Raha ainakin yksi syy...Käsittääkseni verikoetesti on suht kallis. Lisenssillä niitä verinäytteitä nykyään Suomessakin analysoidaan ja niinpä jokaisesta kokeesta menee maksu ko kokeen oikeudet omaavalle.
 
Niin se valitettavasti vain on. Hälytyksen pitää osoittaa kokeen tarpeellisuus. Raha ainakin yksi syy...Käsittääkseni verikoetesti on suht kallis. Lisenssillä niitä verinäytteitä nykyään Suomessakin analysoidaan ja niinpä jokaisesta kokeesta menee maksu ko kokeen oikeudet omaavalle.

Paitsi joissakin kunnissa pääsee kaikki odottajat, ja husilla oli myös tämä pilottina. Ehkä se joskus tulee jäädäkseen.
 
Olin juuri eilen tapaamassa yksityisen hedelmällisyysklinikan lääkäriä ja ensi viikolla mulla olisi HUS:n seulontaultra. Niptin saa julkisella jos seulonta antaa aihetta jatkotutkimuksiin. Lääkäri tosin eilen kertoi, että yhdistelmäseula ollaan korvaamassa kokonaan julkisella puolella nimenomaan niptillä. Aikataulusta/siirtymästä mulla ei ole tietoa.
 
Ahaa, no ehkä kyse oli jostan toisesta verikokeesta joka pitäisi antaa viikolla 10. Selvinnee sit neuvolan jälkeen!
Sitä ihan perus Nt-ultraakin varten on ensin verikoe, se on se alkuperäinen seulamalli:
"Veriseulassa äidin verinäytteestä määritetään seerumin istukkaproteiinin (PAPP-A) ja istukkahormonin (hCG-β) pitoisuudet. Yhdistelmäseulonnassa lasketaan tietokoneohjelman avulla riskiarvio käyttäen seerumiseulonnan tuloksia sekä niskaturvotusmittausta."

Tämä ei siis ole Nipt-verikoe.
"Nipt-testissä odottavalta äidiltä otetaan verinäyte, josta tutkitaan nykyaikaisella tekniikalla istukasta äidin vereen päässyttä sikiöperäistä DNA:ta. Yhdistettynä sikiön niskaturvotuksen (ultra) mittaamiseen NIPT on sikiöseulonnoista paras tarjolla olevista."

Tämän takia Tyksin alueella on siis nykyään tuo Nipt+ultra entisen verikoeseulan+ultran sijaan.

Tiedän itse tapauksen, jossa ultrassa ei havaittu mitään poikkeavaa, mutta Nipt testissä jäi kiinni trisomia, joka varmistettiin sitten lapsivesipunktiolla.
 
Takaisin
Top